ankaboot_13p2.pdf
233.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1391/09/28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-024 ss.mp3
7.02M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 24
تاریخ: 1399/09/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -024-p2.pdf
185K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 24
تاریخ: 1399/09/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
مصادیق کوثر.mp3
1.62M
💠 روز بیست و هشتم ماه #ربیع_الثانی 1442
◻️ مصادیق کوثر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مصادیق کوثر
◻️ چند نكته را سودمند است كه [باید] در نظر داشته باشیم. نكته اول آن است كه شناسایی بقاع و قبور متبرّكه امامزادگان #تفسیر_عملی سوره مباركه #كوثر است. اگر ذات اقدس الهی در سوره مباركه كوثر [فرمود] ﴿إِنَّا أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ﴾،[1] برای كوثر مصادیق فراوانی ذكر شده است؛ حقیقت #قرآن هست، حقیقت #ولایت هست، حقیقت #امامت، #خلافت و مانند آن خواهد بود، اما آنچه با زمینه نزول این سوره مباركه تناسب دارد و در ذیل این سوره هم به آن زمینه اشاره شده است ﴿إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ﴾،[2] آن است كه دوده طه و اُسره یس (علیهم الصلاة و علیهم السلام) ـ كوثر یعنی ـ مانا و پویایند و تا قیامت این دودمان می ماند. نام مبارك اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) #ماندگار است و وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به عنوان بقیة الله مطرح خواهد بود، بنابراین شناخت این بقاع متبرّك و قبور پربركت #تفسیر_عملی سوره كوثر است.
◻️ نكته دوم آن است كه باید خیلی دقیق بود تا بیگانه ای وارد نشود و آشنایی خارج نگردد، اگر دقیق نباشیم و بیگانه ای به این حرم امن راه پیدا كند یا آشنایی از این حرم امن خارج بشود یك خسارتی است در تفسیر سوره #كوثر.
◻️ نكته سوم آن است كه ما باید كاملاً بررسی كنیم تفاوت بین تكاثر و كوثر در چیست؟ آن كثرتی كه به #وحدت ختم نشود، آن كثرتی كه از وحدت دلمایه نگیرد و آن كثرتی كه ما را به #توحید نرساند تكاثر مذموم می شود. آن كثرتی كه هم از وحدت نشأت گرفته و هم به وحدت می رسد و در راستای توحید ذات اقدس الهی است كه به وسیله قرآن و عترت معصومین (علیهم السلام) به ما تلقین شده است آن #كوثر می شود.
🔹 مطلب بعدی آن است كه این بزرگواران #كوثر بودنشان در حیات و ممات محفوظ است. تكاثر می میرد، ولی #كوثر نمی میرد، بلكه تكاثر در زمان حیاتش مرده است و كوثر بعد از مرگ هم زنده است بلكه اصلاً مرگ ندارد. این ذوات قدسی كه كوثر الهی اند مشمول ﴿إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُكِی وَمَحْیای وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ﴾[3] هستند، البته معصوم های آنها در قلّه قرار دارند، عادل های آنها در مراحل میانی قرار دارند و شاگردان آنها در مراحل ابتدایی؛ به هر تقدیر محیای اینها محیای دینی بود و ممات اینها ممات دینی بود. اینها ناشران علوم اهل بیت بودند، اسامی حسنای اهل بیت (علیهم السلام) را، روش و منش آن ذوات مقدس را برای منطقه خود تبیین كردند و آنها هم تشیع را پذیرفتند و ولایتمدار شدند. ممات اینها هم بركت است، قبر اینها هم «رَوضهٌ مِن رِیاضِ الجَنَّة».
[1]. سوره کوثر، آیه1.
[2]. سوره کوثر، آیه3.
[3]. سوره انعام، آیه162.
#سالروز_وفات_موسی_مبرقع_علیه_السلام
#دودمان_یس
#تفسیر_عملی_سوره_کوثر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش امامزاادگان
تاریخ: 1390/11/30
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_205 ss.mp3
3.9M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 205
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_205p2.pdf
179.3K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 205
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_14ads ss.mp3
5.77M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1391/09/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_14p2.pdf
226.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1391/09/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-025 ss.mp3
8.27M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 25
تاریخ: 1399/09/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -025-p2.pdf
195.3K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 25
تاریخ: 1399/09/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از دوره آموزش مجازی نجوم - اسراء
بسم الله الرحمن الرحیم
به حول و قوه ی الهی و در ظلّ توجهات حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف اولین دوره آموزش مجازی نجوم توسط استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین زمانی قمشه ای از درگاه مجازی موسسه آموزش عالی حوزوی اسرا-قم برگزار می گردد .
اولین جلسه : فردا سه شنبه 25 آذر ماه
ایام برگزاری : از شنبه تا سه شنبه
ساعت برگزاری : 16
کلاس به صورت برخط (آنلاین) برگزار می شود و حضور افراد در سامانه ثبت می گردد . شرط شرکت در امتحانات و دریافت گواهینامه ، حضور منظم در کلاس است .
کلاس هفته اول به صورت عمومی برگزار می شود و کاربران می توانند برای ورود به کلاس از گزینه مهمان استفاده نمایند و از هفته بعد پس از ارسال مدارک هویتی که متعاقبا اعلام می گردد برای کاربران کد کاربری و رمز عبور تعریف خواهد شد .
توضیحات تکمیلی در خصوص برگزاری کلاس در جلسه اول توسط استاد محترم و از درگاه همین کانال ارائه می شود .
لینک درگاه کلاس آنلاین : https://el.esra.ir/ch/nojum1.tahrirosuloqlidos
https://eitaa.com/emesra_1tnojum
ملزومات پژوهش.mp3
1.8M
💠 روز بیست و نهم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 ملزومات پژوهش
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 ملزومات پژوهش
🔸 چند نكته است كه برای پژوهشگر و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آنگاه #پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود.
1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك #ظرفیت_خاص داریم، آن انسان كامل است كه می تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به «اذن الله» بدانند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾[1] هر كدام با یك ظرفیت خاصی خلق شدیم.
2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»[2] یا «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ»[3] این گذشته از این كه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه إخباری هم دارد. خدا كسی را رحمت می كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می شود كه بفهمد برای چه #خلق شده است! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ﴾،[4] نه خیر! [اینکه] این آقا برای چه خلق شده است؟ اینها اصلاً برای كار #علمی خلق شده یا برای كار #عملی؟ [اگر خلقت او برای] كار علمی هست، رشته اش چه است و تا چه حد است؟ این «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ».
2️⃣ مطلب سوم همان است كه در كتاب های اصولی ملاحظه فرمودید که اگر كسی #ظرفیت خود را با كالاهای بی خود پُر كند، از آن كالای اصلی می ماند؛ برای این است كه می گویند اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی شود، این یك مقدار آب خواست به او دادید و خشك هم شد.
🔸 قصه خواندن، حرف های #باطل گوش دادن، حرف های #غیر_علمی زدن، حرف های غیر علمی گوش دادن و حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن، این مثل یك كودكی است كه با پفك معده اش را پر كرده است، این دیگر در موقع غذا، غذا نمی خورد! یك آدمی كه دهان باز می كند و حرف غیر علمی می زند یا گوشش را باز می كند و حرف غیر علمی گوش می دهد، او با پفك مغزش را پر كرده است، این دیگر #عالم نمی شود! مرحوم #بوعلی می گوید كه من تعهد كرده ام كه دیگر قصه نخوانم![5] خب آدم وقتی قصه بخواند، افسانه ای درمی آید! یك فقیه اگر بخواهد با قصه مغزش را پر كند دیگر فقیه نمی شود؛ [همچنین] یك اصولی، یك حكیم یا مفسر. بنابراین ما وقتی در یك رشته ای داریم كار می كنیم باید بدانیم كه با پفك مغز را پر نكنیم، این دیگر یقیناً ملا نمی شود. این [شخص] مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است با حرف های علمی آشناست، همین كه پایش از این جا رفته بیرون با امور دیگر؛ این مغز، مغز محقق و #پژوهشگر نیست!
4️⃣ مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند كه محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمه ای دریافت بكند و برود، اما مراكز علمی این چنین نیست؛ #محصول_كار را به همراه می برد و آن پوسته اش را برای مؤسسه می گذارد. یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش بافی و ظرف سازی و صنایع كار می كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد یك پوسته اش نصیب او می شود؛ یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، [در] مراكز تحقیقی #عصاره_مطلب كه علم است [را] به همراه می برد و چهار صفحه نوشته شده و نگارش شده و قلم زده را به مؤسسه می دهد، اینكه علم نیست! بعد باید بیاید بالا و علم بشود، آنچه كه #علم است را به همراه می برد.
🔸 برای اینكه آنچه را [که محقق] به همراه می برد بارور بشود، آن بیان لطیف مرحوم ابن ادریس در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد؛ ابن ادریس در مقدمه سرائر همان جلد اولش هست كه بزرگانی قبل از من این چنین بودند كه «غبرت أربعین سنة ما قلت و لا بت إلا و الكتاب موضوع على صدری»،[6] این «ما قلت و لا بت» یعنی هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه با #كتاب خوابیدم، كتاب روی سینه ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می خواستم بیتوته كنم به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه من بود و با #مطالعه خوابیدم؛ آن وقت این می شود ابن ادریس و این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند و نه پیغمبر!
[1]. سوره نوح, آیه14.
[2]. مصباح الشریعة، ص13؛ متشابه القرآن و مختلفه(لابن شهر آشوب)، ج1، ص44.
[3]. عیون الحكم و المواعظ، ص261؛ «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ یتَعَدَّ طَوْرَهُ».
[4]. سوره ذاریات, آیه56.
[5]. تسع رسائل فى الحكمة و الطبیعیات، ص142؛ (الرسالة الثامنة فی العهد).
[6]. السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج1، ص43.
#روز_پژوهش
#ظرفیت_خاص
#مطالعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از پژوهشگران با حضرت استاد
تاریخ: 1384
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_206 ss.mp3
3.76M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 206
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_206p2.pdf
171K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 206
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_15ads ss.mp3
8.47M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 15
تاریخ: 1391/10/02
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross