💠 احیای حق
🔹 فرمود: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛[1] فرمود ظلم را یك ملت فرومایه برطرف نمی كند، یك ملت عزیز است كه #ستم_ستیز است و اگر كسی ذلیل و فرومایه بود این ستم پذیر است؛ «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ». از آن طرف كه فرمودند: «فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ»،[2] پس اگر گروهی ستم پذیر شدند معلوم می شود مؤمن نیستند چون مؤمن عزیز است. طبق این بیان نورانی، حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود جز افراد یا ملت ذلیل و فرومایه، احدی ظلم پذیر نیست: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ»؛ این یك اصل کلی است.
🔹 دوم: «وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛ شما اگر بخواهید به حقیقتی برسید ـ یا حق فردی یا حق اجتماعی ـ بخواهید عالم بشوید، زاهد بشوید، این بدون #جان_كندن ممكن نیست؛ بخواهید مشكل سیاسی یا اقتصادی یا نظامی تان حل بشود این بدون تلاش حاصل نیست. این خیال را از سرتان بیرون کنید كه «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه»، این را هم بدانید که «الحقُّ» هم «یمُوت بِتَرك ذِكرِه»! اینچنین نیست كه حق خود به خود #احیا بشود وگرنه ﴿وَ قَتْلِهِمُ اْلأَنْبِیاءَ بِغَیرِ حَقِّ﴾[3] نبود ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾[4] نبود. این همه خون های پاك انبیا و اولیا بود که به زمین ریخته شد برای آن است كه همان طوری كه «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه»، «الحقُّ» هم «یمُوت بِتَرك ذِكرِه». فرمود حق گرفتنی است، بنشینی دم نزنی كه حق به تو برسد، حق هم «یمُوت بِتَرك ذِكرِه»: «وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛ با تلاش و كوشش [به حق می رسی].
[1] . نهج البلاغه، خطبه29.
[2] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج 8، ص 37.
[3] . سوره نساء، آیه 155.
[4] . سوره آلعمران، آیه 21.
#ذکر_حق
#ستم_ستیزی
#حقوق_فردی_و_اجتماعی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1373/02/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#تفکر_و_تدبر
🔸 رسول خدا ص می فرماید: ای ابن مسعود! هرگاه خواستی كاری كنی از روی دانش و خرد باشد و از كار بدون #تدبر_و_دانش بپرهیز، چرا كه خدای جلیل می فرماید: [در سوگندهای خود] مانند آن زن نباشید که بافته اش را پس از آن که محکم می کرد از هم می گسست و رشته رشته می کرد.[1]
🔸 همچنین می فرماید: دو ركعت نماز سَبُكِ #با_تدبر از نماز در تمام شب بهتر است[2] و باز می فرماید: #نشانه_خردمند این است كه هرگاه خواست سخن بگوید تدبر می كند؛ اگر مفید بود سخن می گوید و سود می برد و اگر زیانبار بود خاموش می شود و در امان و سلامت می ماند.[3]
[1] . یا ابْنَ مَسْعُودٍ! إِذَا عَمِلْتَ عَمَلاً فَاعْمَلْ بِعِلْمٍ وَ عَقْلٍ وَ إِیاكَ وَ أَنْ تَعْمَلَ عَمَلاً بِغَیرِ تَدَبُّرٍ وَ عِلْمٍ، فَإِنَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ یقُولُ: ﴿و لا تكونوا كالَّتى نَقَضَت غَزلَها مِن بَعدِ قُوَّةٍ اَنكـٰثًا﴾ [سورهٴ نحل، آیهٴ 92] (مكارم الاخلاق، ص458).
[2] . رَكْعَتَانِ خَفِیفَتَانِ فِى تَدَبُّرٍ خَیرٌ مِنْ قِیامِ لَیلةٍ (مكارم الاخلاق، ص300).
[3] . و صِفَةُ الْعَاقِلِ... إِذَا أَرَادَ أَنْ یتَكَلَّمَ تَدَبَّرَ، فَإِنْ كَانَ خَیراً تَكَلَّمَ فَغَنِمَ وَ إِنْ كَانَ شَرّاً سَكَتَ فَسَلِمَ... (تحف العقول، ص28 ـ 29).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 70
🆔 @a_javadiamoli_esra
🌐 موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء تحت اشراف مفسر بزرگ قرآن کریم #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی، در رشته تفسیر (با گرایش تفسیر اعتقادی) در سطح 4 و تفسیر و علوم قرآن و فلسفه اسلامی در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) برای سال تحصیلی 1401-1400 از بین طلاب مستعد #دانش_پژوه می پذیرد.
▫️ علاقمندان می توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت #معاونت_آموزش حوزه های علمیه به آدرس http://paziresh.ismc.ir مراجعه نمایند.
➖ گفتنی است زمان ثبت نام در این دوره 1400/02/28الی 1400/03/21 می باشد.
➖ آدرس: قم 75 متری عمار یاسر، نبش خیابان شهید قدوسی، بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
تلفن : 02537189255 ـ 02537189220
🆔 @a_javadiamoli_esra
#خرمشهر
🔹 #امام_رضوان_الله_علیه در فتح #خرمشهر و مانند آن فرمودند من بر دست #بسیجی که دست خدا بالای آنهاست بوسه می زنم؛ یعنی نه دست بسیجی را! آن «ید» بی یدی «ید الله»ی را بوسه می زنم، آن دستی را که دست خدا بالای اوست بوسه می زنم! بسیاری از سخنان امام را وقتی بررسی می کنید میبینید که #ترجمه_حدیث_یا_آیه است.
📚 سخنرانی در مسجد اعظم ـ شهر مقدس قم
تاریخ: 1377/09/18
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 روح توحیدی
🔹 یک وقت است که می گویند فلان جا زمینش لرزید، این با چند سال درس خواندن، زمین شناسی و گسل ها را بررسی کردن آسان است. یک وقت سخن از «زلزلة العالم» است، جهانلرزه است؛ این #جهان_لرزه را آدم چگونه بفهمد؟
🔹 فرمود تو پیغمبر هستی، هوش و استعداد فراوانی ما به تو دادیم؛ اما تو آن نیستی که بفهمی ما چگونه این کرات را پودر می کنیم. چیزهایی که ما یاد شما می دهیم که تو آن نیستی که بتوانی یاد بگیری، نه «ما لا تعلم». نفرمود: «و علّمک ما لم تعلم»؛ نظیر ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾.[1] فرمود: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ﴾؛ یعنی تو آن نیستی که یاد بگیری. به ما هم فرمود شما هر جان بکَنید، اینها را یاد نمی گیرید. از چه کسی می خواهید یاد بگیرید؟ ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾.
▫️ این ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾ روشن است؛ اما این «کان» منفی آن نقش را دارد، فرمود بشر هر جان بکَند نمی فهمد که اول خلقت چه بود! چگونه دود را آفرید: ﴿فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماوات﴾،[2] بعد فرمود بساطش را جمع می کنیم.
🔹 فرمود اینها دو تا مشکل جدّی دارند: یکی اینکه ما همه براهین را اقامه کردیم، باید تصدیق بکنند، تکذیب کردند. همه نعمت ها را به اینها دادیم به جای اینکه شکر بکنند، کفر ورزیدند، پس اینها را به من واگذار کن. من مشکل آنها را حل می کنم. در خیلی از موارد است که انسان خیال می کند دخالت کرد بعد معلوم می شود که خود انسان هم ابزار کار او بود. خدا امام (رضوان الله علیه) را غریق رحمت کند که فرمود #خرمشهر_را_خدا_آزاد_کرد! این همان #روح_توحیدی امام است. ببینید در سوره «أنفال» ذات أقدس الهی به پیغمبر یک نحوه حرف می زند. به آن رزمنده ها به نحو دیگری حرف می زند. به پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾؛[3] یک اسناد ضعیفی به خود پیغمبر می دهد. می گوید آن وقتی که تو انداختی، تو نینداختی، ما انداختیم؛ ولی به رزمنده ها که می رسد، اصلاً سالبه کلیه است، همه اینها را نفی می کند، می گوید شما کاری نکردید: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ﴾. نفرمود «فلم تقتلوهم اذ قتلتموهم»؛ فرمود: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ﴾، درباره حضرت یک اسناد «فی الجمله»ای داد: ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾؛ اما درباره مجاهدین فرمود شما کاری نکردید، من شما را فرستادم، شما دست من بودید. حالا این دست چه حق دارد بگوید که من تیر زدم. دست آدم که حق ندارد بگوید من تیر زدم. فرمود: ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾،[4] هستید. آن بیان نورانی حضرت امیر است که راه گشاست، فرمود: «أَعْضَاؤُكُمْ شُهُودُهُ وَ جَوَارِحُكُمْ جُنُودُه»؛[5] تمام اعضا و جوارح شما سربازان او هستند. این خداست!
[1]. سوره علق، آیه5.
[2]. سوره بقره، آیه29.
[3]. سوره انفال، آیه17.
[4]. سوره فتح، آیه4.
[5]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه199.
#سالروز_فتح_خرمشهر
#جنود_الهی
#جهان_لرزه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .سوره مبارکه مزمل جلسه 6
تاریخ: 1398/01/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره2
#تفکر_و_تدبر
🔸 به فرموده امام صادق علیه السلام : فردی نزد رسول خداص آمد و عرض كرد: ای رسول خدا! توصیه و سفارشی به من كن. آن حضرت سه بار از او پرسید: اگر سفارشی كنم انجام می هی؟ آن شخص در هر سه بار پاسخ داد: آری، ای رسول خدا! حضرت رسول ص فرمود: به تو سفارش می كنم كه هرگاه خواستی كاری انجام دهی درباره #سرانجام آن تدبر كن؛ اگر مایه #رشد_و_هدایت بود انجام بده و اگر مایه گمراهی بود از آن بپرهیز.[1]
🔸 امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: آگاه باشید! عبادتی كه در آن تفكر نباشد سودی ندارد[2] نیز می فرماید: آگاه باشید! اگر در قرائت قرآن تدبر نباشد سودی ندارد[3]؛ همچنین آن حضرت در وصیت به محمد بن حنفیه می فرماید: هركس در كارها بدون توجه به فرجام آن وارد شود خود را در معرض رخدادهای بسیار زشت و ناپسند قرار می دهد و تدبیر پیش از عمل تو را از پشیمانی ایمنی می بخشد.[4]
[1] . إِنَّ رَجُلاً أَتَی النَّبِی ص، فَقَالَ لَهُ: یا رَسُولَ اللَّهِ! ...(الكافی، ج8، ص150).
[2] . ... أَلا لا خَیرَ فِی عِبَادَةٍ لَیسَ فِیهَا تَفَكُّرٌ (الكافی، ج1، ص36).
[3] . ... أَلا لا خَیرَ فِی قِرَاءَةٍ لَیسَ فِیهَا تَدَبُّرٌ... (الكافی، ج1، ص36).
[4] . ... وَ مَنْ تَوَرَّطَ فِی الأُمُورِ غَیرَ نَاظِرٍ فِی الْعَوَاقِبِ... (وسائل الشیعة، ج15، ص281 ـ 282).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 71
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امام متقین
🔹 اینها كه می گویند ﴿هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیاتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾[1] #راه_انبیا (علیهم السلام) را دارند می روند. در دو جای نهج البلاغه هست كه وجود مبارك حضرت امیر فرمود حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) «امامُ مَن اتّقی»[2] با اینكه #امام همه است! چرا قرآن ﴿هُدی لِلْمُتَّقِینَ﴾[3] است؟ برای اینكه ﴿هُدی لِلنَّاسِ﴾[4] است! برای اینكه متّقیان و مؤمنان از آن استفاده می برند. پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) #امام_همه_مردم است، منتها متّقیان استفاده می كنند.
🔹 #علما و مراجع و روحانیت امام همه مردم اند منتها متّقیان از اینها استفاده می كنند؛ منتها اینها امام مردم اند، امام متّقیان اند، نه #ائمه! این تعبیر این چنین نیست كه حالا ما به دنبال حرف زمخشری و امثال زمخشری بگردیم كه محتمل است این «امام» جمع آمّ باشد نظیر صیام جمع صائم،[5] این می خواهد بفرماید علما #حرفشان_یكی_است، مراجع حرفشان یكی است، روحانیت حرفشان یكی است. اگر امام متّقیان اند #حرفشان_باید_یكی_باشد! اگر ـ معاذ الله ـ اختلافی با هم داشتند معلوم می شود امام متّقیان نیستند، ائمه اند، اگر ائمه شدند این فضیلت را ندارند. تعبیر #وحدت برای آن است كه روشن بشود اینها از یك نفر حرف می گیرند، برای یك نفر حرف می زنند، در یك مسیر حركت میكنند، لذا همه آنها #امام هستند.
[1] . سوره فرقان، آیه74.
[2] . نهجالبلاغه، خطبه های 94 و 116.
[3] . سوره بقره، آیه 2.
[4] . سوره بقره، آیه 185.
[5] . الكشاف، ج3، ص296.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فرقان جلسه31
تاریخ: 1390/12/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره3
#تفکر_و_تدبر
🔸 ابن كوّاء از امیرموٴمنان علیه السلام درباره #ویژگی_های_اسلام پرسید. آن حضرت فرمود: خدای متعالی اسلام را تشریع كرد و آن را پوششی برای عاقبت اندیشان و [سبب] فهم تیزبینان قرار داد؛[1] نیز فرمود: برترین عبادت اندیشیدن مداوم درباره خدا و قدرت اوست.[2]
امام رضا علیه السلام می فرماید: عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست. عبادت واقعی، #تفكر در كار خدای جلیل است.[3]
[1] . أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی شَرَعَ الإِسْلامَ... وَ جَعَلَه... لِبَاساً لِمَنْ تَدَبَّرَ وَ فَهْماً لِمَنْ تَفَطَّنَ... (الكافى، ج2، ص49).
[2] . أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ إِدْمَانُ التَّفَكُّرِ فِى اللَّهِ وَ فِى قُدْرَتِهِ (الكافى، ج2، ص55).
[3] . لَیسَ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصَّلاةِ وَ الصَّوْمِ، إِنَّمَا الْعِبَادَةُ التَّفَكُّرُ فِى أَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ (الكافى، ج2، ص55).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 72
🆔 @a_javadiamoli_esra