eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شهامت مجاهدان 🔹 این ایام مصادف با سالگرد شهادت است. شهامت و شجاعت نعمتی نیست كه ذات اقدس الهی به هر كسی بدهد، چیز دیگری است؛ این از سنخ علم نیست، شجاعت، یك است نه كار علمی. 🔹 خدای سبحان در بخش هایی از قرآن كریم فرمود ما یك عده داریم ﴿لَوْ كُنْتُمْ فِی بُیوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ كُتِبَ عَلَیهِمُ الْقَتْلُ إِلَی مَضَاجِعِهِمْ﴾؛ فرمود وقتی دین در خطر بود شما نشد دیگری؛ این طور نیست كه خدا سرباز نداشته باشد، یك عده را آماده كرده است. چه كسی دل ها را می ‌شوراند؟ مقلّب ‌القلوب! چه كسی تشجیع می ‌كند؟ مقلّب ‌القلوب! شجاعت یك است نه ملكه علمی. در قرآن كریم فرمود خدا دو گونه وحی دارد: بعضی ها ‌هستند، بعضی ها یك قسم وحی نصیبشان می‌ شود؛ آن وحی تشریعی و اینها حسابش جداست که مخصوص انبیاست، اما به بعضی ها می ‌دهد نه وحی علمی. فرمود: ﴿وَ أَوْحَینَا إِلَیهِمْ فِعْلَ الْخَیرَاتِ وَ إِقَامَ الصَّلاَةِ﴾ نه علمش را نه حُكمش را؛ فرمود این شوق و گرایش و هیجان و شوری كه در دل های یك عده پیداست این خداست كه فرمود: ﴿وَ أَوْحَینَا إِلَیهِمْ فِعْلَ الْخَیرَاتِ﴾ نه «حُكم الخیرات» نه «العلم بالخیرات» نه «ایجاب الخیرات»؛ این نصیب همه نمی ‌شود. 🔹 نمی ‌دانم شما اینها [یعنی فداییان اسلام] را دیدید یا ندیدید؟ ادبِ اینها، انسانیت اینها، شرف اینها، شهامت اینها، خضوع و تقوای اینها! حشر همه آنها با انبیای الهی باشد! خب اینها بزرگانی بودند كه در راه دین تلاش و كوشش كردند. هیچ مددی به حسب ظاهر نداشتند؛ نه دولت با آنها بود نه حوزه با آنها بود نه مراجع با آنها بودند بالأخره هیچ كسی كمكشان نكرد [البته] كسی از مراجع مخالف نبود اما قدرت نداشتند تأیید كنند بعد [اینها] به این نائل شدند! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1387/10/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
صلابت، استواری و نفوذ ناپذیری، از عناصر محوری هویّت مردان مؤمن 🔸 پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء، 27 دی ماه، سالروز شهادت شهید و همرزمانش از جمعیت می باشد که پس از مبارزات خستگی ناپذیر به دست عوامل رژیم پهلوی به شهادت رسیدند و به خیل شهدای انقلاب اسلامی پیوستند. بدین مناسبت فرازهایی از پیام های حکیم متأله حضرت که به مناسبت مراسم بزرگداشت شهید نواب صفوی و همرزمانش در سال های گذشته، ایراد فرموده اند را از نظر می گذرانیم. 👇👇👇👇👇
صلابت، استواری و نفوذ ناپذیری، از عناصر محوری هویّت مردان مؤمن 🔸 پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء، 27 دی ماه، سالروز شهادت و همرزمانش از جمعیت می باشد که پس از مبارزات خستگی ناپذیر به دست عوامل رژیم پهلوی به شهادت رسیدند و به خیل شهدای انقلاب اسلامی پیوستند. بدین مناسبت فرازهایی از پیام های حکیم متأله حضرت که به مناسبت مراسم بزرگداشت شهید و همرزمانش در سال های گذشته، ایراد فرموده اند را از نظر می گذرانیم. 🔸 جناب سید بزرگوار ـ که درود و رحمت الهی بر او و همرزمان و بر همه شهدا باد! ـ دارای چند ویژگی بود: اولاً شجاعت، درست است که انسان می ‌تواند و موظّف است در برابر ناملایمات شجاع باشد؛ ولی بخشی از شجاعت کسبی نیست، بلکه بعضی از شجاعت‌ها است. آن شجاعت ممتاز شهید نوّاب صفوی هر کس از نزدیک با او آشنا بود و آن عصر و مصر را می ‌دید باور می ‌کرد که این کسبی نیست، ﴿ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتیهِ مَنْ یشاءُ﴾؛ این ‌طور بود، برخی از همرزمانشان شهید واحدی (رضوان الله علیه) هم در مرحله بعد این‌ طور بودند. 🔸 گذشته از آنکه (رضوان الله علیه)، از نظر تشخیص اول بود و از نظر شهامت و شجاعت و از نظر سیادت اول بود ؛ او قبل از انقلاب بود. 🔸 صلابت، استواری و نفوذ ناپذیری، از عناصر محوری است. چنین رجالی با خدای خود پیمان ستبر و ناگسستنی دارند: ﴿و أخذنا منهم میثاقاً غلیظاً﴾ و در کیان داخلی و حفظ استقلال و استغنای همه جانبه، هویتی خودکفا داشته و به خود متکی اند: ﴿کَزَرعٍ أخرجَ شَطأهُ فازَرَهُ فَاستغلَظ فَاسْتَوی عَلَی سُوقِه﴾ و در قبال بیگانگان، حیثیتی و دست نیافتنی دارند: ﴿و لْیجِدوا فِیکُمْ غِلظَةً﴾ و پیام آیه را که تسلیم نشدن در برابر دشمن است، با تنش زایی ناروا اشتباه نمی کنند و در صحنه پیکار مدافعانه و نه مهاجرانه، نستوه و شکست ناپذیراند: ﴿إنّ اللّه یحبُّ الذین یقاتِلُونَ فی سَبیلهِ صَفّاً کأنّهُم بُنْیانٌ مَرْصُوص﴾ و در مهر و قهر از منحرف نمی شوند، هرچند شناخت آن از دیدن موی باریک دقیق تر و پیمودن آن از رفتن بر لبه شمشیر تیز دشوارتر است. 🔸 که بین قلم و شمشیر الفت ویژه ای ایجاد کرده اند، نه تنها صید خوبی کرده اند و جزء مخلصان درآمده اند، بلکه صید خوبی گشته و در ردیف مخلَصان به حساب آمده اند و هرگز به شکار شاهان باشه و شاهین و صید خسروان یوز و باز که از آهو و تیهو تجاوز نمی کنند، اعتنایی نداشته و ندارند و شعار امیر شهیدان و سلطان شاهدان حضرت (علیهم‌السلام) را اساسنامه حیات و ممات خود قرار داده و می دهند. سیره سلاله سادات نواب صفوی و همرزمان او ، فراسوی پژوهشگران شهادتنامه است. مطالعه بیشتر: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/t48804 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: پس از استحمام، هنگام پوشیدن لباس بگو: «اللَّهُمَّ أَلْبِسْنِى التَّقْوَیٰ وَ جَنِّبْنِى الرَّدَیٰ»؛ خدایا! لباس تقوا به من بپوشان و از بدی دورم كن، هرگاه چنین كردی از هر دردی در امانی.[1] [1] . ... فَإِذَا لَبِسْتَ ثِیابَكَ فَقُلِ: ... فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ أَمِنْتَ مِنْ كُلِّ دَاءٍ (الفقیه، ج1، ص112). 📚 مفاتیح الحیات ص 173. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فتنه جمل ▫️ بعد از استقرار خلافت وجود مبارك حضرت امیر، طلحه و زبیر دیدند كه وجود مبارك حضرت امیر به پیشنهادهای اینها عمل نمی ‌كند، به اینكه ما می‌ خواهیم به عمره مفرده برویم از مدینه خارج شدند و وقتی از مدینه می ‌خواستند خارج بشوند عایشه را همراه خود بردند كردند و زمینه قیام علیه امام زمانشان را فراهم كردند. ▫️ همه ما جریان پیراهن عثمان را شنیدیم، امّا را كمتر شنیدیم. پیراهن عثمان قصّه ‌اش این است كه عایشه و طلحه و زبیر و اینها پیراهن آغشته به خون عثمان را گرفتند این را بهانه قرار دادند، حتّی معاویه این را بهانه قرار داد؛ امّا همین عایشه در زمان عثمان نعلین رسول خدا (علیه و آله آلاف التحیة و الثناء) را، یك؛ و پیراهن آن حضرت را، دو؛ درآورد در حضور مردم و گفت مردم! هنوز نعلین پیامبر كهنه نشد هنوز پیراهن پیامبر كهنه نشد و عثمان دین پیامبر را كهنه كرد؛ همین عایشه یك روز را بهانه كرد، یك روز پیراهن آغشته به خون عثمان را بهانه كرد! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/09/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راوی می‌ گوید: امام رضا (علیه السلام) لباس را از سمت راست می‌ پوشید و هرگاه لباس نو بر تن می ‌كرد بر كاسه ‌ای از آب ده بار ﴿اِنّا اَنزَلنـٰهُ فى لَیلَةِ القَدر﴾[1] و ده بار ﴿قُل هُوَ اللهُ اَحَد﴾[2] و ده مرتبه ﴿قُل یـٰاَیهَا الكـٰفِرون﴾[3] می ‌خواند و سپس آن را بر لباس نو می ‌پاشید، آن گاه می ‌فرمود: هركس پیش از پوشیدن لباس نو چنین كند پیوسته در ناز و نعمت زندگی به سر می ‌برد مادامی كه تاری [نخی] از آن لباس باقی است.[4] [1] . سورهٴ قدر، آیهٴ 1. [2] . سورهٴ اخلاص، آیهٴ 1. [3] . سورهٴ كافرون، آیهٴ 1. [4] . أَنَّهُ كَانَ یلْبَسُ ثِیابَهُ مِمَّا یلِى یمِینَهُ، فَإِذَا لَبِسَ ثَوْباً جَدِیداً دَعَا بِقَدَحٍ مِنْ مَاءٍ فَقَرَأَ عَلَیهِ «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ» عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ«قُلْ یا أَیهَا الْكافِرُونَ» عَشْرَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ نَضَحَهُ عَلَی ذَلِكَ الثَّوْبِ، ثُمَّ قَالَ: مَنْ فَعَلَ هَذَا بِثَوْبِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یلْبَسَهُ لَمْ یزَلْ فِى رَغَدٍ مِنْ عَیشِهِ مَا بَقِىَ مِنْهُ سِلْکٌ (عیون اخبار الرضا ، ج1، ص315). 📚 مفاتیح الحیات ص 174. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 غاصبان فلسطین 🔹 فرمود: ﴿كَمْ تَرَكُوا مِن جَنَّاتٍ وَعُیونٍ ٭ وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِیمٍ ٭ وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِیهَا فَاكِهِینَ ٭ كَذلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْماً آخَرِینَ﴾ خب این چیز شفاف روشنی است محذوری ندارد؛ یعنی آل‌ فرعون به هلاكت رسیدند، ما همه این امكانات را به یك عدّه دیگر ارث دادیم. 🔹 ﴿إِنَّ الْأَرْضَ لِلّهِ یورِثُهَا مَنْ یشَاءُ﴾ این مشكلی ندارد، چون قوم ‌‌‌‌آخرین معلوم نیست چه كسانی هستند؛ امّا آیه محل بحث سوال برانگیز است، آیا بنی‌ اسرائیل دوباره از سرزمین سینا یا از شام یا از و امثال ذلك برگشتند آمدند مصر و مالك آن امكانات شدند یا نه؟ اگر خواستند برگردند یقیناً با معجزه برنگشتند، آنجا جای كشتیرانی بود، كشتیرانی در بحر قلزم رواج داشت. اینكه بنی ‌اسرائیل دوباره به مصر آمده باشند [یا نه] باید شما آقایان تحقیق كنید، این مربوط به كشتیرانی و اینهاست؛ اینها هم بخش های مانده تفسیر است كه یكی از شما بزرگواران می ‌توانید پایان نامه تحصیلاتی تان را در همین زمینه بنویسید و این سهم تعیین‌‌ كننده دارد! بالأخره این بنی‌ اسرائیل در این خاورمیانه چه جایگاهی داشته ‌اند؛ اینها اصلاً مالك فلسطین و غزّه بودند یا اینها مثل مسلمان هایی كه اهل و هستند آنجا بودند؛ منتها اینها اسلام نیاوردند دیگران اسلام آوردند؟ نمی ‌شود گفت كه شما را باید از این سرزمین بیرون بكنیم. 🔹 بارها مثال زده می‌ شد مثل اینكه زرتشتی ها حق ندارند به ما بگویند شما از ایران بیرون بروید! خب ما هم در این سرزمین بودیم هزارها سال قبل پدران ما اهل تشخیص بودند اسلام را با ولایت پذیرفتند ما شدیم شیعه اهل ‌بیت (علیهم السلام) شما همچنان زرتشتی هستید؛ ما همه ایرانی بودیم و اینجا خانه ماست، دیگر زرتشتی نمی ‌تواند به ما بگوید شما باید از اینجا بروید بیرون! هرگز اسرائیل حق ندارد كه كسی را از سرزمینش بیرون كند، چون جای آنهاست؛ اینها اگر به صورت یك پایان‌نامه باشد بالأخره است و انسان دستش بازتر است. 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 11 تاریخ: 1391/01/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اسحاق بن عمار گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: آیا رواست كه موٴمن ده پیراهن داشته باشد؟ فرمود: آری. پرسیدم: بیست پیراهن چطور؟ فرمود: آری این ‌ها اسراف نیست، بلكه اسراف این است که پیراهن آبروداری [مهمانی و مجلس رسمی] را پیراهن کار قرار دهی.[1] [1] . عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ، قَالَ: قُلْتُ لأَبِی عَبْدِ اللَّهِ: یكُونُ لِلْمُؤْمِنِ عَشَرَةُ أَقْمِصَةٍ؟ قَالَ: نَعَمْ. قُلْتُ: عِشْرِینَ؟ قَالَ: نَعَمْ: وَ لَیسَ ذَلِكَ مِنَ السَّرَفِ، إِنَّمَا السَّرَفُ أَنْ یجْعَلَ ثَوْبُ صَوْنِكَ ثَوْبَ بِذْلَتِکَ (مکارم الاخلاق ص، 98). 📚 مفاتیح الحیات ص 174. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عالم بی عمل 🔹 انسان می ‌خواهد خودش را کند چگونه اصلاح کند؟ خیلی از موارد است که انسان تحت است و نمی‌ داند که چه کار می‌کند! چرا ما داریم؟ چگونه می ‌شود که انسان صد درصد می داند که رومیزی، زیرمیزی، اختلاس و نجومی حرام است ولی انجام می ‌دهد؟ با اینکه صد درصد می ‌داند که نگاه به نامحرم حرام است به این ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾ عمل نمی ‌کند؟ چگونه می ‌شود انسان صد درصد عالم است و عمل نمی ‌کند؟ 🔹 این برای آن است که علم در بخش عمل هیچ کاره است! اینکه می ‌گوییم هیچ کاره است، برای آن است که در آن بخش ‌های دقیق باید این طور حرف زد. الآن شما ببینید صدها کار را ما به وسیله چشم و گوش انجام می ‌دهیم، بین دست و پای ما و چشم و گوش ما رابطه است، هر چه را ببینیم مطابق آن حرکت می ‌کنیم؛ اما وقتی کسی ویلچری شد با اینکه با چشم خود مار را می ‌بیند عقرب را می ‌بیند آنجا می ‌نشیند و نیش می‌ خورد و مسموم می ‌شود، خب مگر می ‌شود به او اعتراض کرد که مگر نمی‌ دیدی؟! بله می ‌بیند؛ اما هیچ ارتباطی بین دیدن و دویدن نیست، دویدن برای پاست که فلج است. شما پشت سر هم به این آقا که فلج است، عینک بده، ذرّه ‌بین بده، دوربین بده، تلسکوپ بده، میکروسکوپ بده، او مشکل دید ندارد! شما مرتّب آیه بخوان، مرتّب روایت بخوان، او مشکل علم ندارد؛ خودش اینها را گفته، نوشته، چاپ هم کرده است! مگر علم می ‌رود؟ مگر علم امتثال می ‌کند؟ علم مثل چشم و گوش است؛ یک قوه دیگر است و آن الآن در بند است! 🔹 بیان نورانی حضرت امیر این است: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر»؛ با علم کار ندارد، هوس با که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» کار دارد. کار علم چیز دیگر است، عقل عملی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان»، چیز دیگر است؛ حضرت فرمود این در اثر فلج است: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: كمترین حدّ اسراف، استفاده بیجا [در حال عادی و کار] از لباس رسمی است که برای حفظ آبرو است[1]؛ همچنین می ‌فرماید: پوشیدن كفش سیاه و نعلین زرد سنت است[2]؛ نیز می‌ فرماید: هركس كفش زرد بپوشد پیش از آنكه کهنه شود سودی عایدش گردد.[3] [1] . أَدْنَی الإِسْرَافِ... ابْتِذَالُ ثَوْبِ الصَّوْنِ... (الكافى، ج6، ص460). [2] . مِنَ السُّنَّةِ الْخُفُّ الأَسْوَدُ وَ النَّعْلُ الصَّفْرَاءُ (مكارم الاخلاق، ص125). [3] . مَنْ لَبِسَ نَعْلاً صَفْرَاءَ لَمْ یبْلِهَا حَتَّی یسْتَفِیدَ مَالاً (مكارم الاخلاق، ص124). 📚 مفاتیح الحیات ص 174 و 175. 🆔 @a_javadiamoli_esra
دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند، از ذخایر بانک مرکزی کوتاه شود 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی به همراه برخی از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی، با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 👇👇👇👇👇
دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند، از ذخایر بانک مرکزی کوتاه شود به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی به همراه برخی از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی، با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: از نظر فلسفه و کلام، اصول اعتقادی، اصل اول است، اما از نظر جامعه شناسی، اقتصاد حرف اول را می‌زند. در اسلام، از «مال» به تعبیر شده، چرا که گاهی مشکلات اقتصادی باعث می شود حتی یک حکومت بزرگ سقوط کند. 🔸 ایشان ادامه دادند: دعای گرامی اسلام در شعب ابی طالب این است که «اَللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی اَلْخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ»؛ خدایا من می توانم شعب و سختی های آن را تحمل کنم اما ملت گرسنه را نمی شود در راه الهی نگه داشت و آن را اداره کرد. معظم له خاطرنشان کردند: در بیان قرآن کریم، مال یک ملت است اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد، فقیر به معنای ندار نیست! بلکه کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کسی که ستون فقراتش شکسته است حرف شنوی از حکومت ندارد. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: بانک ‌مرکزی وظیفه بسیار سنگینی دارد، از کارهای اصلی بانک مرکزی این باشد که دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند از ذخایر بانک مرکزی کوتاه کند؛ از افراد عادی ساخته نیست، این اختلاس ها با قلم افراد صورت می گیرد نه با زور اسلحه! لذا در خصوص اختلاس های صورت گرفته نیز، بررسی و آسیب شناسی شود که چگونه افرادی توانستند حق را باطل کنند و اختلاس صورت بگیرد. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: آبروی انسان است و انسان امین الله است، پیامبر دست کارگری را بوسید که برای خودش کار می کرد و کنار سفره خود می نشست. بر همگان واجب است که این مملکت را با اداره کنند و راه آن است. آنجا که رهبری معظم سال را سال تولید و رفع موانع نامگذاری کردند، این اقدام یک است. 🔸 معظم له در پایان اظهار داشتند: ما به این کشور امیدواریم، شهیدان همانطور که در زنده بودن خود فکر جامعه خود هستند در آخرت و در برزخ نیز به فکر جامعه خود هستند و مرتباً برای مردم دعا می کنند، کشور چنین عظیمی دارد. باید قدردان این سرمایه های عظیم معنوی و مادی بود و از آنها به بهترین نحو در راستای آبادانی این کشور بهره گرفت. در ابتدای این دیدار دکتر علی صالح آبادی گزارشی از اقدامات بانک مرکزی به ویژه در راستای تحقق بانکداری اسلامی و حفظ ارزش پول ملی خدمت معظم له ارائه نمود. منبع: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/x96791 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قیامتِ حقایق 🔸 این بیان نورانی پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیه و آلِهِ وَ سَلَّم) که فرمود: «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»، بلند پروازی بی جا هم روا نیست، هر کسی استعداد خاص خودش را دارد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra