بر مدار کتاب و سنت.mp3
1.78M
💠 روز پنجم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 بر مدار کتاب و سنت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بر مدار کتاب و سنت
🔹 جهان دو بخش دارد: بخش فراطبیعت و بخش طبیعت; بخش فراطبیعت دست جعل و #بدلی_سازی به آن نمی رسد، ولی در قلمرو طبیعت از توحید تا ایمان, از ایمان تا توحید همه مراحل پنج گانه بدلی ساختند, جعل كردند و مانند آن. عرفان هم از این جریان مصون نمانده است، عرفان كاذب با عرفان صادق, عرفان باطل با عرفان حق, عرفان قبیح با عرفان حَسن, عرفان شرّ با عرفان خیر، جعل كردند، بدلی ساختند. عرفان آن است كه در #مدار_كتاب_و_سنت باشد «و لاغیر». ذرّهای از دین فاصله نگیرد، چه كسی عارف تر از علی بن ابیطالب است؟! علی (صلوات الله و سلامه علیه) عارف بود هم به لحاظ مبدأ و هم به لحاظ معاد, هم به لحاظ وحی و نبوّت.
🔹 ممكن است كسی حكیم باشد توحید را با برهان بشناسد, معاد را با برهان بشناسد, وحی و نبوّت را با برهان بشناسد، این حكیم است, فیلسوف است و نه عارف! عارف آن است كه #علم_حضوری داشته باشد, #علم_شهودی داشته باشد، آن كه ببیند، نه آن كه بفهمد! آن كه بیابد نه آن كه بگوید! آن كه در جان خود احساس تجربه عرفانی داشته باشد، وجود مبارك علی بن ابیطالب (علیه أفضل صلوات المصلّین) عالی ترین عارف است كه گفت: «یاَ غَایةِ آمَالِ العَارِفینَ»،[1] درباره خدا فرمود من خدا را نفهمیدم، بلكه خدا را دیدم! از او سؤال كردند آیا شما خدا را دیدی؟ فرمود: «مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَه»،[2] پس آغاز عالم, مبدأ عالم, توحید عالم را او #دید، نه فهمید! آن كه فهم دارد حكیم است, آن كه میبیند عارف است.
🔹 #مولوی ای كه شاگرد #شمس است در دو مرحله دو نوع سخن دارد, اگر حكیمانه بخواهد سخن بگوید، می گوید:
ای برادر تو همان اندیشه ای ٭٭٭ مابقی خود استخوان و ریشه ای[3]
انسان به جز علم و دانش سرمایه ای ندارد، آنچه می ماند و #ماندنی است ادراك است و فهم است و برهان است و دلیل، ولی وقتی به ذات اقدس الهی می رسد كه او مفهوم نیست تا با علم حصولی درك شود، همین #مولوی شاگرد #شمس, همین مولوی كه می گفت: «ای برادر تو همان اندیشه ای» گفت: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا»[4] مگر خدا مفهوم است كه به ذهن بیاید؟! مگر خدا مثل شمس و قمر است كه به ذهن بیاید؟! مگر خدا مثل آسمان و زمین است كه با علم حصولی و استدلالی و مفهوم به ذهن بیاید؟!
آفت ادراك آن قال ست و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال[5]
🔹 حكیم می گوید من مطلب نظری را با مفهوم بدیهی می فهمم, فقیه میگوید چنین است, اصولی می گوید چنین است, محدّث می گوید چنین است كه مطلب مشكل را با مطلب آسان باید فهمید; یعنی با مقدّمات بدیهی به نتیجه می رسیم، این راه اندیشه است؛ اما ذات اقدس الهی كه مفهوم نیست! خدا كه ماهیت ندارد! او حقیقت هستی خارجی است، او كه به ذهن نمی آید؛ لذا مادامی كه مرز فقه است و اصول است و حكمت است و حدیث است و برهان است و فلسفه, حرف مولوی شاگرد شمس این است: «ای برادر تو همان اندیشه ای»، اما وقتی نسبت به خدا رسید، فرمود: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا», «آفت ادراك این قیل است و قال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال»، شما مفهوم نظری را میخواهی با مفهوم بدیهی حل كنی؟! خون را با خون میخواهی بشویی؟! آن مشكل نظری را باید از تن بیرون ببری, از ذهن بیرون ببری «از علم به عین آمد و از گوش به آغوش»[6] باید بیرون بروی و مشاهده كنی! مگر میشود چیزی كه عین خارجی است مفهوم نیست و ماهیت نیست و به ذهن نمی آید را با ذهن حل كنی؟!
[1]. اقبال الاعمال (ط ـ القدیمة)، ج2، ص708.
[2]. الکافی (ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص98.
[3]. مولوی (مثنوی معنوی)، دفتر دوم، بخش9.
[4]. غزلیات دیوان شمس، غزل شماره33.
[5]. مولوی (مثنوی معنوی)، دفتر سوم، بخش226.
[6]. دیوان اشعار حکیم سنایی، غزلیات، غزل شماره 209؛ «دردی که به افسانه شنیدم همه از خلق ٭٭٭ از علم به عین آمد و از گوش به آغوش»
#سالروز_وفات_جلال_الدین_محمد_بلخی_معروف_به_مولوی
#عرفان_حقیقی
#ماندنی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش شمس تبریزی
تاریخ: 1394/07/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
کاربردهای اجتماعی سیره حضرت فاطمه(س) برای زندگی امروز
به همت حسینیه مجازی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، گفتوگویی مجازی با موضوع «راه و رسم فاطمی» شب گذشته، ۲۷ دیماه، همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادیآملی، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء به صورت مجازی برگزار شد.
عاجز از شناخت جایگاه حضرت زهراییم!
حضرت فاطمه(س) از کمال برتر و بالاتری برخوردار است، نمیتوانیم درباره شخصیت او صحبت کنیم، تراز او تراز لیلةالقدر است، تراز او ترازی است که وقتی در محراب قرار میگیرد، برای ملائکه و عالم، روشنایی و فروغ به همراه دارد، تراز او تراز کسی است که رسول گرامی اسلام(ص) به احترام او از جای بر میخیزد و شکوه و عظمت او را تکریم و تعظیم میکند و میگوید: هر وقت مشتاق بهشت میشوم دخترم زهرا(س) را میبوسم و میبویم. تراز حضرت فاطمه(س)، تراز حضرت علیبن ابیطالب(ع) است که رسول گرامی اسلام(ص) در حق او فرموده است: «لَو لَمْ یُخْلَقْ عَلِیٌّ لَمْ یَکُنْ لِفاطِمَةَ کُفْوٌ»، اگر علی نبود احدی در روی زمین همتای زهرای مرضیه نبود. تراز زهرا(س) انسانی است که اُم الائمةِ النُجَباء، تراز فاطمه(س) تراز کسی است که حضرت بقیهاللهالاعظم(عج) دربارهاش میفرماید: در مادرم حضرت فاطمه(س)، اسوه و الگویی است که سعی میکنم از او بیاموزم. تراز حضرت زهرا(س) تراز انسانی که وقتی در محراب قرار میگیرد، از جانب جبرائیل امین سلام خدا را میشنود و زهرا(س) عرض میکند: «إنَّ الله هُوَ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَإلَیْهِ السَّلامُ».
news.esra.ir
مردم سالاری دینی.mp3
1.3M
💠 روز ششم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 مردم سالاری دینی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مردم سالاری دینی
🔹 بشر را قانون باید اداره كند، هیچ چاره ای نیست! این #قانون یا الهی است یا بشری، یعنی در حقیقت الحادی، چون بشر منهای دین اگر بخواهد قانون را وضع كند الحادی می شود. قانونی كه در كشور هست یا الهی است یا الحادی، اگر الحادی شد آن گاه آن چهار قسم [حکومت] مطرح است: یا یك فرد است و قانون همان رأی اوست كه ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾[1] حكم می كند. یا مجلسی دارند كه آرای آن نمایندگان تصویب كننده قانون است. یا حزبی دارند یا عموم مردم انتخاب می كنند كه اگر هم این قسم چهارم را قبول كردند مردمسالاری می شود، دیگر #مردم_سالاری_دینی نیست. اگر دموكراسی هست، دموكراسی مردمی است نه #دموكراسی_دینی! اما اگر قانون حاكم بر ملت #قانون_الهی بود وحی بود ـ كما هو الحق ـ آن وقت این اَشكالی دارد كه چند شكل و چند صورت ممكن است كه #قانون_الهی پیاده بشود.
🔹 وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كه در مدینه آمد، می خواهد #حكومت تشكیل بدهد و نظام تأسیس كند؛ نه نظام فردی كه دیكتاتوری است، نه نظام سلطنتی كه آن هم از یك نظر دیكتاتوری است، نه نظام حزبی و نه نظام مردم سالاری عادی كه دین در آن حكومت نكند، می خواهد دین حكومت كند! برای اینكه دین #حكومت كند، فرمود ولایتِ امور شما را وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به عهده دارد. ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾، وقتی ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ اُولیٰ شد نسبت به غیرمؤمنین هم به طریق اُولیٰ از جان اینها اولیٰ و سزاوارتر است. چرا؟ برای اینكه هم به اینها مهربان و رئوف است كه در سوره مباركه «توبه» گذشت ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ﴾،[2] هم مصلحت اینها را حكیمانه و بهتر از اینها می داند و هم مصلحت اینها را معصومانه آگاه است و هم مصلحت اینها را معصومانه اجرا می كند. خب اگر معصومانه مصلحت یك ملت را می فهمد و معصومانه هم اجرا می كند، این یقیناً اُولیٰ میشود، این دیگر اولویت تعیینی است نه تفضیلی! همان طور كه جمله بعد كه دارد ﴿وَأُولُوا الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ﴾ آن اولویت تعیینی است و نه تفضیلی؛ یعنی با بودِ طبقه اول به طبقه دوم اصلاً ارث نمی رسد یا با بودِ طبقه دوم اصلاً به طبقه سوم ارث نمی رسد اولویت و تعیینی است، این جا هم ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾.
[1] . سوره جاثیه، آیه 23.
[2] . سوره توبه، آیه 128.
#ارايه_نظريه_ولايت_فقيه_توسط_امام_در_نجف
#قانون_الهی
#حکومت_دینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب ـ جلسه 3
تاریخ: 1392/01/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
لینک سامانه مجازی سلسله مباحث اخلاقی استاد حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
👇👇👇👇
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
🔸 پنج شنبه ۹۹/11/2- ساعت ۱۰ صبح
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
جلد 57 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 57 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بینالمللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
جلد 57 تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات 78 تا آخر سوره مبارکه انبیاء و تفسیر سوره آیات 1 تا 37 سوره مبارکه حج اختصاص دارد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
@a_javadiamoli_esra
جمع ظاهر و باطن.mp3
1.97M
💠 روز هفتم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 جمع ظاهر و باطن
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جمع ظاهر و باطن
🔹 وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) هم بین ظاهر و بین باطن جمع كرد، هم ما را به این كار تشویق كرد! برخی ها #علم_زده اند، به همان بحث های علمی و تجربی اكتفا می كنند و می گویند دعا چیست؟ معاذ الله صدقه چیست؟ صله رحم چیست؟ توسل چیست؟ این یك #تفریطی است. برخی ها گرفتار #افراط اند؛ بدون اینكه از مسائل تجربی و علوم استفاده كنند، به همان صدقه و صله رحم و امثال ذلك بسنده می كنند.
🔹 وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) بین غیب و شهادت، بین ظاهر و باطن را جمع كرد فرمود: ما یك دستوری داریم كه خودمان را عمداً در معرض خطر نیندازیم و یك دستوری هم داریم كه برابر غیب باید #توكل كنیم، #توسل كنیم، بسیاری از چیزها را نمیدانیم که كار را باید به علیم بسپاریم و مانند آن. [به فرزندان خود فرمود] شما خودتان را عمداً در معرض خطر نیندازید! در دروازه ورودی كه ایست بازرسی است، یازده نفری با این قیافه ناشناس وارد بشوید بالأخره متهم میشوید! تا بازرسی كنند و جستجو كنند و بفهمند شما بیگناهید، در سال قحطی و گرانی مدت ها طول می كشد؛ لذا ﴿لاَ تَدْخُلُوا مِن بَابٍ وَاحدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ﴾،[1] این یك امر پیش بینی ظاهری است كه خردمندانه این كار را كرد. بعد فرمود به اینكه كار اساسی به دست دیگری است! باید توكل بكنیم و ماهم توكل می كنیم. این جمع بین تجربه و تجرید، جمع بین غیب و شهادت، جمع بین #علم_و_توسل، #علم_و_توكل و مانند آن است.
🔹 این چنین نیست که كسی بگوید من دارو می خورم چه كار دارم اثر بكند یا نه، دعا یعنی چه یا ـ معاذ الله ـ صله رحم یعنی چه؟ بالأخره اگر بیماری بخواهد خوب بشود، حداقل پنج مرحله دارد كه هیچ كدام در اختیار او نیست؛ به كدام طبیب مراجعه كند در بین این همه اطبا كه اشتباه نكند؟ باید فكرش راهنمایی بشود به یك طبیبی كه حاذق است و متخصص در این رشته است. خب چه كسی عهده دار عدم اشتباه و سهو و نسیان طبیب است؟ ده ها بار ممكن است یك طبیب اشتباه بكند. چه كسی فكر طبیب را به تشخیص واقعی بیماری هدایت می كند؟ این یك راهنمایی دیگری میخواهد. بعد از تشخیص بیماری، چه كسی فكر طبیب را به تشخیص داروی معالج هدایت میكند؟ طبیب در تشخیص بیماری اشتباه نكرده، لكن در تشخیص داروی معالج ممكن است یك كسی گرفتار جهل سهو و مانند آن بشود، پس یك راهنما میخواهد. بعد از اینكه این سه مقطع درست شد، حالا به كدام داروخانه برویم كه آنها حواسشان جمع باشد و داروها را اشتباهی نپیچند؟! مگر اتفاق نیفتاد؟ در خیلی از موارد داروخانه دارو را اشتباهی پیچیده است. بعد از اینكه این مقطع چهارم هم تمام شد، در خیلی از موارد آن پرستار دارو را اشتباهی می دهد یا علل و عواملی پیش میآید كه مشكلی دارد در موقع عمل كردن یا بر فرض او به موقع دارو را رساند، این مزاج را باید پذیرای تأثیر آن دارو قرار بدهد! خب اگر ما علماً و عملاً، از شمال و جنوب، از شرق و غرب به جهل و سهو و نسیان محدود بودیم بالأخره باید به كسی مراجعه كنیم كه حل مشكلات را بلد است، این می شود توسل!
🔹 اگر بگوییم كه ما با دعا و توسل مسئله را حل می كنیم، این برخلاف نظام است! خود ذات اقدس الهی اسباب قرار داد علل قرار داد داروها را آفرید گفت بروید تحقیق كنید اسرار الهی و آیات الهی با همین علم مشخص می شود، شما هرچه عالمتر بشوید اسرار الهی را بهتر درك می كنید! بنابراین #جمع_بین_غیب_و_شهادت این است كه صدقه و توسل و توكل و امثال ذلك در جای خود، مراجعه به مسائل علمی و طبی و امثال ذلك هم در جای خود؛ لذا هر دو قسمت را وجود مبارك یعقوب انجام دادند.
[1] . سوره یوسف، آیه 67.
#افراط_و_تفریط
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف ـ جلسه 56
تاریخ: 1383
🆔 @a_javadiamoli_esra
خصيصه مردان با ايمان.mp3
1.33M
💠 روز هشتم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 خصيصه مردان با ايمان
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خصیصه مردان با ایمان
🔹 در سوره «حج» آیه هشت فرمود: ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَ لا هُدی وَ لا كِتابٍ مُنیرٍ ٭ ثانِی عِطْفِهِ لِیضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُ فِی الدُّنْیا خِزْی﴾؛[1] بعضی سر خم می كنند و به این فكر نیستند كه چه كسی به دنبال آنها راه افتاده است! نه دلیل عقلی دارند و نه دلیل نقلی، بدون حجّت یك عدّه را به دنبال خودشان كشاندند.
▫️ فرمود اگر متبوعی، عالمانه باش! اگر تابعی عالمانه باش! آن بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) كه مرحوم كلینی در جلد اول كافی نقل كرد در همین زمینه بود که فرمود #خصیصه_مردان_با_ایمان این است كه دو طرفشان بسته است و باز نیست! دو سیم خاردار در دو طرف هست؛ بخواهند به سَمت تصدیق بروند، می بینند جلویشان سیم خاردار است، بخواهی تصدیق كنی برهانت كجاست؟! بخواهند به طرف تكذیب برگردند، آن جا هم یك سیم خاردار است، بخواهی سر بالا ببری و بگویی نه دلیلت كجاست؟ این بیان از مُتْقنات نورانی امّام صادق (سلام الله علیه) است كه فرمود:«إِنَّ اللَّهَ خَصَّ عِبَادَهُ بِآیتَینِ مِنْ كِتَابِهِ أَنْ لَا یقُولُوا حَتَّی یعْلَمُوا وَ لَا یرُدُّوا مَا لَمْ یعْلَمُوا»[2] آن وقت این دو آیه را خواندند: ﴿أَ لَمْ یؤْخَذْ عَلَیهِمْ مِیثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا یقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقّ﴾[3] یك آیه، ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾[4] دو آیه، فرمود این چنین نیست كه مؤمن دو طرفش همانند دشتی باز باشد و بخواهد حركت كند، هر دو طرف سیم خاردار است! بخواهد بگوید نه باید برهان داشته باشد، بخواهد بگوید آری باید برهان داشته باشد؛ این زندگی در #فضای_تحقیق_و_علم است، از این بیان روشن تر و شفاف تر كه انسان عالمانه بین صفا و مروه #تصدیق_و_تكذیب_علمی حركت كند نیست، فرمود دو طرفش بسته است، كجا می خواهد برود؟!
🔹 ... به هر حال حساب و كتابی هست، این طور نیست كه عالَم عاطل و باطل باشد! شاید هم اكنون قیامت قیام كرده! ما موظّفیم به پذیرش جریان #قیامت و به جریان #ظهور حضرت مؤمن باشیم، ما كه نمی دانیم چه وقت ظهور می كند؟ چه وقت قیامت می رسد؟ به ما گفتند نه می دانید و نه حق دارید وقت تعیین كنید! هم اكنون حضرت ظهور كرد «آمنّا و صدّقنا»، هم اكنون قیامت قیام كرد «آمنّا و صدّقنا» به هر حال ما باید آماده باشیم.
▫️ مرحوم ابن طاوس را خدا غریق رحمت كند! ایشان دستور داد که نام مبارك ائمه (علیهم السلام) ـ چهارده معصوم و وجود مبارك صدیقه كبرا ـ را در نگین انگشتر نوشته شود، بعد وصیت كرد وقتی مرا دفن می كنید، این را كنار زبانم بگذارید كه جوابم آماده باشد.[5] اوّلین چیزی كه سؤال می كنند، می گویند امام اوّلت چه كسی است؟ امام دوم چه كسی است؟ امام سوم چه كسی است؟ اینها سؤال های نقد است! اینها یك چیز نقدی است! اینكه می گویند بعد از نماز یا جای دیگر چهارده معصوم را سلام كنید و نام اینها را مكرّر ببرید برای اینكه اینها سؤالات نقد است، آن مسائل فرعی را بعد ممكن است بپرسند امّا قرآن چیست؟ امامت چیست؟ امام اول كیست؟ صدیقه كبرا كیست؟ اینها سؤالات نقد است، اینها را فرمودند که #مرتب زیر زبان شما باشد!
[1]. سوره حج, آیات 8 و 9.
[2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص43.
[3]. سوره اعراف, آیه169.
[4]. سوره یونس, آیه39.
[5]. فلاح السائل و نجاح المسائل، ج1، ص75؛ «أقول و كان جدی ورام بن أبی فراس قدس الله روحه و هو ممن یقتدى بفعله قد أوصى أن یجعل فی فمه بعد وفاته فص عقیق علیه أسماء أئمته ص فنقشت أنا فصا عقیقا علیه الله ربی و محمد نبیی و علی إمامى و سمیت الأئمة ع إلى آخرهم أئمتی و وسیلتی و أوصیت أن یجعل فی فمی بعد الموت لیكون جواب الملكین عند المساءلة فی القبر إن شاء الله تعالى أقول».
#فضای_تحقیق_و_علم
#ایمان_به_قیامت_و_ظهور
#ولایت_اهل_بیت_علیهم_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شعراء ـ جلسه 16
تاریخ: 1391/01/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دیوانگی
🔹 گناه از این سه قسم بیرون نیست: یا #حق_الله است، مثل نماز و روزه یا غیبت و شُرب خمر. یا #حق_مردم است، مثل زمین خواری و کم فروشی و گران فروشی و ربا و امثال آن. یا #حق_رسول و ولی است که مسائل سیاسی، مسائل اجتماعی و مسائل مدنی را زیر پا میگذارند که فرمود: ﴿وَ مَعْصِیةِ الرَّسُولِ ﴾. فرمود عصاره نجوا و زیر گوشی گفتنِ آنها در همین سه امر است؛ ﴿وَ یتَنَاجَوْنَ بِالْإِثْمِ﴾، مثل اینکه در فلان زیر زمین کنسرت است ما باید برویم؛ این «معصیة الله» است! گرچه حقوق اجتماعی و اشاعه فحشا در آن هست، ولی مستقیمش «معصیة الله» است. ﴿وَ الْعُدْوَانِ﴾،[1] فلان جا زمینخواری است ما باید شرکت کنیم؛ فلان جا قاچاق است ما باید شرکت کنیم. این که در قرآن فرمود اینها #دیوانه اند[2] همین طور است. یک آدم تلاش و کوشش می کند برای خود مار و عقرب درست می کند! از این دیوانگی بدتر چیست؟
🔹 آقایان! #جنون که حقیقت شرعیه ندارد؛ مثلاً یک آیه نازل بشود که «یا ایها الذین امنوا» کسی که قاچاق می آورد دیوانه است! آدم تلاش و کوشش بکند محصول عمر خودش را مار و عقرب درست بکند؟! ما هر چه گشتیم در روایات و اینها همین در می آید که مالِ مردم خوری به صورت مار در می آید، گناه به صورت عقرب در می آید، این است! فرمود مار و عقرب را انسان با خودش دارد می برد؛ آیه مبارکه ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾[3] ـ حالا ما از اسرار قیامت باخبر نیستیم، امیدواریم آن قسمت را هم ندانیم که چه خبر است آنجا ـ ولی این که هست فرمود جهنم هیزمش خود ظالمین هستند. حالا بی عقلی یعنی چه؟ #جنون یعنی چه؟ آن آدمی که مجنون است کاری به کسی ندارد. او فقط از یک سلسله اموری محروم است؛ اما آدم تمام تلاش و کوشش خود را بکند که گُر بگیرد، هیچ چیزی هم او را خاموش نمی کند ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾، این طور می شود! درخت جهنم هم با آتش رشد می کند، شجره زقّوم این است: ﴿أَصْلِ الْجَحِیمِ﴾،[4] آن جا که آب نیست. اصلاً درخت، درخت نسوز است! مجنون به چه کسی میگویند؟ این است که در روایات دارد کسی که به طرف گناه دست دراز می کند #دیوانه است.[5]
[1]. سوره مجادله، آیه9.
[2]. سوره بقره، آیه275.
[3]. سوره جن، آیه15.
[4]. سوره صافات، آیه64.
[5]. الخصال، ج1، ص333؛ «... قَالُوا بَلَی یا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِنَّ الْمَجْنُونَ حَقَّ الْمَجْنُونِ الْمُتَبَخْتِرُ فِی مِشْیتِهِ النَّاظِرُ فِی عِطْفَیهِ الْمُحَرِّكُ جَنْبَیهِ بِمَنْكِبَیهِ یتَمَنَّی عَلَی اللَّهِ جَنَّتَهُ وَ هُوَ یعْصِیهِ الَّذِی لَا یؤْمَنُ شَرُّهُ وَ لَا یرْجَی خَیرُهُ فَذَلِكَ الْمَجْنُونُ وَ هَذَا الْمُبْتَلَی».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مجادله ـ جلسه 8
تاریخ: 1396/11/09
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رابطه طرفینی
🔹 وجود مبارک حضرت ابراهیم (علیه السلام) عرض کرد خدایا! دین مردم از طرف شما حق است، مشروعیت حق است، مردم باید بنده خدا باشند و همه ما هم بنده خداییم؛ ولی تا جامعه نپذیرد و ما را همراهی نکند، #دینداری_مردم مشکل است. با اینکه حضرت ابراهیم معمار کعبه بود، با اینکه قربانی را به آن صورت انجام داد، با اینکه آتش برای او گلستان شد، با اینکه ﴿فَجَعَلَهُمْ جُذَاذاً إِلاّ كَبِیراً لَّهُمْ﴾،[1] همه این کارها را کرد! عرض کرد به هر حال #توفیق باید نصیب بشود تا مردم با ما باشند، ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیهِمْ﴾؛[2] خدایا! ما کعبه را ساختیم، همه کارهایی که دستور دادی انجام دادیم و آتش هم برای من گلستان شد، ولی تا دل های مردم با ما نباشد، #حفظ_حکومت_اسلامی کار آسانی نیست! ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیهِمْ﴾؛ دل های مردم به طرف بچه های ما باشد؛ یعنی بچه های ما هم کاری بکنند که دل های مردم را جذب بکنند! پس دو طرفه باید باشد؛ هم ما کاری بکنیم که دل های مردم را جذب کنیم؛ بی راهه نرویم، راه کسی را نبندیم و هم مردم به دستورات دینی احترام بگذارند. #رابطه_طرفینی است!
🔹 البته حرف همه انبیا همین طور بود! اینکه فرمود: ﴿أَنْ أَدُّوا إِلَی عِبَادَ اللَّهِ﴾،[3] مردم باید بدانند درست است که مخلوق و بنده خدا هستند، اما این حرمت را هم دارند که «أمانة الله» می باشند، این یک ارزش است! یعنی خودمان مخلوق و بنده خدا هستیم درست است؛ اما ما را خدا رها نکرده است! همه ما البته #امانت_الهی هستیم! امروز وجود مبارک #ولی_عصر امین ماست، ما اگر باور بکنیم که حضرت #امین ماست و خودمان را به اذن خدا در تحت رهبری آن حضرت قرار بدهیم، إن شاء الله ـ نظام ما ـ «إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ» محفوظ خواهد بود.
[1]. سوره انبیاء، آیه58.
[2]. سوره ابراهیم، آیه37.
[3]. سوره دخان، آیه18.
#حفظ_حکومت
#امنت_الهی
#امین_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه دخان ـ جلسه 8
تاریخ: 1394/11/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
#اطلاعیه
با توجه به مشکل پیش آمده برای لینک درس مجازی، مبحث ارث حضرت استاد، کاربران میتوانند تا رفع مشکل از لینک ذیل استفاده نمایند
https://engage.shatel.com/b/rku-kz0-jim-pxn
💠 شجره طوبی
🔹 این آیه مبارکه که فرمود: ﴿وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا﴾[1] شهدا زنده هستند، یعنی برای ما دعا می کنند؟ اگر زنده هستند، خودشان مرفّه میباشند؟ بله، خیلی ها مرفّه هستند! مگر علما نمی توانند این کار را بکنند؟ «مِدَادِ الْعُلَمَاء»[2] که بالاتر از خون شهید است! او مرفّه است و در بعد از مرگ هم مرفّه است؛ اما او بتواند این اثر را داشته باشد که ولی ای از اولیای الهی ظهور بکند و یک نظام الهی را مستقر بکند، این اثر که درباره علما نیامده است! درست است که «مِدَادِ الْعُلَمَاء» افضل است؛ اما نیامده که مثلاً اینها باعث می شوند که ولی ای از اولیای الهی ظهور کند، اما شهید چرا! این طور هست!
🔹 ﴿لاَ تَحْسَبَنَّ﴾؛ اینها مرده نیستند، ﴿أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ﴾ هستند، ﴿فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ﴾[3] می باشند، ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ﴾؛ یعنی هر روز و هر لحظه از ذات اقدس الهی می خواهند که به ما بشارت بدهید این کسانی که #راهیان_راه ما بودند کجا هستند؟ ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾، این ﴿بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾ همان طوری که در همان آیات سوره مبارکه «آل عمران» گذشت، عدم ملکه است، چون افراد سه قسم هستند: یا اصلاً واقف و متوقف هستند، مثل کسی است که اتومبیل دارد و در خانه خود پارک کرده است، او که حرکت نکرده است! به یک آدم واقفِ متحجّرِ ساکن، نمی گویند هنوز نرسید، می گویند او هنوز راه نیافتاد، این یک گروه. گروه دوم کسانی هستند که راه افتادند و راه #شهدا را دارند طی می کنند ولی هنوز به مقصد نرسیدند که به اینها به عنوان عدم ملکه می گویند ﴿بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾. گروه سوم کسانی هستند که حرف آنها را گوش دادند، به مقصد رسیدند و دارند وظایف خودشان را انجام می دهند؛ اگر کاری به آنها ارجاع شده است، امینانه دارند انجام می دهند! پس اینها سه گروه هستند. این ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾ که فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد، هر روز #شهید به خدا عرض می کند که به من مژده بدهید که اینها کجا هستند؟ اینهایی که #راهیان_راه من هستند و هنوز تا اینجا به ما ملحق نشدند در چه حالت هستند؟ این همان درخواست #رحمت_و_برکت است!
🔹 بنابراین اگر این آیات جمع بشود، روایاتی که در ضمن این آیات است تحت تفسیر اینها ذکر بشود و حرف عرفا جمع بشود، آن وقت این عرفان و روایات و قرآن، #عظمت_شهادت را روشن می کند، آن وقت استقلال مملکت، امنیت و آزادی مملکت، اینها جزء فروعات و شاخه های فرعی برکات خون شهادت است، آن ظهور ولی ای از اولیای الهی، #شجره_طوبی است!
[1]. سوره آل عمران، آیه169.
[2]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص399.
[3]. سوره آل عمران، آیه170.
#سالروز_حماسه_ششم_بهمن_آمل
#ثمره_خون_شهید
#راهیان_راه_شهدا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه دخان ـ جلسه 9
تاریخ: 1394/11/20
🆔 @a_javadiamoli_esra