17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 3
▪️ تاریخ: 1387/10/10
آپارات:
https://aparat.com/v/S08CY
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عدل در حوزه مسلمین
🔹 عدالت تلفیقی از حق و تكلیف است. آن كس كه همه حقوق خود را ادا می كند ولی #منظلمانه به سر می برد، این عادل نیست؛ برای اینكه آزاد نیست و اگر آزاد بود عدالت را احساس می كرد: «مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لَا یقْضِی حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ».[1] پس ما هم موظفیم #حقوق_دیگران را تأدیه كنیم، هم مكلفیم كه #حقوق_خود را استیفا كنیم.
پذیرش ستم با عدل سازگار نیست و این معنا در هر سه حوزه محترم است؛ هم حوزه ای كه ما با مسلمان ها و همدینمان داریم هم در حوزه ای كه با موحّدان عالم داریم و هم در حوزه ای كه با بشرهای جهان اعم از ملحد و موحّد داریم؛ باید با آنها زندگی مسالمت آمیز و عادلانه داشته باشیم و اگر كسی در هر یكی از این سه حوزه بخواهد حق مسلم ما را ادا نكند، ما موظفیم قیام كنیم؛ ارشاد كنیم (اولاً)، امر به معروف و نهی از منكر كنیم (ثانیاً)، نشد با دست باز و زبان مسلط [برخورد كنیم].
🔹 وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) درباره انصار فرمود اینها اسلام را پروراندند؛ نه [اینكه] تبلیغ كردند! نه [اینكه] تعلیم كردند! نه [اینكه] تحقیق كردند! تبلیغ اسلام یعنی سخنرانی خیلی سهل است و روان، چه اینكه رایج است. تعلیم اسلام درسگفتن و بحث كردن سهل است، چه اینكه فراوان است. تحقیق اسلام، پژوهش اسلامی، كتاب نوشتن، محققانه چیزی تألیف كردن این هم سهل است، چه اینكه فراوان است؛ اما #پرورش اسلام، #پیاده_كردن اسلام، جامعه را با اسلام #آشنا_كردن (آشنایی جامعه و اسلام)، اینها پرورش می خواهد [و] پرورش كار آسانی نیست! فرمود همان طوری كه بچه آهو را می پرورانند بزرگ می كنند انصار اسلام را پروراندند بزرگش كردند؛ اینها دست باز داشتند مبسوط بود، با #زبان_مسلط! زبان مسلط نه یعنی سخنرانی خوب، [بلكه یعنی] زبانی كه با سلطان حرف بزند ـ آن #برهان را می گویند سلطان ـ هم حرف خوب بزند، اگر گفتند سند این سخن چیست ماهرانه از قرآن و روایات و برهان عقلی سلطان اقامه كند! آن سخنرانی كه قدرت بر تسلیط برهانی ندارد زبانش شدید است و نه سدید، فرمود: ﴿ وَ قُولُوا قَولًا سَدیدًا﴾[2] نه «قولوا قولا شدیدا»! فرمود انصار در هنگام استدلال زبان مسلط داشتند، در هنگام مبارزه دست باز داشتند، اینها دین را پروراندند نه [اینكه] سخنرانی كردند، دیندار بودند، #دین_باور بودند [و] با #علم_و_عمل خودشان دین را در جامعه گسترش دادند، اینها اسلام را تربیت كردند «بِأَیدِیهِمُ السِّبَاطِ وَ أَلْسِنَتِهِمُ السِّلَاطِ»،[3] چنین چیزی می شود عدالت اجتماعی.
[1] . نهجالبلاغه، حكمت 164.
[2] . سوره احزاب، آیه70.
[3] . نهج البلاغه، حكمت 465.
#پرورش_اسلام
#علم_و_عمل
#تأدیه_حقوق_خود_و_دیگران
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفتوگو با ایکنا:
محمدرضا حکیمی عالِم اجتماع بود / اندیشههای حکیمی نادیده گرفته شد
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفتوگو با ایکنا:
محمدرضا حکیمی عالِم اجتماع بود / اندیشههای حکیمی نادیده گرفته شد
استاد محمدرضا حکیمی عالم اجتماع بود، نه عالم کتاب و کتابخانه که خود را در فضای مسائل اعتباری، ذهنی و انتزاعی محبوس کند. ویژگی بارز ایشان این بود که همواره خود را در فضایی میدید که بتواند در جامعه مؤثر باشد و فقط شعار عدالتخواهی نمیداد، بلکه اصلاً سبک زندگیاش بر مبنای عدالت بود.
تمایزی که بهطور مشخص میتوان در اندیشه استاد محمدرضا حکیمی مشاهده کرد، عدالتخواهی، حقطلبی و اجرای عدالت و حق در کنار علم و دانش و آگاهی و معرفت اصیل، باور نسبت به منابع وحیانی، بهرهمندی از کتاب و سنت و همچنین اعتقاد و باور به حقیقت ولایت است که سرچشمه همه این اندیشهها را در کتاب حماسه غدیر ایشان میتوان مشاهده کرد.
بسیاری ایشان را بهعنوان اندیشمند، متفکر، عدالتخواه و صاحبنظر در علم و دانش میشناختند و معرفی کردند و پیام تسلیت دادند، ولی با وجود عدالتخواهی و قسططلبی که استاد محمدرضا حکیمی بارها در گفتار، نامهها و یادداشتی که به مناسبت جشنواره فارابی و تدفین پیکر شهدا داشت، کمتر به مسائل فکری ایشان توجه شده است.
متن کامل مصاحبه👇👇👇
https://b2n.ir/t30499
news.esra.ir
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات
#شماره93
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#عوامل_غیر_مادی
🔸 به فرموده امام رضا (علیه السلام) هرگاه مردم گناه تازه ای مرتكب شوند كه در گذشته انجام نمی دادند، خدا آنان را به گرفتاری [و بیماری] تازه و بی سابقه مبتلا كند.[1]
[1] . كُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یكُونُوا یعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلاءِ مَا لَمْ یكُونُوا یعْرِفُونَ (الكافی، ج2، ص275).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 112.
🆔 @a_javadiamoli_esra
18.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 4
▪️ تاریخ: 1387/10/11
آپارات:
https://aparat.com/v/e5iDP
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی درگذشت حاج محمدرضا حکیمی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی در پیامی درگذشت محقق ارجمند و اندیشمند فرهیخته جناب آقای #حاج_محمد_رضا_حکیمی را تسلیت گفتند.
متن پیام معظم له به شرح زیر است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
إنّا لله و إنّا الیه راجعون
درگذشت محقّق ارجمند و اندیشمند فرهیخته جناب آقای #حاج_محمدر_ضا_حکیمی طاب ثراه، مایه تأسف شد.
این سانحه سنگین را به عموم علاقه مندان و بهره مندان از #مآثر_بیانی و #آثار_بنانی و به بازماندگان ایشان تسلیت عرض نموده و علوّ درجه و غفران الهی را برای این فقید سعید از خدای سبحان مسئلت داریم.
جوادی آملی
شهریور 1400
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra