soom_035p2.pdf
140.3K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 35
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
اخلاص امام راحل قدس سره.mp3
1.99M
💠 روز دهم ماه #شوال 1441
▪️ اخلاص امام راحل قدس سره
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 اخلاص امام راحل قدس سره
▪️ گرچه امام راحل (رضوان الله تعالی علیه)در طی این چند سال گذشته که از رحلت آن حضرت می گذرد کاملاً شناخته شده است مطالب فراوانی نثراً و منظماً درباره این شخصیت بازگو شد، لکن هر چه بیشتر درباره این بزرگوار بیاندیشیم به نتایج برتری می رسیم. این بزرگوار در آن کتاب مصباح الخلافه[1] مرقوم خودشان فرمودند معرفت نفس، مفتاح مفاتیح و مصباح مصابیح است؛ یعنی اگر کسی بخواهد هر در بسته ای را باز کند محتاج به کلید است و کلید آن معرفت نفس است، هر جایی را بخواهد گام بگذارد، نیازمند به فروغ و روشنی است چراغ روشن گر آن منطقه معرفت نفس است؛ به این حرف معتقد بودند و عمل کردند و خدای سبحان هم به عمل ایشان آثار فراوانی اهداء کردند.
▪️ بسیاری از ماها در حوزه ها یا دانشگاه ها درس می خوانیم و گاهی هم برابر آن درس هایمان عمل می کنیم، لکن این کلید نیست، این چراغ نیست، این راه رفتن در فضای روشن است یا قدم زدن در یک اتاق باز شده است، این بازکننده درهای بسته نیست. ما کارمان هجرت از جهل به علم است؛ یعنی چه در حوزه و چه در دانشگاه تلاش و کوشش می کنیم، درس می خوانیم و عالم می شویم؛ این کار، کار خوبی است و این قدم، قدم اول است. هجرت از جهل به علم و عالم شدن این هجرت صغری و جهاد اصغر است؛ اما عمده هجرت از علم به معلوم است، نه هجرت از علم به علم! ما یا از جهل به علم حرکت می کنیم که می شویم عالم یا از علمی به علم دیگر حرکت می کنیم که می شویم اعلم. عالم از جهل نجات پیدا کرده و یک سلسله مطالبی را فهمید، اعلم آن فهمیده ها را مبادی قرار داده، مطالبی مجهولی که برای دیگران روشن نیست کشف می کند و می شود اعلم، ولی هر دو در مفاهیم و مبادی و منابع معرفتی سیر می کنند، هیچ کدام به خارج از آن [مفاهیم] راه پیدا نمی کند! مقداری هم بخشی از آن چه را خواندند عمل می کنند، اما کسی که دارای هجرت وسطاست و جهاد اوسط است او از علم به معلوم می آید، به این فکر نیست چیز یاد بگیرد یا اگر یاد گرفت و عالم شد بشود اعلم، این با مفاهیم کار ندارد، با صور ذهنی کار ندارد، با علوم کتاب کار ندارد، می خواهد آن چه را که این الفاظ و مفاهیم از او حکایت می کنند آن را بیابند، این می شود هجرت از علم به معلوم که این هجرت وسطاست و جهاد اوسط است. آن کسی که درس اخلاق می گوید و بحث اخلاقی دارد عدالت را معنا می کند، اقسام عدالت را ذکر می کند، این شخص هم در هجرت صغری و جهاد اصغر به سر می برد این با مفهوم کار دارد، اما کسی که واقعاً عادل شد او یک تلاش و کوشش کرد، جهاد و هجرت کرد از علم به معلوم؛ امام (رضوان الله علیه) این کار را در دروان همان اوایل جوانی انجام داد.
▪️ اگر کسی چهل روز با اخلاص حرکت کند چشمه های حکمت از قلب او بر زبان او جاری می شود، حالا اگر چهل سال این طور بود چطور؟! مرحوم آیت الله بهجت این چنین بود، امام (رضوان الله علیه) این چنین بود، اینها اوحدی از سالکانند؛ منتها هر کدام در رشته خاص خودشان. اگر طبق آن روایت «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ»،[2] نتیجه چهل روزه انفجار حکمت هست از دل بر قلم بنان و بیان، اگر کسی چهل سال این طور زندگی کرد همین طور است! از دوران جوانی تا دوران سالمندی از این بزرگوار جزء اخلاص چیز دیگر نشنیدیم، آن وقت که صحنه مبارزه بود به این فکر نبود ما در این بخش موفق شدیم خودی نشان بدهد، از اعلامیه هایشان، از بیاناتشان، از قلم و آثارشان پیدا بود به اینکه دارد خدا را شکر می کند که بندی از بند هایی که دست و پای اسلام است او باز کرده است. پس اولین خصلت امام این است که او هجرت کرده از علم به معلوم و باور کرده است!
[1]. مصباحُ الهِدایَة الی الخِلافَة و الوِلایَة، ص49 و 50؛ «..و برای سالکِ عارف، راه ورود به این گونه معارف و تمامی حقایق، شناخت نفس است. پس در کسبِ این معرفت که شاه کلید و چراغ روشنِ هدایت است بکوش که هر کس نفس خود را بشناسد به یقین پروردگارش را شناخته است».
[2]. جامع الاخبار (للشعیری)، ص94،
#ویژه_سالگرد_امام_راحل
#هجرت_از_علم_به_معلوم
#معرفت_نفس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/03/14
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #پیام_موضوعی
#آرشیوی
#تصویری
▪️ امام خمینی اخلاق و سیاست
تاریخ: 1391/02/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
emam-1011-1754.mp3
4.32M
💠 #پیام_موضوعی
#آرشیوی
#صوتی
▪️ امام خمینی اخلاق و سیاست
تاریخ: 1391/02/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_1754 p2.pdf
98.6K
💠 #پیام_موضوعی
#آرشیوی
#متن
▪️ امام خمینی اخلاق و سیاست
تاریخ: 1391/02/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ترسیم قیام پانزده خرداد.mp3
981K
💠 روز یازدهم ماه #شوال 1441
▪️ ترسیم قیام پانزده خرداد
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 ترسیم قیام پانزده خرداد
▪️ امروز پانزدهم خرداد است؛ در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد كه آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم كرد، آن كس كه این قیام را به پا كرد، قیم این قیام و مفسر این قیام است.
▪️ فرمود چهار ركن، 15 خرداد را ترسیم كرد:[1] زمانش عاشورا بود كه سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم كه پانزدهم خرداد بود فراهم كرد، این زمان.
▪️ زمین و مكان هم مهد فقاهت بود؛ یعنی مدرسه فیضیه، این دو ركن اساسی یعنی زمان و زمین و مكان عامل مهم پانزدهم خرداد شد.
▪️ ركن سوم این است كه فرمود بنگرید كه شهدای پانزدهم خرداد از چه گروه بودند؛ الآن كه سالیان متمادی از آن می گذرد، شاید كسانی از نزدیك شاهد آن صحنه نبودند، فرمود لوح قبور شهدای پانزده خرداد را ببینید كه آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند؟! هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت.
▪️ چهارم: وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها شیفتگان عترت طاهره بودند، زندگی داخلی اینها را بررسی كنید كه از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف.
▪️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می شود كه پانزده خرداد برای همیشه روز عزای عمومی است؛ یعنی عاشورا جلوه كرد، فیضیه ظهور كرد، مسلمان ها عمل كردند و محرومین به پا خاستند؛ ما وامدار مكتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم.
[1]. صحیفه نور، ج21، ص88.
#ویژه_سالگرد_امام_راحل
#پانزده_خرداد
#وامدار_مكتب_و_مَدرَس_و_مسلمین_و_محرومان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1371/03/15
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #سخنرانی_موضوعی
#آرشیوی
#تصویری
▪️ رحلت امام خمینی و شهدای 15 خرداد
تاریخ: 1388/03/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
sokanrani-541-1284.mp3
6.21M
💠 #سخنرانی_موضوعی
#آرشیوی
#صوتی
▪️ رحلت امام خمینی و شهدای 15 خرداد
تاریخ: 1388/03/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
دوری ازعلم غیر نافع.mp3
1.39M
💠 روز دوازدهم ماه #شوال 1441
🔹 دوری ازعلم غیر نافع
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 دوری ازعلم غیر نافع
🔹 در دعاها، در نماز و در تعقیبات نماز به ما گفتند بگویید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْسٍ لَا تَشْبَع وَ قَلْبٍ لَا یخْشَعُ وَ عِلْمٍ لَا ینْفَعُ»؛[1] خدایا آن علمی كه به درد نمی خورد من از آن علم به تو پناه می برم؛ اینها در دستورات دینی ماست! یا در نماز یا در قنوت یا در تعقیبات است. علمی كه نافع نیست، بعضی از آنها مقدارش مشخص است؛ مثل علوم محرّم, سِحر، شعبده و جادو و مانند اینها. بعضی از علوم است كه طبعاً و ذاتاً نافع است ولی شخصِ عالم از آن بهره نمی برد؛ مثل همین فقه، اصول و تفسیر و این علوم که علوم نافعی است؛ ولی به حال این شخص نافع نیست، برای اینکه متأسفانه او بهره نمی برد، اینها مشخص است. اما علم نافع دیگر كه در بخش های سوم قرار دارد، علومی كه ما گاهی در حوزه و قسمت مهمّی در دانشگاه ها یاد می گیریم یا یاد می دهیم كه فقط می خواهیم بچه های ما پشت میز بنشینند و اگر میز نباشد به درد جامعه نمی خورند، نه کشاورزی، نه دامداری، نه صنعت، اهل تولید و كار نیستند فقط اهل میز هستند! این علم, علم نافع نیست «أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا ینْفَع».
🔹 دانشگاه های ما باید طرزی این عزیزان را تربیت كنند كه اینها وقتی فارغ التحصیل شدند، تولید و اشتغال دم دست آنها باشد، پشت میز نشستن, علم نافع نیست. این دعاها و تعقیبات هر كدام از اینها مدرسه است. فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾[2]
🔹 وجود مبارك پیغمبر با آن مقام، دست كارگر را بوسید,[3] كدام كارگر؟ كارگری كه برای خودش تولید می كرد. همه فقهای ما مستحضرند كه مزدوری در اسلام مكروه است.[4] دین كه نمی خواهد شكم مردم را با اطعام سیر كند، دین می خواهد مردم را با اكرام تأمین كند. این اطعام برای كفّارات و امثال آن است. اگر خدای سبحان انسان را به عنوان كریم معرفی كرد: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾[5] همین دین می گوید مزدوری مكروه است؛ منتها اینكه می گوییم مكروه است با احتیاط می گوییم, چون روایات در حدّ تحریم است؛ منتها حمل بر تنزیه كردند كه كسی حق ندارد جامعه را با مزدوری اداره كند، چون كرامت افراد محفوظ نیست. ما متأسفانه به این حدّ هم نرسیدیم که با مزدوری جامعه را اداره کنیم. حضرت دست آن کارگر را بوسید که برای خود تولید داشت و برای خود اشتغال داشت. علمی که به درد جامعه نخورد به ما گفتند به خدا پناه ببرید: «أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا ینْفَع».
[1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص75.
[2]. سوره انفال، آیه24.
[3]. اسد الغابه، ج2، ص269.
[4]. وسائل الشیعة، ج19، ص103.
[5]. سوره إسراء، آیه70.
#علم_نافع
#پشت_میز_نشینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/15
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saad-07ms ss.mp3
7.49M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #ص
🔹 جلسه: 7
تاریخ: 1393/02/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
sad-07p2.pdf
272K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #ص
🔹 جلسه: 7
تاریخ: 1393/02/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_036ayyss ss.mp3
3.7M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 36
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_036p2.pdf
147.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 36
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_1492 ss.mp3
7.29M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/01/11
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه #نامه 18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_1492 p2.pdf
448.7K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/01/11
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه #نامه 18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa