💠 دنیا
🔹 در قرآن کریم چهار مطلب را که ذکر کرد، آن مطالب سه گانه قابل حلّ است: فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتاب﴾ را می فهمیم، ﴿وَ الْحِكْمَة﴾ را می فهمیم، ﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾ را می فهمیم؛ امّا بخش چهارم این است که فرمود: ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُون﴾[1] انبیای الهی اهل بیت (علیهم السلام) چیزهایی به شما می گویند که شما اصلا نمی توانید اینها را یاد بگیرید، نه «ما لا تعلمون» ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُون﴾؛ یعنی شما آن نیستید که یاد بگیرید، حتی به خود پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: ﴿عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَم﴾[2] غیر از ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَم﴾[3] است، فرمود: به توی پیغمبر، خدا چیزهایی را داد، تو با همه هوش و استعدادی که داری، تو نمی توانی یاد بگیری، چون در هیچ جا این حرف ها نوشته نیست. و آن این است که دنیا را برای ما معنا کردند، انرژی هسته ای رفتن به کره مریخ رفتن، به عمق زمین، اینها با چند سال درس خواندن حلّ می شود؛ امّا دنیا چیست؟ ما چگونه در این دنیا زندگی کنیم؟ این را خیلی از ماها متوجه نیستیم، با اینکه گفتند، هم حاضر نیستیم، بیدار شویم و یاد بگیریم، به ما در سوره مبارکه «حدید» روی این مراحل پنج گانه منحصر کرد، فرمود: ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا﴾[4] این #لهو است و #لعب است و #زینت است و #تفاخر است و #تکاثر. اینها ظاهر آن هم حصر است و با «إنما» و «أنما» شروع شده است. در آیات دیگر هم با «إنما» و «أنما» حصر کرد، فرمود: ﴿أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ﴾[5] بازیچه است. چه چیزی بازیچه است؟ آسمان و زمین که آیات الهی هستند و خدا از خلقت آسمان و زمین به عنوان آیه ما را تعلیم می دهد، اینها که بازیچه نیست علوم و مانند آن هم که بازیچه نیستند!
🔹 ائمه و انبیا (علیهم السلام) آمدند به ما گفتند: شما همان طوری که برای استخراج معادن، اگر کسی بخواهد یک شمش طلا استخراج کند، او خروارها خاک را باید زیر و رو کند تا یک شمش طلا دربیاورد و کار عاقلانه هم هست، آن زحمت را می کشد تا شمش طلا را ببرد. فرمود شما در کارهای خود هر کاری که می خوهید کنید، حالا چه کارهای حوزوی، چه دانشگاهی باشد، چه خدمات سیاسی باشد، چه خدمات اجتماعی باشد، با مردم بخواهید کار کنید، خیلی برای اقتصاد فرهنگ هر کاری بخواهید کنید، اینها به منزله شمش طلاست اینها ارزش دارد و الهی است. ولی یک مُشت خاک ها هم هست که اینها را باید غربال کنید، به فکر این خاک ها نباشید، چه کسی اوّل آمده، چه کسی دوّم آمده، چه کسی را با لقب صدا کنیم، با چه لقبی صدا کنیم، به چه کسی بگوییم آیه، به چه کسی بگوییم حجّت، به چه کسی بگوییم عظما، فرمود: اینها بازی است، اینها همان خروارها خاک است که اینها ا باید بزنی کنار و لا به لای اینها همان یک مُشت طلاست که کار خیری داری، انجام می دهی. اگر جشنواره است، طلاست. اگر خدمت قرآنی است، هدایت مردم است، بهزیستی است، بهداشتی است، کشاورزی است، دامداری است، همه اینها طلاست، چون یک #خدمت_به_جامعه_اسلامی است؛ امّا اینکه من این طور هستم، من باید بگویم، نام مرا باید ببرند، فرمودند: اینها همان خروارها خاک است که خود را به آنها نفروشید. این حرف ها، #حرف_های_ائمه است این حرف ها در هیچ جا نیست، نشانه آن این است که در غیر حوزه قرآن و عترت که از اینها خبری نیست، در حوزه قرآن و عترت هم انسان هر روز گیر دارد؛ یعنی هر روز باید مبارزه کند با خود که مبادا گرفتار این عناوین شود! که چرا اسم مرا نبردند؟ چرا مرا بالا نبردند؟ چرا من اوّل نشدم. اینها حرف هایی است که فرمود: ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُون﴾، نه «ما لاتعلمون» فرمود، ما برای این آمدیم. انبیا برای این آمدند و باطن این کارهای که ـ خدایی ناکرده ـ انسان به دنبال آنها برود، تاریکی بسیاری است.
[1] . سوره بقره، آیه151.
[2] . سوره نساء، آیه113.
[3] . سوره علق، آیه 5.
[4] . سوره حدید، آیه20.
[5] . سوره محمد، آیه36.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه زمر جلسه 40
تاریخ: 1393/10/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠گزارش تصویری مراسم بزرگداشت #اربعین ارتحال حضرت #آیت_الله_حسن_زاده_آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم چهلمین روز درگذشت #آیت_الله_حسن_زاده_آملی از سوی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و با حضور بیوت مراجع عظام تقلید، عالمان، فرزانگان حوزوی و دانشگاهی، شاگردان و ارادتمندان آن حکیم الهی، ۶ آبان بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظمِ حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد.
#آیت_الله_استادی سخنران این مراسم در سخنانی با اشاره به #سلوک_عرفانی و اخلاقی آیت الله حسن زاده آملی، #اخلاص آن عالم جلیل القدر را الگویی برای طلاب حوزههای علمیه دانست.
آیت الله استادی با بیان اینکه هرچه انسان جایگاه بالای علمی داشته باشد، اما اگر تحصیل و تعلیم او برای #رضای_خدا نباشد، هیچ بهره و فایده ای نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم بزرگ باشیم، باید عوامل بزرگی را از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بیاموزیم.
وی با اشاره به اخلاص کم نظیر مرحوم علامه حسن زاده آملی و توجه ایشان به مسائل معنوی، تصریح کرد: کسی که در کار و عمل خویش #اخلاص داشته باشد، مراسم بزرگداشت او پیش از زمین، در #ملکوت_اعلی خواهد بود.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله حسن زاده آملی علاوه بر اخلاص در #عمل، تلاش را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داد و در تفسیر قرآن قدم برداشت و هفت رساله علمی مهم و مستقل گردآوری کرد.
آیت الله استادی با بیان اینکه علامه حسن زاده آملی در تحصیل و تعلیم علوم مختلف دینی و حوزوی، بسیار پرتلاش بود و برای طلاب جوان #الگویی_بی_نظیر است، گفت: برخی طلاب و فضلای حوزه خیلی زود خود را از استاد و تحصیل بی نیاز می دانند، در حالی که این اشتباه است.
لینک خبر:
https://b2n.ir/n79495
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره157
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#نظافت_و_بهداشت_عمومی
🔸 آداب تخلی
امام حسن (علیه السلام) می فرماید: قوی ترین عامل جذب روزی مداومت بر طهارت (وضو) است.[1]
امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: هنگام طهارت (وضو) شست و شوی دهان و بینی (مضمضه و استنشاق) دهان و بینی را پاك و پاكیزه می كند.[2]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: ای انس! طهارت و پاكیزگی را بیشتر رعایت كن تا خدا بر عمرت بیفزاید.[3]
[1] . ... أَقْوَی الأَسْبَابِ الْجَالِبَةِ لِلرِّزْقِ... الْمُدَاوَمَةُ عَلَی الطَّهَارَةِ... (بحار الانوار، ج73، ص318ـ319).
[2] . الْمَضْمَضَةُ وَ الاسْتِنْشَاقُ بِالْمَاءِ عِنْدَ الطَّهُورِ طَهُورٌ لِلْفَمِ وَ الأَنْفِ... (تحف العقول، ص101).
[3] . یا أَنَسُ! أَكْثِرْ مِنَ الطَّهُورِ، یزِدِ اللَّهُ فِى عُمُرِكَ (الأمالی، مفید، ص60؛ مكارم الاخلاق، ص40).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 138.
🆔 @a_javadiamoli_esra
شعار در صلح.mp3
1.19M
💠 روز بیست و پنجم ماه #ربیع_الاول 1443
🔹 شعار در صلح
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شعار در صلح
🔹 در سوره «فتح» آیه 24 اینچنین است: ﴿وَهُوَ الَّذِی كَفَّ أَیدِیهُمْ عَنكُمْ وَأَیدِیكُمْ عَنْهُم بِبَطْنِ مَكَّةَ مِن بَعْدِ أَنْ أَظْفَرَكُمْ عَلَیهِمْ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیراً﴾ در جریان #صلح_حدیبیه كه جنگی رُخ نداده است، فرمود این كفّ ایدی است؛ یعنی دست درازی حاصل نشد، نه آنها، نه شما جنگی نكردید. البته شما پیروزمندانه در آن #صلح از عهده برآمدید.
🔹 مطلب دیگر آن است كه این گروه كه می گفتند چرا ما اجازه #دفاع نداریم، اینها تنها تقاضای دفاع نمی كردند گاهی شعارهای تند و تیز هم می دادند، چه اینكه این مضمون قبلاً هم اشاره شد. آیه نوزده سوره «احزاب» این است كه فرمود: بعضی ها هستند كه در #زمان_صلح و آرامش شعار تند و تیز می دهند: ﴿فَإِذَا جَاءَ الْخَوْفُ رَأَیتَهُمْ ینظُرُونَ إِلَیكَ تَدُورُ أَعْینُهُمْ كَالَّذِی یغْشَی عَلَیهِ مِنَ الْمَوْتِ فَإِذَا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُم﴾ «سَلَق» یعنی تند و تیز ترغیب می كند، تشویق می كند، شعار می دهد، این را می گویند «سَلق» ﴿سَلَقُوكُم بِأَلْسِنَةٍ حِدَادٍ﴾؛ با #زبان_های_تند_و_تیز ﴿أَشِحَّةً عَلَی الْخَیرِ﴾[1]؛ خیلی خودشان را #خیر_خواه و شحیح و علاقه مند و طمّاع به خیر معرّفی می كنند، این همیشه بود. پس یك عده تنها درباره خودشان می گویند اجازه #دفاع بدهید، یك عده دیگران را هم ترغیب می كنند؛ اما وقتی كه مسئله #دفاع_و_جهاد واجب شد هم خودشان كنار میروند، هم دیگران را از صحنه خارج می كنند!
🔹 مطلب بعدی آن است كه در زمان #امام_مجتبی_سلام_الله_علیه برنامه، برنامه #صبر بود. زمان #سید_الشهداء_سلام_الله_علیه برنامه، برنامه #دفاع هست. گروهی كه در عصر امام مجتبی (سلام الله علیه) می گفتند پروردگارا! اجازه #دفاع به ما بدهید. وقتی سیدالشهداء (سلام الله علیه) قیام كرد و دستور دفاع داده شد، اینها ﴿یخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْیةِ اللّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْیةً﴾.
روایاتی كه به این مضمون، در ذیل این آیه نقل شده است اینها تفسیر آیه نیست اینها #تطبیق_آیه است، چون این آیات #الی_یوم_القیامه جاری است، قبل از جریان سیدالشهداء و امام مجتبی (علیهما السلام) بود در آن عصر هم بود و در اعصار بعدی هم هست.
[1] – سوره احزاب، آیه 19.
#صلح_امام_حسن_مجتبى_علیه_السلام
#قرآن_برای_اعصار
#صبر_و_دفاع
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مارکه نساء
جلسه 171
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:
باید ساخت یک #جبهه_علمی_و_فرهنگی واحد، هماهنگ و غنی براساس یک مدیریت کلان در مراکز تخصصی آموزشی اتفاق بیافتد.
🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضور در این نمایشگاه تخصصی حوزوی از غرفه های مختلف این نمایشگاه بازدید نمود. وی در جریان بازدید خود از این نمایشگاه تخصصی حوزوی، طی گفتگویی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء به بیان دیدگاه خود در خصوص این نمایشگاه پرداخت.
لینک خبر:
https://b2n.ir/b62692
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات
#شماره158
#فصل_پنجم
#نظافت_و_بهداشت
#بهداشت_روان
🔸 بهداشت و درمان، چنان كه نیاز تن آدمی است، نیاز روان او نیز هست و آیات و روایات برای سلامت روان و آلوده نشدن آن، راهكارهایی بهداشتی ارائه كردهاند، چنان كه برای طهارت از آلودگی، راهكارهایی درمانی نشان داده اند.[1] بسیاری از احكام الهی برای صیانت و بهداشت جان و خرد آدمی از آلودگی و بیماری است، چنان كه بخش دیگری از آنها مانند كفارات، طهارت و درمان روح آلوده را بر عهده دارند. امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: خدا برای بهداشت عقل، ترك نوشیدن شراب را واجب كرد.[2]
[1] . ر.ك: تفسیر موضوعی قرآن كریم، ج11، «مراحل اخلاق در قرآن» ص69.
[2] . فَرَضَ اللَّه... تَرْكَ شُرْبِ الْخَمْرِ تَحْصِیناً لِلْعَقْلِ (نهج البلاغة، حكمت 252).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 139.
🆔 @a_javadiamoli_esra