nekah - 547 ss.mp3
7.33M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 547
تاریخ: 1399/08/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 547-p2.pdf
177K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 547
تاریخ: 1399/08/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صلح امام مجتبی (سلام الله علیه)
🔸 مادامی که ما همانند اصحاب رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) باشیم، صلح ما صلح حدیبیه است و اگر ـ خدای ناکرده ـ همانند اصحاب امام مجتبی (سلام الله علیه) باشیم ـ معاذ الله ـ صلح ما صلح با امویان است.
▫️ اگر خواستیم [صلح ما] چون حدیبیه باشد، باید دائماً هم در جبهه و هم در صحنه باشیم. اگر ـ خدای ناکرده ـ جبهه را تضعیف کردیم یا در صحنه پشت جبهه نبودیم یا به خودسازی نپرداختیم ـ معاذ الله ـ صلح ما صلح امام مجتبی (سلام الله علیه) با امویان است.
🔸 وقتی به امام مجتبی (سلام الله علیه) عرض کردند شما دودمانی بودید و هستید که ترس را ترساندید، اصلاً واژه ترس و پدیده هراس جرأت نداشت در حرم امن علویان راه پیدا کند! چطور با امویان صلح کردید؟! فرمو: «كُنْتُمْ فِی مُنْتَدَبِكُمْ إِلَى صِفِّینَ وَ دِینُكُمْ أَمَامَ دُنْیاكُمْ وَ قَدْ أَصْبَحْتُمُ الْیوْمَ وَ دُنْیاكُمْ أَمَامَ دِینِكُمْ»؛[1] آن روز که ما پیروز می شدیم، چون دین پیشوا بود و دنیا با دین اداره می شد؛ ولی وضع مردم ما عوض شد، امرزو مردم به فراغت بار یافتند و دنیای اینها رهبری دین را به عهده گرفت؛ لذا من مجبور شدم که بسوزم و بسازم.
▫️ ما اگر دین را رهبر قرار دادیم، صلح ما صلح حدیبیه است و اگر ـ معاذ الله ـ دنیا را اَمام و اِمام ساختیم ـ خدای ناکرده ـ صلح ما صلح با امویان است.
[1]. تحف العقول، ص234؛ الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ج1، ص198؛ اسدالغابه، ج2؛ ص13.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
امنیت و آرامش خانواده.mp3
1.33M
روز دهم ماه #ربیع_الاول 1442
🔸 امنیت و آرامش خانواده
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 امنیت و آرامش خانواده
🔸 ذات اقدس الهی كه خالق همه است فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾.[1] این زندگی كه به لطف الهی سامان می پذیرد، یك سلسله مسئولیت هایی به عهده مرد است و یك سلسله مسئولیت ها به عهده زن كه هر دو این زندگی را سامان ببخشند و صاحب #فرزندان_صالح بشوند. آنچه كه به عهده مرد است مدیریت است، تأمین هزینه است، تأمین مسكن است، تأمین نیازهای همسر است و مانند آن كه فرمود: ﴿وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ﴾[2] و اما آنچه كه به عهده زن هست و #از_مرد_ساخته_نیست آن است كه مرد باید مسكن تهیه كند ولی زن باید #سكینت_و_آرامش را تهیه كند. فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾ تا سكونت و آرامش زندگی به وسیله خانم منزل فراهم بشود. مسكن را مرد تهیه می كند، هر پرنده یك آشیانهای دارد آن مهم نیست، اما سكینت و آرامش مهم است این به دست مرد نیست به دست زن است. مادر هست كه می تواند داخله منزل را مدیریت كند و آرامش را در منزل حفظ كند و بچه ها را زیر پر بگیرد. فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾، خب این نگاه كجا نگاه غرب كجا؟! پس مسكن داریم و سكینت، تهیه مسكن به عهده شوهر است تهیه سكینت و آرامش و وقار و امنیت به عهده خانم است؛ این #عظمت_منزل است!
🔸 اصل دیگر از اصول خانوادگی آن است كه بالأخره جهیزیه یك مقداری مهریه هم یك مقداری اینها یك امر عادی است، اما آنچه كه عنصر محوری تشكیل خانواده است دو چیز است؛ نه جهیزیه است نه مهریه، جهیزیه و مهریه یك امر عادی است كه همه دارند بالأخره، آن دو عنصر محوری كه اساس تشكیل خانواده است این است كه ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾؛[3] یعنی این دو عنصر است كه خانواده را حفظ می كند انسان را پدر خوب، مادر خوب و دارای فرزندان صالح میكند؛ آن دو عنصر یكی #دوستی_عاقلانه است و #گذشت_از_لغزش دیگری ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾. مودّت و دوستی اگر بر اساس غریزه و جوانی باشد آن طوری كه در غرب است همین كه سن یك مقداری بالا آمده و آن غریزه جوانی اُفت كرده علاقه زن و شوهر كم می شود، طلاق ـ معاذ الله ـ زیاد می شود؛ اما اگر مودّت و دوستی بر اساس #عقل_و_ایمان باشد، هرچه سن بالاتر می آید، عقل كامل تر می شود، ایمان كامل تر می شود و علاقه بیشتر می شود.
[1]. سوره روم، آیه21.
[2]. سوره نساء، آیه19.
[3]. سوره روم، آیه21.
#ازدواج_رسول_خدا_ص_با_خدیجه_کبری_سلام_الله_علیها
#سکینت
#عنصر_محوری_تشكیل_خانواده
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 مراسم قرائت خطبه عقد توسط حضرت استاد
تاریخ: 1390/01/12
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_166 ss.mp3
4.25M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 166
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_166p2.pdf
173.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 166
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
luqman-04ads ss.mp3
7.09M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1391/12/08
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
luqman-04p2.pdf
248.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1391/12/08
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah - 548 ss.mp3
6.57M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 548
تاریخ: 1399/08/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 548-p2.pdf
162.5K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 548
تاریخ: 1399/08/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 عروج عقل
🔸 دین، دین علمی است و علم با گفتار و نوشتار و کردار و رفتار، سامان می پذیرد. کتابت و علم، زمینه ای است برای عقل و عقل وسیله ای است برای #فرشته_شدن و جامعه فرشته نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندد. قرآن کریم وقتی أسمای حسنای الهی را ذکر می کند، یعنی خلفای او باید به این أسما متّصف شوند.
🔸 انسان اگر انسان راستین است، خلیفه خداست و خلیفه او اوصاف «مستخلف عنه» را دارد و «مستخلف عنه» او عالمانه جهان را اداره می کند. قرآن کریم مجاری علم را به ما داد و آموخت؛ هم سمع و بصر را به ما داد و هم قلب و هوش را به إذن خدا به ما عطا کرد تا عالم و محقق شویم و این را برای عقل نردبان قرار دهیم. قرآن کریم که ما را به علم و کتاب دعوت می کند و به قلم سوگند یاد می کند و به مکتوبات قلم داران قسم یاد می کند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾،[1] دینی که به ابزار نوشتن سوگند یاد میکند، دینی که به کتابت و مکتوب قسم یاد می کند، آن طوری که به شمس و قمر قسم یاد می کند: ﴿وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها ٭ وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها﴾؛[2] یعنی قلم باید مثل قمر #نور بدهد، کتاب باید مثل شمس #فروغ داشته باشد. این طلیعه کار است که انسان به نوشتن و گفتن صحیح عادت کند و آگاه شود و این کافی نیست و این مقدمه است.
🔸 قرآن بعد از اینکه جامعه را به علم دعوت کرده است، به آنها می گوید علم نردبان است نه هدف و این نردبان باید جامعه را به عقل برساند، فرمود: ﴿وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما یعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾،[3] فرمود این تبیین هایی که در قرآن کریم هست، دانشوران بهره می برند و این دانشوران نردبان هایی در دست دارند که به سَمت عقل باید صعود کنند، چون آنجاست که ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ﴾،[4] پس قدم اول عالم شدن. قدم دوم این که بدانیم خودِ این علم هدف نیست، نردبان است. قدم سوم آنکه بدانیم این نردبان را به اوج و عروج عقل نصب بکنیم که عاقل بشویم. عقل را صاحب شریعت، یعنی وجود مبارک پیامبر أعظم (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) تفسیر کرد، فرمود عقل آن است که در بخش اندیشه زانوی سرکش وهم و خیال را عِقال کند و در بخش انگیزه زانوهای سرکش شهوت و غضب را عِقال کند، عقل همان عقال است.[5]
[1]. سوره قلم، آیه1.
[2]. سوره شمس، آیه1 ـ 3.
[3]. سوره عنکبوت، آیه43.
[4]. سوره فاطر، آیه40.
[5]. تحف العقول، ص15؛ «فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله و سلم) إِنَّ الْعَقْلَ عِقَالٌ مِنَ الْجَهْل».
#یا_رسول_الله
#هفته_کتاب_و_کتابخوانی
#فروع_کتاب_و_قلم
#مجاری_علم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش افتتاحیه باغ کتاب ایران و منطقه غرب آسیا
تاریخ: 1396/04/10
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_167 ss.mp3
3.47M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 167
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_167p2.pdf
148.7K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 167
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
luqman-05ads ss.mp3
5.47M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1391/12/09
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
luqman-05p2.pdf
222.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1391/12/09
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross