💠 غرورشکنی
🔹 جریان حبّ مال را در سوره مباركه «توبه» ملاحظه فرمودید كه فرمود با دادنِ زكات، خودتان را تطهیر كنید؛ آیه 103 سوره مباركه «توبه» این بود كه ﴿خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّیهِم بِهَا﴾. اگر گفته شد دین ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ﴾ است، ﴿وَیزَكِّیهِمْ﴾[1] است، #بهترین_راه_تزكیه این است كه این ﴿تُحِبُّونَ الْمَالَ حُبّاً جَمّاً﴾[2] را تعدیل بكند. خب وقتی انسان حقوقِ واجب را داد خود شخص پاك می شود، نه مال را پاك می كند! اینكه گاهی می گویند ما رفتیم نزد فلان مرجع مال را پاك كردیم این تعبیر صحیحی نیست. باید گفت ما رفتیم نزد امام یا نایب امام خودمان را #تطهیر كردیم. تعبیر قرآن این نیست كه «تطهّرها»، فرمود ﴿تُطَهِّرُهُمْ﴾، ﴿خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً﴾ كه صدقه مال را پاك نمی كند خود شخصی كه باید وجوهات بدهد آلوده است و پاك می شود ﴿صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ﴾ كه این جمله ﴿تُطَهِّرُهُمْ﴾ در محل نصب است تا صفت باشد برای ﴿صَدَقَةً﴾ این وجوهات، خود شخص را پاك می كند، خود شخص را #تزكیه می كند، نه مال را پاك بكند! مال طیب و طاهر است و نقصی ندارد، قدری اش برای امام است و قدری اش برای خود شخص است. خب پس خود شخص #پاك می شود. این ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ﴾ به اشخاص برمی گردد ﴿وَیزَكِّیهِمْ﴾ به اشخاص برمی گردد پرداخت وجوه شرعیه خود اشخاص را پاك می كند، این #غرورشكنی خود اشخاص را پاك می كند، فرمود: ﴿فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَی لَكُمْ﴾[3] برگردید و به شما برنخورد! بگذارید دین در #متن_زندگی شما راه پیدا كند و اگر خواستید وارد بشوید حتماً با اذن باشد.
🔹 اگر وسط این بحث آمد كه فرمود: ﴿هُوَ أَزْكَی لَكُمْ﴾ این برای شما باعث طهارت است، معلوم می شود كسی كه پرتوقّع است و مغرور است، انسان خبیثی است؛ حالا لازم نیست كه حتماً در مسائل جنسی باشد آدمی كه وجوه نمی دهد جزء #خبیثون است كسی كه می گوید به من برخورد ما رفتیم دمِ در راهمان نداد جزء خبیثون است خبیث و طیب، مقابل هم اند مزكی و غیر مزكّی مقابل هم اند این ﴿أَزْكَی لَكُمْ﴾ همین است. اگر كسی #غرورشكنی كرد طیّب و طاهر می شود.
[1] . سوره بقره، آیه 129؛ سوره آلعمران، آیه 164؛ سوره جمعه، آیه 2.
[2] . سوره فجر، آیه 20.
[3] . سوره نور، آیه 28.
#بهترین_راه_تزكیه
#دین_در_متن_زندگی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره نور جلسه 14
تاریخ: 1390/08/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پرده ندارد جمال
🔸 وجود مبارک امام کاظم عرض می کند؛ خدایا! «أَنَّكَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَك وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ إِلَیكَ عَزْمُ إِرَادَةٍ وَ قَدْ نَاجَاكَ بِعَزْمٍ لِإِرَادَةِ قَلْبِی»،[1] خدایا! تو هیچ پرده ای نداری، پوشیده نیستی، پشت #پرده نیستی، این خود بشر است که پرده ای از گناه بافت با دست خود، جلوی چشم خود آویزان کرد، وگرنه به قول حکیم سبزواری «پرده ندارد جمال»!
پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغزپوست[2]
او پوستی ندارد، حجابی ندارد، اگر ﴿نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾[3] است، #نور دیگر حجاب ندارد. اینکه فرمود: ﴿كانَتْ أَعْینُهُمْ فی غِطاءٍ عَنْ ذِكْری﴾[4] همین است.
[1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص815.
[2]. غزلیات ملاهادی سبزواری، غزل شماره36.
[3]. سوره نور، آیه35.
[4]. سوره کهف، آیه101.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/02/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رزق
🔹 «وَ لَا مَرْزُوقٍ مَا لَيْسَ لَكَ»؛[1] آنچه براي تو نيست به آن نمي رسي. اگر کار کردي #حلال بود در آن شرايط به اين حدّ مي رسي. «کژ روي جف القلم کژ آيدت»،[2] به قول حکيم فردوسي:
اگر بار خار است خود کِشته اي ٭٭٭ وگر پرنيان است خود رشته اي[3]
فرمود اگر راه درست رفتي، يک #رزق_خاص داري؛ بيراهه رفتي يک #رزق_مخصوص داري. نه رزق تو کم و زياد ميشود، شرايط خاص را اگر رعايت کردي؛ نه عمر تو کم و زياد مي شود اگر شرايط مخصوص را رعايت کردي. اگر با #صله_رحم و #بهداشت زندگي کردي، عمر مشخص داري. بدون صله رحم و بهداشت زندگي کردي، عمر محدود داري، همه مشخص است. ما يک أجل مقضي داريم يک أجل مسمّيٰ: ﴿أَجَلٌ مُسَمّي عِندَهُ﴾،[4] آن که تقديرپذير و تغييرپذير است همين أجل مقضي است که به دست خود آدم است؛ ولي کلّ اين جريان که «ففي نظام الكلّ كلٌ منتظم».
🔹 گاهي در بعضي از اين اعلاميه ها ميگويند «مرگ نابهنگام»! مرحوم حکيم سبزواري را خدا رحمت کند! فرمود ما چيز #نابهنگام در عالم نداريم، هر چيزي #به_هنگام است، ولي اين شخص چون حساب نمي کرد خيال مي کرد که نابهنگام است؛ وقتي علل و عواملش را در نظر بگيرد معلوم مي شود به هنگام است.
ما ليس موزوناً لبعض من نغم ٭٭٭ ففي نظام الكلّ كلّ منتظم
موتاً طبيعيا غدا اخترامي ٭٭٭ قيس إلي کلّية النظام[5]
شما وقتي مرگ نابهنگام پنداري را بر اساس کلّ نظم علل و اسباب بسنجيد، مي بينيد که در جاي خودش است و به هنگام است. ما چيز نابهنگام در عالم نداريم! «موتا طبيعا غدا اخترامي»، «اخترامي»؛ يعني نابهنگام. اين مرگ، مرگ طبيعي است. کسي آن را نابهنگام مي پندارد که از علل و عوامل قبل و بعدش آگاه نباشد و گرنه:
موتا طبيعيا غدا اخترامي ٭٭٭ قيس إلي کليّة النّظام
ايشان مي فرمايند که نه مرگ جلو و عقب دارد، نه رزق جلو و عقب دارد.
[1]. نهج البلاغه، نامه72.
[2]. مثنوی معنوی، مولوی، دفتر پنجم، بخش135. «کژ روی جف القلم کژ آيدت ٭٭٭ راستی آری سعادت زايدت».
[3]. شاهنامه فردوسي, فريدون, بخش20.
[4]. سوره انعام, آيه2.
1. شرح المنظومة، ج2، ص422.
#روز_جهانی_بهداشت
#صله_رحم_و_بهداشت
#اجل_مقضی_و_مسمی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/09/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
#تازه_های_نشر
کتاب سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه استاد مرتضی جوادی آملی به زودی چاپ و منتشر می شود.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی