13.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 5
🔹 تاكنون روشن شد كه فنّ شریف «اخلاق» از نفس میكوشد تا به نزاهت تهذیب نفس برسد، ابزار و مسیرشان هم مشخص است؛ یعنی مبدأ فاعلی، مبدأ غایی، مسیر و ابزار، این عناصر چهارگانه در فنّ «اخلاق» مشخص است. در فنّ شریف «عرفان» هم مبدأ فاعلی و مبدأ غایی و مسیر و ابزار هم مشخص است. در فنّ اخلاق، شخص خود را گوینده میبیند... .
👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 5
🔹 تاكنون روشن شد كه فنّ شریف «اخلاق» از نفس میكوشد تا به نزاهت تهذیب نفس برسد، ابزار و مسیرشان هم مشخص است؛ یعنی مبدأ فاعلی، مبدأ غایی، مسیر و ابزار، این عناصر چهارگانه در فنّ «اخلاق» مشخص است. در فنّ شریف «عرفان» هم مبدأ فاعلی و مبدأ غایی و مسیر و ابزار هم مشخص است. در فنّ اخلاق، شخص خود را گوینده میبیند، شنونده میبیند، چه اینكه زبان هم زبان اوست، با زبان خود سخن میگوید، با گوش خود میشنود، با چشم خود میبیند؛ چه با گوش و چشم ظاهر، چه با گوش و چشم باطن؛ ولی در عرفان وقتی شخص به مقام منیع قُرب نوافل بار یافت یا منتظر است كه خدا در مقام سوم ـ كه بارها به عرضتان رسید ـ آن دو مقام، مقام منطقه ممنوعه است؛ یعنی هویت محض، یك؛ اكتناه صفات ذات كه عین ذات است، دو؛ آنجا بساطت مطلقه است از یك سو و عدم تناهی است از سوی دیگر. حقیقت عینی كه مفهوم ذهنی نیست، یك؛ بسیط تجزیهناپذیر است، دو و نامحدود است و اجتنابناپذیر نیست، سه؛ لذا مفهوم هیچ كسی، مشهود هیچ كسی، مقصود هیچ كسی، معقود احدی نخواهد بود.
🔹 آنچه به آن نظر دارد برهان است، برهان همان را ثابت میكند در مقام مفهوم. طبق بیان نورانی امام صادق(سلام الله علیه) كه مرحوم صدوق در توحید نقل كرد ما بیش از این مقدورمان نیست: «لَكانَ التَّوحِیدُ عَنّا مُرتَفِعا». در اخلاق، شخص همه امور را به خود اِسناد میدهد و حق هم با اوست، چون بیش از این نمیبیند. در عرفان، شخص به جایی میرسد كه بر اساس قرب نوافل ذات اقدس الهی در مقام سوم، در فصل سوم؛ یعنی مقام ظهور؛ یعنی مقام وجه اللّهی؛ یعنی مقام فعل؛ یعنی مقام فیض، برابر حدیث معروف قُرب نوافل، سمع و بصر و اعضای ادراكی و تحریكی او میشود. وقتی عارف این مطلب را مشاهده كرد با زبان حق سخن میگوید، با چشم حق میبیند، هرگز خود را صاحب كار نمیبیند و خود را طلبكار نمیبیند، هر كار خیری كه انجام داد خود را بدهكارتر میبیند; زیرا مییابد كه با زبان دیگری حرف زد، با چشم دیگری دید، با گوش دیگری شنید، با دست دیگری رمی كرد كه دیگری فرمود: ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/ecUXk
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در سلسله برنامه: "قرآن و دریای وصال" در شب دوم
🔸 بیان لطیف حضرت استاد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی پیرامون جلسات "قرآن و دریای وصال"
«... خدای عالم به رسولش فرمود: ﴿وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ﴾؛ خداوند مطالبی را به تو آموخته است که تو قادر نبودی به آنها راه پیدا کنی!
و هم به جامعه اسلامی فرموده است که ﴿عَلَّمَكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾ نه «ما لا تعلمون»! یعنی انسان ها در مداری نبودند که این حد از معارف را بیابند...» .
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
🔸 دعای #روز_شانزدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ، وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ، وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى [فِي ] دَارِ الْقَرَارِ، بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
خدایا مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده، و از همنشینی با بدان دور بدار، و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، به پرستیدگی ات ای پرستیده جهانیان.
#رمضان
#دعای_روز
🔷🔸💠🔸🔷
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 منتظر ظهور
🔹 مطلب دیگر درباره #انتظار حضرت است كه اگر كسی عارفاً به شأن ولی عصر و «منتظراً لأمره» بمیرد، این #پاداش_شهید را دارد.
امام ششم (سلام الله علیه) فرمود منتظر ظهور كسی است كه تیر به دست آماده باشد؛ نه اینکه منتظر ظهور، کسی است که مفاتیح به دست و دعاخوان باشد! آن كسی كه كتاب دعا در دست اوست و می گوید خدایا ظهور حضرت را برسان، او منتظر حضرت نیست، كسی كه تفنگ در دست گرفته، او منتظر حضرت است. حضرت در آنجا فرمود: «لِیعِدَّنَّ أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ القَائِمِ وَلَوْ سَهْماً».
🔹 معنای #انتظار این است كه قبل از آمدن حضرت حداقل یك تیر تهیه بكند؛ نیروی رزمی است كه می تواند منتظر حضرت باشد، دعاخوان چگونه می تواند منتظر حضرت باشد؟! این تماشاچی كه بگوید كه خدایا كاری به من نداشته باش، امام خود را بیاور و دنیا را اصلاح كن، چنین کسی كه منتظر حضرت نیست.
🔹 فرمود ولو با یك تیر شده آماده باشد؛ تیراندازی یاد بگیرد، دشمنش را بشناسد، دوستش را بشناسد، شاید حضرت فردا ظهور كرد؛ این معنی #انتظار است. این شخص اگر هم در بسترش به موت حَتف انف بمیرد «مات شهیدا»، وگرنه آن كسی كه بگوید خدایا كاری به من نداشته باش تو می دانی و دینت و ولی ات، همان حرفی است كه می گوید: ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾؛ ما اینجا هستیم تو به كمك خدا دینتان یاری كنید، كاری به ما نداشته باشید! همراهان امیر المؤمنین (علیه السلام) نظیر #عمار_یاسر این گونه حرف می زنند می گویند یا علی حرفی كه بنی اسرائیل به موسای كلیم گفتند كه ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾ ما این طور نمی گوییم، ما می گوییم «إذهب نحن معكَ» هر جا كه تو رفتی ما می آییم؛ این معنی #انتظار است.
#روز_ارتش_جمهوری_اسلامی_ایران
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حدید جلسه 13
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
22.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح
🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ
🔹 جلسه: 15
🔹 آپارات:
https://aparat.com/v/2Cctb
لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان:
http://news.esra.ir/v-ramezan
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 16
🔸 بهترین زاد و توشه، ارائه جدی و علاقه شدید.
🔸 وجود مبارک امام هفتم عرض کرد خدایا از تو نزدیکتر احدی نیست «أَنَّ الرَّاحِلَ إِلَیكَ قَرِیبُ الْمَسَافَة»، هیچ فاصلهای نیست!
اگر او بسیار نزدیک است از او نزدیکتر کسی نیست، پس چرا ما او را نمی بینیم؟ «وَ أَنَّک لَا تَحْجُبُ عَنْ خَلْقِک إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ [تحتجب] الْأَعْمَالُ [الآمال] دُونَک» اگر کسی خیلی به یک انسان نابینا نزدیک باشد اصلاً به او چسبیده باشد، ولی او نابینا باشد، مشکل در #دوری_محبوب نیست، مشکل در #کوری_حبیب است، او چون نابیناست نمیبیند.
🔸 «وَ أَنَّک لَا تَحْجُبُ عَنْ خَلْقِک إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ [تحتجب] الْأَعْمَالُ [الآمال] دُونَک» مگر اینکه عمل نگذارد تو را ببینم، وگرنه تو محجوب نیستی! خدایا من می دانم بخواهم این راه را طی کنم، این #سیر_و_سلوک را داشته باشم، رحلت کنم، این راه نزدیک را طی کنم باید پرده بردارم تا تو را ببینم، فاصله که نیست، باید بینا بشوم تا تو را ببینم همین! می دانم که بهترین زاد و توشه ای که سالک را به تو نزدیک می کند همان #ارائه_جدی و #علاقه_شدید به توست!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1384/06/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 6
🔹 همانطوری كه بین عرفان نظری و حكمت نظری از یك سو, بین عرفان نظری و اخلاق نظری از سوی دیگر فرقهای فراوان علمی است... .
👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 6
🔹 همانطوری كه بین عرفان نظری و حكمت نظری از یك سو, بین عرفان نظری و اخلاق نظری از سوی دیگر فرقهای فراوان علمی است، بین عرفان عملی و اخلاق عملی فرقهای فراوانی است كه به برخی از این فروق در نوبتهای قبل اشاره شد.
🔹 در فنّ اخلاق, شخص میكوشد كه از جهان به عنوان آیت و علامت استفاده كند و از این علامت به صاحب علامت, از این آیات به صاحب آیات پی ببرد كه مسئله ﴿سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی أَنْفُسِهِمْ﴾ این برای اینها راهگشاست. توحید سالك در این مرحله در فضای اخلاق است، جزء فضایل اخلاقی او مطرح است؛ اما در عرفان, شخص میكوشد اول خدا را ببیند و در سایه خدا خَلق را ببیند، اینچنین نیست كه از خَلق بخواهد به خالق پی ببرد, بلكه از خالق به خلق متوجّه میشود، چون خالق را میبیند خالق در صورت خَلقهای خود در فصل سوم; یعنی مقام فیض و وجه و ظهور تجلّی كرده است، برابر سخن نورانی امیر مؤمنان(سلام الله علیه) كه در نهجالبلاغه فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ» از متجلّی به جلوه پی میبرد، نه از جلوه به متجلّی. در پایان همه آیاتی كه از آیات آفاقی و انفسی سخن به میان آمده، این جمله نورانی میتابد ﴿أَ وَ لَمْ یكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلی كُلِّ شَیءٍ شَهیدٌ﴾; یعنی... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/9PojL
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
بیان لطیف آیت الله العظمی جوادی آملی از تعبیر قرآن کریم درباره معراج پیامبر گرامی اسلام!
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر سوره مبارکه نجم: در جریان معراج پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از همان آغاز فرمود خدا او را برد، نه اینکه او آمد؛ این ﴿سُبْحانَ الَّذی أَسْری﴾، سرفصل قصّه معراج است، از همان اوّل فرمود خدا او را برد؛ ولی در جریان مناجات موسای کلیم این طور نبود که از اوّل موسای کلیم را برده باشد... .
👇👇👇👇