eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
12هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
4.9هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عید غدیر 🔸فرا رسیدن عید ولایت و غدیر را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقه‌مندان قرآن و عترت و شما فرهیخته عالمان حوزوی و دانشگاهی و و سایر اقشار ایمانی تهنیت عرض می‌ كنیم. از ذات اقدس الهی مسئلت می‌كنیم به بركت ولایت آن امام همام و امامت ذوات قدسی اهل بیت عصمت و طهارت و به بركت فیض الهی شامل حال جهانیان بشود. 🔸 وجود مبارك امیر بیان (صلوات الله و سلامه علیه) سعی می ‌كرد امت اسلامی را به برساند و كرامت آنها را در سایه خلافت آنها تأمین كند و خلافت آنها را در سایه آزاد بودن دین تثبیت كند. اول دین را آزاد كرد، بعد متدین پروراند، بعد متدین را خلیفة الله كرد، بعد خلیفة الله را از كرامت برخوردار كرد؛ زیرا خلیفة الله با تقواست و انسان متقی بر اساس ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ﴾[1] كریم است. 🔸 مطلب بعدی آن است كه خود علی ‌بن ‌ابی‌طالب(سلام الله علیه) دین آزادی داشت و سعی كرد دین جامعه و امت اسلامی را كند. آزاد بودن دین علوی در بخش اندیشه از گزند وهم و خیال بود و در بخش انگیزه از آسیب شهوت و غضب, سعی كرد همین دین را با همین وضع آزادانه به جامعه معرفی كند. در عهدنامه ‌ای كه برای مالك هنگام اعزام به مصر مرقوم فرمود چنین نوشت كه «فَإِنَّ هذا الدِّینَ قَدْ كَانَ أَسِیراً فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ یعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیا».[2] انسان در سایه دین كریم می‌شود و در سایه دین خلیفه خدا می ‌شود، در سایه دین از 3عزت بهره دارد و مانند آن. 🔸 این دین پیش از تصدّی خلافت توسط وجود مبارك امیرالمومنین به اسارت رفته بود، برخی‌ ها نگذاشتند دین در جامعه گسترش پیدا كند، برخی ‌ها دین را كردند و دین محرَّف را در جامعه منتشر كردند. حضرت فرمود: «فَإِنَّ هذا الدِّینَ قَدْ كَانَ أَسِیراً فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ یعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیا»، همان وضعی كه خاورمیانه كنونی مبتلاست که برخی‌ ها دین را مصادره كردند یعنی مسلمان اند اهل نمازند اهل روزه ‌اند ولی قرآن و سنت معصومین (علیهم السلام) را آن طوری كه مایل اند تفسیر می ‌كنند آن طوری كه حق است تفسیر نمی ‌كنند آن طوری كه مایل اند اجرا می‌كنند آن طوری كه حق است اجرا نمی ‌كنند گروه دیگر اصلاً نمی ‌گذارند دین در جامعه رواج پیدا كند دین را فسون و فسانه می ‌دانند از دین به عنوان افیون یاد می ‌كنند و مانند آن این دو خطر هر كدام به نوبه خود دین را به اسارت گرفته است. [1] . سوره حجرات, آیه13. [2] . نهج‌البلاغه, ناغمه 53. 📚 پیام غدیر تاریخ: 1391/08/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ولی الله 🔸 خدا سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی را غریق رحمت کند! اصرار ایشان این بود اوّل کسی که بعد از پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) در جهان اسلام را باز کرده است علی بن ابیطالب است که انسان بشود . 🔸 «ولی الله» آن است که «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ»[1] عبادت نکند. 🔸 «ولی الله» کسی است که در وَلی، قُرب و جانب خدا حرکت کند، دوست دارد خدا را. 🔸 خود حضرت هم فرمود که من «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ» عبادت نمی‌ کنم[2] و اگر در دعای «کمیل» قرائت می ‌کنید، بلکه تلاوت می ‌کنید، می‌ گویید: «صَبَرْتُ عَلَی حَرِّ نَارِكَ»[3] همین است. 🔸 این بیانات را شما در غیر از سخنان نورانی حضرت امیر بعد هم اهل بیت نمی ‌بینید. راه ولایت را که انسان بشود . «ولی الله» یک انسان خائف نیست، یک انسان طمّاع نیست؛ آنکه «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ» عبادت می ‌کند، او مؤمن به خدا هست؛ اما ولی او نیست. [1]. علل الشرائع، ج1، ص57. [2]. نهج البلاغه، حکمت 237؛ «إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَْحْرَارِ». [3]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص847. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/08/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پیروزی قلب 🔸 امام کاظم (علیه السلام) می‌ فرمایند: «یا هِشَامُ لاَ تَجْتَمِعُ هَذِهِ اَلْخِصَالُ إِلاَّ لِنَبِی أَوْ وَصِی نَبِی أَوْ مُؤْمِنٍ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ»؛[1] وقتی را مطرح می ‌كند می ‌فرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیاست و از آنِ ائمه است و ازآنِ مؤمنی كه در قلبش پیروز شد (نه زبانش)! بنابراین این برای ما هست، اگر این راه باز است چرا خود را ارزان بفروشیم؟! [1]. تحف العقول، ج1، ص402. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/04/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فایده خلقت 🔸 هر فاعلی فعلی انجام می‎ دهد برای اینکه نقصی از نقص‎های خود را بر طرف کند یا کمالی بر کمالات خود بیفزاید. اگر فاعل کمال نامتناهی داشت و هیچ نقصی نداشت, این فاعل نه خلق می کند که سودی ببرد, [1] نه خلق می کند که جودی بکند! کار خدا «تا» بر نمی دارد, نه خلق کردم تا سودی ببرم, صحیح است; نه خلق کردم تا جودی کنم, صحیح است; برای اینکه او است. 🔸 مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) این بیان نورانی را در توحید از نقل می کند سؤال کردند خدا جواد است یعنی چه؟ فرمود: «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ»;[2] این جود یک وصف بیرونی نیست که خدای سبحان فاقد این وصف باشد که به وسیله آفرینش می ‌خواهد جواد بشود, بلکه جود فعل اوست و او منبع جود است. اگر یک موجودی بود که هست, بود که هست, خلق نکرد عالم را تا سودی ببرد, خلق نکرد عالم را تا جودی بکند, چون «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ». 🔸 بنابراین او چون مبدأ خیر است «یترشح منه الخلق», نه اینکه خلق کرد تا ما عابد بشویم یا زاهد بشویم; لذا در سوره مبارکه «ابراهیم» مشخص کرد و فرمود: اگر همه شما کافر بشوید برای من فرقی ندارد,[3] برای اینکه من کار خود را انجام دادم; خدا چون کمال محض است, از او صادر می شود, نه اینکه فیض می کند تا به کمالی برسد. پس این نفع به فعل بر می گردد, نه به فاعل, چون است می آفریند, چون حکیم محض است این کار او باید حکیمانه باشد. اگر سؤال کنید که چیست؟ می فرماید من این خاک را می خواهم به عالم پاک ببرم, این حکمت است! من می خواهم این ناقص را کامل کنم, این حکمت است! جاهل را عالم کنم, این حکمت است! چون حکیم است, خلقت او روی مصالح است, چون غنی است مصالح به مخلوق برمی‌ گردد, نه به خالق! نه اینکه خلق کردم که سودی ببرم, نه اینکه خلق کردم که جودی ببرم. بیان بزرگان حکمت این است که خدا نه مستعیض است,[4] نه مستغرض; نه غرض دارد, نه عوض می طلبد, چون غنی محض است, هیچ غرض و عوضی نمی ‌خواهد, چون است همه این امور از او نشأت می گیرد. [1]. اشاره به مثنوی معنوی دفتر دوم، بخش36؛ «من نکردم امر تا سودی کنم ٭٭٭ بلک تا بر بندگان جودی کنم». [2]. التوحید (للصدوق)، ص373. [3]. سوره ابراهیم، آیه8. [4]. الحاشیة على الإلهیات (الملا صدرا)، ج1، ص262؛ «فهو مستعیض لیس بجواد و هذا التعریف أحسن مما ذكره فی الإشارات من قوله الجود...». 📚 سوره مبارکه ذاریات جلسه 20 تاریخ: 1395/11/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا