eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
Al-Quraish 01 p2.pdf
2.16M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1399/01/19 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مکتب جهادی 🔸 مقدم شما بزرگواران و دانشجویان بزرگوار و عزیز دانشگاه امام علی (سلام الله علیه) و مسئولان و اساتید عقیدتی سیاسی شما را گرامی می ‌داریم. مستحضرید كه شما بزرگواران, دانشجوی مكتبی هستید كه این مكتب ما را به جهاد دعوت كرده است. هر جهاد غنیمتی دارد مرحله اول جهاد, جهاد با دشمن بیرون است, مرحله دوم جهاد, جهاد اوسط است كه در بعضی از روایات از آن به جهاد اكبر یاد شده است و آن دشمن درون است.[1] 🔸 آن جنگ اول كه جهاد بیرونی است كه همه ما می‌ دانیم و شما عزیزان, برادران سپاه, برادران بسیج, بلكه همه مردم ایران اسلامی در این دفاع مقدس آزمون خود را پس دادند این جنگ با دشمن بیرون است. دشمن بیرون كاری كه می‌ كند آب و خاك آدم را می‌ گیرد, منابع را می‌ گیرد, ثروت را می ‌گیرد و از این قبیل و مهم ‌ترین سلاح برای جنگ با دشمن بیرون آهن است كه ـ به لطف الهی ـ ایران اسلامی هیچ كمبودی از این جهت نداشت و ندارد. این حدید و آهن كه در سوره «حدید» آمده است: ﴿وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ﴾[2] این جلوی تهاجم و تجاوز هر دشمنی را می‌گیرد چه اینكه ـ به لطف الهی ـ در این دفاع مقدس هشت ساله ‌چنین بود. این جنگ بیرونی است كه با دشمن بیرون انسان می ‌جنگد كه به بركت همین خون‌ های پاك شهدا و جانبازی عزیزان جانباز و سرافرازی آزادگان سرافراز این كیان اسلامی, این نظام اسلامی محفوظ ماند، امیدواریم تا ظهور حضرت همچنان محفوظ بماند! این مهم‌ ترین ابزارش آهن است. 🔸 جنگ متوسط, جنگ با دشمن درون است با دشمن درون یعنی با هوس جنگیدن, با هوا جنگیدن, با غرور جنگیدن, با بداخلاقی جنگیدن، یك اسلحه می ‌خواهد! اسلحهٴ جنگ درون, آه است و نه آهن, شما این دعای كمیل را كه شب‌ های جمعه می ‌خوانید، وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) به ما آموخت كه به خدا عرض كنیم، خدایا ما در این صحنه نبرد یك اسلحه داریم! «وَ سَلاحُهُ البُكَاء»[3] فقط گریه كه بگوییم با تن ضعیف و با این بدن لاغر و با این امكانات كم در برابر ابلیس و وسوسه ‌ها و غرورها داریم مبارزه می ‌كنیم، این همان جهاد اوسط است. در آن حدیث معروف از این جهاد اوسط به جهاد اكبر یاد شده است؛ منتها اكبرِ نسبی است نه نفسی, اكبر جای دیگر است. ما اگر در جهاد درون پیروز شویم در جهاد بیرون یقیناً پیروز می‌ شویم؛ اما ممكن است كسی در جهاد بیرون پیروز شود ولی در جهاد درون پیروز نشود. پس تلاش و كوشش ما این باشد و همه شما عزیزان و دانشجویان همین تمرینی كه دارید می ‌كنید در عین حال كه دارید با دشمن بیرون می ‌جنگید و مرزها را حفظ می ‌كنید، این هوس را هم رام كنید، آن وقت وقتی زندگی تشكیل دادید، هرگز اسم طلاق را نخواهید برد، هرگز اسم جدایی را نخواهید برد, هرگز زبانتان به بد گفتن و چشم شما به بد دیدن عادت نخواهد كرد. اگر گفت: گر شود دشمن درونی نیست ٭٭٭ باكی از دشمن برونی نیست[4] 🔸 بنابراین راه هست، اگر ـ ان‌شاءالله ـ این راه جهاد حاصل شد، دیگر هیچ كسی سخن از اختلاس ندارد, هیچ كسی سخن از ـ خدای ناكرده ـ بدرفتاری ندارد، اینها می ‌شوند نور، ما مسئولینی داریم كه نورند، نورانی ‌اند، آنها هم همین‌ طور تربیت شدند؛ البته یك عده هم خلاف می ‌كنند، آنهایی كه نورند در دوران جوانی همین راه شما را طی كردند، از همان اول تصمیم گرفتند راهشان را با خدا درست تسویه كنند. [1]. الأمالی(للصدوق)، النص، ص466. [2]. سوره حدید، آیه25. [3]. مصباح المتهجد، ج1، ص361. [4]. هفت اورنگ (جامی), سلسلةالذهب, دفتر اول. 📚 سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه امام علی علیه السلام ارتش تاریخ: 1394/05/14 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-13ms ss.mp3
6.79M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 13 تاریخ: 1393/07/23 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-13p2s.pdf
2.04M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 13 تاریخ: 1393/07/23 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Maaun ss.mp3
5.39M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1399/01/20 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Maaun 01 p2.pdf
2.42M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1399/01/20 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ذکر الله 🔸 طمأنینه‌ در برابر ترس‌ نیست،‌ طمأنینه‌ در برابر اضطراب‌ و هیجان‌ است‌ كه‌ انسان‌ در مسائل‌ علمی‌ و اعتقادی‌ مردد و متحیر باشد، در مسائل‌ عملی‌ هم‌ در تصمیم ‌گیری‌ متحیر؛ آن‌ اضطراب‌ فكری‌ كه‌ به‌ صورت‌ شك‌ و تردید ظهور می ‌كند و این‌ اضطراب‌ عملی‌ كه‌ به صورت‌ تحیر در می ‌آید اینها مقابل‌ با طمأنینه‌ است‌. 🔸 انسان‌ مطمئن‌ در معارف‌ دین‌ شك‌ و تردید ندارد. انسان‌ مطمئن‌ در انجام‌ وظایف‌ الهی‌ مردد نیست‌. تردید است‌ كه‌ با طمأنینه‌ نمی ‌سازد، اضطراب‌ و تحیر است‌ كه ‌با طمأنینه‌ سازگار نیست‌. در هیچ‌ آیه ‌ای‌ هم‌ خدای‌ سبحان‌ «ذكر الله‌» را باعث‌ اضطراب‌ قرار نداد، اصلاً تعارض‌ بین‌ طمأنینه‌ و اضطراب‌ است‌، نه بین‌ طمأنینه ‌و ترس از جهنّم یا ترس‌ از محروم‌ شدن‌ از «جنةُ ‌اللقاء» و مانند آن‌. 🔸 چون‌ در اصل‌ بعدی‌ به عنوان‌ یك‌ قانون‌ حصر كننده‌ فرمود طمأنینه‌ جز در سایه‌ ذكر خدا ممكن نیست‌ ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾،[1] معلوم‌ می ‌شود دل‌ را چیزی‌ آرام‌ نمی ‌كند مگر یاد همان كسی‌ كه‌ قلب‌ را آفرید و چیزی‌ هم‌ دل‌ را مضطرب‌ نمی ‌‌كند مگر همان‌ موجودی‌ كه‌ در برابر هدایت‌ انسان‌ مصمّم‌ به‌ اضلال‌ شد و «هو ابلیس»‌. شیطان‌ است‌ كه‌ می ‌كوشد قلب‌ را از طمأنینه‌ و آرامش‌ بیاندازد و یاد خداست‌ كه‌ قلب‌ را مطمئن‌ و آرام‌ می‌ كند؛ لذا قرآن ‌دستور داد فرمود هر وقت‌ شیطان‌ می ‌خواهد فشاری‌ وارد كند كه‌ شما را بلرزاند به یاد حق‌ّ متذكّر باشید كه‌ «ذكر الله»‌ شما را از خطر نزغ‌ و وسوسه‌ٴ شیطان‌ نجات‌ می ‌دهد. كار شیطنت‌ اضطراب‌ آوردن‌ و هیجان‌ و آشوب‌ كردن‌ است‌ و لاغیر؛ خواه ‌بین‌ خود انسان‌ و انسان اضطراب‌ ایجاد كند كه‌ انسان‌ را متحیر كند، در مسائل‌ علمی‌ به صورت‌ شك‌ و تردید در مسائل‌ عملی ‌به عنوان‌ تحیر و سرگردانی‌ یا بین‌ امّت‌ و جامعه‌ اضطراب‌ ایجاد كند كه‌ جامعه‌ را از نظم‌ و آرامش‌ بیاندازد. 🔸 انسان‌ اگر در برابر دشمن‌ قرار گرفت‌ چه‌ عاملی باعث‌ اضطراب‌ او می ‌شود و چه‌ عاملی‌ باعث‌ طمأنینه‌ ثَبات‌ او می ‌شود اینها را قرآن‌ بیان‌ كرده‌ است‌. فرموده اگر در برابر دشمن‌ قرار گرفتید اگر خواستید ثابت قدم باشید به یاد خدا باشید كه‌ ﴿ذِكْرِ اللَّهِ﴾ شما را ثابت‌ می‌ كند و از اضطراب‌ نجات‌ می ‌دهد، اگر هم یك‌ وقتی‌ احساس‌ آشوب‌ و هیجان‌ كردید به یاد خدا بیافتید. هم‌ در مقام‌ دفع‌ هم‌ در مقام‌ رفع‌ هم ‌می‌فرماید ﴿ذِكْرِ اللَّهِ﴾ داشته‌ باشید تا گرفتار آشوب‌ نشوید؛ هم‌ می‌فرماید اگر آشوبی به سراغ‌ شما آمده‌ است‌ با ذكر خدا آن‌ آشوب‌ را رفع‌ كنید، هم‌ متذكّر باشید كه‌ آشوب‌ دفع‌ بشود گرفتار اضطراب‌ نشوید، هم‌ متذكّر بشوید كه‌ آشوب‌ پیدا شده‌ را رفع‌ كنید. در میدان‌ جنگ‌ انسان‌ مضطرب‌ است‌ چه‌ كند؟ تنها چیزی‌ كه‌ انسان‌ را از اضطراب‌ در جبهه‌ نجات‌ می ‌دهد ﴿ذِكْرِ اللَّهِ﴾ هست،‌ در جهاد اكبر كه‌ شیطان‌ حمله‌ كرد انسان‌ مضطرب‌ است،‌ تنها عاملی‌ كه‌ انسان‌ را از این اضطراب‌ در جبهه‌ اكبر نجات‌ می‌دهد ﴿ذِكْرِ اللَّهِ﴾ است‌. [1]. سوره رعد، آیه28. 📚 سوره مبارکه رعد جلسه 64 تاریخ: 1362 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-14ms ss.mp3
5.42M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 14 تاریخ: 1393/07/26 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-14p2.pdf
1.62M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 14 تاریخ: 1393/07/26 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فرشته منش 🔸 «اللَّهُمَّ إِنْ‏ لَمْ‏ تَكُنْ‏ غَفَرْتَ‏ لَنَا فِیمَا مَضَی‏ مِنْ‏ شَعْبَانَ‏ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ»؛[1] دعاهای ماه شعبان این است که خدایا! اگر تاكنون ما مورد لطف تو نبودیم آمرزیده نشده بودیم از این به بعد دیگر ما را بیامرز! الآن اگر رفتیم, رفتیم. اگر ـ معاذ الله ـ مرگ پوسیدن بود و از بین رفتن بود حساب و كتابی نبود، اما مرگ از پوست به در آمدن است! اوّلین سؤالی كه از ما می ‌كنند این است که می‌ گویند عمرت را در چه راهی صرف كردی؟ ما باید جواب نقد داشته باشیم! چون مرگ زندگی است و مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، باید جواب نقد داشته باشیم كه چه كار كردیم. این است كه بسیاری از بزرگان این «دهه آخر شعبان» كه می‌ شود تمام تلاش و كوشش آنها این است كه سود و زیانشان را مشخص كنند كه من این یك سال چه كردم، با چه وضعی می‌ خواهم مهمان خدای سبحان بشوم. 🔸 در ماه پربركت رمضان که ماه «ضیافت ‌الرحمان» است، انسان یا در آن زمین مهمان خداست به نام سرزمین وحی یا در این زمان مهمان خدا به نام ماه مبارك رمضان است. یا ما باید مهمان خدا باشیم در این دو مقطع یا میزبان خدای سبحان باشیم كه جمع هر دو را شاید. چه وقت ما میزبان خدا هستیم و چه وقت خدا مهمان ماست؟ فرمود: «أَنَا عِندَ المُنكَسِرَة قُلُوبُهُم»[2] كسی كه قلب شكسته دارد با خدا اهل مناجات است با خدا راز و نیاز دارد، ، به تعبیر شیخنا الاستاد حكیم الهی قمشه‌ای (رضوان الله علیه) می ‌گوید: «من الهی هو الله گویم»، با قلب شكسته همیشه در محضر اوست تا مظهر او بشود، این شخص میزبان خداست. اگر كسی این توفیق را داشت كه خدا مهمان اوست، یعنی لطف خدا و اگر این توفیق را نداشت لااقل در آن سرزمین یا در این زمان، خودش را دریابد، پایان ماه شریف شعبان چنین است و بهترین فرصت عمل به قرآن, قرائت قرآن و راهنمایی گرفتن از دستورات قرآن كریم است. 🔸 مرحوم ابن ‌بابویه قمی در كتاب شریف امالی از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل كرد كه «الْحَافِظُ لِلْقُرْآنِ‏ الْعَامِلُ‏ بِهِ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ»[3] كسی كه قرآن را حفظ كند, به قرآن عمل می ‌كند او با فرشته‌ های الهی محشور می ‌شود، چون در قرآن دارد وحی كه نازل می‌ شود ﴿بِأَیدِی سَفَرَةٍ ٭ كِرَامٍ بَرَرَةٍ﴾[4] فرشته‌ هایی هستند كه وحی را می ‌آورند، چنین كسی در قوس صعود با آنها كه در قوس نزول قرآن را می ‌آورند هماهنگ می‌ شوند، چه بهتر كه ما فرشته ‌منش زندگی كنیم، یك جامعه فرشته‌ منش نه بیراهه می ‌رود نه راه كسی را می ‌بندد. [1] . وسائل الشیعه، ج10، ص301. [2] . منیة المرید، ص123. [3] . الامالی(للصدوق)، متن، ص59. [4] . سوره عبس، آیات 15 و 16. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/03/29 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-15ms ss.mp3
6.94M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 15 تاریخ: 1393/07/27 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-15p2.pdf
1.83M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 15 تاریخ: 1393/07/27 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شراب طهور 🔸 مرحوم امین ‌الاسلام طبرسی (رضوان الله علیه) در ذیل این آیه مباركه ﴿سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً﴾ از وجود مبارك امّام صادق (علیه و علی آبائه و أبنائه آلاف التحیة و الثناء) نقل كرد كه شراب طهور آن است كه «یطَهِّرُهُمْ‏ مِنْ كُلِّ شَی‏ءٍ سِوَی‏ اللَّه‏»[1] شراب طهور آن است كه انسان را به‌جایی می ‌رساند كه می ‌گوید: «ما از تو به غیر از تو نداریم تمنّا».[2] شراب طهور آن است كه وجود مبارك علی‌ بن ‌ابی ‌طالب نوشید كه فرمود من عبادتم نه برای هراس از دوزخ است، نه برای شوق به بهشت، بلكه «شُكْراً»[3] است. 🔸 عارف درباره محبّت سخن می ‌گوید، خدا چیست را عارف دنبال می ‌كند، خدا چنین گفت و خدا چنین كرد كار حوزه و دانشگاه است، امّا خدا كیست؟ خدا چیست؟ خدا محبوب ماست، به او دل داده ‌ایم و با او حرفِ دل می ‌زنیم، این همدلی و هم ‌زبانی می ‌آورد. عقل می ‌گوید نتاز! عرفان می ‌گوید بناز! این است كه جامعه را یكسان می ‌كند، این است كه جامعه را منتظر ظهور حضرت می ‌كند، این است كه حضرت وقتی «أَنَا بَقِیةُ اللَّه‏»[4] فرمود، چنین جامعه ‌ای مشتاقانه به طرف او می ‌رود. [1]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏10، ص623. [2]. دیوان اشعار سعدی، غزل61؛ «ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا ٭٭٭ حلوا به کسی ده که محبت نچشیدست». [3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حكمت 237؛ «إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار». [4]. كمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص331. 📚 پیام به كنگره بزرگداشت میرسید علی همدانی تاریخ: 1394/03/19 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa