eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شکوه تجلّی 🔸 هیچ تجلّی به اندازه نیست؛ اینکه در دعای شب دارد که خدایا تو را قسم می دهیم «بِالتّجَلِّی الأَعْظَم» یعنی این! تجلّی است، چون در نهج البلاغه آمده است که «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه‏» کل خلقت تجلّی است، درباره خصوص قرآن کریم هم فرمود: «فَتَجَلَّی لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْه‏» در خصوص قرآن هم فرمود خدا در آن تجلّی کرده است، این ؛ و چون مخلوقات یکسان نیستند و دارای درجات متفاوت اند برای وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله سلّم) است که در است. 🔸در قرآن کریم نام انبیا را با احترام می برد، نام کتاب هایشان را با احترام می برد، اما انبیا نسبت به هم ﴿مُصَدِّقاً لِما بَینَ یدَیهِ﴾؛ یا مبشّر نسبت به آینده اند یا مصدّق نسبت به گذشته هستند، یعنی هر کدام از این بزرگان آمدند فرمودند تمام فرمایش پیامبر قبلی درست است با اینکه نسخ شد اما معلوم می شود که در آن زمان این بود. فقط یک جا کلمه هیمنه و مانند آن هست که است که ذات اقدس الهی پیغمبر را مُهیمن می داند؛ هیمنه و سیطره و سلطنت دارد؛ این می شود . اگر آنها هم هیمنه می داشتند آنها هم تجلّی أعظم بودند اما تنها فقط یک جا خدای سبحان هیمنه و مُهیمن بودن را ذکر فرمود و آن مخصوص پیغمبر است؛ این می شود . 📚 درس خارج فقه ارث جلسه 83 تاریخ: 1399/12/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
📚 « کتاب النکاح الجزء الاول » ♦️ منتشر شد. 🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/d79668 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: مسافرت كنید كه در آن پنج فایده است: اندوه‌ زدایی، درآمدزایی، دانش ‌افزایی، ادب ‌آموزی و همراهی با شرافتمند.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: سه دعا بی ‌تردید مستجاب است: دعای مظلوم، دعای مسافر و دعای پدر برای فرزندش.[2] [1] . وَ سَافِرْ فَفِى الأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِدَ تَـفَرُّجُ هَـمٍّ وَ اكْتِسـَـابُ مَعِـیشَـةٍ وَ عِـلْمٌ وَ آدَابٌ وَ صُحْـبَةُ مَاجِد ... (دیوان منسوب به امیرموٴمنانع، ص139؛ مستدرك الوسائل، ج8، ص115) [2] . ثَلاثُ دَعَوَاتٍ مُسْتَجَابَاتٌ لا شَكَّ فِیهِنَّ: دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ وَ دَعْوَةُ الْمُسَافِرِ وَ دَعْوَةُ الْوَالِدِ لِوَلَدِه‏ (نوادر راوندی، ج5، ص5). 📚 مفاتیح الحیات ص 195. 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار آیت الله اعرافی با آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معراج ِ جان 🔹 در نماز كسی كه رو به قبله ایستاده است و حتی اخطار به بال هم كرده است، گفت چهار ركعت نماز به جا می‌ آورم «قربة الی الله»، این نیت به حمل اوّلی است و غفلت به حمل شایع؛ یعنی «هذه نیةٌ و هذه لیست بنیة»! آن نیست كه كسی بگوید من چهار ركعت نماز به جا می ‌آورم، نیت آن است؛ یعنی اگر مرغی از روی سكّوی پَرِشی پرواز كند، می ‌گویند منبعث شد و طیران كرد؛ این حالت انبعاث را می‌ گویند «نیت». اگر مصلّی چنین حالی در او پیدا شد، چون از این سكّوی پرش پرواز كرد، نیت كرد، آن‌گاه صلات می ‌شود . وقتی به معراج رفت، در بین مردم نیست، لذا وقتی بر می ‌گردد را رعایت می ‌كند. 🔹 اگر كسی در جمع ما نیست، الآن وارد جمع ما شد، سلام می ‌كند می گوید «سلامٌ علیكم»؛ ولی اگر كسی در جمع ما بود، دیگر به ما نمی ‌گوید «سلامٌ علیكم». اینكه نماز «تَحْرِیمُهَا التَّكْبِیرُ وَ تَحْلِیلُهَا التَّسْلِیم‏»، برای آن است كه این نمازگزار به رفته بود و در جمع ما نبود نزد ما نبود، حالا كه دارد می ‌آید، به هر حال كسی كه تازه وارد است باید سلام بكند، می‌ گوید: «السَّلَامُ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه‏»، لذا آن بزرگانی كه این معانی را یافتند، می ‌گویند ما در موقع گفتن «السَّلَامُ عَلَیكُمْ» خجالت می کشیم؛ مثل اینكه الآن که در حضور یكدیگریم خجالت می ‌كشیم كه به یكدیگر بگوییم «سلامٌ علیكم»! اگر كسی جدای از این جمع بود، وقتی وارد جمع شد، می‌ گوید «سلامٌ علیكم»؛ اما اگر كسی در بین مردم بود كه نمی ‌گوید «سلامٌ علیكم»! آن نمازگزاری كه حواسش از دنیا و از اهل دنیا پَرِش نكرد، این در بین مردم است، این چطور به خود اجازه می‌ دهد كه در آخر نماز بگوید: «السَّلَامُ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه»، خدا می ‌داند! پس نماز كه نیتی دارد، نیت، به این معنا نیست كه یك علم حصولی را از ذهن بگذرانی، بلكه نیت آن است و آنچه ما در نماز به عنوان نیت داریم این نیت است به حمل اوّلی و غفلت است به حمل شایع! 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 19 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 دعا و صدقه: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگامی كه به سفر می ‌رفت، چنین دعا می‌ كرد: «اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ وَ كَآبَةِ الْمُنْقَلَبِ وَ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِى الأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ؛ خدایا! از سختی سفر و اندوه دوری و سرگردانی و دربدری و بد منظری درباره خاندان و مال و فرزند به تو پناه می ‌برم».[1] [1] . كَانَ إِذَا سَافَرَ قَالَ: .... (مصباح المتهجد، ص674ـ675). 📚 مفاتیح الحیات ص 196. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاشت نهال توسط آیت الله العظمی جوادی آملی در هفته درختکاری 💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، روز یکشنبه همزمان با شروع ، طی مراسمی با حضور مسئولین اداره منابع طبیعی استان قم، یک اصله نهال را غرس نمودند. آیت الله العظمی جوادی آملی ضمن قدردانی از زحمات مسئولینی که به درختکاری اهمیت می دهند، اظهار داشتند: مطلب اساسی آن است که ما هم باید مان را حفظ کنیم و هم نسبت به وظیفه رسمی داریم و آن را باید در نظر بگیریم؛ کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی را گرفتن هنر است! 👇👇👇👇
کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی غارتگری جنگل را گرفتن هنر است! 💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، روز یکشنبه همزمان با شروع ، طی مراسمی با حضور مسئولین اداره منابع طبیعی استان قم، یک اصله نهال را غرس نمودند. آیت الله العظمی جوادی آملی ضمن قدردانی از زحمات مسئولینی که به درختکاری اهمیت می دهند، اظهار داشتند: مطلب اساسی آن است که ما هم باید مان را حفظ کنیم و هم نسبت به وظیفه رسمی داریم و آن را باید در نظر بگیریم؛ کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی را گرفتن هنر است! 🔸 ایشان سپس ادامه دادند: یک وقتی در کوفه و یا شام، بعضی از مسئولین دستگاه های حجاجی سوال کردند که ریختن خون پشه آیا حلال است؟ حرام است؟ مکروه است؟ جواب داده شد که شما آن همه مسلمان ها و شیعیان را کشتید و سوال نکردید، حالا از خون پشه سوال می کنید؟! ما این همه فریاد زدیم که این جنگل برای مردم است، حق حیات مردم است، نگذراید این جنگل ها را غارت کنند، کسی گوش نکرد! 🔸 معظم له ادامه دادند: و جنگل کاری یک است، درخت باید کاشت، و پس از 50 سال یا بیشتر، پس از عمر مفیدی که هر درختی دارد، باید چوب مردم، درب و مبل و کاغذ مردم را از آن تأمین کرد، نباید درخت های سبز را از بین برد و آنها را تبدیل به هیزم کرد! ما که در کشور پُربرکتی زندگی میکنیم که دریا و صحرا و کوه و جنگل دارد، نباید چوب و کاغذ از خارج وارد کنیم، تمام میز و مبل مملکت باید از این جنگل ها تأمین شود! 🔸 ایشان سپس به اهمیت درختکاری در لسان اهلبیت (علیهم السلام) اشاره کردند و بیان داشتند: امام معصوم علیه السلام می فرماید: «ایّما رجلٍ سقا طلحةً او سدرةً فکانّما سقا مؤمناً من ظمأٍ»؛ اگر کسی به پای یک درختی آب بریزد و نگذارد آن درخت خشک شود، این است، یعنی همچنان که اگر شما به یک مؤمن آب بدهید، اهل بهشت می شوید، همچنان است که آب به هم بریزید، اهل بهشت می شوید، این امامان معصوم بودند که این مطالب را به ما گفتند و لذا ما باید حق چنین دین و مکتبی را بدانیم و ادا کنیم چون اینها بودند که راه را به ما نشان دادند. در این مراسم، کارت «همیار طبیعت» و همچنین «نمادی از درخت بلوط» به پاس قدردانی از بیانات ایشان در حمایت از درختکاری و حفظ محیط زیست اهدا شد. آیت الله العظمی جوادی آملی نیز از زحمات مسئولین اداره منابع طبیعی و دیگر مسئولینی که در حفظ محیط زیست تلاش می کنند، قدردانی نمودند. آپارات: https://aparat.com/v/LpceC 📚 هفته درختکاری تاریخ: 1400/12/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قیامِ هدایت 🔹 گفته ‌اند اگر سرنشینان كشتی صد نفر باشند نود و نه نفرشان اهل شنا نباشند یك نفر آشنا به شنا باشد و كشتی دارد غرق می‌ شود و آن نود و نه نفر در كام دریا فرو می ‌روند، این یك نفر كه می‌ تواند با شنا به ساحل برسد نباید بگوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو»، باید بگوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ حقیقت شو»! در برابر تقاضای كاذب باید آن تقاضا را به تبدیل كرد، نه كالای كاذب را عرضه كرد؛ در این طور است، در این طور است، در این طور است، در این طور است، چه اینكه در كالاهای مادّی هم همین طور است. اگر چیزی را جامعه خواست و معقول نبود و منقول دینی آن را تأیید نكرد، باید مسیر تقاضا را عوض كرد. 🔹 سالار شهیدان آمده گفته اعتدالی كه اَموی و مروانی آوردند آوردند و مطابق آن تقاضای كاذب دارند، این باید رخت بربندد و بیاید كه تقاضای صادق مردم استنباط بشود اوّلاً، عرضه صادق هم ارائه بشود ثانیاً، تا چنین جامعه ‌ای رشد بكند ثالثاً. سالار شهیدان دید اموی و مروانی كلّ مسیر را برگرداندند و به فكر تقاضای كاذب و عرضه كاذب ‌اند، دید هیچ چاره ‌ای ندارد قیام كرد و با مسیر را برگرداند و اگر ممكن بود با سخنرانی ها این مسیر عوض شود حتماً سالار شهیدان همانند انبیا و اولیای دیگر با پیام و سخنرانی و مناظره و گفتگو و گفتمان مسئله را حل كرده بود. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 دعا و صدقه: ... امیرموٴمنان (علیه السلام) هنگام سفر می‌گفت: «... اللَّهُمَّ أَنْتَ الصَّاحِبُ فِى السَّفَرِ وَ أَنْتَ الْخَلِیفَةُ فِى الأَهْلِ وَ لا یجْمَعُهُمَا غَیرُكَ؛ لأَنَّ الْمُسْتَخْلَفَ لا یكُونُ مُسْتَصْحَباً وَ الْمُسْتَصْحَبُ لا یكُونُ مُسْتَخْلَفاً».[1] [1] . نهج البلاغة، خطبهٴ 46. 📚 مفاتیح الحیات ص 196. 🆔 @a_javadiamoli_esra
شروع بحث جدید حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «علوم القرآن» ◀️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بحث جدید خود را با عنوان از روز چهارشنبه (11 اسفند 1400) این هفته شروع نمودند. ▫️ پیرو درخواست های مکرر علاقه مندان به جلسات تفسیری حضرت مبنی بر شروع بحث جدیدی در موضوع قرآن و تفسیر، معظم له روز چهارشنبه این هفته اعلام نمودند که بحث جدید خود در موضوع تفسیر قرآن را با عنوان شروع و از این هفته، مبحث روز چهارشنبه خود را به این موضوع اختصاص خواهند داد. ▫️ لازم به ذکر است هم اکنون جلسات فقه معظم له با موضوع «وصیت» در روزهای شنبه تا سه شنبه ساعت 9 صبح برگزار می گردد و روز چهارشنبه نیز جلسه جدید ایشان با عنوان برگزار خواهد شد. ▫️ علاقه مندان می توانند این جلسات را به صورت مستقیم از تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir و همچنین سامانه آموزشی اسراء مشاهده نمایند، همچنین صوت و متن جلسات فوق در سایت و در کانال بنیاد اسراء بارگزاری خواهد شد. 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🔸 کانال دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام رسان های اجتماعی: 1️⃣ تلگرام Telegram: https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🆔 @a_javadiamoli_esra
ضرورت حضور قرآن در جامعه از راه حوزه/ قرآن نور است/ همگانی بودن و همیشگی بودن، دو اصل کلی قرآن /این دو اصل با مجمل گویی و معمّاگویی جمع نمی شود/ قرآن هر چند «صعب مستصعب» است اما شفاف است ◀️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اول از درس ، در مقدمه بحث جدید خود به تبیین موضوع محل بحث پرداخته و اظهار داشتند: یک علوم قرآن داریم که قرآن شناسی است، این علوم قرآن به منزله است، البته راهنمایی اش را از درون می گیرد. 👇👇👇👇
ضرورت حضور قرآن در جامعه از راه حوزه/ قرآن نور است/ همگانی بودن و همیشگی بودن، دو اصل کلی قرآن /این دو اصل با مجمل گویی و معمّاگویی جمع نمی شود/ قرآن هر چند «صعب مستصعب» است اما شفاف است ◀️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه اول از درس ، در مقدمه بحث جدید خود به تبیین موضوع محل بحث پرداخته و اظهار داشتند: یک علوم قرآن داریم که قرآن شناسی است، این علوم قرآن به منزله است، البته راهنمایی اش را از درون می گیرد. 🔹 معظم له ادامه دادند: این قرآن باید خودش را معرفی کند که من چه هستم و چه کاره هستم و چگونه می توانم کنم؟ این غیر از آن دستورات قصص انبیاء و یا دستورهای سیاسی، فقهی، قضایی و امثال ذلک است که اینها در بحث های تفسیر است، اما خود قرآن چیست و قرآن چه آورده و چکار می خواهد بکند؟ قرآن مدعی است که ما شما را زنده می کنیم، این را که فرمود ما آمدیم شما را زنده کنیم، بر اساس همان باید تبیین کند. این دو کار باید بشود که منظور از این حیات چیست و چگونه زنده می کند؟ اینکه فرمود: ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یحْییکُمْ﴾ این چه حیاتی است؟ چگونه زنده می کند؟ آیاتی که ناظر به است چیست؟ جامعه مرده کدام است؟ جامعه زنده کدام است؟ چه جامعه ای را زنده می کند؟ 🔹 ایشان اظهار داشتند: بنابراین خود این بحث یک رشته جدایی است غیر از مسئله تفسیر، تفسیر این است که خود این آیه را معنا می کنند و همچنین غیر از تفسیر موضوعی است، اینکه عدالت در قرآن چیست؟ اقتصاد در قرآن چیست؟ طهارت و طیب نفس در قرآن چیست؟ اینها تفسیر موضوعی است یک وقت است که نه، خود این آیه را بحث می کند که آیه قبل درباره جهاد است، آیه بعد درباره زکات است، اینها آیاتی هستند که این چنین نیست که به یکدیگر منسجم باشند. پس «هاهنا امور»: تفسیر قرآن است که هر آیه ای مربوط به کار خودش است، یک آیه مربوط به صلات است، کنارش مربوط به جهاد است، آیه دیگر قصه انبیاء است، این تفسیر قرآن است. تفسیر موضوعی است که یک مطلب را انسان انتخاب می کند، اقتصاد در قرآن چیست؟ عدالت در قرآن چیست؟ جامعه در قرآن چگونه است؟ خانواده و نهاد خانواده در قرآن چگونه است؟ اینکه خود قرآن چیست؟ از کجا نازل شده؟ چگونه نازل شده؟ بر چه کسی نازل شده؟ چه چیزی می خواهد بگوید؟ چه کار می خواهد بکند؟ اگر نبود چه می شد؟ اکنون که هست چه می شود؟ فرق آن با کتاب های دیگر چیست؟ فرق آن با سایر اندیشه ها چیست؟ 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: بنابراین مسئله غیر از تفسیر ترتیبی است، یک، و غیر از تفسیر موضوعی است، دو، علم جدایی است، سه، به منزله فلسفه تفسیر است و به منزله است و امثال ذلک. 🆔 @a_javadiamoli_esra
حوزه باید در خدمت قرآن باشد، اگر ما قرآن را بالای سر نگذاریم و به حوزه نیاوریم و در زیر چتر قرآن نباشیم، آن هدف والایی که قرآن دارد حاصل نمی شود! 🔹 ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت از راه حوزه تاکید فرموده و بیان داشتند: حوزه باید در خدمت قرآن باشد، اگر ما قرآن را بالای سر نگذاریم و به حوزه نیاوریم و در زیر چتر قرآن نباشیم، آن هدف والایی که قرآن دارد حاصل نمی شود! این نیامد بگوید که ما آمدیم زندگی را یاد شما بدهیم که بعد بیایید بهشت! اینها سرجایش محفوظ است، اما گفته ما آمدیم شما را زنده کنیم. این زندگی چیست؟ ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یحْییکُمْ﴾، این چه حیاتی است؟ به مردم زنده خطاب می کند، به متمدّنان آن روز هم خطاب می کند. پس معلوم می شود که زندگی دیگری است، حیات دیگری است، یک نحو زندگی است یک نحو است، یک نحو است، یک نحو است، یک نحو است که قرآن دوست دارد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیا در بحث ، همین مباحث مصطلح و شناخت شده علوم قرآنی مانند قرائات و حفظ و اینهاست؟ 🔹 معظم له با در پاسخ به سوالی که شما آیا در بحث ، همین مباحث مصطلح و شناخت شده علوم قرآنی مانند قرائات و حفظ و اینها را بحث خواهید نمود، اظهار داشتند: اینها آن مرحله نازله است، اینها جزء علوم قرآن است قرآن شناسی است، ما این علوم قرآن را هم برای کودکان، نوجوانان، جوانان، حوزه و دانشگاه داریم، این قرائت قرآن و حفظ قرآن و تجوید است، اینها قرآن شناسی است؛ ضمن اینکه آنها را باید احترام نمود و سرجایش نگه داشت، اما وقتی که حوزه بخواهد درباره قرآن شناسی بحث بکند، می گوید من باید ببینم که این قرآن می گوید که من آمدم برای اینکه شما را زنده کنم! منظورش چیست؟ این قصه انبیاء و دستورات فقهی و اصولی و اخلاقی و اقتصادی نیست، آمده گفته من می خواهم شما را زنده کنم! این اصلاً است. 🔹 ایشان بیان داشتند: قرآن اگر گفته من ﴿تِبْیاناً لِکُلِّ شَی‏ءٍ﴾ هستم، اگر گفته که من نور هستم، یک حرف معما که نمی زند، حتماً معنا کرده است. اگر می گوید که من آمدم شما را زنده کنم!؟ این باید شفاف باشد، قرآن که نیامده برای همان چهارده نفر! بلکه آمده برای ﴿لِلْعالِمینَ﴾، قرآن دو تا اصل کلی را به همراه دارد: یکی یکی ، یکی همگانی یکی همیشگی. یکی جمیع بشر، یکی «إلی یوم القیامة». برای کلی که مربوط به افراد است، برای دائم که مربوط به ازمان است، می گوید من آمدم شما را در این کلیت و دوام زنده کنم و نور هم هستم. این مجمل گویی و معمّاگویی که نمی شود. حتماً بیان کرده است. معظم له ادامه دادند: اگر یک ابهام و اشکالی باشد از طرف ماست نه اینکه مثلاً قرآن پیچیده باشد، معما باشد معاذالله، نه! این طور نیست. است، اما شفاف است. 🆔 @a_javadiamoli_esra