eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
26.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 6 🔹 سلوك الهی یك بخش آن علمی و بخش دیگر آن عملی است؛ در ادعیه و زیارات و مناجات‌ها كه ناظر به بخش عملی است، با نظم خاصی این سلوك الهی ارائه شد... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 6 🔹 سلوك الهی یك بخش آن علمی و بخش دیگر آن عملی است؛ در ادعیه و زیارات و مناجات‌ها كه ناظر به بخش عملی است، با نظم خاصی این سلوك الهی ارائه شد؛ بخش‌هایی كه مربوط به سلوك علمی است، باید از تتبّع موارد مختلف به دست بیاید. 🔹 در جریان سلوك عملی، مناجات شعبانیه و مانند آن راهگشای خوبی است؛ ائمه(علیهم السلام) در این مناجات شعبانیه به ما فرمودند كه سالكِ عملی وقتی در مسیر سیر و صیرورت قرار گرفت، در ابتدا چون از خدا دور است، گرچه خدا به او نزدیك است، «هُوَ أَقْرَبُ إِلَینَا مِنْ حَبْلِ الْوَرِید»، ولی او از خدا دور است که ﴿ینَادَوْنَ مِنْ مَكَانٍ بَعِیدٍ﴾، اول خدا را با ندا و دعا می‌خواند، می‌گوید: «اللّهُمَّ یا اللَّهُ یا رَبِّ» و مانند آن كه این مرحله دعا و نداست، چون این سالك از مقصد و مقصود دور است و هر دوری ندا می‌دهد، این سالك اول اهل نداست؛ این بخش، بخش منادات است و این مرحله، مرحله منادات. از مرحله منادات كه گذشت، چون نزدیك شد، نوبت به مناجات می‌رسد؛ وقتی نزدیك شد و احساس قُرب كرد، گرچه مقصد و مقصود نزدیك بود، ولی «او نمی‌دیدش و از دور خدایا می‌کرد»، حالا كه نزدیك شد از دور «خدایا»، «یا ربّ»، «یا الله»، «اللهمّ» و مانند آن نمی‌گوید، بلکه نجوا دارد. در مناجات شعبانیه اول ندا و دعاست، بعد نجواست كه با خدا مناجات می‌كند، نزدیك است و از دور نیست كه بگوید: «خدایا»! وقتی مرحله نجوا تمام شد، آن‌گاه نوبت به سكوت می‌رسد... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/4jX3u 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز جهانی قدس 🎬 روز جهانی قدس (رضوان الله تعالی علیه) است. تنها روز قدس برای آزادسازی محرومان فلسطین نیست، بلکه روز قدس قداستی دارد به طول و عرض جهان اسلام... . 👇👇👇👇
💠 روز جهانی قدس 🔸 ماه مبارک رمضان خداست، هم انسان می‌تواند مهمان ویژه پروردگارش باشد، هم می‌تواند میزبان ویژه خدای سبحان باشد. دل‌ های شکسته میزبان خداست، این فرصت را مغتنم بشمارید، این اصل اوّل. حادثه ‌ای که این روزهای اخیر مسلمین را تهدید می ‌کند جریان بحرین از یک سو، یمن از سوی دیگر، فلسطین و غزّه از سوی دیگر، جریان لبنان از سوی دیگر و داعشی ‌ها از سوی دیگر، این میزبانی و مهمانی را در ذائقه جهان اسلام تلخ می ‌کند. بر همه ما لازم است که این تلخی را به شیرینی تبدیل کنیم، این میزبانی ویژه را از دست ندهیم، این را از دست ندهیم. این اصل دوم. 🔸 را در پیش داریم که (رضوان الله تعالی علیه) است. تنها روز قدس برای آزادسازی محرومان فلسطین نیست، بلکه روز قدس قداستی دارد به طول و عرض جهان اسلام، اوّلین مسئله مسلمین در بیش از نیم قرن اخیر جریان فلسطین بود. 🔸 ما از جامعه جهانی بخواهیم به فکر و و کشورها باشند و هم دست استکبار و صهیونیسم را باز نگذارند آن تجربه تلخ جنگ جهانی اوّل و دوم هنوز در ذائقه بشریت هست کشورها با کشتن به آزادی نمی ‌رسند، بشریت با خونریزی و کشتن به آزادی نمی‌ رسد. الآن استکبار اگر قد کشید و طولی دارد، برای اینکه روی بیش از هفتاد میلیون قبر ایستاده است؛ هفتاد میلیون یا بیش از هفتاد میلیون قبر زیر پای این استکبار است. جنگ جهانی اوّل، جنگ جهانی دوم حداقل هفتاد میلیون کشته داد، اینها روی این قبرها ایستاده‌ اند و قد کشیده ‌اند و فریاد می‌زنند، هرگز کشتن و کشتار بشر را متمدّن نمی ‌کند. 🔸 روز قدس و راه ‌پیمایی روز قدس از است که بر همه ما لازم است شرکت کنیم! 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان تاریخ: 1395/04/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 معراجِ فیض 🔸 گرچه همه كتاب‌ ها ، اما این‌طور نیست که از آنجایی كه قرآن نازل شده است از همان‌جا تورات نازل شده باشد... . 👇👇👇👇
💠 معراجِ فیض 🔸 گرچه همه كتاب‌ ها ، اما این‌طور نیست که از آنجایی كه قرآن نازل شده است از همان‌جا تورات نازل شده باشد از همان‌ جا انجیل نازل شده باشد؛ همه كتاب ‌ها از نزد خدا هستند اما نزد خدا مراتبی دارد؛ از آن مقامی كه قرآن نازل شده است كتاب ‌های دیگر نازل نشد. از آنجا نازل شد آمد تا به عالَم طبیعت و ماده رسید كه شده لفظ, گفته می ‌شود, شنیده می ‌شود, خوانده می ‌شود كه ﴿إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِیاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ٭ وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْكِتَابِ لَدَینَا لَعَلِی حَكِیمٌ﴾. از تا را طی كرد. 🔸 «علی حكیم» دو اسم از اسمای حسنای ذات اقدس الهی است؛ این قرآن است این قرآن است این قرآن لدی الله است این قرآن لدی الله، «علی حكیم» است, لدینا «عربی مبین»: ﴿إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِیاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ٭ وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْكِتَابِ لَدَینَا لَعَلِی حَكِیمٌ﴾. 🔸 خدای سبحان قرآن را نازل كرد اما نه آن‌طوری كه باران را نازل كرد؛ باران را نازل كرد یعنی به زمین انداخت اما قرآن را نازل كرد یعنی به زمین ! الآن یك طرف قرآن به دست خداست و یك طرفش به دست ما؛ فرمود: «طَرَفٌ بِیدِ اَللَّهِ وَ طَرَفٌ بِأَیدِیكُمْ». گفتند بی ‌وضو دست نزن برای اینكه یك طرفش هم به دست بی‌دستی خداست! اگر قرآن را ـ معاذ الله ـ مثل باران نازل كرده باشد یعنی به زمین انداخته باشد دیگر آن قداست را ندارد دیگر نیست؛ طنابی كه آویخته است دیگران را نجات می‌دهد، از طنابِ انداخته كاری ساخته نیست. این طناب‌هایی كه الآن كنار مغازه انداخته شده ‌اند اینها مشكل خودشان را حل نمی‌ كنند، كسی به اینها اعتصام كند كه نجات پیدا نمی‌ كند، طنابی كه به جای بلندِ مستحكم بسته است اگر كسی آن را بگیرد نجات پیدا می‌ كند. قرآن، است و خداوند آن را آویخت؛ اگر ما آن را می ‌بوسیم, بالای سر می گذاریم و احترام می ‌كنیم، برای این است كه یك طرفش به دست بی‌ دستی خداست. آپارات: https://www.aparat.com/v/LKOyh 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1392/08/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ، وَ صَيِّرْ أُمُورِي فِيهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْيُسْرِ، وَ اقْبَلْ مَعَاذِيرِي، وَ حُطَّ عَنِّيَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ، يَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِينَ خدایا در این ماه فضیلت شب قدر را روزی ام ساز، و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان، و پوزشهایم را بپذیر، و گناه و بار گران را از گُرده ام بریز، ای مهربان به بندگان شایسته. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معجزه مهدوی 🔹 وجود مبارک پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «تُمْلَأُ الْأَرْضُ ظُلْماً وَ جَوْراً فَیقُومُ رَجُلٌ مِنْ عِتْرَتِی فَیمْلَأُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا»؛ فرمود زمین را پُر از عدل و داد می ‌کند. 🔹 الآن اگر حضرت ظهور کرد از این هفت میلیارد به هر حال یک عده زیادی ملحدند و یک عده ‌ای مشرک ‌اند، عده دیگری هم که مسلمان هستند، اسلام آنها را هم که مستحضرید برابر بخش پایانی سوره مبارکه «یوسف»، اکثر مؤمنین مشرک ‌اند: ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُون﴾. یک عده ‌ای می ‌گفتند دین جدای از سیاست است؛ برای بسیاری از مردم، دین جدای از زندگی است. ما وقتی به این آیه برخورد می ‌کردیم واقعاً برای ما دشوار بود که اکثر مؤمنین مشرک ‌اند یعنی چه؟! ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُون﴾، روایاتی که در ذیل این آیه است را ملاحظه بفرمایید! فرمود همین ‌که می ‌گوید: «لَوْ لَا فُلَانٌ لَهَلَكْتُ»؛ یا اول خدا دوم فلان شخص! خدا هست ولی او دنبال این و آن می ‌گردد! این بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) در نهج البلاغه که فرمود: «إِنَّمَا النَّاسُ مَعَ الْمُلُوكِ وَ الدُّنْیا»، همین است! 🔹 یک بیان نورانی سید الشهداء (سلام الله علیه) این است که «النَّاسَ‏ عَبِیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِم‏»؛ دین اکثری مردم و اسلام اینها، اسلام است؛ آدامس چکار می ‌کند؟ یک مختصری لذّتی دارد، این نوجوان این را در دهان می ‌گرداند تا مادامی که لذیذ است و وقتی لذت آن تمام شد، تُفاله آن را تُف می ‌کند. در اکثر مردم دین، جدای از زندگی است، آن‌گاه حضرت چگونه این مردم را الهی می ‌کند، واقعا است! 🔹 در روایات هست که «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا علیه السلام وَضَعَ یدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِها أَحْلَامُهُم» _ حالا دست را روی سر اینها می‌گذارد، کنایه از این است که دست عنایتشان بالای سر مردم است_ عقل اینها زیاد می‌ شود. الآن این هفت میلیارد اگر عاقل باشند، زندگی‌ آنها خیلی آسان است خیلی سهل است. فرمود عقل اینها کامل می‌ شود؛ آن ‌وقت اداره کردن هفت میلیارد به وسیله 313 شاگردی مثل امام راحل (رضوان الله علیه) کار سختی نیست، سختی در این است که عقل نیست. این چه معجزه ‌ای است که حضرت دارد، این دیگر واقعا مقدور فهم ما نیست! این از «شقّ القمر» و اینها به مراتب قوی ‌تر و غنی ‌تر است که انسان ها را عاقل می کند؛ ملحد را، مشرک را، کلیمی را، مسیحی را، زرتشتی را! 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 257 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 اگر امروز، مسلمانان نمی ‌توانند یهود ذلیل [اسرائیل] را از بین ببرند، به این جهت است كه به عزت خویش پی نبرده ‌اند وگرنه ممكن نیست مسلمانان عزیز باشند، ولی نتوانند شرّ اسرائیل را از منطقه اسلامی ریشه‌كن كنند... 🔸 ملّتی كه از سكینه الهی برخوردار باشد، یهودی‌ های محكوم به ذلّت و مسكنت را از سرزمین قدس و فلسطین اشغالی بیرون می‌ راند و عزّت از دست رفته خود را استرداد می ‌كند. حضرت آیت الله جوادی آملی، تسنیم، ج4، ص 669 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 26 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/fhj0e لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
نظر آیت‌الله العظمی جوادی آملی درباره میزان زکات فطره 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بنابر اعلام دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر حدود سه کیلو گندم ، جو ، برنج ، خرما، کشمش و مانند آن ها؛ یا قیمت آن هاست که در هر مکانی ، قیمت خاص خود را دارد. همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد (گندم) روزی 8000 تومان و کفاره عمد روزی 480.000 تومان تعیین شده است. ◽️لینک سامانه وجوهات و عبادات دفتر معظم له : 🔹 سامانه وجوهات http://shahrie.esra.ir/External/FundS 🔹 سامانه عبادات http://shahrie.esra.ir/External/worsHIP ◽️ لینک خبر: https://b2n.ir/q16252 http://news.esra.ir/home 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 27 🔸 باطن روزه به صورت لقای خدا ظهور می ‏كند. 🔸 باطن روزه به صورت لقای خدا ظهور می ‏كند و برای انسان، همتی بالاتر از لقای حق فرض ندارد. چون انسان موجودی ابدی است كه هرگز از بین نمی‏ رود، بلكه در نهایت از عالَمی به عالَم دیگر منتقل می‏ شود. 🔸 اگر باطن روزه نصیب او شد، پیوسته در محضر حق است؛ بدون اینكه از حضور دایمی رنج ببرد. یكنواختی در بهشت رنج‏ آور نیست، اصولا ً در آنجا رنجی وجود ندارد؛ خواه بهشت ظاهری كه (جنّات تجری من تحتها الأنهار) باشد یا بهشت معنوی. انسان بدون اینكه رنج و خستگی و تشنگی و گرسنگی را بچشد، لذت سیری را احساس می‏ كند؛ وضعیت بهشت مانند دنیا نیست. 📚 حکمت عبادات، ص 137. 🆔 @a_javadiamoli_esra
برگزاری مجلس ترحیم همسر مکرمه آیت الله العظمی جوادی آملی در تهران ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مجلس ترحیم بانوی صالحه و پرهیزگار حاجیه خانم روحی همسر مکرمه آیت الله العظمی جوادی آملی، که سالیان متمادی یار و همراه معظم له در مسیر خدمت به قرآن و عترت بودند در تهران در مسجد امام عسکری (مازندرانی های مقیم تهران) و با حضور شخصیت های سیاسی و فرهنگی، اساتید حوزه و دانشگاه و اقشار مختلف مردم برگزار گردید. ▫️ در این جلسه پس از قرائت قرآن و نوحه سرایی مداح اهلبیت حاج علی انسانی، حجت الاسلام و المسلمین زارع در تجلیل از مقام همسر مکرمه آیت الله العظمى جوادی آملی و همراهی ایشان با معظم له در خدمت به قرآن و مکتب سخنرانی نمود. ▫️در این جلسه علماء، فضلاء، طلاب و روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه، نمایندگان دفاتر مراجع تقلید، مدیران حوزه های علمیه تهران، مسئولان لشکری و کشوری، آیت الله مصطفی محقق داماد، دکتر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی،اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری، دکتر صالحی امیری؛ مصطفی کواکبیان، محمد هاشمی، دکتر دژپسند، دکتر مناف هاشمی، حجت الاسلام والمسلمین ابطحی، حجت الاسلام و المسلمین اکرمی و جمعی دیگر از شخصیت های سیاسی، فرهنگی، نظامی و انتظامی کشور حضور داشتند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 7 🔹 سلوك الهی همان‌طوری كه مستحضرید، مراحل علمی و مراحل عملی دارد كه تا حدودی بخشی از این مراحل عملی گذشت. در مراحل علمی این‌چنین نیست كه هیچ كسی راه نداشته باشد یا همگان راه داشته باشند... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 7 🔹 سلوك الهی همان‌طوری كه مستحضرید، مراحل علمی و مراحل عملی دارد كه تا حدودی بخشی از این مراحل عملی گذشت. در مراحل علمی این‌چنین نیست كه هیچ كسی راه نداشته باشد یا همگان راه داشته باشند یا مراتب همگان یكسان باشد. همان‌طوری كه در علوم حصولی چه نقلی و چه عقلی مراتب متعدّد و متفاوت است، در علم حضوری مراتب و مراحل متعدّد و متفاوت است، سلوك الهی هم این‌چنین است؛ بعضی‌ها می‌خواهند طبق براهین نقلی بفهمند، بعضی‌ها می‌خواهند طبق براهین عقلی بفهمند و برخی‌ها هم طبق هر دو برهان و طبق دستوری كه به سالكان الهی داده شد، می‌خواهند ببینند و برسند. 🔹 در علوم حصولی بعضی‌ها مطلبی را براساس تقلید عالم‌ هستند و از كسی كه شایسته مرجعیت است تقلید می‌كنند؛ این علم، علم صحیحی است، منتها تقلیدی است. برخی‌ها وارد مراكز علمی می‌شوند و چیزی را در حدّ اجتهاد تجزّی می‌فهمند که می‌شوند مجتهد متجزّی، برخی‌ها از این مرحله بالاتر می‌روند و می‌شوند مجتهد مطلق، اینها عالِم‌ هستند; ولی آن كسی كه مجتهد مطلق است دو قسم است: یا در همان اجتهاد مطلق می‌ماند که این می‌شود جزء علما، تعبیراتی نظیر اینكه ﴿إِنَّما یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ﴾ و مانند آن شامل حال اینها هم می‌شود، اینها هم آثار علمی و هم بركات عملی دارند؛ از این مرحله بالاتر، یعنی از عالِم و مجتهد بالاتر كسی است كه قائم به اجتهاد باشد و قائم به علم باشد؛ نه تنها عالِم باشد، بلكه قیم علم باشد، قوام او به علم باشد و قوام علم هم به او باشد که از اینها قرآن به عنوان قائم به علم یاد می‌كند: ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾. ما قومی به نام تازی و فارسی، عرب و عجم و سریانی و یونانی و مانند آن داریم، امّا قوم عالِم و عاقل نداریم! قوم عالم، یعنی قائم به علم! قوم عاقل، یعنی قائم به عقل! آن‌كه قائم به علم است، هرگز كار سفیهانه و جاهلانه از او نشأت نمی‌گیرد... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/0ZQPM 🆔 @a_javadiamoli_esra