هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #کلیپ_محرم
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 10
#انقلاب_سید_الشهداء
▪️ تاریخ: 1385/11/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
🏴 حمد الهی
▫️ قرآن كریم #حی را در برابر كافر قرار داد: ﴿لِینْذِرَ مَنْ كانَ حَیا وَ یحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْكافِرینَ﴾،[1] معلوم می شود كه مؤمن و موحّد زنده است و كسی كه زنده است، #انسان است: ﴿وَ یحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْكافِرینَ﴾ آنها مُرده اند... . این تعریفی است كه از قرآن درباره انسان برمیآید.
▫️ در اوّلین دعای صحیفه سجادیه برمیآید كه انسان فصل اخیرش آن #حمید_بودن است؛ یعنی انسان «حی متألهٌ حمید» كه اگر حمد و ستایش پروردگار نباشد، دیگر انسان نیست؛ لذا فرمود: خدایا! تو را سپاس كه آیین حمد و شكر را به ما آموختی و ما آشنا شدیم كه تو را حمد كنیم و اگر انسانی خدا را حمد نكند، این افراد «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیةِ»،[2] اگر كسی شاكر و حمید و حامد نباشد، این فصل اخیر را ندارد، فصل اخیر #انسانیت_انسان, حمد و سپاس در برابر ذات اقدس الهی است...؛ لذا مسئله دعا را به عنوان اینكه نور است به ما معرفی كرده و در سایر كلمات نورانی, سعی بلیغ آن حضرت این بود كه ما از این نقشه الهی كه #رحمت_رحمانیه استفاده كنیم و از آن #حمد_الهی كه فصل اخیر ماست، استفاده كنیم.
[1]. سوره یس، آیه70.
[2].صحیفه سجادیه، دعای1.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 کنگره بین المللی امام سجاد (علیه السلام) در زاهدان
تاریخ: 1394/08/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
مهمترين پيام رسان كربلا.mp3
2.52M
💠 روز دوازدهم ماه #محرم 1443
▪️ مهمترین پیام رسان كربلا
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 مهمترین پیام رسان كربلا
▪️ #مهمترین_پیام_رسان_كربلا امام سجاد (سلام الله علیه) است. حضرت دیگر فراغتی نداشت كه با تأسیس حوزه و تألیف كتاب معارف را منتقل كند، با دعا [منتقل کرد]. یك مفسّر عمیق همان طور كه برای حل مطالب به آیات قرآنی و روایات تفسیری مراجعه می كند، بشرح ایضاً [همچنین] به ادعیه هم مراجعه می كند. آن مفسّر عمیق هرگز دعا را از نظر دور نمی دارد. برای فهمیدن آیه به خیلی از این ادعیه مراجعه می شود، به خیلی از این زیارات مراجعه می شود. آن روز اینها برای نشر معارف راهی نداشتند مگر از راه زیارت و دعا. وقتی كه شما می بیند امام هادی دستور #زیارت_جامعه می دهد یا وجود مبارك امام سجاد دستور ادعیه خاص می دهد، یك مفسر، یك فقیه، یك حكیم و یك متكلم برای حل بسیاری از آیات قرآن كریم همان طوری كه به روایات امام باقر و صادق (سلام الله علیهما) مراجعه می كند، #ادعیه_امام_سجاد را هم ملاحظه می كند. شما می بینید آن روایت ها را ائمه دیگر از همین ادعیه دارند.
▪️ یك وقتی از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) سؤال كردند این ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾[1] یعنی چه؟ «أَ قُوَّةٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّةٌ فِی الْقُلُوب»؟[2] منظور آن است كه با قدرت فكر بگیریم یا با قوت بازو؟ فرمود: «فِیهِمَا جَمِیعاً»؛ یعنی سپاه و ارتش عموماً و شما برادران بزرگوار لشكر 25 كربلای مازندران خصوصاً ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾ «ای بقوة القلوب و بقوة الابدان». این بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) را شما ببینید از تحلیل عمیق دعای امام سجاد به دست میآورید. وجود مبارك امام سجاد همین معارف را عمیق تر، عریق تر و دقیقتر در آن دعای اهل ثغور بیان و تحلیل میكند؛ عرض می كند خدایا آنچه كه باعث پیشرفت یك لشكر اسلام است #معرفت اوست، #علم اوست و #بینایی اوست. لشكری كامیاب است كه در طلیعه امر #صاحب_نظر در اواسط امر #صاحب_بصر و در پایان امر #اهل_معرفت باشد؛ همه اینها را امام سجاد در این دعا آورده موانع موفقیت را هم ذكر كرده و رفع آن موانع را از ذات اقدس الهی مسئلت كرده است؛ به خدا عرض می كند و «وَ عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ، وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا یبْصِرُونَ»؛ خدایا اینها را اهل معرفت بكن كه #جهل_علمی را بزدایند و #جهالت_عملی را ترك كنند «عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ» هم #اهل_معرفت باشند آن جزئیات را ریز را دقیق بفهمند، هم #اهل_علم و دانشوری باشند خطوط كلی را خوب ارزیابی كنند. این جاها كه بین علم و معرفت جمع می شود «إذا اجتمعا افترقا» معرفت معنای خاص خودش را دارد، علم معنای مخصوص خودش را دارد «عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ»، بعد از انضمام آن معرفت امور جزئی و این علم امور كلی فرمود اینها تازه شدند #صاحب_نظر، یك ارتشی یك سپاهی اگر صاحب نظر باشد كافی نیست باید #صاحب_بصر باشد. نظر یعنی نگاه، بصر همان رؤیت را تداعی می كند یعنی دیدن، خیلی ها اهل نظرند و نظریه پردازند و نگاه می كنند، ولی نمی بینند
▪️ هر اهل نظری اهل بصر نیست، اگر آن بزرگوار در شعرش گفت هر شجر ثمر ندارد، هر نظر بصر ندارد ناظر به این قسمت است. امام سجاد می فرماید اگر سپاه ما #اهل_معرفت شد در امور ریز، اهل علم شد در قوانین كلی این نظر ریز و درشت زمینه بشود تا او را اهل بصر كند «وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا یبْصِرُونَ» آنچه را كه دیگران نمی بینند و قبلاً نمی دیدند الآن بصیر بشوند اینها #شرایط_موفقیت است.
▪️ وجود مبارك امام سجاد در این دعاها عرض می كند خدایا #یاد_دنیا، نام دنیا، نام جاه و مقام و پول را از یاد این عزیزان سپاهی در خط مقدم جبهه از یادشان ببر «وَ أَنْسِهِمْ عِنْدَ لِقَائِهِمُ الْعَدُوَّ ذِكْرَ دُنْیاهُمُ الْخَدَّاعَةِ الْغَرُورِ، وَ امْحُ عَنْ قُلُوبِهِمْ خَطَرَاتِ الْمَالِ الْفَتُونِ».
[1]. سوره بقره، آیه63.
[2]. تفسیر العیاشی، ج1، ص45.
#سالروز_شهادت_امام_سجاد_علیه_السلام
#معرفت_و_بصیرت
#فتنه_مال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع لشکریان 25 کربلای مازندران
تاریخ: 1385/11/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ کلیپ تسنیم ولایت
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 روضه خوانی در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی
تاریخ: 1395/05/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
آسیب شناسی واقعه کربلا.mp3
1.74M
💠 روز سیزدهم ماه #محرم 1443
▪️ آسیب شناسی واقعه کربلا
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 آسیب شناسی واقعه کربلا
▪️ خدای سبحان ما را به منزله یك #معدن آفرید نه یك بستر خاكی و كویری؛ فرمود انسان سطح زمین نیست، انسان معدن است: «اَلّناسُ معادِنُ كَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ»[1] بستر انسان، ظاهر انسان، خلق و خوی انسان یك امر روشنی است؛ امّا در درون او چه چیز نهادینه شده است و كدام گوهر دفن شده است این را نه خود میداند نه دیگری می بیند. انبیاء كه معدن شناسان انسانی اند [و] برای كندوكاو مأمور شدند، اینها را خدای سبحان فرستاد تا درونِ درون را بشكافند، به ما نشان دهند كه شما گوهری در درون خود نهادینه شده دارید، این گوهر را بشناسید، از این گوهر مبانی را استخراج كنید و از آن مبانی مواد را. این اوّلین خطبه نهج البلاغه كه وجود مبارك امیر كلام علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) فرمود انبیا آمدند: «وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»، یعنی این.
▫️ انسان قدرت پركشیدن دارد، پر و بالی دارد، می تواند به سپهر سفر كند و آن اوج سپهر را از نزدیك ارزیابی كند. این كار را انبیاء به انسان آموختند و به او پر و بال دادند تا او بتواند پرواز كند، این كار را می گویند #اندیشوری، #پژوهشگری و تحقیق؛ یعنی انسان هم قدرت پركشیدن تا #سپهر_معرفت را دارد، هم قدرت غوّاصی تا عمق دریا را؛ یكی را حكمت و كلام به عهده میگیرد دیگری را عرفان. انسان یا در درونِ درون خود فرو می رود می شود #عارف؛ یا در برون و برون پر می كشد میشود #حكیم و متكلم، یا جامع بین مشهود و معقول است مانند عارفان كُمّل، یا جامع كلّ است مانند انبیاء و اولیاء.
▪️ وجود مبارك ابی عبدالله آن قدر مردم را [گرفتار] شستشوی مغزی دید، فرمود كه نه گذاشتند شما چیزی بفهمید نه نان حلالی به شما دادند ـ بالأخره انسان یا باید #اهل_گوش باشد، یا #اهل_دل: ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ﴾[2] ـ فرمود نه خود می فهمید، نه حرف های من در شما اثر می كند؛ خود نمی فهمید چون با شستشوی مغزی روبرو هستید، حرف من در شما اثر نمی كند برای اینكه مال حرام شكم شما را پُر كرده است، كسی كه حرام خورد آن مالِ حرام می شود اندیشه. اگر گفتند «ای برادر تو همان اندیشه ای» همان طوری كه روح جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است، اندیشه این چنین است، اخلاق این چنین است؛ این غذا به صورت #اندیشه در می آید، این غذا به صورت #اخلاق در می آید، هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید [و] این بشود حوزوی خوب یا بشود دانشگاهی خوب، #اندیشه_پاك از غذای پاك است!
▫️ وجود مبارك امام صادق فرمود: كسب حرام «يَبينُ فِي الذُّرِيَّةِ»[3] در اعقاب اثر می گذارد، چه رسد به انسان [خورنده حرام]. وجود مبارك ابی عبدالله فرمود: غذای حرام نمی گذارد شما حرف امام زمانتان را بشنوید ـ وجود مبارك ابی عبدالله امام آن زمان بود! هر كدام از این دوازده امام در عصر خود امام آن زمان بودند، الآن وجود مبارك امام دوازدهم (ارواحنا فداه) ولی ماست ـ وجود مبارك ابی عبدالله فرمود: #غذای_حرام در شما اثر كرده كه حرف من در شما اثر نمی كند.
[1]. كافی، ج 8، ص 177.
[2]. سوره ق، آیه 37.
[3]. كافی، ج 5، ص 125.
#تدفين_پيكرهاي_مقدس_شهيدان_كربلا
#اهل_گوش_و_اهل_دل
#اندیشه_سپهری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_091 ay ss.mp3
4.36M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 91
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_091p2.pdf
1.52M
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 91
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
mumenoon_017 ads ss.mp3
7.35M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1390/02/26
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_17p2.pdf
1.3M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1390/02/26
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 1
▪️ تاریخ: 1387/10/08
آپارات:
https://aparat.com/v/skjiB
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 حکیم
🔹 وقتی اسلام علوم را به مردم معرفی كرد، در عین گرامی داشت تمام دانش های نافع و سودمند، فرمود آن #علوم_برجسته و سایه افكن سه رشته است «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»،[1] «فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة» به بخش اخلاق و حقوق و مانند آن بر می گردند و آیه محكمه به بخش اعتقادات بر می گردد. آن علمی كه جهان بینی مستدل را ارایه می كند، آن دانشی كه درباره آغاز و انجام سیر تحقیقی دارد و آن علمی كه از مبدأ و معاد و بین مبدأ و معاد یعنی وحی و نبوت سخن به میان میآورد آن علم به نام #حكمت_اسلامی و الهی است و آن حكیم موحّدی كه درباره مبدأ منتها و بین مبدأ و منتها بحث عمیق دارد و بعد از اندیشه عمیق انگیزه عمیق دارد؛ یعنی در بحث علم صاحب اندیشه است و در بحث عمل صاحب انگیزه است، میشود #حكیم_مسلمان كه مرحوم #ابن_سینا از بزرگترین مفاخر اسلامی است در این سرزمین است. بنابراین هم مرز حكمت مشخص می شود كه چیست و هم اقلیم حكیم مشخص می شود كه تا كجاست؛ او یك #انسان_متعالی است كه هم در آغاز و انجام و بین آغاز و انجام #اندیشور كامل است و هم در پذیرش صاحب #انگیزه است.
🔹 #حكیم كسی است كه هم با دست توانای #اندیشه بتواند بین موضوع و محمول گره عمیق علمی بزند، هم با دست #ایمان محصول علم را با جان خود گره بزند بشود عقیده. اگر اندیشه بود نه انگیزه یا انگیزه عالمانه و محققانه نبود، حكیم پرورش پیدا نمیكند. #حكمای_الهی ما مخصوصاً مرحوم #بوعلی (قدس سره) ایشان هم در معارف الهی و اسلامی اندیشور ماهری بود، هم در پذیرش رهآورد دین معتقد و مسلمان كافی بود؛ اگر كسی در عرض او بخواهد مسلمانی پیدا كند دچار زحمت می شود. یك بیانی را امام راحل (رضوان الله علیه) در وصف مرحوم بوعلی در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد، می فرمایند #بوعلی_سینا «و هو مع اخطائه الكثیرة لم یكن له كفواً احد»؛[2] یعنی این بزرگ مرد موحد الهی با گذشت هزار سال گرچه اشتباهات فراوانی دارد، ولی در طی این هزار سال مردی همتای بوعلی نیامده است. این بیان امام است، می دانید امام كسی نیست كه نسبت به اساتید خود چنین حرفی را بزند، او فقه را پیش بعضی ها خوانده، اصول را پیش بعضی ها خوانده، عرفان را پیش بعضی ها خوانده، علوم اسلامی رایج آن روز یا خصوصی یا عمومی پیش اساتید آن عصر خوانده است، برای هیچ كدام از آن اساتید یك چنین حریمی رو نگرفته، برای بسیاری از صاحبنظران و صاحب بصران یك همچنین حریمی را نگرفته است، درباره مرحوم #بوعلی در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد او با اشتباهات فراوان در طی این هزار سال ثانی پیدا نكرده است!
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32.
[2]. مصباح الهدایة إلى الخلافة والولایة، ج1، ص69؛ «... مع أنّ خطایاه فی ذلك العلم الأعلى أكثر كثیر؛ كما یظهر بالمراجعة إلى كتبه. فإذا كان هذا حال الشیخ الرئیس، النابغة الكبرى و الأعجوبة العظمى، الّذی لم یكن له فی حدّة الذهن و جودة القریحة كفوا أحد، فكیف بغیره من متعارف الناس! و هذه نصیحة منّی على إخوانی المؤمنین لئلّا یهلكوا من حیث لا یعلمون.».
#سالروز_ولادت_ابن_سینا_و_روز_پزشک
#محصول_اندیشه_و_انگیزه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش جناب بوعلی سینا در همدان
تاریخ: 1383/06/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_092 ay ss.mp3
4.53M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 92
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_092p2.pdf
181.2K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 92
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
mumenoon_018 ads ss.mp3
8.22M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1390/02/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_18p2.pdf
226.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1390/02/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross