ahzab-07p2.pdf
227.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 7
تاریخ: 1392/01/28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_132 ss.mp3
3.64M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 132
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_132p2.pdf
159.4K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 132
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
رهایی از جهالت و ضلالت.mp3
1.58M
💠 روز بیست و نهم ماه #محرم1442
▪️ رهایی از جهالت و ضلالت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 رهایی از جهالت و ضلالت
▪️ اگر ما در زیارت اربعین می خوانیم سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب خون قلبش را و پاره تنش را داد «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»[1] جامعه را از جهالت برهاند از ضلالت برهاند، امام سجاد (سلام الله علیه) با تحلیل نظام ارزشی، كیفیت #رهایی_از_جهالت_و_ضلالت را مشخص كرده است؛ به عنوان هدف پیروزی جامعه را از جهالت و حیرت ضلالت نجات داده است؛ با تحلیل اصول ارزشی به برقراری صلح و وفاق، جامعه را از جهالت و حیرت ضلالت نجات داده است. همه ما در صدد تحصیل وفاقیم، اما وفاق كار قلبی است نه یك تفاهمی! الآن شما می بینید یك كشور بیگانه ای وارد یك كشور دیگر می شود نماینده های اینها یك امضایی بكنند، توافق و تفاهم كه همكاری بكنند، اما این برابر قرارداد است، اما در داخله حوزه اسلامی قلب باید نسبت به یكدیگر گرایش داشته باشد نه گفتار قرنطینه ای یا بندری یا گمركی و مانند آن، این امضاهای تفاهم در حد كارهای اجرایی است، اما آن وفاقی كه مؤثر است در حد گرایش های قلبی است كه در غیاب یكدیگر برای یكدیگر از ذات اقدس الهی حسنات دنیا و آخرت طلب بكنیم، این كار قلبی كه با كارهای عادی خیلی فرق می كند، این با دعاها حل می شود و این #وفاق سرمایه ماست.
▪️ یك وقتی از طرف جمهوری اسلامی ایران یك كنگره بزرگداشتی برای وجود مبارك امام سجاد در دمشق ـ در همین مسائل صحیفه سجادیه ـ برگزار كردند؛ آنجا خب مسیحی حضور دارد، سنی هم حضور دارد، شیعه هم حضور دار،د علمای بزرگ و مسئولانی هم از ایران در این كنگره شركت می كردند و همایش وزینی هم بود. دفعتاً یكی از مهمان های محترم آنجا که مسیحی بود، وقتی كه از عظمت صحیفه سجادیه و از عظمت امام سجاد و از عظمت كربلا شنید ایشان اجازه خواست، مهمان رسمی نبود و برنامه ای هم نداشت، نوبت هم نگرفت؛ از وسط جمعیت از هیئت رئیسه اجازه خواست كه من یك مطلبی درباره امام سجاد دارم. شعر بلندی درباره فضیلت امام سجاد یك مسیحی خواند كه ما دیگر منقلب شدیم، همین شامی كه وجود مبارك امام سجاد او را با زنجیر در گردنش می آورند! همین شام یك مسیحی اجازه می خواهد که با جلال و شكوه در مدح امام سجاد شعر بگوید؛ این نجات دادن جامعه است! این تأثیر سخنان امام سجاد به #بركت_خون_كربلا است «لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»، اینطور جامعه را از جهالت نجات می دهند! اینطور جامعه را از ضلالت نجات می دهند! اگر خدایی ناكرده این گونه از نجات ها نباشد فرمود: ﴿أَرْبَعینَ سَنَةً یتیهُونَ فِی اْلأَرْضِ﴾[2] خواهد بود، حالا چرا ما گرفتار ﴿یتیهُونَ فِی اْلأَرْضِ﴾ بشویم؟ چرا از آن ﴿وَ جَاوَزْنا بِبَنی إِسْرائیلَ الْبَحْرَ﴾[3] نصیب ما نشود و از آن طرفی نبندیم؟! این همان خداست كه دریا را شكافت، همان خدا برای حسین بن علی و اهل بیت عصمت و طهارت بالاتر از آن را می تواند انجام بدهد.
[1]. تهذیب الأحكام، ج6، ص113.
[2]. سوره مائده، آیه26.
[3]. سوره اعراف، آیه138.
#ورود_كاروان_اهل_بیت_علیهم_السلام_به_شام
#وفاق_مسلمین
#برکت_خون_کربلا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1382/12/14
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ahzab-08ads ss.mp3
6.77M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1392/01/31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ahzab-08p2.pdf
218.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1392/01/31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_133 ss.mp3
3.77M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 133
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_133p2.pdf
157.3K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 133
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 صُنع الهی
▪️ مطلبی كه در جریان حضرت زینب كبری (سلام الله علیها) گفته شد، زینب كبری به صُنع الهی اشاره كرد كه «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً»،[1] وگرنه كار اموی جز ظلم و قبح و قبیح چیز دیگر نبود و بنی امیه هم از راه جبر پیشرفت كردند. مرحوم حاج آقا رضای همدانی (رضوان الله علیه) را خدا رحمت کند! ایشان به لطیفه خوب اشاره كرده است، گفت مكتب جبر در قبال تفویض, تفویض در قبال جبر؛ اهل بیت (علیهم السلام) آمدند «بین الامرین»[2] آوردند. مكتب جبر برای توجیه تبهكاری طاغیان یك عامل مؤثری بود. بیش از هر كسی بنی امیه و بعد بنی العباس حامی این جبر و مكتب جبر بودند. مكتب جبر معنای آن این است كه ـ معاذالله ـ همه كارها را خدا دارد انجام می دهد، این هیأت حاكمه طغیانگر برای توجیه كارهای خودش آن مفوضه ها را که قائل به آزادی اندیشه بودند ـ معتزله ـ غالب اینها را در زمان متوكل اعدام كردند و هر كه ماندند از این اشاعره ماندند. این اشاعره بودند كه هم وعاظ السلاطین شدند و هم مقرّب الخاقان شدند که در دستگاه بنی العباس راه پیدا كردند، چون مكتب جبر عامل بسیار خوبی برای توجیه كار طاغیان بود كه هر كاری را انجام بدهند و بگویند خدا انجام داده است.
▪️ مرحوم حاج آقا رضا می گوید به اینكه مسئله جبر این طور شد و سلاطین حمایت كردند، این جبر یك ابزار خوبی بود؛ این مطلب را در بحث كتاب طهارت، در بحث اینكه آیا جبریه نجس اند، مفوضه نجس اند و مانند آن، آن جا این بحث لطیف را دارند که جبر را آنها دامن زدند.[3] اموی همین كار را كردند، در كوفه و در دارالاماره كوفه همان مكتب جبر بود. ابن زیاد ملعون گاهی می گفت «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیكِ» وجود مبارك زینب كبری از آن طرف صنع خدا را فرمود «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا»، از این طرف هم هیأت حاكمه را محكوم كرده است.
▪️ مرتبه دیگر همین ابن زیاد ملعون به وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) گفت كه این را كه می گوید اسم او علی ابن حسین است، علی ابن حسین را كه خدا در كربلا كشت. آن جا وجود مبارك امام سجاد فرمود: «كَانَ لِی أَخٌ یسَمَّى عَلِیاً»[4] و او را سربازان شما شهید كردند، او كه اصرار كرد وجود مبارك امام سجاد فرمود بله هر كسی می میرد ﴿اللّهُ یتَوَفَّى اْلأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها﴾[5] ولی به دست سربازان شما شهید شد. آنها حامی مكتب جبر بودند و اهل بیت كاملاً دفاع كردند و فرمودند از آن جهت كه به نظام أحسن برمی گردد كار خداست، آزمون الهی است، ما رفتیم وظیفه خود را انجام دادیم و بسیار خوب بود؛ اما از این جهت كه شما تبهكاری كردید، فرمود در محكمه عدل الهی محكوم خواهید شد، اینها را هم زینب كبری در همان دارالاماره فرمود.
[1]. مثیر الأحزان، ص90.
[2]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص160; «لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِیضَ وَ لَكِنْ أَمْرٌ بَینَ أَمْرَین».
[3]. مصباح الفقیه, ج7, ص296 و 297.
[4]. اعلام الورى بأعلام الهدى، ج1، ص472.
[5]. سوره زمر، آیه42.
#بین_الامرین
#نظام_أحسن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه اعراف جلسه 223
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
46.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 افتتاحيه حوزه علميه اميرالمومنين شهرستان ابهر
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/06/26
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3663 ss.mp3
7.31M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
🔹 افتتاحيه حوزه علميه اميرالمومنين شهرستان ابهر
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/06/26
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3663 p2.pdf
417.1K
💠 متن #پیام_موضوعی
🔹 افتتاحيه حوزه علميه اميرالمومنين شهرستان ابهر
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/06/26
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ahzab-09ads ss.mp3
6.59M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1392/02/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ahzab-09p2.pdf
246.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1392/02/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa