غاصبان فلسطین.mp3
2.4M
💠 روز شانزدهم ماه #جمادی_الثانی 1443
🔹 غاصبان فلسطین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 غاصبان فلسطین
🔹 فرمود: ﴿كَمْ تَرَكُوا مِن جَنَّاتٍ وَعُیونٍ ٭ وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِیمٍ ٭ وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِیهَا فَاكِهِینَ ٭ كَذلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْماً آخَرِینَ﴾ خب این چیز شفاف روشنی است محذوری ندارد؛ یعنی آل فرعون به هلاكت رسیدند، ما همه این امكانات را به یك عدّه دیگر ارث دادیم.
🔹 ﴿إِنَّ الْأَرْضَ لِلّهِ یورِثُهَا مَنْ یشَاءُ﴾ این مشكلی ندارد، چون قوم آخرین معلوم نیست چه كسانی هستند؛ امّا آیه محل بحث سوال برانگیز است، آیا بنی اسرائیل دوباره از سرزمین سینا یا از شام یا از #فلسطین و امثال ذلك برگشتند آمدند مصر و مالك آن امكانات شدند یا نه؟ اگر خواستند برگردند یقیناً با معجزه برنگشتند، آنجا جای كشتیرانی بود، كشتیرانی در بحر قلزم رواج داشت. اینكه بنی اسرائیل دوباره به مصر آمده باشند [یا نه] باید شما آقایان تحقیق كنید، این مربوط به كشتیرانی و اینهاست؛ اینها هم بخش های مانده تفسیر است كه یكی از شما بزرگواران می توانید پایان نامه تحصیلاتی تان را در همین زمینه بنویسید و این سهم تعیین كننده دارد! بالأخره این بنی اسرائیل در این خاورمیانه چه جایگاهی داشته اند؛ اینها اصلاً مالك فلسطین و غزّه بودند یا اینها مثل مسلمان هایی كه اهل #فلسطین و #غزه هستند آنجا بودند؛ منتها اینها اسلام نیاوردند دیگران اسلام آوردند؟ نمی شود گفت كه شما را باید از این سرزمین بیرون بكنیم.
🔹 بارها مثال زده می شد مثل اینكه زرتشتی ها حق ندارند به ما بگویند شما از ایران بیرون بروید! خب ما هم در این سرزمین بودیم هزارها سال قبل پدران ما اهل تشخیص بودند اسلام را با ولایت پذیرفتند ما شدیم شیعه اهل بیت (علیهم السلام) شما همچنان زرتشتی هستید؛ ما همه ایرانی بودیم و اینجا خانه ماست، دیگر زرتشتی نمی تواند به ما بگوید شما باید از اینجا بروید بیرون! هرگز اسرائیل حق ندارد كه كسی را از سرزمینش بیرون كند، چون جای آنهاست؛ اینها اگر به صورت یك پایاننامه باشد بالأخره #حرف_روز است و انسان دستش بازتر است.
#روز_غزه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 11
تاریخ: 1391/01/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره237
#فصل_هفتم
#لباس_و_پوشش
#آداب_پوشش
🔸 اسحاق بن عمار گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: آیا رواست كه موٴمن ده پیراهن داشته باشد؟ فرمود: آری. پرسیدم: بیست پیراهن چطور؟ فرمود: آری این ها اسراف نیست، بلكه اسراف این است که پیراهن آبروداری [مهمانی و مجلس رسمی] را پیراهن کار قرار دهی.[1]
[1] . عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ، قَالَ: قُلْتُ لأَبِی عَبْدِ اللَّهِ: یكُونُ لِلْمُؤْمِنِ عَشَرَةُ أَقْمِصَةٍ؟ قَالَ: نَعَمْ. قُلْتُ: عِشْرِینَ؟ قَالَ: نَعَمْ: وَ لَیسَ ذَلِكَ مِنَ السَّرَفِ، إِنَّمَا السَّرَفُ أَنْ یجْعَلَ ثَوْبُ صَوْنِكَ ثَوْبَ بِذْلَتِکَ (مکارم الاخلاق ص، 98).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 174.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عالم بی عمل
🔹 انسان می خواهد خودش را #اصلاح کند چگونه اصلاح کند؟ خیلی از موارد است که انسان تحت #ولایت_شیطان است و نمی داند که چه کار میکند! چرا ما #عالم_بی_عمل داریم؟ چگونه می شود که انسان صد درصد می داند که رومیزی، زیرمیزی، اختلاس و نجومی حرام است ولی انجام می دهد؟ با اینکه صد درصد می داند که نگاه به نامحرم حرام است به این ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾ عمل نمی کند؟ چگونه می شود انسان صد درصد عالم است و عمل نمی کند؟
🔹 این برای آن است که علم در بخش عمل هیچ کاره است! اینکه می گوییم هیچ کاره است، برای آن است که در آن بخش های دقیق باید این طور حرف زد. الآن شما ببینید صدها کار را ما به وسیله چشم و گوش انجام می دهیم، بین دست و پای ما و چشم و گوش ما رابطه است، هر چه را ببینیم مطابق آن حرکت می کنیم؛ اما وقتی کسی ویلچری شد با اینکه با چشم خود مار را می بیند عقرب را می بیند آنجا می نشیند و نیش می خورد و مسموم می شود، خب مگر می شود به او اعتراض کرد که مگر نمی دیدی؟! بله می بیند؛ اما هیچ ارتباطی بین دیدن و دویدن نیست، دویدن برای پاست که فلج است. شما پشت سر هم به این آقا که فلج است، عینک بده، ذرّه بین بده، دوربین بده، تلسکوپ بده، میکروسکوپ بده، او مشکل دید ندارد! شما مرتّب آیه بخوان، مرتّب روایت بخوان، او مشکل علم ندارد؛ خودش اینها را گفته، نوشته، چاپ هم کرده است! مگر علم می رود؟ مگر علم امتثال می کند؟ علم مثل چشم و گوش است؛ #مسئول_عمل یک قوه دیگر است و آن الآن در بند است!
🔹 بیان نورانی حضرت امیر این است: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر»؛ #هوس با علم کار ندارد، هوس با #عقل_عملی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» کار دارد. کار علم چیز دیگر است، عقل عملی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان»، چیز دیگر است؛ حضرت فرمود این #عقل_عملی در اثر #هوس فلج است: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/11/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره238
#فصل_هفتم
#لباس_و_پوشش
#آداب_پوشش
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: كمترین حدّ اسراف، استفاده بیجا [در حال عادی و کار] از لباس رسمی است که برای حفظ آبرو است[1]؛ همچنین می فرماید: پوشیدن كفش سیاه و نعلین زرد سنت است[2]؛ نیز می فرماید: هركس كفش زرد بپوشد پیش از آنكه کهنه شود سودی عایدش گردد.[3]
[1] . أَدْنَی الإِسْرَافِ... ابْتِذَالُ ثَوْبِ الصَّوْنِ... (الكافى، ج6، ص460).
[2] . مِنَ السُّنَّةِ الْخُفُّ الأَسْوَدُ وَ النَّعْلُ الصَّفْرَاءُ (مكارم الاخلاق، ص125).
[3] . مَنْ لَبِسَ نَعْلاً صَفْرَاءَ لَمْ یبْلِهَا حَتَّی یسْتَفِیدَ مَالاً (مكارم الاخلاق، ص124).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 174 و 175.
🆔 @a_javadiamoli_esra
دست قانون دانانی که قانون را دور میزنند، از ذخایر بانک مرکزی کوتاه شود
🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی به همراه برخی از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی، با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد.
👇👇👇👇👇