💠 ظهور نور
🔹 شما عالمان دین و همه ما مسئولانی كه داعیه انتظار آن حضرت را داریم اولین وظیفه ما این است كه #نور_بشویم نه فقط عالم عادل! این عالم شدن و عادل شدن طلیعه راه انتظار است؛ این عمل کردن به آیه سوره مباركه «حدید» است كه ﴿لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾، این از سایر مردم هم بر می آید! عالم شدن و عادل شدن، طلیعه انتظار است، نورانی شدن وظیفه علماست، اینكه در طلیعه سوره مباركه «ابراهیم» آمده است آن #وظیفه_ماست فرمود: ﴿الر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیكَ﴾ كه چه؟ ﴿لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾؟ یا اینکه مردم را مجتهد و عالم و حكیم بكنی؟ نه، بلکه ﴿لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ﴾.
🔹 كسی كه خوابش معلوم نیست بیداریاش معلوم نیست غذا خوردنش معلوم نیست، این اصلاً نور نیست! فرمود شما نور باش، مردم همین كه شما را دیدند هدایت می شوند؛ لازم نیست حرف بزنی: «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ».
فرمود: ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُورَاً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾؛ آن وقت این سرمایه گران و گوهر نهادینه شده را انسان رایگان بفروشد؟! یا با القاب بفروشد یا با بازیگری بفروشد؟! فرمود مردم باید نورانی بشوند و در زمان #ظهور آن حضرت، مردم نورانی اند؛ ﴿لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلی النُّورِ﴾. مردم اگر نورانی شدند با هر فرعونی هم می جنگند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از علما و اندیشوران كشورهای اسلامی با حضرت استاد ـ موضوع مهدویت
تاریخ: 1382
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 351
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مرز صلهٴ رحم
... امام صادق (علیه السلام) فرمود: مردی نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و عرض كرد: ای رسول خدا! خویشاوندانی دارم كه جز ستم، قطع رحم و دشنام من، كاری نمی كنند، آیا آنان را رها كنم؟ فرمود: در این صورت خدا همه شما را ترك خواهد كرد. پرسید: پس چه كنم؟ فرمود: با كسی كه پیوند خود را با تو گسسته پیوند برقرار كن و به آن كه تو را محروم ساخته عطا كن و از آن كه بر تو ستم كرده در گذر. هرگاه چنین كردی خدا در برابر آنان پشتیبان تو است.[1]
[1] . أَنَّ رَجُلاً أَتَی النَّبِىَّص فَقَالَ: یا رَسُولَ اللَّهِ! أَهْلُ بَیتِى أَبَوْا إِلاّ تَوَثُّباً عَلَىَّ وَ قَطِیعَةً لِى وَ شَتِیمَةً، فَأَرْفُضُهُمْ؟ قَالَ: إِذاً یرْفُضَكُمُ اللَّهُ جَمِیعاً. قَالَ: فَكَیفَ أَصْنَعُ؟ قَالَ: تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ وَ تُعْطِى مَنْ حَرَمَكَ وَ تَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَكَ، فَإِنَّكَ إِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كَانَ لَكَ مِنَ اللَّهِ عَلَیهِمْ ظَهِیرٌ (الكافى، ج2، ص150).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 239
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 یگانه
🔹 وقتی آن فرد درباره #توحید سوال کرد حضرت فرمود: «هُوَ الَّذِی أَنتُم عَلَیه»؛ یعنی همین كه میگویید «لا اله الا الله»، خدا یكی است، شریك ندارد و مانند آن.
اینكه می گویند:
«یكی بود یكی نبود، غیر از خدا هیچ كس نبود»؛
این جمله دومی، تفسیر اولی است. یكی بود معلوم است؛ اما یكی نبود؛ خدا یكی ای نیست كه دومی داشته باشد. یكی بود؛ یعنی همین خدا كه یكی بود، یكی عددی نبود: «واحِد لا بِعَدَد».
🔹 خدا یكی نیست مثل اینكه می گوییم یك درخت یك انسان یك ستاره یك شمس یك قمر؛ یعنی یكی عددی نیست كه زیرمجموعه كمّ باشد. یكی بود اما یكی نبود؛ یعنی یكی شخصی الهی بود، یكی عددی نبود، آنگاه این عبارت را جمله بعد که «غیر از خدا كس دیگری نبود» تفسیر می کند. اینكه میگوییم خدا یكی بود، آن طور یکی ای نیست كه می گوییم زید یكی بود، عمرو یكی بود، آسمان یكی بود، درخت یكی بود، قمر یكی بود، شمس یكی بود، بلکه یكی بود اما یكی نبود؛ یعنی وحدت او وحدت عددی نبود.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه زمر جلسه 27
تاریخ: 1393/09/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 352
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مرز صلهٴ رحم
... جَهْم بن حُمَید از امام صادق (علیه السلام) پرسید: خویشاوندانی كه مخالف عقیده دینی من هستند آیا حقّی بر عهدهام دارند؟ فرمود: آری، حق خویشاوندی دارند كه هیچ چیزی آن را قطع نمی كند و اگر با تو هم عقیده باشند دو حق دارند: حق رحم و حق اسلام.[1]
[1] . عَنِ الْجَهْمِ بْنِ حُمَیدٍ قَالَ: قُلْتُ لأَبِى عَبْدِ اللَّهِع: تَكُونُ لِىَ الْقَرَابَةُ عَلَی غَیرِ أَمْرِى، أَ لَهُمْ عَلَىَّ حَقٌّ؟ قَالَ: نَعَمْ حَقُّ الرَّحِمِ لا یقْطَعُهُ شَىْءٌ وَ إِذَا كَانُوا عَلَی أَمْرِكَ كَانَ لَهُمْ حَقَّانِ: حَقُّ الرَّحِمِ وَ حَقُّ الإِسْلام (الكافى، ج2، ص157).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 239
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صراط حق
🔹 هر دینی فروعات خاصّ خودش را دارد؛ نمازش مخصوص، قبله اش مخصوص، روزه اش مخصوص، اینها فروعات خاص هر دین است؛ ولی مجموعاً هر دینی، #صراط_مستقیم است و صراط مستقیم هم یكی است؛ اینطور نیست كه صراطهای مستقیم داشته باشیم.
بیان قرآن این است كه خدا بر صراط مستقیم است: ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾؛ تمام كارهای خدای سبحان بر صراط مستقیم است، وقتی كار خدا بر صراط مستقیم بود كار انبیا و ائمه (علیهم السلام) هم بر صراط مستقیم است. این چنین نیست كه ما چند صراط مستقیم داشته باشیم که یكی صراط مستقیمی باشد كه راه خدا بر آن است یكی هم راه های مستقیمی كه راه انبیا بر آن است، اینكه نیست. ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ كه شد، همه انبیا هم #راهیان_راه_الله هستند.
🔹 در سوره مباركه «آل عمران» هم گذشت كه تنها #دین_مرضی_نزد_خدا و مقبول نزد خدا #اسلام است: ﴿إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلاَمُ﴾ لذا دین نه تثنیه دارد نه جمع، صراط هم نه تثنیه دارد نه جمع; صراط یكی است، دین یكی است، اسلام یكی است، آن فروع جزئی كه ﴿لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجاً﴾ راه های فرعی است كه هر كدام از اینها باز به همین #صراط_مستقیم برمیگردد؛ اینطور نیست كه ما چند صراط داشته باشیم.
در سوره مباركه «انعام» فرمود: ﴿وَهذَا صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِیماً﴾؛ این راه مستقیم الهی است كه همان ﴿إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلاَمُ﴾ است كه واحد است و كثیر نیست همان ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ است كه واحد است و كثیر نیست.
🔹 چون خدا بر #صراط_مستقیم است همه انبیا هم بر همین صراط اند. آنچه در سوره مباركه «نساء» بود این بود كه ﴿مَن یطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم﴾، اینها چه كسانی اند؟ ﴿مِنَ النَّبِیینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً﴾؛ همه اینها همسفران همین راه اند؛ این طور نیست كه انبیا دارای صراط های گوناگون باشند زیرا اگر اینچنین باشد كه كسی همسفر انسان نیست؛ اگر همه انبیا همسفرند، اگر همه اولیا همسفرند، اگر همه شهدا و صدّیقین همسفرند، معلوم می شود راه یكی است زیرا اگر صراطها متعدّد باشند و هر پیامبری صراط خاص خودش را داشته باشد او دیگر #همسفر_انسان نیست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یس جلسه 3
تاریخ: 1392/09/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 353
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 مراتب خویشاوندی (اولویت در صلهٴ رحم)
با توجه به گسترهٴ پیوند خویشاوندی از یك سو و ناتوانی انسان ها در رعایت آن با همه خویشاوندان از سوی دیگر، در آیات و روایات به رعایت ترتیب در پیوند خویشاوندی توجه شده است.[1] بر پایه روایات یاد شده مراتب صله رحم به شرح زیرند:
1. پدر و مادر و از این دو نیز مادر مقدم است؛ 2. برادران و خواهران؛ 3. دیگر اقوام نسبی (عشیره: عموها، عمه ها، عموزاده ها و...)؛ 4. بستگان سببی (دامادها و...) كه تفصیل آن خواهد آمد. البته ازدواج زمینه لحوق سبب به نسب را فراهم می كند.
[1] . سورهٴ بقره، آیات 180 و 215.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 240
🆔 @a_javadiamoli_esra
کلمات حکیمانه رفتار حکیمانه گفتار حکیمانه نوشتار حکیمانه را هر جا دیدید أخذ کنید
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح هفتاد و نهمین کلمه قصار نهج البلاغه بیان داشتند:
حضرت فرمود: «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّی كَانَتْ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّی تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَی صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ» ...
👇👇👇👇