💠 مرید محبوب
🔹 یك انسان خودخواه هرگز توفیق #سلوك_الهی را ندارد؛ بعد از اینكه از خودخواهی در آمد كه یك نفی پُر بركت است، بعد كارهای اثباتی می ماند.
در دعای نورانی #صباح حضرت امیر (سلام الله علیه) آمده است كه خدایا! من تمام شئون خودم را «عَقَلْتُهَا بِعِقَالِ مشیئتك».
🔹 در فلسفه، كار اندیشوران عقل است و عقل آن است كه در بخش اندیشه، زانوی جموح و چموش خیال و وَهم را «عِقال» می كند؛ این «اعْقِلْهَا وَ تَوَكَّل» همان است. حكیم به فكر عِقال كردن زانوی #وهم_و_خیال است امّا در دعای «صباح» وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) دارد كه همه شئون خودم را با عِقال مشیت تو معقول كنم؛ یعنی وهم من بشود عقل، خیال من بشود عقل، شهوت من بشود عقل، غضب من بشود عقل!
اگر آن عقل در همه امور حاكمیت پیدا كرد، وهمِ او هم وهم معقول یعنی بجا می شود _ نه وهم یعنی عقل _ خیالِ او هم خیال معقول یعنی بجا می شود؛ شهوت او هم شهوت معقول یعنی بجا می شود و غضب او هم غضب معقول یعنی بجا می شود. اگر كسی #سالك است باید خود را در اختیار آن محرِّك بگذارد كه هر جا او می خواهد ببرد؛ اگر شئون ما به #عقال_مشیت_او، عِقال شده است، دیگر بدون اراده او حركت نمی كنیم.
#روز_نوشتن_دعاى_صباح_توسط_امیر_المؤمنین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سلوک الهی فصل سوم جلسه 2
تاریخ: 1394/03/25
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 محبوب حق
🔸 وجود مبارك حضرت امیر #مولای_كل_ناس است؛ منتها مردم دو قسمند: یك عده می پذیرد و یك عده نه، چه اینكه خودش هم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ».این را فریقین نقل كردند كه علی بن ابی طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) «محب الله» است و «محبوب الله» است به حدیث «لَأُعْطِینَ الرَّایةَ غَداً رَجُلًا یحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یحِبُّهُ اللَّه»، این را پیغمبر فرمود یعنی كسی كه ﴿وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾، طریقین هم نقل كردند، پس علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) #محب_و_محبوب خداست و هر كس محب و محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را ذات اقدس الهی تأمین می كند، این می شود #معصوم_كامل!
🔸 وجود مبارك رسول درباره حضرت امیر (علیهما آلاف التحیة و الثناء) فرمود كه «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار» این ضمیرها به کی بر می گردد ؟ « یدُورُ عَلَی مَدَارُ اَلْحَقِّ حَیثُمَا دَار»؟ این [مطلب] درباره عمار هم آمده یا « یدُورُ اَلْحَقُّ مُدَارَ عَلِی حَیثُمَا دَار» كه از این خطبه استفاده می شود! مرحوم امینی (رضوان الله تعالی علیه) این را شاهد اقامه كردند به اینكه ضمیر به حق بر می گردد؛ یعنی « یدُورُ اَلْحَقُّ مَدَارَ عَلِی (عَلَیهِ اَلصَّلاَةُ وَ عَلَیهِ اَلسَّلاَمُ) حَیثُمَا دَار» به دلیل اینكه ذات مقدس رسول عرض كرد «اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَ مَعَ عَلِی حَیثُمَا دَارَ»؛ خدایا حق را علی مدار قرار بده، نه علی را حق مدار! تا اینجا گفتار ایشان، اما چرا؟! چطور می شود كه حق علی مدار است نه علی حق مدار؟ چطور می شود كه حق را باید با علی تشخیص داد نه علی را با حق؟ آن یك بیان دیگری دارد، اگر كسی آن «لَأُعْطِینَ الرَّایةَ» را صغرای قیاس قرار بدهد و حدیث «قرب نوافل» را كبرای قیاس قرار بدهد و بگوید علی بن ابی طالب (علیه السلام) «محب الله» است و «محبوب الله» است به گفته معصوم یعنی پیامبر و هر كس محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را خدا در مقام فعل كاملاً به عهده می گیرد، پس علی بن ابی طالب مجاری ادراكی و تحریكی اوست، یعنی فهم او و كار او، یعنی #اندیشه_علوی و #انگیزه_علوی هر دو را خدا به عهده گرفته است و هر كس علم و عمل او را خدا در مقام فعل به عهده بگیرد معصوم مطلق است، پس علی بن ابیطالب معصوم مطلق است، وقتی اینچنین شد این می شود #خلیفه_ذات_اقدس_الهی، اگر خلیفه شد كار «مستخلف عنه» را انجام می دهد.
آپارات:
https://www.aparat.com/v/134dY
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر
تاریخ: 1383/11/08
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 375
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 قطع پیوند با والدین
خدا گسستن پیوند با والدین را نكوهیده و درباره آن تهدید كرده است. كسانی كه پدر و مادر خود را تحقیر و به آنان اهانت میكنند به سرانجامی بد گرفتار میشوند.
در قرآن كریم آمده است: و آن كس كه به پدر و مادر خود، آنگاه كه او را به پذیرش رستاخیز فرا خواندند، گفت: اُف بر شما... اینان كسانیاند كه آن سخن (وعدهٴ عذاب) دربارهٴ آنان به حقیقت پیوست، در حالی كه در میان امّتهایی از جنّیان و آدمیان هستند كه پیش از آنان در گذشتند. قطعاً اینان زیانكارند.[1] این آیه تنها دربارهٴ فرزندان كفرپیشه نیست، بلكه محور آن، نكوهش اهانت و تحقیر والدین است، چنانكه خدا در آیهای دیگر، این كار را نكوهیده و فرموده است: و... به آنان كلمهای ناخوشایند مگوی و با آنان پرخاشگری مكن.[2]
[1] . ﴿و الَّذى قالَ لِوالِدَیهِ اُفٍّ لَكُما ... ٭ اُولـٰئِكَ الَّذینَ حَقَّ عَلَیهِمُ القَولُ فى اُمَمٍ قَد خَلَت مِن قَبلِهِم مِنَ الجِنِّ و الاِنسِ اِنَّهُم كانوا خـٰسِرین﴾ (سورهٴ احقاف، آیات 17 ـ 18).
[2] . ﴿فَلاتَقُل لَهُما اُفٍّ و لا تَنهَرهُما﴾ (سورهٴ اسراء، آیهٴ 23).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 250
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دریادلی ولی
🔸 به وجود مبارک حضرت امیر عرض کردند این اسبی که شما برای میدان جنگ دارید، این اسب مسافرکشی و بارکشی است که انسان بخواهد از جایی به جایی برود از این اسب ها استفاده می شود، اینکه اسب رزم نیست! پول فراوانی هم که دارید، کار هم که #کار_جهادی است و مربوط به شخص شما نیست، یک اسب بُدوی رزمی تهیه کنید ـ خدای ناکرده ـ اگر دشمن با آن اسب تندرویی که دارد حمله کرد چه می کنید؟حضرت چه فرمود؟ فرمود: «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَرَّ عَلَی وَ لَا أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّی»؛ فرمود من اسب تندرو می خواهم چه کنم؟ پول بدهم اسب تندرو بگیرم؟! اسب تندرو برای کسی است که بخواهد تند برود، من که در میدان جنگ فرار نمی کنم، کسی را هم که فرار کرد من او را تعقیب نمی کنم!
🔸 این چه روحی است؟ این کیست؟! دشمن است، کافر است، بت پرست است آمده مرا بکشد، اما دید نمی تواند و فرار کرد، من فراری را تعقیب نمی کنم؛ این #دریادلی است.
آپارات:
https://www.aparat.com/v/e0YV6
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه انسان ـ جلسه 4
تاریخ: 1398/07/07
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مدرسه معرفت
🔹 این دستور دینی که به ما دادند و در این تابلوها نوشته شده است، این مدرسه است! ما وقتی وارد قبرستان شدیم فاتحه ای می خوانیم عرض ادبی میکنیم، خب این وظیفه ماست؛ اما سؤال و جوابی هم داریم، در این تابلو سؤال و جوابی است: «یا أَهْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ كَیفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»؛ شما را به «لا اله الا الله» قسم بگویید آنجا چه خبر است، پس معلوم میشود که میتوان با آنها رابطه برقرار کرد.
🔹 اگر ما با اموات رابطه برقرار نکنیم فقط یک فاتحه بخوانیم و برگردیم اینکه مدرسه نشد. اینکه مرحوم آقای قاضی (رضوان الله تعالی علیه) بارها و مدت ها و ساعت ها در وادی السلام حضور می یافت برای همین سؤال و جواب بود. این دستور دینی ما هست یا نیست؟ این ـ معاذالله ـ لغو است یا ما می توانیم با اینها حرف بزنیم و چیز یاد بگیریم؟ می گوییم شما را به «لا اله الا الله» قسم بگویید آنجا چه خبر است، پس معلوم می شود راه دارد. کسی که به قبرستان می رود بالاخره باید چیزی یاد بگیرد؛ ما می توانیم این طور باشیم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نبإ جلسه 1
تاریخ: 1398/08/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حجاب زن، حق الهی است
🔸 خدای سبحان، زن را با #سرمایه_عاطفه آفرید تا معلم رقت باشد و پیام عاطفه بیاورد. اگر جامعهای این درس رقت و عاطفه را ترک نمود و به دنبال غریزه و شهوت رفت به همان فسادی مبتلا میشود که در غرب ظهور کرده است... .
👇👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra