🏴 عطر مؤمن
▪️ این کسی که با قلم و بیان خود به این و آن نیش می زند، به تعبیر فردوسی فردا یک جامه پر از تیغ در بَرِ او می کنند.[1] این بیان لطیف را مرحوم حکیم فردوسی از این آیه گرفته که ﴿لَیسَ لَهُمْ طَعامٌ إِلاّ مِنْ ضَریعٍ﴾؛[2] فرمود اینهایی که تا زنده بودند به این و آن نیش می زنند، با رباخواری مال این و آن را برباید، نیش است دیگر، فرق نمی کند! حالا یا نیش سیاسی می زند یا نیش اقتصادی می زند یا نیش احتکار می زند یا نیش گران فروشی می زند به هر حال آزردن مردم است، اینها نیش است! این نیش می شود تیغ، وگرنه آن جا یک جنگل نکاشتند، آن جا جهنم هست، آتش هست، حرفی در آن نیست؛ اما این جا گازوئیل و هیزم نیاوردند، فرمود: ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾[3] آدم های ظالم همان هیزم جهنم هستند، از این آیه شفاف تر! فرمود ما جهنم داریم، آتش داریم، سوخت و سوز داریم، اما این چوب نسوز همین ها هستند، آنها که اهل قَسط هستند «قَسط» یعنی جور. قِسط و عدل کنار هم است، قَسط و جور در کنار هم، فرمود: ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾ ما هیزم داریم؛ اما از همین هاست، ما آن جا جنگل که درست نکردیم، البته اسرار دیگر، انحای دیگر جهنم هست که عقل ما نمی رسد، هر چه را کتاب و سنت فرمود «سمعاً و طاعتاً» ولی این مقدار را که می فهمیم، این مقدار را به صورت شفاف و روشن فرمود ظالمان هیزم جهنم هستند.
▪️ الآن مشکل اساسی ما این است که ما این قرآن را مثل یک سمعک می دانیم، مثل چشم مصنوعی می دانیم، مثل دندان مصنوعی می دانیم، مثل پای مصنوعی می دانیم در کنار زندگی ماست؛ اما وجود مبارک حضرت امیر که درباره عمار یاسر فرمود قرآن و دین از قَرن تا قدم او آمیخته شده است: «إِنَّ عَمَّاراً مُلِئَ إِیمَاناً مِنْ قَرْنِهِ إِلَی قَدَمِه»[4] همین است، ما قرآن هم داریم، دین هم داریم، اینها همسایه ما هستند!
▪️ هیچ کسی با عطر معطر نمی شود، این ظاهر با همسایه بیگانه است! خود مؤمن وقتی روح و ریحان شد به تعبیر سوره مبارکه «واقعه» ﴿فَأَمَّا إِن کانَ مِنَ المُقَرَّبِینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیمٍ﴾[5] او همیشه معطر است؛ ولی اگر درون این طور نشد یک مقدار عطر به لباس مالیدی، از کنار زباله هم گذشتیم یک بوی دیگر می گیرید. فرمود من شما را معطر می کنم: ﴿فَأَمَّا إِن کانَ مِنَ المُقَرَّبِینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیمٍ﴾ نه «فله روحٌ» که بگوییم «له» محذوف است، نه! ﴿فَرَوْحٌ وَ رَیحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیمٍ﴾.
[1]. شاهنامه فردوسی، فریدون، بخش20؛ «اگر بار خار است خود کشتهای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشتهای».
[2]. سوره غاشیه، آیه6.
[3]. سوره جن، آیه15.
[4]. بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج29، ص405.
[5]. سوره واقعة، آیه88 و 89.
#سالروز_شهادت_عمار_یاسر_در_جنگ_صفین
#هیزم_جهنم
#جایگاه_قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1387/05/24
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_141 ss.mp3
3.69M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 141
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_141p2.pdf
160.8K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 141
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-16ads ss.mp3
5.61M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 16
تاریخ: 1392/02/10
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-16p2.pdf
217.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 16
تاریخ: 1392/02/10
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید
🔹ادامه مبحث نکاح: ساعت 9 صبح
🔹 لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، درس معظم له بصورت آنلاین و مجازی برگزار خواهد شد.
🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین از لینک های ذیل مشاهده نمایند.
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال دروس بنیاد اسراء در پیام رسان های #تلگرام، #ایتا و #سروش به روال سابق، بارگزاری خواهد شد.
🆔 @a_javadiamoli_doross
⬅️ #پاسخ_به_سوالات
📝 لطفاً سوالات درسی خود را با موضوع #خارج_فقه به ادمین کانال ارسال نمایید؛ گفتنی است این سوالات پس از جمع آوری و دسته بندی در روز چهارشنبه هر هفته توسط حضرت استاد پاسخ داده خواهد شد.
🆔 @adminesra
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah - 534 ss.mp3
9.76M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 534
تاریخ: 1399/07/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 534-p2.pdf
197.1K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 534
تاریخ: 1399/07/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 خَرق حجاب
▪️ روزی کسی خدمت امام هادی (سلام الله علیه) آمد و گفت امروز یک روز نحسی بود، لباسم پاره شده و بدن من آسیب دیده، فرمود تو گناه خودت را به حساب ایام می گذاری؟! تو این جا نزد ما رفت و آمد می کنی، تو ایام را نحس می دانی؟! امروز چه تقصیری کرده؟! مشکلی پیدا کردی و این حادثه برای تو پیش آمد.[1] غرض این است که خود زمان نحس باشد، اثبات آن آسان نیست. همین زمانی که برای قوم عاد نحس بود برای حضرت هود و مؤمنان به او سعد بود، پیروزی آنها را نشان داد؛ وقتی پیروزی دین را نشان بدهد، برای پیغمبر آن عصر و برای مؤمنان آن عصر سعد می شود.
▫️ پرسش: آن حدیثی که از امام حسین (علیه السلام) نقل کردند که در کربلا فرمودند: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكَرْبِ وَ الْبَلَاء».[2]
▪️ پاسخ: بله، چون در آن سرزمین مقدّر بود که به این صورت حادثه پیش بیاید. خود وجود مبارک امیرالمؤمنین بیست سال قبل از جریان کربلا وقتی از صفّین می گذشتند تا بیایند به کوفه، به این سرزمین که رسیدند از اسب و مَرکب پیاده شدند با دست مبارک اشاره کردند «هَاهُنَا»[3] همین جاست! پیاده شدند دو رکعت نماز خواندند، این خاک را بو کردند. عرض کردند این جا چیست؟ فرمود: «مَصَارِعُ عُشَّاقٍ شُهَدَاءَ»، این را مرحوم محدّث قمی در همان سفینه نقل کرده: «مَصَارِعُ عُشَّاقٍ شُهَدَاءَ»؛[4] عاشقانی در این سرزمین می میرند، بیست سال قبل از جریان کربلا! وجود مبارک سیدالشهداء در دوم محرّم که وارد شد او هم فرمود «هَاهُنَا»؛[5] همین جاست! این به مناسبت آن حادثه ای که اتفاق می افتد این است؛ وگرنه همان سرزمین الآن خود آن خاک چندین حجاب از حجاب های آسمان را خَرق می کند، همین تربت است! خوردن همه خاک ها حرام است مگر این خاک برای شفا! همین خاک است که اگر انسان سجده کند، خیلی از حُجب را خَرق می کند. این به وسیله متمکّن است، در کنار او هم کفار در آن جا دفن هستند که گودالی از گودال های جهنم برای آنهاست.
▪️ غرض این است که درباره زمان و مکان اینکه ذاتاً این زمان بد است، ذاتاً این زمان خوب است، اثبات آن آسان نیست؛ اما درباره سعد و نحسِ ستاره ها، تأثیر ستاره ها این چنین است، عمل ما در نظام اثر دارد، نگفتند اگر فلان گناه زیاد بشود مرگ نابهنگام زیاد می شود؟ «كَثُرَ مَوْتُ اَلْفَجْأَة»![6] این طور نیست که ما در یک خلأ زندگی بکنیم، ما در همین عالم زندگی می کنیم، اینها کاملاً قابل قبول است، امکان آن را عقل ثابت می کند، خصوصیات آن را نقل بیان می کند؛ اما اثبات اینکه فلان زمان ذاتاً نحس است، این خیلی مشکل است.
[1]. تحف العقول، النص، ص482.
[2] . اللهوف علی قتلی الطفوف(ترجمه فهری)، النص، ص 81.
[3] . وقعه صفین، ص142.
[4] . سفینة البحار، ج6، ص691.
[5] . تسلیة المجالس و زینة المجالس (مقتل الحسین علیه السلام)، ج2، ص252.
[6] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج2، ص374؛ «إِذَا ظَهَرَ الزِّنَا مِنْ بَعْدِی كَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ وَ إِذَا طُفِّفَ الْمِكْیالُ وَ الْمِیزَانُ أَخَذَهُمُ اللَّهُ بِالسِّنِینَ وَ النَّقْصِ وَ إِذَا مَنَعُوا الزَّكَاةَ مَنَعَتِ الْأَرْضُ بَرَكَتَهَا مِنَ الزَّرْعِ وَ الثِّمَارِ وَ الْمَعَادِنِ كُلَّهَا وَ إِذَا جَارُوا فِی الْأَحْكَامِ تَعَاوَنُوا عَلَى الظُّلْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ إِذَا نَقَضُوا الْعَهْدَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ عَدُوَّهُمْ وَ إِذَا قَطَّعُوا الْأَرْحَامَ جُعِلَتِ الْأَمْوَالُ فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ وَ إِذَا لَمْ یأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ ینْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لَمْ یتَّبِعُوا الْأَخْیارَ مِنْ أَهْلِ بَیتِی سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ شِرَارَهُمْ فَیدْعُوا خِیارُهُمْ فَلَا یسْتَجَابُ لَهُمْ».
#سعد_و_نحس_ایام
#سرزمین_کربلا
#تأثیر_عمل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه قمر
تاریخ: 1396/02/06
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_142p2.pdf
161.2K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 142
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_142 ss.mp3
4.3M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 142
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-17ads ss.mp3
5.74M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1392/02/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-17p2.pdf
214.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1392/02/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah - 535 ss.mp3
9.11M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 535
تاریخ: 1399/07/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 535-p2.pdf
239.4K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 535
تاریخ: 1399/07/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross