💠 فصل چهارم. قیام حسینی برای شکوفایی عقل
قیام بر اساس امید معقول و مقبول
🔹 قیام سالار شهیدان بر پایه امیدی معقول و مقبول انجام شد. چنین امیدی با احتمال صِرف تفاوت دارد؛ زیرا قیام معقولْ شجاعانه و مقبول است و قیام خامِ آرزومندانه، نامعقول و متهوّرانه. شجاعتْ کمال است و تهوّرْ نقص. کسی که به آرزوی پیدا کردن گوهر در دریایی که گوهر داری آن مشکوک است غوّاصی می کند، آرزویش به وَهْم وابسته است، نه عقل؛
زیرا معلوم نیست که در آن دریا گوهری باشد. احتمال معقول باید در پی امید واثقی باشد؛ یعنی اصل وجود چیزی احراز شود و نیز یافتن آن محتمل باشد. غوّاصی که می داند در دریا گوهری هست و احتمال یافتن آن وجوددارد، غواصی اش خردمندانه است. بنابراین، بین امید معقول و آرزوی نامعقول و نیز بین شهامت و بی باکی فرق است.
🔹 سالار شهیدان فرمودند: کسی که در راه خدا قیام کند، از یاری و هدایت او برخوردار می شود؛ زیرا خدا وعده داده است که نورِ دین را همواره روشن نگاه دارد؛ ﴿ و الله متمّ نوره ﴾ و وعده الهی، تخلّف ناپذیر است. بنابراین، اصل وجود دینْ محرز است و نیز حفظ آن حتمی است و امید است چراغ دین به دست من روشن نگاه داشته شود. من با امید به یاری خداوند قیام می کنم و رجای واثق به پیروزی دارم.
🔹 اگر انسان خالصانه به یاری دین خدا برخیزد، از هدایت و حمایت خدا برخوردار خواهد شد. خداوند نوید داده است که نور دین را همواره پرفروغ نگاه دارد و آتش آتش افروزان را خاموش نماید؛ ﴿ کلّما أوقدوا ناراً للحرب أطفأها الله ﴾ ؛ «هرگاه دشمنان خدا آتش جنگ و فتنه بر ضد قرآن و اسلام برافروزند، خدا آن را به دست بندگان صالح خود فرو می نشاند و نور الهی را سرانجام مشعشع می کند»؛ ﴿ یریدون لیطفؤا نورالله بأفواههم والله متمّ نوره و لو کره الکافرون ﴾ ؛ «کافران می خواهند با نَفَس تیره و دمِ آلوده و گفتار جاهلانه خویش نور خدا را خاموش کنند؛ ولی خداوند نور خود را به بالاترین درجه روشنایی می رساند، هر چند کافران خشنود نباشند.
🔹 پس، وعده الهی تخلّف ناپذیر و اصل پایداری دین محرز است و اگر به هنگام خطر به یاری دین نشتابیم، خداوند حفظ آن را به دست دیگران خواهد سپرد؛ ﴿ إن تتولّوا یستبدل قوماً غیرکم ثمّ لا یکونوا أمثالکم ﴾ ؛ «اگر شما از دین حق رویگردانید، خدا دیگران را به جای شما خواهد نشاند که چون شما نیستند؛ بلکه بسی از شما بهتر و فداکارترند». سالار شهیدان نیز با اتکا به یاری خداوند و رجای واثق به پیروزی، به پا خاست تا چراغ دین به دست او روشن نگاه داشته شود... .
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 191 تا 193
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
🏴 طریق هدایت
▫️ #زیارت_اربعین نیز انسان را از جزوع، هلوع و منوع بودن باز می دارد و گفته شد كه هدف اساسی سالار شهیدان نیز تعلیم و تزكیه مردم بوده است و در این راه، هم از طریق #بیان_و_بنان اقدام كرد و هم از راه #بذل_خون جگر كه جمع میان این راه ها از ویژگی های ممتاز آن حضرت (علیه السلام) است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی - صفحه 229
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره786
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
10. جوانان
مشورت با جوانان
امیرموٴمنان (ع) فرمود: هرگاه در امری كه برایت پیش آمده نیازمند مشورت بودی ابتدا با جوانان مشورت كن، زیرا آنان تیزهوش ترند و سریعتر حدس می زنند. سپس آن را به اندیشه پیران و بزرگان واگذار تا فرجام آن را شناسایی و انتخاب نیكو كنند، زیرا تجربه آنان بیشتر است. [1]
[1]. إذَا احتَجْتَ إلی المَشْوَرةِ فِى أمْرٍ قَد طَرَأ عَلَیكَ فَاسْتَبْده بِبِدَایةِ الشُبّان فَإنَّهُمْ أحَدّ أذْهَاناً وَ أسْرَع حَدَساً ثُمَّ رُدّهُ بَعدَ ذلِكَ إلی رَأى الكهُول وَ الشّیوُخ لِیسْتَعقِبُوه وَ یحسنُوا الإخْتِیار لَهُ فَإنّ تَجْربَتهُم أكْثَر (شرح نهج البلاغة، ابن ابیالحدید، ج20، ص337).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 395
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
18.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
خون طهور▫️ نه زمان نه زمین, هیچ كدام وطن انسان نیست، #وطن_انسان جایی است كه از آنجا آمده است... . فرمود هر كس بخواهد به وطن اصلی اش برگردد باید كربلایی بشود... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #اربعین 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خون طهور▫️ نه زمان نه زمین, هیچ كدام وطن انسان نیست، #وطن_انسان جایی است كه از آنجا آمده است. بیان نورانی سالار شهیدان این است كه «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا»؛ شما باید وطنتان را دوست داشته باشید؛ اما شما خاكی نیستید، شما از جای بلند آمدید و باید به همان جا برگردید، آنجا وطن شماست. چون ﴿إِنَّا لِلّهِ﴾، پس ﴿إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ﴾! فرمود هر كس بخواهد به وطن اصلی اش برگردد باید كربلایی بشود! ما آمدیم به وطن اصلی مان رحلت کنیم، زادراه و توشه این راه هم خون جگر است: «مَن كان باذلاً فینا مُهْجَته». ▫️ راهی كه ما داریم می رویم, راهی كه ما راهنمایی میكنیم, راهی كه از طرف خدا به ما گفتند و ما به شما می گوییم, اگر كسی در این راه بخواهد خون قلب و جگرش را بدهد، بیاید به كربلا! وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) در #زیارت_اربعین به صفوان فرمود در روز اربعین بگو خدایا من شاهدم كه حسین بن علی «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ». اگر كسی به صراط مستقیم الهی مشرّف شد که ﴿أَنَّ هذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیماً﴾، او می شود «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ»؛ خب هدفِ او چیست؟ هدفش این است كه جامعه را عقلانی كند، جامعه را به #عدل_و_عقل برساند. ▫️ ما دو مشكل در جامعه داشته و داریم: یكی جهل علمی ماست، یكی جهالت عملی؛ وجود مبارك امام صادق فرمود در #زیارت_اربعین به سالار شهیدان سلام عرض کنید بعد بگویید خدایا حسین بن علی خونش را داد تا مردم عاقل بشوند: «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛ نه بی راهه بروند و نه راه كسی را ببندند. آپارات: https://aparat.com/v/hQWwf #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ #اربعین #محرم_و_صفر 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/10/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اهل بیت عصمت و طهارت آمده اند تا به بشریت حیات بدهند / ما وظیفه داریم راه اهل بیت را طی کنیم
▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:در آستانه اربعین حسینی، جمعی از اساتید و مردم شهر لاریجان با حضور در حسینیه آیت الله العظمی جوادی آملی در دماوند با ایشان دیدار و گفتگو کردند. خونبهای حسین بن علی را فرزندان آن حضرت باید بگیرند ... اگر فرزند اینها شدیم، راه اینها را هم باید طی کنیم و این راه رفتنی است و اگر رفتنی نبود به ما دستور نمی دادند که راه اینها را برویم، شهدا این راه را رفتند و فرزندان حسین بن علی شدند... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #اربعین 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
اهل بیت عصمت و طهارت آمده اند تا به بشریت حیات بدهند / ما وظیفه داریم راه اهل بیت را طی کنیم
▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:در آستانه اربعین حسینی، جمعی از اساتید و مردم شهر لاریجان با حضور در حسینیه آیت الله العظمی جوادی آملی در دماوند با ایشان دیدار و گفتگو کردند. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند: خونبهای حسین بن علی را فرزندان آن حضرت باید بگیرند ... اگر فرزند اینها شدیم، راه اینها را هم باید طی کنیم و این راه رفتنی است و اگر رفتنی نبود به ما دستور نمی دادند که راه اینها را برویم، شهدا این راه را رفتند و فرزندان حسین بن علی شدند. ▫️ اصل دوم در سوره مبارکه انفال است که می فرماید ﴿اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ﴾ پیامبر آمده تا شما را زنده کند، معلوم می شود که یک حیات ظاهری دارید و یک حیات گیاهی و یک غیر گیاهی، ما آمده ایم که به شما حیات بدهیم، شما را زنده کنیم، معلوم می شود خیلی ها زنده هستند اما حیات ندارند، کلامی از امیرالمومنین هستند که بعضی از مردم جنازه عمودی هستند که بعد جنازه افقی می شوند. این حرفها در هیچ جای عالم نیست. ▫️ قرآن به مردم فرمود: ما حرف هایی داریم که در جای دیگر نیست، ما حرف تازه داریم که زیر این آسمان، در هیچ جای عالم پیدا نمی شود... . وظیفه حوزه و دانشگاه این است که بگوید این مطلب تازه که قرآن می فرماید چیست، قرآن به انسان می گوید تو باید فرشته شوی، کمتر از فرشته شوی، خودت را باختی! ... اگر انسان فرشته خو شد، دیگر کشور گرفتار نجومی و اختلاسی نمی شود، چقدر انسان پست باشد که به دنبال اختلاسی و نجومی برود. ▫️ انسان وظیفه دارد به دنبال علم برود و بداند که هر ظرفی تابع مظروف خود است به غیر از علم؛ در بحث علم، این مظروف است که ظرف خود را توسعه می دهد، ظرف دانش با افزودن آن گنجایشش بیشتر می شود و ظرفیت آن گسترش پیدا می کند اما انسان باید بداند درس خواندن و مجتهد شدن و استاد شدن تنها مشکل کشور را حل نمی کند بلکه خودسازی وظیفه انسان است، «چو دریا به سرمایه خویش باش!» ما باید چشمه باشیم و بجوشیم و اگر از درون خود بجوشیم کسی نمی تواند ما را تحریم کند و ما باید به گونه ای باشیم که کسی نتواند ما را تحریم کند، چرا که ما کشوری بزرگ هستیم و مردم ایران بزرگ زاده هستند... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1838016 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #اربعین 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1402/06/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
طريق ولايت.mp3
3.3M
💠 روز بیستم ماه #صفر 1445
▫️
طريق ولايت#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
طریق ولایت▫️ برای اربعین سالار شهیدان، صفوان از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) زیارت خاص نقل می كند كه فرمود وقتی روز اربعین رسید، هنگامی كه آفتاب برآمد، #زیارت_اربعین را بخوانید بعد نماز زیارت را و سپس خواسته های خود را با خدا در میان بگذارید. ▫️ به تعبیر سیدناالاستاد مرحوم علامه طباطبایی اولین کسی که درِ ولایت را در امّت اسلامی گشود وجود مبارك حضرت امیر بود؛ اصلِ اسلام به وسیله وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) گشوده شد ولی در بین امّت اسلامی _ اصرار مرحوم علامه این است كه _ اول كسی كه #راه_ولایت را باز كرد علی بن ابی طالب است. ▫️ راه ولایت یعنی انسان بشود ولی خدا؛ چه وقت انسان میتواند ولی خدا بشود؟ با عبادات و اعمال صالحه كه «خوفاً من النار» است انسان از دوزخ نجات پیدا میكند ولی ولی الله نمی شود، با همین اعمال و عبادات صالحه به بهشت می رود اما ولی الله نمی شود؛ اما آنانی كه نه «خوفاً من النار» و نه «شوقاً الی الجنّة» عبادت می كنند بلکه اگر خدا جهنم و بهشتی هم نمی داشت اینها #مشتاق_لقای_الهی بودند و قُرباً الی الله و حُبّاً له و شكراً له عبادت میكردند، اینها می شوند #ولی_خدا. ▫️ سالار شهیدان می داند که خیلی ها به این مقام نمی رسند لذا خودش طوری بیان فرمود و وجود مبارك امام صادق در #زیارت_اربعین به ما طور دیگر دستور داد؛ خود سالار شهیدان در آن خطبه نورانی مكه فرمود: «مَن كان باذلاً فینا مُهْجَته»؛ در راهی كه ما داریم می رویم, راهی كه از طرف خدا به ما گفتند و ما به شما می گوییم, اگر كسی در این راه بخواهد خون قلب و جگرش را بدهد، بیاید به كربلا؛ اما وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) در زیارت اربعین به صفوان فرمود در روز اربعین بگو خدایا من شاهدم حسین بن علی «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ». ▫️ خیلی فرق است بین اینكه كسی در مسیر حسین بن علی حركت كند و اینكه خودِ حسین بن علی در مسیر الله حركت می كند چون الله جهان را در مسیر مستقیم اداره می كند که فرمود: ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾. اگر كسی به صراط مستقیم الهی مشرّف شد: ﴿وَأَنَّ هذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیماً﴾، او می شود «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ». #اربعین #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/10/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل چهارم. قیام حسینی برای شکوفایی عقل
جهاد عشق و عقل
🔹 جهاد سه گونه است: 1. جهاد اصغر که نبرد با دشمن بیرونی در میدان جنگ است. 2. جهاد اوسط که درگیری درونی انسان با خویش بر سر مسائل اخلاقی است... 3. جهاد اکبر که نبردی میان عقل و عشق است، نه نبرد عقل و شهوت یا عقل و غضب... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل چهارم. قیام حسینی برای شکوفایی عقل
جهاد عشق و عقل
🔹 جهاد سه گونه است:
1. جهاد اصغر که نبرد با دشمن بیرونی در میدان جنگ است.
2. جهاد اوسط که درگیری درونی انسان با خویش بر سر مسائل اخلاقی است؛ مانند جنگ میان تقوا و طغوا، عدل و ظلم، حق و باطل، صدق و کذب، حسن و قبح... . بسیاری از مردم، این جنگ را جهاد اکبر می پندارند؛ زیرا غالب آنان در همین حدّ می مانند و توانایی دسترسی به بالاتر از آن را ندارند؛ ولی برای سالکان کامل، پایان راه این نیست که انسان، عادل و پرهیزگار و لایق بهشت شود.
3. جهاد اکبر که نبردی میان عقل و عشق است، نه نبرد عقل و شهوت یا عقل و غضب.
🔹 در این جنگ، عقل می گوید: من حق را می فهمم. عشق پاسخ می دهد: فهمیدن حق کافی نیست؛ بلکه باید حق را مشاهده نمود. عقل می گوید: بهشت و دوزخ موجودند. عشق می گوید: صِرف علم به وجود آن ها کافی نیست؛ بلکه باید بهشت و دوزخ را اکنون دید... .
🔹 بنابراین، جهاد اکبر نبردی دیگر است. در آن جا هر چه هست، حق، صدق، عدل، حسن، طاهر و تقواست؛ ولی باید از میان پاک و پاک تر، یکی را برگزید. جهاد اکبر، میدان مبارزه بین معقول و مشهود، حکمت و عرفان، حصول و حضور و سرانجام، میان ذهن و عین است و شهادت طلبیِ عاشقانه می خواهد، نه عاقلانه و حکیمانه؛ همچون ابراهیم خلیل (علیه السلام) که در جهاد عاشقانه خویش از هیچ چیز، حتّی از آتش نمرود نهراسید؛ زیرا در این گونه مواردْ عقل فتوا به تقیّه و احتجاب می دهد، ولی عشق فرمان قیام و جهاد صادر می نماید. نهضت خونین سالار شهیدان، نمونه والا و راستین جهاد اکبر به شمار می رود.
🔹 مبارزه و تلاش های شاگرد امام حسین (علیه السلام) یعنی امام راحل (قدس سره) نیز شاخه ای از شجر طوبای قیام آن حضرت (علیه السلام) است. عاقلان عصر انقلاب به امام راحل (قدس سره) می گفتند: در این شرایط، نهضت شما به ثمر نمی رسد؛ ولی او عاشقانه تصمیم گرفت و در جهاد اکبر پیروز شد. پیروان خالص و مخلص او نیز که خود را با نارنجک به زیر تانک می افکندند، عاشقانه شهید شدند؛ نه عاقلانه. شهادت حسین فهمیده که نموداری از شهادت ده ها ایثارگر ناب و مجاهد نستوه مشتاق و عاشق بود، با شهادت دیگران فرق می کند؛ زیرا پیدا بود که اینان حقیقتی را می دیدند که دیگران یا آن را ادراک نمی کردند یا اگر از آن آگاه بودند، در محدوده فهم حصولی آنان بود، نه شهود حضوری. آن که مقصود خود را می بیند، این گونه جانش را بر کف دست می نهد و به روی مرگ لبخند می زند... .
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 193 تا 196
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra