▪️ مراسم ترحیم حضرت #آیت_الله_حسن_زاده_آملی
تاریخ: چهارشنبه ۷ مهر، ساعت ۱۵:۳۰
مکان: تکیه آملی ـ شهرستان آمل
سخنران: حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
محبّت به اهل بیت علیهم السلام.mp3
4.45M
💠 روز بیست و یکم ماه #صفر 1443
▪️ محبّت به اهل بیت علیهم السلام
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 محبّت به اهل بیت علیهم السلام
▪️ ﴿رَضِی اللَّهُ عَنْهُ وَ رَضُوا عَنْهُ﴾؛[1] یعنی به تمام #قضا_و_قدر الهی راضی است و تمام كارهای او هم مرضی خداست؛ اما چطور می شود انسان به اینجا برسد؟ اگر كسی به غیر خدا دل نبسته است این گرایش خودش را به كجا گِره زده؟ به هر حال انسان دارای یك محبّت و گرایشی هست به كجا گِره زده؟ انسان همان طوری كه ترس دارد, رجا و امید دارد, عداوت و محبّت هم دارد، این محبّتش به كجا گِره خورده؟ آنها را كه دوست ندارد كسی كه ﴿حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ﴾[2] دوستی اش را به كجا گره زده؟ حالا اگر كسی تمام دوستی خود را به یك جا گره زده كلّ دوستی خود را به یك جا گره زده، آن وقت چیزی نمی ماند كه به دیگری بدهد. اگر كسی تمام سرمایه خود را به زید داد، دیگر چیزی ندارد به عمرو بدهد.
▪️ در سوره مباركه «شوریٰ» آنجا مشخص شد كه #مؤمن آن است كه تمام دوستی خودش را یكجا بده به #اهل_بیت، نه اینكه آنها را دوست داشته باشد آنها را خیلیها دوست دارند. شما كسی را در ایران می شناسید كه #حسین_بن_علی_سلام_الله_علیهما را بشناسد, قمر بنی هاشم را بشناسد و به او علاقه نداشته باشد؟ اینكه چنین آدمی پیدا نمی شود و این كافی نیست! آیه 23 سوره مباركه «شوریٰ» كه قبلاً ملاحظه فرمودید این بود: ﴿ذلِكَ الَّذِی یبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾ من همین را می خواهم! اكثری ماها عمل ما چه بدانیم چه ندانیم برابر این است كه این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ را مفعول واسطه می گیریم برای مودّت ﴿إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾, ﴿فِی الْقُرْبَی﴾، «فاء» حرف جرّ, «الْقُرْبَی» مجرور, این جار و مجرور متعلّق است به «المودة» تا ظرف, ظرف لغو باشد. این كفِ محبت است، این را خیلی ها دارند این مشكل را حلّ نمی كند؛ آن كه مشكل را حلّ میكند این است كه ما این ظرف را ظرف لغو نداریم #ظرف_مستقر بدانیم. اگر از ما سؤال كردند این آیه را تركیب بكن باید رویمان بشود که بگوییم این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق به «المودّة» نیست این ظرف, ظرف لغو نیست:
هر ظرف که آن حال، صفت یا خبر است ٭٭٭ البته مدان لغو که او مستقر است
▪️ این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق است به «المستقرة»؛ «الاّ المودة المستقرّة فی القربی» اگر تمام مودّت ما به #اهل_بیت وابسته شد دیگر ما چیزی نداریم به دیگری بدهیم، این را از ما می خواهند! با دیگری رفت و آمد داریم، ما با كفار خرید و فروش داریم؛ اما ذرّه ای علاقه نداریم مگر علاقه لازم است؟ پول می دهیم جنس میگیریم, جنس می دهیم پول می گیریم. اگر ما یكجا همه علاقه را دادیم به #خاندان_پیغمبر، آن وقت چیزی نداریم به دیگری بدهیم. اگر «المستقرّ» را ما پذیرفتیم كه صفت باشد برای مودّت و این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق به «المستقرّة» باشد، كلّ مودّت ما یكسره برای اینهاست «الا المودة المستقرّة فی القربی» که این نتایج فراوانی دارد حالا گوشه ای از آن در [راهپیمایی] بیست میلیونی #اربعین و فلان از آنجا ظهور می كند، این جنگ هشت ساله را هم پیش برده است.
[1]. سوره مجادله، آیه22.
[2]. همان.
#اربعین
#محبت_مسقر
#نشانه_مؤمن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 21
تاریخ: 1396/12/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره125
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#شست_و_شوی_تن
🔸 امام كاظم (علیه السلام) می فرماید: پنج سنت را درباره سر باید رعایت کرد: مسواک زدن، کوتاه کردن شارب، شانه زدن موی، مضمضه كردن و استنشاق كردن. پنج سنت را نیز باید درباره بدن رعایت كرد: ختنه، تراشیدن موهای زیر شکم، زدودن موهای زیر بغل، گرفتن ناخنها و استنجا (شستوشوی آلودگی پس از قضای حاجت).[1]
یاسر خادم گوید: امام رضا (علیه السلام) با كفش راحتی به دستشویی وارد می شد.[2]
[1] . خَمْسٌ مِنَ السُّنَنِ فِى الرَّأْسِ وَ خَمْسٌ فِى الْجَسَدِ؛ فَأَمَّا الَّتِى فِى الرَّأْسِ: فَالسِّوَاكُ وَ أَخْذُ الشَّارِبِ وَ فَرْقُ الشَّعْرِ وَ الْمَضْمَضَةُ وَ الاسْتِنْشَاقُ وَ أَمَّا الَّتِى فِى الْجَسَدِ: فَالْخِتَانُ وَ حَلْقُ الْعَانَةِ وَ نَتْفُ الإِبْطَینِ وَ تَقْلِیمُ الأَظْفَارِ وَ الاسْتِنْجَاءُ (كتاب الخصال، ص271).
[2] . كَانَA یدْخُلُ الْمُتَوَضَّأَ فِى خُفٍّ صَغِیرٍ (مكارم الاخلاق، ص121).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 124 و 125.
🆔 @a_javadiamoli_esra
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 دعای اربعینی
▪️ امیدواریم که ذات اقدس الهی به فرد فرد شما حوزویان و دانشگاهیان، به فرد فرد این جامعه بزرگ و بزرگوار، به فرد فرد کسانی که #پیاده_روی_اربعین را باب کردند، نشر دادند، زنده کردند، به فرد فرد مداحان، به فرد فرد نوحه سرایان، به فرد فرد پذیرایی کنندگان، به فرد واکس زنان، به فرد به فرد عزیزان موکب داران، به فرد فرد نوحه گران و سینه زنان ذات اقدس الهی آنچه خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت آنهاست، به همه آنها مرحمت کند!
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 این مدرسه ادامه دارد...
▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در یادداشتی با عنوان «این مدرسه ادامه دارد...» در صفحه ویژه روزنامه فرهیختگان که درخصوص مرحوم #آیت_الله_حسن_حسن_زاده_آملی به چاپ رسیده است، به زوایایی از زندگی آیت الله حسن زاه آملی پرداخته است.
▫️ ایشان در بخشی از این یادداشت آورده است :#علامه_حسن_زاده در عین حال که در بستره و گسترده متون و منابع ما حرکت می کردند، اما ذوقیاتی در کار خود داشتند که ایشان را متمایز و ممتاز می کرد. ارتباطی که ایشان بین نوع معارف می دید و اکتشافات و استخراجاتی که در کنار کار خود داشت، بیشتر با معارف ذوقی ایشان، کار را متفاوت می کرد.
منبع: روزنامه فرهیختگان، شماره ۳۴۲۲ سه شنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۰
متن کامل یادداشت:
https://b2n.ir/w51388
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
▪️ مراسم ترحیم حضرت #آیت_الله_حسن_زاده_آملی
تاریخ: چهارشنبه ۷ مهر، ساعت ۱۵:۳۰
مکان: حسینیه هدایت (تکیه آملی) ـ شهرستان آمل
سخنران: حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
اختیار در مقدّرات.mp3
2.82M
💠 روز بیست و دوم ماه #صفر 1443
🔹 اختیار در مقدّرات
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اختیار در مقدّرات
🔹 در مسئله «أجل» که در اول سوره مبارکه «انعام» بود، گذشت که دو تا اجل هست: یک اجل مقضی است و یک اجل «مسمّیٰ»؛ تمام کارها برابر اجل «مسمّی» است که در لوح محفوظ تثبیت شده است؛ ولی مقدّرات در #اختیار خود آدم است. ذات اقدس الهی فرمود: اگر این شخص، #بهداشت را رعایت کند، #صله_رحم را رعایت کند، غذایش را مواظب باشد، #صدقه بدهد و #دعا را فراموش نکند، عمری طولانی و پربرکت دارد؛ اگر صله رحم نکند و دعاها و عبادت ها و نیایش ها را فراموش کند، عمر کمتری دارد که این تقدیر است و تغییرپذیر می باشد؛ اما کدام راه را انتخاب می کند و با اختیار خودش کدام راه را می پذیرد یا نمی پذیرد، این «لدی الله» معلوم است و چون «لدی الله» معلوم است، در لوح محفوظ اجل مُسمای او نوشته شده است که این شخص شصت سال عمر می کند.
🔹 نتیجه این که هم انسان #مختار است و هم خدا عالِم است، برای انسان دو تا راه مشخص کرده است؛ اگر راه بهداشت ظاهری و طبابت باطنی را طی کند، عمری طولانی دارد و اگر رعایت نکند، عمر کوتاهی دارد، این می شود قضا: ﴿ قَضی أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَه﴾[1] که برابر با آیه سوره «نحل»، این ﴿عِنْدَه﴾ در اول سوره مبارکه «انعام» معنا می شود که ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باق﴾.[2] پس ﴿قَضی أَجَلاً﴾ که آغاز سوره مبارکه «انعام» است؛ ﴿وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَه﴾ که برابرِ ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باق﴾ می باشد؛ پس اجلِ مسمّا باقی است. برای هر کسی دو راه است؛ اما این شخص کدام راه را انتخاب میکند و پایانش چیست؟ الله می داند. این شخص با اختیار خود راه خوب را انتخاب کرد و عمری طولانی یافت، با اختیار خود راه بد را طی کرد و عمری کم یافت، چون ذات اقدس الهی پایان راه و اختیار این شخص را می داند و در لوح محفوظ تثبیت کرده است که این شخص بیش از هفتاد یا هشتاد سال یا کمتر و بیشتر عمر ندارد، این می شود ﴿وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَه﴾ و این اجل مقضی جمع بندی شده آن به صورت اجل «مسمّی» است. غرض این است که دو تعبیر در قرآن کریم است که با تعبیراتی که فلان شخص اگر ملاقات کرد، نه زودتر می آید و نه دیرتر و هیچ کدام محال نیست، با آن خیلی فرق دارد.
[1] . سوره انعام، آیه2.
[2] . سوره نحل، آیه96.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه غافر جلسه 34
تاریخ: 1393/12/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره126
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#توصیه_به_مسواك
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می فرماید: مسواك بزنید و پاكیزه باشید[1]؛ مسواك كردن بخشی از وضوست[2]؛ اگر بر امتم سخت نبود امر می كردم كه برای هر نمازی مسواك بزنند[3]؛ آن قدر جبرئیل مسواك زدن را سفارش كرد كه ترسیدم دندانم ساییده شود یا بریزد[4].
[1] . اسْتَاكُوا وَتَنَظَّفُوا... (الجامع الصغیر، ج1، ص148).
[2] . السِّوَاكُ شَطْرُ الْوُضُوءِ (الفقیه، ج1، ص53).
[3] . لَوْ لا أَنْ أَشُقَّ عَلَی أُمَّتِى لأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ مَعَ كُلِّ صَلاةٍ (الكافى، ج3، ص22)؛ ... بِالسِّوَاكِ عِنْدَ وُضُوءِ كُلِّ صَلاةٍ (الفقیه، ج1، ص55).
[4] . مَا زَالَ جَبْرَئِیلُ یوصِینِى بِالسِّوَاكِ حَتَّی خِفْتُ أَنْ أُحْفِىَ أَوْ أَدْرَدَ (الكافى، ج3، ص23).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 125.
🆔 @a_javadiamoli_esra