ادامه...
🔹 حالا یك دعای كوتاه چند جملهای هم هست بعد از این دعایی كه در كتاب مفاتیح می خوانیم، آن دیگر البته برای همه هست مخصوصاً برای مسئولین، ببینید با یك ناله ای امام زمان دعا می كنند: خدایا تو را به حق قدرتت به فقرا برس! این یك دعای اقتصادی است برای تأمین رفع نیاز مردم که آن خیلی چیز خوبی است، الهی به حق قدرتت و به حق چه و به حق «مَنْ نَاجَاكَ»[4] خدایا به حق همه انبیا كه با تو مناجات كردند مشكل مالی مردم را حل كن! فقر را برطرف كن! این یك دعای خوبی است؛ این یك دعای چند سطری است كه بعد از آن دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ» است كه آن هم همه ما مخصوصاً مسئولین ما «حفظهم الله» هم بخوانیم هم عمل بكنیم كه مشكل اقتصادی مردم حل شود، گرانی حل شود. ناله #امام_زمان این است كه خدایا به حق همه كسانی كه با تو مناجات كردند فقر مردم را حل كن! این دعای خوبی است که مهم است و لازم هم هست، اما آن دعای كلیدی كه با همه ما هست در همه شئون، این است که فرمود: «عَلَی عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ» ـ ان شاء الله ـ امیدواریم حوزه ها بر محور #زهد_و_نصیحت اداره بشود.
[1]. تحف العقول, ص489.
[2]. الاقبال (ط ـ الحدیثه)، ج1، ص504.
[3]. البلد الأمین، ص349.
[4]. المصباح(کفعمی)، ص306.
#دعای_امام_زمان_عج
#دعای_ندبه
#میدان_جنگ
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه قبض ـ جلسه 9
تاریخ: 1392/11/09
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره128
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#توصیه_به_مسواك
🔸 امام باقر و امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: هرچیزی پاك كننده ای دارد و پاك كننده دهان مسواك است.[1]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: دندان ها را پاكیزه نگه دارید.[2]
[1] . لِكُلِّ شَىْءٍ طَهُورٌ وَ طَهُورُ الْفَمِ السِّوَاكُ (الفقیه، ج1، ص53).
[2] . ... نَظِّفُوا الْمَاضِغَینِ... (كتاب الخصال، ص258).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 126.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خطر تکاثر
🔹 سرّ اینكه گروهی گرفتار كفر و تكذیب می شوند چیست؟ می فرماید سرّ آن زرق و برق و لذت های دنیا است كه #لذت_های_دنیا در پنج مرحله خلاصه می شود و همه این مراحل خمسه هم لهو و غرور است. آیاتی كه مصدّر به ﴿اعْلَمُوا﴾ است ناظر به اهمیت و هشدار دادن به آن مطلب است. ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی اْلأَمْوالِ وَ اْلأَوْلادِ﴾; فرمود دنیا پنج مرحله دارد: در مرحله كودكی و نوجوانی انسان گرفتار #لعب_و_لهو است، در دوران جوانی گرفتار #زینت است، در دوران كهولت دوران #فخر_فروشی است، در دوران پیری و سالمندی دوران #تكاثر است. ﴿أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ﴾ برای خردسالان كه به بازی سرگرم هستند.
🔹 از دوران خردسالی كه گذشتن از آن بازی ها فراغت پیدا می كنند, چیزهایی هم آنها را به خود سرگرم می كند. از دوران نوجوانی گذشته به مرحله جوانی كه رسیدند, به #زینت_ها می پردازند, به فكر بازی نیستند به فكر زینت, آراستن, لباس های خوب در بر كردن و همسر گرفتن هستند در این مرحله. از این مرحله كه گذشت, دوران #فخر_فروشی به مقام و جاه و منصَب و سمت است, وقتی بازنشست نشد, دوران اشتغال به كار است كه دوران كهولت اوست; بین چهل تا 55 و شصت. و از دوران كهولت كه گذشت به دوران پیری و شیخوخیت رسید, دیگر نه اهل لعب است, نه گرفتار لهو و كودكانه و نوجوانانه است, نه می تواند زینت كند خود را «و لن یصلح العطار ما أفسد الدهر»,[1] نه مقامی دارد که به او فخر كند, فقط به جمع مال و نوه و اولاد افتخار می كند, این قدر داشتم و این قدر دارم, این از بستگان ما است, این قدر نوه دارم, این قدر فرزند دارم, این قدر داماد دارم, این قدر قبیله دارم, این قدر عشیره دارم, تا بمیرد; از لَعِب شروع می شود تا #تكاثر؛ این تكاثر آن قدر است: ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ ٭ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾.[2]
🔹 این آخرین خطر دامن گیر ابنای دنیا است كه فرمود: ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾ به جای اینكه به دنبال #كوثر بروید, گرفتار تكاثر شدید; ما گفتیم معارف الهی كوثر است: ﴿یؤْتِی الْحِكْمَةَ مَنْ یشاءُ وَ مَنْ یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیرًا كَثیرًا﴾[3] به دنبال معارف و علوم الهی و اسلامی بروید, اینها #كوثر است، كوثر را رها كردید, تكاثر شما را گرفت. این طور نیست كه اگر ما #نفس را آرام و مهار نكردیم, او ما را رها كند، اگر ما او را سرگرم و مهار نكردیم, او مهار می كند! ما اگر او را به تحصیل #كوثر وادار نكردیم، او ما را به تكاثر گرفتار می كند! اگر اهل مال است, او را به تكاثر مال و زمین و باغ گرفتار می كند؛ اگر طلبه است و معمم است, به تكاثر شركت كننده گان در بحث گرفتار می كند; اینطور نیست كه او كسی را رها بكند, اینطور نیست كه كسی از چنگ او نجات پیدا بكند. اگر امام جماعت است او را به تكاثر مأمومین گرفتار میكند و اگر نویسنده است به تكاثر خوانندگان كتاب گرفتار می كند. كم كسی است كه از گرفتاری تكاثر نجات پیدا كند. اینكه گفتند هر لحظه خود را مواظب باشید, این است.
🔹 آن كسی كه از آمدن و رفتن یك عده و پای وعظ او یا به پای بحث او یا به پشت سر او, خوشحال می شود، معلوم می شود او هنوز گرفتار تكاثر است; عمری در تحت #ولایت_شیطان است و خیال می كند تحت #ولایت_الهی است و دارد كارهای مثبت انجام می دهد. بدترین وضع برای ما است كه ما ندانیم در تحت ولایت چه كسی هستیم و خود را نسنجیم، اگر خود را سنجدیم معلوم می شود كه این كارهای ما «لله» است یا «للهویٰ».
[1] . بلاغات النساء، ص137.
[2] . سوره تکاثر, آیه1 و 2.
[3] . سوره بقره, آیه269.
#روز_سالمندان
#سنجش_ولایت
#کوثر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حدید
جلسه 14
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره129
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#شیوه_مسواک_زدن
🔸 راوی می گوید: امیرمؤمنان (علیه السلام) دندان هایش را از پهنا (بالا به پایین) مسواک می زد و غذا را با همه انگشتان دست می خورد.[1]
[1] . كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یسْتَاکُ عَرْضاً یأْكُلُ هَرْتاً وَ قَالَ: الْهَرْتُ أَنْ یأْكُلَ بِأَصَابِعِهِ جَمِیعاً (الكافى، ج6، ص297).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 126.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت پروردگار
▫️ علمای الهی #آیت_پروردگار هستند و این آیت در بخش علمی و عملی جزء بهترین آیات الهی است و علم را ذات أقدس الهی معیار خلافت قرار داد؛ هر اندازه که این علم برتر باشد #خلافت عالم دینی از ذات أقدس الهی بیشتر خواهد بود و هر اندازه که آن علم کیفیت برتری داشته باشد خلافت آن عالم بیشتر خواهد بود؛ البته عالم موظف است، هم حرم امن علم را حفظ بکند، هم #حرم امن درجه علم را حفظ بکند و هم حرم امن #عمل_به_علم را حفظ بکند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 فرازی از بیانات حضرت استاد پیرامون حضرت آیت الله حسن زاده آملی
تاریخ: 1400/01/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 الفبای دین
🔹 تلاش اسلام بر #عقل_و_علم است، اداره مردم عاقل سخت نیست؛ اما افراد #مختال به تعبیر قرآن كریم اینها خودشان مشكل دارند، مشكل حكومت هم به عهده آنهاست. مختال یعنی آدم خیال زده. آنچه كه در قرآن كریم استعمال شده باب افتعال است ﴿إِنَّ اللّهَ لا یحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ﴾،[1] انسان #خیال_زده هر طوری كه به او گفتند موی سرت را آن طوری كن میگوید چشم، لباست را آنطوری كن میگوید چشم، نه می فهمد چه كسی گفته، نه میفهمد چه كسی آن كار را كرده، نه میفهمد مصالح چه كسی در آن لحاظ است، نه میفهمد مفاسد چه كسی در آن ملحوظ شده است. فرمود خدا آدم #خیال_زده كه با خیال دارد زندگی می كند دوست ندارد. وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) در تمام موارد اصرار داشت كه مردم #عالم_و_عاقل بشوند، این برنامه ها را ائمه (علیهم السلام) مخصوصاً وجود مبارك امام صادق امام باقر در حوزه های علمیه رواج دادند و رسمی كردند.
🔹 خود #پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) افرادی را كه اعزام می كرد شخصاً او را بدرقه می كرد، به پای ركاب اسبش یا شترش میرفت و این جملهها را می گفت؛ معاذ را كه می خواست به یمن بفرستد او را كاملاً بدرقه كرد و به معاذ گفت وقتی به یمن رفتی «یا مُعَاذُ عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اَللَّه»؛[2] مردم با قرآن آشنا كن. نه درس قرآن كه روخوانی قرآن [کنند]، روخوانی قرآن یك گوشه از وظائف است آنها كه مشكل را حل می كند #درك_قرآن است. نفرمود: «اتل علیهم القرآن» فرمود: «عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اَللَّه»! خب حالا آن پیغمبر می آید پای ركاب معاذ تا آنجا نصیحت كند سفارش كند! معاذ رفتی یمن مبادا تعلیم قرآن فراموشت بشود! شما این را مراجعه كنید ببینید وجود مبارك حضرت در منزل شخصی خود این دستورات را می دهد یا را او هم بدرقه می كند و پای ركاب اسبش هم می رود؟! برو آنجا مردم را قرآن یاد بده، برو آنجا تفسیر بگو، برو آنجا قرآن را منتشر کن. اگر مردم اهل فهم باشند اداره مردم بفهم سخت نیست.
🔹 كسی كه مواظب زبانش نیست، مواظب چشمش نیست، مواظب گوشش نیست، كشوری درست می كند كه پرونده اش هفت هشت میلیون است خب معلوم است سخت است همه در زحمت اند. مشكل جامعه كه مسئله شبهه ابن كمونه و مسئله ترتب اصول و اینها نیست كه آیا اجتماع امر و نهی جایز است یا نه، این مشكلات ماهاست كه در حوزه ایم. مشكل جامعه همین #الفبای_دین است؛ آقا مواظب زبانت باش! حرف بد نزن! تعدیه نكن! سبقت نگیر! وقتی كه گفتند در اینجا ورود ممنوع است اینجا نرو! همین #الفبای_دین است.
[1]. سوره لقمان، آیه18.
[2]. تحف العقول، ص25؛ «یا مُعَاذُ عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اَللَّهِ وَ أَحْسِنْ أَدَبَهُمْ عَلَى اَلْأَخْلاَقِ اَلصَّالِحَةِ وَ أَنْزِلِ اَلنَّاسَ مَنَازِلَهُمْ خَیرَهُمْ وَ شَرَّهُمْ وَ أَنْفِذْ فِیهِمْ أَمْرَ اَللَّهِ وَ لاَ تُحَاشِ فِی أَمْرِهِ وَ لاَ مَالِهِ أَحَداً فَإِنَّهَا لَیسَتْ بِوَلاَیتِكَ وَ...».
#عقل_و_علم
#انسان_خیال_زده
#درک_قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در جمع طلاب
تاریخ: 1390/08/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره130
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_دهان_و_دندان
#آثار_مسواک_زدن
🔸 امام صادق (علیه السلام) فرمود: مسواك زدن دوازده ویژگی و فایده دارد: سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است، دهان را پاكیزه می كند، چشم را روشنی می بخشد، خدا را خرسند، دندان ها را سفید، پوسیدگی دندان را برطرف و لثه را محكم و میل به غذا را زیاد می كند، بلغم را می برد، حافظه را تقویت، نیکیها ـ زیباییها ـ را مضاعف می كند و فرشتگان بدان شاد می شوند.[1]
[1] . فِى السِّوَاكِ اثْنَتَا عَشْرَةَ خَصْلَةً: هُوَ مِنَ السُّنَّةِ وَ مَطْهَرَةٌ لِلْفَمِ وَ مَجْلاةٌ لِلْبَصَرِ وَ یرْضِی الرَّحْمَنَ وَ یبَیضُ الأَسْنَانَ وَ یذْهَبُ بِالْحَفْرِ وَ یشُدُّ اللِّثَةَ وَ یشَهِّى الطَّعَامَ وَ یذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یزِیدُ فِى الْحِفْظِ وَ یضَاعِفُ الْحَسَنَاتِ وَ تَفْرَحُ بِهِ الْمَلائِكَةُ (مكارم الاخلاق، ص50).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 126.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نقطه عطف
▫️ پیامبر مكرم اسلام #نقطه_عطفی است كه آغاز خلقت را به انجام آفرینش متصل می كند، زیرا از نبوّت حضرت آدم تا وجود مقدس خود آن حضرت كه خاتم است، به لحاظ جریان نبوت و رسالت، و از آن نقطه تا پایان عالم را با وجود #عترت كه سلاله اویند، نظام بخشیده و سامان می دهد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیامبر رحمت، ص12.
🆔 @a_javadiamoli_esra