🏴 ابدیّت
▪️ قرآن آن است كه جامعه را جامعه ای بهشتی كند، سرقت در آن نباشد, اختلاس نباشد, خلاف نباشد، نجومی و از این حرف ها نباشد. قرآن به ما می گوید ما یك دشمن داریم به نام مرگ، چون ما اگر از مار و عقرب و چیز دیگری می ترسیم، برای اینكه ما را به مرگ می رسانند؛ آنها عامل بالعرض هستند. ما از مرگ می ترسیم و همه هم از او می ترسند؛ اما زیر این آسمان این حرف فقط حرف انبیاست، غیر از انبیا كسی این حرف را نزد، دین به ما می گوید بدترین دشمنِ انسان مرگ است؛ ولی ما در این مصاف ما مرگ را می میرانیم نه او ما را بمیراند، این حرف انبیاست. ما بر مرگ مسلّطیم, ما مرگ را زیر پا له می كنیم.
▪️ حرف های پوسیده, حرف هایی كه می پوسد, حرف هایی كه تاریخ مصرف دارد، اینها برای ما نیست. وقتی انبیا گفتند هر كسی مرگ را می میراند، معلوم می شود باید كارِ ابدی بكند. در بیانات نورانی سیدالشهدا (سَلامُ الله عَلَیه) است كه محرم و صفر متعلّق به این ذات مقدس است، وجود مبارك سیدالشهدا روز عاشورا در حال مبارزه است ولی او دارد مرگ را معنا می كند، آنجا كه «وَ أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»[1] فرمود: یاران من! «صَبرَاً بَنِی الكِرَام» شما فرزندان كرامتید، «صَبرَاً بَنِی الكِرَام فَمَا المَوتُ إِلاّ قَنطَرَة»،[2] مرگ یك پلی است، زیر پای شما, شما دارید روی پل رد می شوید، شما مرگ را می میرانید و زیر پایتان می گذارید، اگر ما مرگ را زیر پا می گذاریم، ما هستیم كه هستیم! یك موجود ابدی باید فكر ابدی داشته باشد، فلان كس آمده، فلان كس رفته, دو گونه حرف بزنیم، این عمرفروشی است، حیف انسان كه خود را به اِقبال و ادبار این و آن بفروشد و حیف است كه ـ خدای ناكرده ـ برابر روز حرف بزند, برابر این باند و آن باند حرف بزند! این قرآن كریم است.
▪️ وجود مبارك امام رضا (علیه السلام) فرمود مردم بفهمند ما چه می خواهیم بگوییم، قبول می كنند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»،[3] ما حرفی می زنیم دل مایه كه از دل برآید، این حرف بیگانه نیست. الآن شما می بینید این بچهها را كه می برند مهد كودك، اینها مشغول بازی اند؛ هر كسی یكی از این بچه ها را هر چه صدا بزند، چون مشغول بازی است گوش نمی دهد؛ اما مادرِ بچه وقتی آمد، صدا زد، این بچه می فهمد این صدا آشناست فوراً برمی گردد. حرف انبیا برای ما آشناست، ما یك وقت یك جا این حرف ها را شنیدیم، این حرف ها برای ما آشناست. یك ذرّه در تمام قرآن كریم یا نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه یك چیزی كه دل نپذیرد، در آن نیست. از ابدیت ما, از عظمت ما, از عقل ما, از عدل ما سخن می گوید.
[1]. اللهوف علی قتلی الطفوف(فهری)، ص100.
[2]. معانی الاخبار، ص289.
[3]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج1، ص307.
#دلپذیر
#عمر_فروشی
#جامعه_بهشتی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع اعضای کانون قرآن و عترت و مهدویت کل کشور
تاریخ: 1395/08/18
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ahzab-10ads ss.mp3
7.28M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1392/02/02
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ahzab-10p2.pdf
254.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1392/02/02
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_135 ss.mp3
4.59M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 135
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_135p2.pdf
160.5K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 135
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah - 529 ss.mp3
7.81M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 529
تاریخ: 1399/06/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 529-p2.pdf
445.5K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 529
تاریخ: 1399/06/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 جامعه معطّر
▪️ اگر کسی گرفتار خلافی شود، در کوی و برزن همه با یک چهره نفرت آوری او را نگاه کنند ـ همین ـ لازم نیست به او فرمان بدهند, همین که عبوسانه او را ببینند او کنار می کشد. این حدّ اقلّی است که بر همه ما واجب است. اگر ما هم سر خود را خم کردیم و رد شدیم ما هم معصیت کردیم، او هم معصیت کرده است. غرض آن است که امر به معروف اگر وظیفه عمومی است و انسان عبوسانه و متنفّرانه کسی را نگاه بکند، این زن یا این مردِ تبهکار از آغاز تا انجام خیابان که می گذرد شرمنده می شود, می بیند در این جامعه نمی تواند گناه کند. بنابراین این حداقل است و اگر جامعه ما این حداقل را انجام بدهد مشکل حل است، این بر همه ما واجب است. آن وقت چنین جامعه ای معطّر می شود.
▪️ ما الآن در ایام سوگ سالار شهیدان حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) هستیم. وجود مبارک سید الشهدا روی زمین آرمیده است؛ به برکت سید الشهدا طهارتی نصیب کلّ زمین شد، اما نتیجه آن جریان کربلا این بود که ما در #دفاع_مقدس_هشت_ساله بهترین عزیزان ما به ابی عبدالله لبیک گفتند و به خون آرمیدند. این زیارت «وارث» برای ما مدرسه است، اینکه به ما گفتند مرتّب بخوانید همین است. در بخشی از این زیارت های #شهدا عرض می کنیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛[1] شما ایران را طیب و طاهر کردید، شما این سرزمین را پاک کردید، باور ما این است! دین ما این است! عقیده ما این است! آن وقت چگونه حاضر هستیم این سطل های زباله در سرزمین پاک باشد؟! پارک جای طیب و طاهر, کنار چشمه های کوثری، جا برای این آلودگی نیست! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». آن گاه این صغرای مسئله که حل شد در خدمت کبرای مسئله که قرآن کریم است می رویم که مشخص می کند ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ﴾،[2] سرزمین طیب که میوه او به اذن خدا می روید همان میوه طهارت است، میوه علم است، میوه قداست است، میوه استقلال است، میوه آزادی است، میوه #جمهوری_اسلامی است، همین تحقّق شعارهاست. اگر خداست حرفش این است که میوه را کشورهای طیب می دهد، اگر سنّت است حرفشان این است که سرزمین شهدا طیب است; ما هم صغرا را داریم هم کبرا را داریم, هم مقدمه اُولیٰ را داریم, هم مقدمه دوم را داریم، چرا نتیجه نمی گیریم؟! بنابراین اگر همه ما به حدّاقلّ وظیفه خود عمل بکنیم جامعه ما معطّر خواهد شد و چنین نیست که اگر کسی گناه کرد بر اساس حجاب و امثال حجاب یا روی رشوه و ارتشا، ما می دانیم که فلان شخص اهل رشوه است، در مجالس با او برخورد متنفّرانه داشته باشیم این بر ما واجب, واجب یعنی واجب است، در «سلام و علیک» ها این چنین باشیم؛ عبوسانه, متنفّرانه, غضبان او را نگاه کنیم.
▪️ اگر کسی اهل رشوه بود، اهل تخلّف بود، وقتی می بیند در هر کوی و برزنی، در هر جامعه ای، در هر حسینیه و مسجدی او را با چشم نفرت می بینند، او خودش را اصلاح می کند. امر به معروف این نیست که حالا حتماً انسان با زبان بگوید، اگر کسی مقدورش نبود این مقدار که از ما بر می آید. بنابراین بر همه واجب است که راهی راه سالار شهیدان باشیم و از ذات أقدس الهی هم مسئلت می کنیم که خون بهای حسین بن علی را ما بگیریم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاکمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِه».[3]
[1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص723.
[2]. سوره اعراف، آیه58.
[3]. كامل الزیارات، ص175.
#آغاز_هفته_دفاع_مقدس
#سرزمین_طیب
#امر_به_معروف
#اصلاح_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1390/09/24
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_136 ss.mp3
3.94M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 136
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_136p2.pdf
185.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 136
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-11ads ss.mp3
6.83M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 11
تاریخ: 1392/02/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-11p2.pdf
247.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 11
تاریخ: 1392/02/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 530 ss.mp3
6.32M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 530
تاریخ: 1399/06/31
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 530-p2.pdf
433.1K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 530
تاریخ: 1399/06/31
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross