eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 صالحین ▪️ سالگرد رحلت بانوی با فضیلت اسلام همسر رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التهیه و الثناء) مادر سیده نساء عالمیان فاطمه زهرا (علیها آلاف التحیت والثناء) حضرت خدیجه كبری (سلام الله علیها) فرا رسیده است، رحلت ام المومنین را به پیشگاه خاتم الاوصیاء ولی عصر ارواحنا فداه تعزیت عرض می‌ كنیم. ▪️ گاهی انسان كاری انجام می ‌دهد كه آن كار را خداوند نه تنها قبول می ‌كند و به او پاداش می ‌دهد، بلكه آن كار را به خود اسناد می ‌‌دهد؛ جریان خدیجه (سلام الله علیها) از این قبیل است، خداوند نه تنها كار این بانو را قبول كرد و به او پاداش حَسَن داد، بلكه كار او را به خود اسناد داد. بی نیازی رسول اكرم با مال حلال خدیجه (سلام الله علیها) بود، آن مال را كه این بانوی طاهره در راه اسلام صرف كرده است ذات اقدس الهی قبول كرد و به خود اسناد داد. همان طوری كه وجود گرامی رسول اكرم (علیه آلاف التهیه و الثناء) قبل از نزول اسلام و قرآن به امانت معروف بود، خدیجه (سلام الله علیها) هم قبل از اسلام به طهارت معروف بود؛ می ‌گفتند بانوی طاهره، آن طاهره همتای این امین شد و این امین همسر آن طاهره شد و آن اموال در راه اسلام صرف شد و خدا این صرف را پذیرفت و به رسولش فرمود: ﴿وَ وَجَدَكَ عائِلًا فَأَغْنى‌﴾؛[1] یعنی تو را بی ‌نیاز كرد، یعنی مال خدیجه مال خدا است، كار خدیجه مقبول الهی است. ▪️ گاهی انسان مال حلال دارد و در راه خدا صرف می ‌كند و خدا كار او را قبول می ‌كند، عمل او را می ‌پذیرد، وقتی عمل او را قبول كرد یا ده برابر پاداش می ‌دهد یا هفتصد برابر یا هزار و چهارصد برابر یا بیش از آن و این در صورتی است كه خدا مال انسان را قبول بكند، عمل انسان را قبول بكند و به انسانی كه عمل خوب كرد پاداش بدهد، چون ﴿إِنَّما یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ﴾؛[2] اما یك وقت بالاتر از این است، خدا نه تنها عمل انسان صالح را قبول می ‌كند، بلكه خود او را می ‌پذیرد، نه تنها عمل او را! قبول عمل مال اوساط از موحدان و مؤمنان است، اما خود گوهر ذات عامل این نصیب اوحدی است. ▪️ خیلی فرق است كه خدا عمل كسی را قبول بكند یا نه خود او را قبول بكند. وقتی خدیجه (سلام الله علیها) را قبول بكند او را مادر سیده نساء عالمیان قرار می‌‌ دهد! اگر گوهر ذات كسی قبول شد او جزو صالحین است نه جزو «عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ»! در قرآن بین كسانی كه جزو كسانی كه «عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ» هستند و بین كسانی كه جزو صالحین هستند خیلی فرق است! آنهایی كه كارهای خوب می‌ كنند مؤمن متوسط هستند، آن كه گوهر ذاتش سالم است او جزو صالحین است. برخی در دنیا با اینكه جزو كسانی هستند كه اعمال صالح دارند ولی جزو صالحین نیستند، بلکه در آخرت به صالحین ملحق می‌ شوند ﴿وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ﴾،[3] اگر كسی گوهر ذاتش صالح شد از ذات او جز كار خیر نشأت نمی‌ گیرد، بر خلاف كسی كه جزو «عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ» است كه ممكن است گاهی عمل صالح نكند یا خدای ناكرده بلغزد و گرفتار عمل طالح شود. ▪️ ما موظفیم این راه را شناسایی كنیم و طی كنیم، این اختصاصی به آن وجود پاك نداشت و ندارد. بعضی از كارها است كه مخصوص انبیاست، مخصوص (ائمه علیهم الصلاه و علیهم السلام) است و دیگران توان آن را ندارند، ولی برخی از كارها مقدور دیگران هست، این راه ها را دیگران هم می ‌توانند طی كنند، البته به نوبه خود. [1] . سوره ضحی، آیه8. [2] . سوره مائده، آیه27. [3] . سوره نحل، آیه122. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1376/10/18 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-30ms ss.mp3
5.96M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 30 تاریخ: 1393/09/05 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-30p2.pdf
230.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 30 تاریخ: 1393/09/05 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_010 ss.mp3
3.9M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 10 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_010p2.pdf
174.4K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 10 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
k-09 hekmat vahyani.mp3
3.19M
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 جلسه 9 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سرّ پرستش 🔸 هر عبادت یک ظاهری دارد که احکام واجب را ترسیم می کند و یک باطنی دارد که اراده و نیت آن باطن را ترسیم می نماید و قرآن کریم هم ما را به ظواهر عبادات دعوت فرمود و هم ما را به اسرار عبادات آشنا کرده است. در جریان روزه گرفتن همان طوری که اصل روزه گرفتن و ماه روزه گرفتن و چه ساعتی روزه شروع می شود و به چه ساعتی ختم می شود همهٴ این خصوصیات را قرآن کریم تبیین کرد، فرمود: ﴿مَن شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ﴾؛[1] اگر کسی شاهد و حاضر در ماه مبارک رمضان بود باید روزه بگیرد، اگر فرمود ﴿ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَی اللَّیلِ﴾[2] تا شب روزه بگیریم، اگر آغاز روزه را هم به این صورت بیان فرمود ﴿حَتَّی یتَبَینَ لَكُمُ الْخَیطُ الْأَبْیضُ مِنَ الْخَیطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ﴾[3] اگر أسود و ابیض را یعنی روشن شدن افق را آغاز روزه معرفی کرد، سرّ روزه گرفتن را هم فرمود که ﴿لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾[4] و ﴿لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾؛[5] روزه بگیرید برای اینکه تقوا پیدا کنید تقوا را هم که مدار کرامت می داند، باطن روزه گرفتن انسان را کریم می کند و کرامت همان طوری که در بحث های قبل به عرض رسید از اوصاف برجستهٴ فرشتگان است، فرشته مکرم است، کریم است. 🔸 کریم غیر از کبیر است، کریم غیر از عظیم است، کریم غیر از محترم است، در فارسی ما لفظی ظاهراً نداریم که کریم و کرامت را معنا کند. کرامت بزرگی نیست، کرامت عظمت نیست، کرامت محترم بودن نیست؛ آن وصف ممتاز و برجسته ای که ما اگر بخواهیم او را تبیین کنیم ناچاریم از چند کلمه استفاده کنیم تا آن را بیان کنیم آن کرامت است که مخصوص فرشتگان است. در قرآن به ما فرمود روزه بگیرید تا کریم بشوید؛ یعنی تا با تقوا بشویم که تقوا محور کرامت است. فرشتگان کریم اند آن گاه انسان کریم گناه نمی کند، برای اینکه با کرامت او سازگار نیست، نه برای اینکه جهنم می رود! نه برای اینکه بهشت برود! برای اینکه انسان است، چون انسان است گناه نمی کند! 🔸 امام ششم (سلام الله علیه) ما که خدا را عبادت می کنیم چون خدا را دوست داریم «وَ هَلِ الدِّینُ‏ إِلَّا الْحُبُ»[6] فرمود اینکه ما خدا را عبادت می کنیم چون دوست اوییم و این جزء اسراری است که هر کسی به آن اسرار دسترسی پیدا نمی کند. همان طوری که باطن قرآن در کتاب مکنون است ﴿لَا یمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾،[7] پرستش دوستانه هم این چنین است؛ یعنی مقدور هر کس نیست که انسان دوست عبادت باشد و معبود را دوست داشته باشد. [1]. سوره بقره, آیه185. [2]. سوره بقره, آیه187. [3]. سوره بقره, آیه187. [4]. سوره بقره, آیه183. [5]. سوره آل عمران, آیه200. [6]. المحاسن برقی، ج1، ص263. [7]. سوره واقعه, آیه79. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 6 تاریخ: 1363 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-31ms ss.mp3
6.6M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 31 تاریخ: 1393/09/08 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-31p2.pdf
234.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 31 تاریخ: 1393/09/08 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_011 ss.mp3
3.19M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 11 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_011p2.pdf
161.7K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 11 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
k-10 hekmat vahyani.mp3
1.97M
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 جلسه 10 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سخنگوی قرآن 🔸 سخنگویان الهی مستمرّند. منظور از رُسل تنها كسی نیست كه بالاصاله رسالت خاص داشته باشد، آنها كه فاصله‌ های خاصّی را بین انبیا پر می ‌كردند، برخی از آنها امام معصوم بودند و رسالت اصطلاحی را نداشتند؛ بین هر پیغمبر و پیغمبر دیگر بسیاری از سخنگویان الهی جزء ائمه آن عصر بودند. بعد از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی أهل بیته آلاف التحیة و الثناء) چون حضرت ختمی نبوّت است، رسولی بعد از او نیست، نبی‌ دیگری بعد از او نیست، كتاب او باید كتاب «جامع ‌الكَلِم» باشد که تا روز قیامت این كتاب حرفی برای گفتن داشته باشد و كسانی هم باشند تا روز قیامت سخنگوی این كتاب آسمانی باشند. 🔸 قرآن از آن جهت كه «جامع ‌الكلم» است حرف آن تمام‌ شدنی نیست، بعد از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اهل بیت عصمت و طهارت این سِمت را دارند كه سخنگویان قرآن كریم باشند؛ شاهد صِدق این مطلب در بیان نورانی امیر المؤمنین هست که فرمود قرآن كلام خداست، سخن می ‌گوید «فَاسْتَنْطِقُوهُ‏»، او را به حرف در بیاورید، «وَ لَنْ ینْطِقَ» با شما حرف نمی‌ زند، «وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْهُ»؛[1] من سخنگوی خدا هستم، از طرف خدا قرآن را به حرف در می ‌آورم و معارف قرآن را استنباط می ‌كنم و به شما می ‌گویم، قرآن قول خداست و من سخنگوی خدا. 🔸 در تأیید این مطلب علوی سخن نورانی امام سجاد (صلوات الله و سلامه علیه) است كه در صحیفه سجادیه آنجا عرض كرد: خدایا! قرآن را نازل كردی، اگر این قرآن را بر كوه نازل می ‌كردی تحمل معارف قرآن برای كوه میسور نبود، ما می‌ خواهیم كاری كنیم و كاری انجام بدهیم كه از كوه ساخته نیست،[2] شما فرمودی: ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیةِ اللَّهِ﴾؛[3] كوه نمی ‌تواند بار معارف وحیانی قرآن را حمل كند، ما آماده‌ ایم برای حمل این معارف و كاری می ‌كنیم كه از كوه ساخته نیست؛ بعد این مطلب را در سه فصل خلاصه كرد و فرمود فصل اول حقایق قرآن بود كه به صورت وحی بر قلب مطهّر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نازل كردی، فصل دوم، معانی قرآن و احكام و حِكَم قرآن بود كه تفسیر آن را به وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آموختی و او را مبین قرآن قرار دادی و چنین فرمودی: ﴿لِتُبَینَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیهِمْ﴾،[4] بعد از اینكه مقصود خودت را در قرآن به پیغمبر فهماندی، آن پیغمبر از راه علم الهی مبین قرآن شد؛ در فصل سوم، حقایق قرآن، معارف قرآن، علوم وحیانی قرآن را به بركت آن حضرت و از مسیر وحی و نبوّت آن حضرت به ما الهام كردی، ما شدیم «مُلهَم»، این فصل را در بخش الهام فرا گرفتیم و كم كم سخنگوی قرآن شدیم. [1]. نهج البلاغه، خطبه158. [2]. الصحیفة السجادیه، دعای42؛ «... وَ زَوَاجِرَ أَمْثَالِهِ الَّتِی ضَعُفَتِ الْجِبَالُ الرَّوَاسِی عَلَى صَلَابَتِهَا عَنِ احْتِمَالِهِ». [3]. سوره حشر، آیه21. [4]. سوره نحل، آیه44. 📚 فرازی از پیام غدیر تاریخ: 1392/07/27 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa