eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قائم به عقل 🔸 مستحضر هستید که همه ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) در حدّ اعلای فرشتگی بودند؛ اما آن که جهان را می ‌آراید، آن کسی است که «قائم بالعلم» باشد «قائم بالعقل» باشد! 🔸 حوزه و دانشگاه ما می ‌توانند به عنوان ، قائم به علم باشند، قائم به عقل باشند. این طور نباشد که وقتی در کتابخانه مطلبی را فرا گرفتیم، آنجا بگذاریم و دست خالی از کتابخانه بیرون بیاییم؛ وقتی تدریس ما در حوزه و دانشگاه تمام شد، آن را بگذاریم و به عنوان فرد عادی در جامعه زندگی کنیم. فرمود: ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾، ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾. لینک آپارات: https://aparat.com/v/Ol40q 📚 پیام به همایش افتتاحیه باغ کتاب ایران و منطقه غرب آسیا تاریخ: 1396/04/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله حاج سید رضی شیرازی بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ▪️ ارتحال عالم ربّانى حكيم و فقيه آگاه به زمان مربّى جامعه دينى و زعيم حوزه علميّه تهران حضرت (رضوان الله عليه) ضايعه جبران ناپذير است، اين سانحه سنگين را به محضر ختمى ولايت حضرت بقية الله الأعظم (أرواح من سواه فداه) و حوزه هاى علميّه و بيت مكرّم آن يادگار مرجعيّت عزّت آفرين اسلام تسليت و علوّ منزلت آن دوست رحيل از خداى سبحان مسئلت مى شود. ١١ آذر ١٤٠٠. جوادى آملى 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کیمیای طهارت 🔹 اگر ما باشیم جامعه یقیناً سالم می ‌شوند! قبل از اینكه از ما علم طلب بكنند از ما می ‌طلبند؛ طهارت جاذبه ایجاد می ‌كند. اگر ما انسان صالحی بودیم همین كه از كوی و برزن عبور می‌ كنیم به مردم نور می ‌دهیم ﴿وَجَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾؛ این ‌طور نیست كه حالا نیازی به منبر باشد یا نیازی به سخنرانی باشد. 🔹 اگر كسی بود همین كه در كوی و برزن راه می‌ رود؛ دارد می‌ رود برای درس، دارد می‌ رود برای بحث، دارد می ‌رود برای انجام كار، آشنایان او كه او را می ‌بینند متعظ می ‌شوند ﴿وَجَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾. این می ‌شود جاذبه بعد كم ‌كم می ‌شود ! خود ائمه (علیهم السلام) این كیمیاگری را با سبك خاصی برای اوحدی از شاگردانشان داشتند و تمام این صنعت در اختیار وجود مبارك است. 📚 .سخنرانی عمومی تاریخ: 1381/07/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 گفتن بسم الله: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: با جماعت بخورید و بسم الله الرحمن الرحیم بگویید تا بركت غذا زیاد شود.[1] امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید: هرگاه سفره غذا را گستردید بسم الله الرحمن الرحیم بگویید.[2] [1] . سَأَلَ رَجُلٌ رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ: یا رَسُولَ اللَّهِ! إِنَّا نَأْكُلُ وَ لا نَشْبَعُ. قَالَ: لَعَلَّكُمْ تَفْتَرِقُونَ عَنْ طَعَامِكُمْ فَاجْتَمِعُوا عَلَیهِ وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیهِ یبَارَكْ لَكُمْ فِیهِ‏ (مكارم الأخلاق، ص149؛ مستدرك الوسائل، ج16، ص231). [2] . وَ رُوِىَ عَنْ عَمْرِو بْنِ قَیسٍ الْمَاصِرِ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی أَبِى جَعْفَرٍ بِالْمَدِینَةِ وَ بَینَ یدَیهِ خِوَانٌ وَ هُوَ یأْكُلُ، فَقُلْتُ لَهُ: مَا حَدُّ هَذَا الْخِوَانِ؟ فَقَالَ: إِذَا وَضَعْتَهُ فَسَمِّ اللَّهَ... (الفقیه، ج3، ص356). 📚 مفاتیح الحیات ص 153. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کلمات الهی 🔹 گاهی عباسیان به این فكر بودند كه را هم به عنوان ابن ‌الرضا به دربار فرا بخوانند بعد بگویند ابن‌الرضا با ما ساخت. وقتی همین موسی مبرقع مورد سؤالات ابن ‌اكثم قرار گرفت این سؤال ها را به حضور آورد [كه] یكی از سؤال ها این بود: اینكه خدا فرمود اگر دریا مركب بشود و دریاهای دیگر آن را كمك بكنند و به مدد آن بیایند, تمام نمی ‌شود یعنی چه؟ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) به موسی فرمود: «نَحنُ كَلِماتُ اللّه الَّتی لا تَنفَدُ وَلا تُدرَكُ فَضائِلُنا». 🔹 بعد از اینكه معنای ظاهری آیه را بیان فرمود, آن مصداق كامل آیه را هم تطبیقاً ذكر فرمود؛ فرمود ما هستیم كه زوال ‌ناپذیریم و فضایل ما به پایان نمی ‌رسد. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/09/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می ‌فرماید: هنگام نوشیدن بسم الله الرحمن الرحیم و پس از آن الحمد لله رب العالمین بگویید.[1] مرحوم صدوق گوید: روایت شده كه هركس فراموش كرد برای هر نوع غذایی بِسْمِ الله بگوید، [پس از یادآوری] بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ عَلَی أَوَّلِهِ وَ آخِرِهِ».[2] [1] . إِذَا شَرِبْتَ سَمَّیتَ وَ إِذَا فَرَغْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ (مكارم الاخلاق، ص152). [2] . رُوِىَ أَنَّ مَنْ نَسِىَ أَنْ یسَمِّىَ عَلَی كُلِّ لَوْنٍ فَلْیقُلْ: ... (الفقیه، ج3، ص356). 📚 مفاتیح الحیات ص 153. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گستره رحمت 🔹 گاهی دستور می‌ دهد المنتقم، القهّار و مانند آنها ظهور كنند، گاهی دستور می‌ دهد الرئوف، العفوّ و الرحیم ظهور كنند. آن بزرگواری كه گفت: پیر ما گفت خطا بر قلم صُنع نرفت ٭٭٭ آفرین بر نظر پاك خطاپوشش باد همین است. قبلاً این كتاب حافظ را مثل رسائل و مكاسب درس می ‌خواندند منتها یك عرفان فارسی است، در این بیت می‌ گوید كه استاد ما گفت عالَم هیچ جا اشتباه نیست، هیچ جا عذاب نیست، هیچ جا درد نیست، هیچ جا رنج نیست! خب شما این دردها و عذاب ها را نمی ‌بینید یا می ‌بینید؟! نه نیست، چرا؟ برای اینكه آن درد و عذاب یك طرف، این نشاط و سرور یك طرف، هر دو زیر پوشش الرحمن ‌اند. شما اگر این درد را ببینید می ‌رنجید می ‌گویید مصیبت است و باید صبر كرد، آن نشاط را ببینید می ‌گویید نعمت است و باید شكر كرد؛ ولی را كه ببینید این الرحمن هم آن جهنم و قهر و انتقام خدا را پوشش می ‌دهد، هم این مِهر و لطف و صفا و وفای الهی را پوشش می ‌دهد. 🔹 «پیر ما گفت خطا بر قلم صُنع نرفت» هیچ جا قهری نیست هیچ جا عذابی نیست «آفرین بر نظر پاكِ خطا پوشش باشد»؛ بر آن نظر كه الرحمن را دید که آن الرحمن هم المنتقم و القهّار را پوشش می ‌دهد، هم الرّحیم و اللطیف را پوشش می‌ دهد، بنابراین عالَم با دارد می ‌گردد. كلّ عالم با رحمت دارد اداره می‌ شود؛ مهندس جهان با دارد كار می ‌كند! 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 25 تاریخ: 1390/12/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 سپاسگزاری: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: پاداش کسی که می ‌خورد و سپاس آن را می‌ گزارد همانند کسی است که برای خدا روزه می ‌گیرد.[1] [1] . الطَّاعِمُ الشَّاكِرُ لَهُ مِنَ الأَجْرِ كَأَجْرِ الصَّائِمِ الْمُحْتَسِبِ (الكافى، ج2، ص94). 📚 مفاتیح الحیات ص 153. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جذب و دفع ناب 🔹 ما كه انسانیم كه نمی ‌توانیم به هر چیزی گرایش داشته باشیم یا از هر چیزی جدا باشیم. ما یك داریم، این جذب و دفع در هر موجودی هست؛ این جذب و دفع در خاك هم هست در گیاهان هم هست. بالاتر از گیاهان در سطح حیوانات هم هست؛ منتها به صورت شهوت و غضب است. این شهوت و غضب قدری كه رقیق ‌تر شد به صورت محبّت و عداوت در می ‌آید، قدری كه لطیف ‌تر شد به صورت ارادت و كراهت در می‌آید، وقتی خیلی شد به صورت تولّی و تبرّی در می ‌آید. 🔹 این تولّی و تبرّی امروز همان جذب و دفع چند قرن قبل است؛ منتها در جماد كه هست جذب و دفع است، در حیوان كه هست شهوت و غضب است، قدری بالاتر كه آمد محبّت و عداوت است، قدری كه رقیق‌ تر شد ارادت و كراهت است، یك وقت شد می ‌شود تولّی و تبرّی. 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 13 تاریخ: 1391/01/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد سوم کتاب ارزشمند «؛ تحریر فصول الحکم قیصری» اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، آماده انتشار شد. 🔸 از مهمترین شرح های فصوص الحکم ابن عربی، می توان به اشاره کرد که به دلیل قلم روان و استادانه او در تعلیم عرفان مورد توجه قرار گرفت و در حوزه های علمیه، کتابِ درسیِ عرفانِ نظری شد. از ویژگی های این کتاب مقدمه تفصیلی قیصری است که اُمهات مسائل عرفان نظری را در دوازده فصل به بند کشید. به هر روی درکِ متنِ فخیمِ فصوص و فهمِ ظرافت هایِ شرحِ قیصری برای هر طلبه ی عرفان آسان به نظر نمی رسد. 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب «؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» از چند جبهه با رویکرد تحریری به ابعاد کتاب اسطوره‌ای فصوص الحکم جناب محی‌الدین ابن عربی پرداخته و با توجه به شروح و تعلیقات مختلف و با محوریت شرح جناب قیصری به بیان و تبیین این متن استثنایی اهتمام ورزیده است. پیش بینی می شود این مجموعه در 16 مجلد تنظیم و منتشر شود. علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. منبع: http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راه نرفتن: امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: در حال راه رفتن غذا نخور مگر از روی ناچاری.[1] نایستادن: انس گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از ایستاده آشامیدن نهی فرمود. پرسیدم: ایستاده غذا خوردن چه حكمی دارد؟ فرمود: خوردن بدتر است.[2] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: هنگام غذا كفش‌ هایتان را بكنید، زیرا مایه راحتی پاهایتان و سنت زیبایی است[3] و نیز می ‌فرماید: غذا خوردن در بازار مایهٴ پستی است.[4] [1] . لا تَأْكُلْ وَ أَنْتَ تَمْشِى إِلاّ أَنْ تُضْطَرَّ إِلَی ذَلِك (الفقیه، ج3، ص354). [2] . نَهَی رَسُولُ اللَّهِ أن یشْرَبَ قَائِمًا. قُلْتُ: فَالأكل؟ قَالَ: َالأَكْلُ أَشَدّ (عوالی اللئالی، ج1، ص76). [3] . إِذَا أَكَلْتُمْ فَاخْلَعُوا نِعَالَكُمْ، فَإِنَّهُ أَرْوَحُ لأَقْدَامِكُمْ وَ إِنَّهَا سُنَّةٌ جَمِیلَةٌ (مكارم الاخلاق، ص124). [4] . الأَكْلُ فِى السُّوقِ دَنَاءَةٌ (الدعوات، ص139). 📚 مفاتیح الحیات ص 154. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دیدار وزیر آموزش و پرورش با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در ادامه برنامه های خود در سفر به شهر مقدس قم، با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا