هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 حکیم
🔹 وقتی اسلام علوم را به مردم معرفی كرد، در عین گرامی داشت تمام دانش های نافع و سودمند، فرمود آن #علوم_برجسته و سایه افكن سه رشته است «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»،[1] «فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة» به بخش اخلاق و حقوق و مانند آن بر می گردند و آیه محكمه به بخش اعتقادات بر می گردد. آن علمی كه جهان بینی مستدل را ارایه می كند، آن دانشی كه درباره آغاز و انجام سیر تحقیقی دارد و آن علمی كه از مبدأ و معاد و بین مبدأ و معاد یعنی وحی و نبوت سخن به میان میآورد آن علم به نام #حكمت_اسلامی و الهی است و آن حكیم موحّدی كه درباره مبدأ منتها و بین مبدأ و منتها بحث عمیق دارد و بعد از اندیشه عمیق انگیزه عمیق دارد؛ یعنی در بحث علم صاحب اندیشه است و در بحث عمل صاحب انگیزه است، میشود #حكیم_مسلمان كه مرحوم #ابن_سینا از بزرگترین مفاخر اسلامی است در این سرزمین است. بنابراین هم مرز حكمت مشخص می شود كه چیست و هم اقلیم حكیم مشخص می شود كه تا كجاست؛ او یك #انسان_متعالی است كه هم در آغاز و انجام و بین آغاز و انجام #اندیشور كامل است و هم در پذیرش صاحب #انگیزه است.
🔹 #حكیم كسی است كه هم با دست توانای #اندیشه بتواند بین موضوع و محمول گره عمیق علمی بزند، هم با دست #ایمان محصول علم را با جان خود گره بزند بشود عقیده. اگر اندیشه بود نه انگیزه یا انگیزه عالمانه و محققانه نبود، حكیم پرورش پیدا نمیكند. #حكمای_الهی ما مخصوصاً مرحوم #بوعلی (قدس سره) ایشان هم در معارف الهی و اسلامی اندیشور ماهری بود، هم در پذیرش رهآورد دین معتقد و مسلمان كافی بود؛ اگر كسی در عرض او بخواهد مسلمانی پیدا كند دچار زحمت می شود. یك بیانی را امام راحل (رضوان الله علیه) در وصف مرحوم بوعلی در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد، می فرمایند #بوعلی_سینا «و هو مع اخطائه الكثیرة لم یكن له كفواً احد»؛[2] یعنی این بزرگ مرد موحد الهی با گذشت هزار سال گرچه اشتباهات فراوانی دارد، ولی در طی این هزار سال مردی همتای بوعلی نیامده است. این بیان امام است، می دانید امام كسی نیست كه نسبت به اساتید خود چنین حرفی را بزند، او فقه را پیش بعضی ها خوانده، اصول را پیش بعضی ها خوانده، عرفان را پیش بعضی ها خوانده، علوم اسلامی رایج آن روز یا خصوصی یا عمومی پیش اساتید آن عصر خوانده است، برای هیچ كدام از آن اساتید یك چنین حریمی رو نگرفته، برای بسیاری از صاحبنظران و صاحب بصران یك همچنین حریمی را نگرفته است، درباره مرحوم #بوعلی در كتاب شریف مصباح الهدایه دارد او با اشتباهات فراوان در طی این هزار سال ثانی پیدا نكرده است!
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32.
[2]. مصباح الهدایة إلى الخلافة والولایة، ج1، ص69؛ «... مع أنّ خطایاه فی ذلك العلم الأعلى أكثر كثیر؛ كما یظهر بالمراجعة إلى كتبه. فإذا كان هذا حال الشیخ الرئیس، النابغة الكبرى و الأعجوبة العظمى، الّذی لم یكن له فی حدّة الذهن و جودة القریحة كفوا أحد، فكیف بغیره من متعارف الناس! و هذه نصیحة منّی على إخوانی المؤمنین لئلّا یهلكوا من حیث لا یعلمون.».
#سالروز_ولادت_ابن_سینا_و_روز_پزشک
#محصول_اندیشه_و_انگیزه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش جناب بوعلی سینا در همدان
تاریخ: 1383/06/01
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_092 ay ss.mp3
4.53M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 92
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_092p2.pdf
181.2K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 92
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
mumenoon_018 ads ss.mp3
8.22M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1390/02/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_18p2.pdf
226.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1390/02/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 2
▪️ تاریخ: 1387/10/09
آپارات:
https://aparat.com/v/5kgBh
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 معادل فتح خیبر
🔹 خیلیها مسافرت می کنند بر می گردند، اما وقتی که علی بن جعفر (رضوان الله علیه)، بلکه (سلام الله علیه) از حبشه برگشت، پیغمبر درباره او چه گفت؟ وجود مبارک جعفر بن ابیطالب برادر وجود مبارک حضرت امیر، همان اوایل بعثت از مکه مهاجرت کرده برای حبشه #کارهای_فرهنگی بکند بیش از ده سال نزدیک پانزده سال در حبشه ماند پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که از مکه به مدینه مهاجرت کردند ایشان همچنان در حبشه بودند. یکی از بدترین غده های بدخیم مدینه همین یهودیهای #خیبر بودند، مشکلات فراوانی را برای مسلمان ها إیجاد کردند، اهل ثروت و سرمایه بودند رباخوار فراوانی بودند، این #رباخواری_سرسام_آور یهودی های مدینه عده ای را خسته کرده بود و مانند آن؛ اینها یک غده ای بودند، اینها #کاخ_نشین بودند مسلمان ها هم #کوخ_نشین بودند نمی توانستند با اینها مبارزه بکنند. وجود مبارک حضرت امیر در جریان #فتح_خیبر با آن #قدرت_الهی این درِ قلعه را کَند و به هر حال خیبری ها تسلیم شدند یک عده از بین رفتند یک عده حاضر شدند که صلح نامه و عهدنامه و مانند آن را امضا کنند. وقتی خیبر فتح شد، مسلمان های مدینه یک نفس تازه ای کشیدند، برای آنها خیلی روح و ریحان بود برکت بود، سعادت بود، امنیت و آسایش بود. در روز #فتح_خیبر وجود مبارک علی بن جعفر از حبشه که مهاجرت کرده بود وارد مدینه شد ببینید پیغمبر چه فرمود؟ فرمود: امروز دو تا حادثه خیلی شیرین برای من اتفاق افتاد: یکی اینکه جعفر را دیدم از مسافرت برگشت، یکی #فتح_خیبر. فتح خیبر اسلام را نجات داد، مسلمان ها را نجات داد، عظمتی بود! حالا پسرعموی شما از سفر برگشت این چه کار به #فتح_خیبر دارد؟ یک #آخوند_با_عرضه وقتی برود در کشوری فضای فرهنگی را دینی بکند، به اندازه #فتح_خیبر می ارزد؛ مگر حضرت برای هر کسی این حرف را می زد؟! بسیار أعمام و پسرعموها داشت، یک آدم بفهم مستدلّ عقل مدار وقتی حبشه برود و فرهنگ حبشی ها را برگرداند، آنها را مایل به اسلام بکند، شبهات آنها را برطرف بکند، بیش از ده سال کار فرهنگی علمی جان کَندن بکند، کار #فتح_خیبر را کرده است وگرنه پسرعموی پیغمبر بود یک آدم معمولی از سفر برگشت، حضرت فرمود به کدام یک از این دو من خوشحال بشوم؟ به #فتح_خیبر یا به قدوم جعفر.[1] آدم باعُرضه به اندازه #فتح_خیبر می ارزد! چه کسی برود غرب؟ چه کسی برود شرق؟ چه کسی برود حرفهای اسلام را برساند؟ این است که گفتند شما اینجا باید با دست پر حرکت کنید که هر شبهه ای اگر در غرب یا شرق به شما عرضه شد بتوانید محققانه آن را برطرف کنید.
🔹 ما این #زیارت_جامعه را خوب می خوانیم بله خوب می خوانیم ولی به هر حال باید رویمان بشود که در حرم مطهر امام هشتم ایستادیم بگوییم «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ»[2] آدم باید خجالت بکشد اگر دستش پر نباشد؛ این #مکتب_امام_رضا را نمی داند، همه مکاتبی که در عصر حضرت از یونان و غیر یونان آمده، حضرت هیچ وقت نگفت نیاید. شما هیچ جا روایتی پیدا نمی کنید که حضرت جلوی ترجمه فلسفه از یونان را گرفته باشد فرمود بیاید، حضرت یک دریایی بود! نفرمود اینها را چرا ترجمه می کنید؟ این حرف ها چرا از یونان می آید؟ این حرف ها چیست؟ ما در برابر حضرت ایستاده و میگوییم آنچه را شما تحقیق کردی من محقق هستم. آدم به حرم که مشرف می شود تنها برای بخشش گناهان که نیست برای شفای مریض که نیست اینها گوشه ای از حاجتهای ماست، اما «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ».
[1]. إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القدیمة)، النص، ص101.
[2]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص275.
#سالروز_غزوه_خیبر
#سلوک_علمی_امام_رضا_علیه_السلام
#غده_بدخیم_ربا_خواری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه انفطار جلسه 3
تاریخ: 1398/10/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_093 ay sss.mp3
3.55M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 93
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_093p2.pdf
187.9K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 93
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
mumenoon_019 ads ss.mp3
8.11M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1390/02/28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_19p2.pdf
225.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1390/02/28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 3
▪️ تاریخ: 1387/10/10
آپارات:
https://aparat.com/v/S08CY
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 عدل در حوزه مسلمین
🔹 عدالت تلفیقی از حق و تكلیف است. آن كس كه همه حقوق خود را ادا می كند ولی #منظلمانه به سر می برد، این عادل نیست؛ برای اینكه آزاد نیست و اگر آزاد بود عدالت را احساس می كرد: «مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لَا یقْضِی حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ».[1] پس ما هم موظفیم #حقوق_دیگران را تأدیه كنیم، هم مكلفیم كه #حقوق_خود را استیفا كنیم.
پذیرش ستم با عدل سازگار نیست و این معنا در هر سه حوزه محترم است؛ هم حوزه ای كه ما با مسلمان ها و همدینمان داریم هم در حوزه ای كه با موحّدان عالم داریم و هم در حوزه ای كه با بشرهای جهان اعم از ملحد و موحّد داریم؛ باید با آنها زندگی مسالمت آمیز و عادلانه داشته باشیم و اگر كسی در هر یكی از این سه حوزه بخواهد حق مسلم ما را ادا نكند، ما موظفیم قیام كنیم؛ ارشاد كنیم (اولاً)، امر به معروف و نهی از منكر كنیم (ثانیاً)، نشد با دست باز و زبان مسلط [برخورد كنیم].
🔹 وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) درباره انصار فرمود اینها اسلام را پروراندند؛ نه [اینكه] تبلیغ كردند! نه [اینكه] تعلیم كردند! نه [اینكه] تحقیق كردند! تبلیغ اسلام یعنی سخنرانی خیلی سهل است و روان، چه اینكه رایج است. تعلیم اسلام درسگفتن و بحث كردن سهل است، چه اینكه فراوان است. تحقیق اسلام، پژوهش اسلامی، كتاب نوشتن، محققانه چیزی تألیف كردن این هم سهل است، چه اینكه فراوان است؛ اما #پرورش اسلام، #پیاده_كردن اسلام، جامعه را با اسلام #آشنا_كردن (آشنایی جامعه و اسلام)، اینها پرورش می خواهد [و] پرورش كار آسانی نیست! فرمود همان طوری كه بچه آهو را می پرورانند بزرگ می كنند انصار اسلام را پروراندند بزرگش كردند؛ اینها دست باز داشتند مبسوط بود، با #زبان_مسلط! زبان مسلط نه یعنی سخنرانی خوب، [بلكه یعنی] زبانی كه با سلطان حرف بزند ـ آن #برهان را می گویند سلطان ـ هم حرف خوب بزند، اگر گفتند سند این سخن چیست ماهرانه از قرآن و روایات و برهان عقلی سلطان اقامه كند! آن سخنرانی كه قدرت بر تسلیط برهانی ندارد زبانش شدید است و نه سدید، فرمود: ﴿ وَ قُولُوا قَولًا سَدیدًا﴾[2] نه «قولوا قولا شدیدا»! فرمود انصار در هنگام استدلال زبان مسلط داشتند، در هنگام مبارزه دست باز داشتند، اینها دین را پروراندند نه [اینكه] سخنرانی كردند، دیندار بودند، #دین_باور بودند [و] با #علم_و_عمل خودشان دین را در جامعه گسترش دادند، اینها اسلام را تربیت كردند «بِأَیدِیهِمُ السِّبَاطِ وَ أَلْسِنَتِهِمُ السِّلَاطِ»،[3] چنین چیزی می شود عدالت اجتماعی.
[1] . نهجالبلاغه، حكمت 164.
[2] . سوره احزاب، آیه70.
[3] . نهج البلاغه، حكمت 465.
#پرورش_اسلام
#علم_و_عمل
#تأدیه_حقوق_خود_و_دیگران
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_094 ay ss.mp3
4.61M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 94
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_094p2.pdf
192.7K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 94
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross