eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
   بانوی کرامت
🔸 چند امام در فضیلت این بی بی سخن گفتند، بعضی ها دستور زیارت دادند بعضی ها مثل وجود مبارك نهم فرمود عمه ما آنجاست و با جلال و شكوه از او یاد كرده است. عظمت آن است كه این مُتزمّن، این زمان را و این مُتمكّن، این مكان را شرف بخشید. اگر در روایات ما آمده است كه قم حرم اهل بیت است یعنی این بی بی كه اینجا نزول اجلال فرمود این منطقه را با بركت كرد. 🔸 وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) وقتی وارد مكه شدند آن سرزمین را مشرّف كردند فرمود: ﴿لاَ أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ ٭ وَأَنتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ﴾؛ جدّ بزرگوارش مكّه را نه ‌«بلد الأمین‌»، بلكه ﴿الْبَلَدِ الْأَمِینِ﴾ كرد ایشان هم قم را كردند. خب اگر كسی در حرم اهل بیت باشد و نتواند بالنده بشود معلوم می‌ شود ضرر كرده است؛ اینجا و شكوفایی است. این كرامت برای این بی بی و این خاندان است. 🔸 ذات اقدس الهی به عنوان معلّم اكرم ظهور كرده است، اگر گفتند خدای اكرم درس می ‌دهد یعنی می ‌دهد: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾؛ اینها شاگردان خدای اكرم ‌اند و این حضرت می ‌شود ، آن وقت اینجا می ‌شود جای كَرَم! كَرَم هم از آن واژه‌ هایی است كه شاید معادل فارسی نداشته باشد مگر اینكه چند كلمه را كنار هم بگذاریم. اگر كسی كریم شد می‌ شود مصداق ﴿لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ﴾ و اگر كسی شد می ‌شود و اگر كسی نه كرامت داشت نه خلافت داشت، ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1388/08/01 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) 🔸 حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) که از است به جایی می‌ رسد که امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) درباره زیارت او توصیه و سفارش و دستور و برنامه دارند. 🔸 بعضی از عمل های خیر باعث می‌ شود انسان به بهشت راه پیدا کند و بعضی از اعمال خیر سبب می ‌شود که بهشت در اختیار او قرار بگیرد، نه او در اختیار بهشت! سرّ اینکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) فرمودند، هر کس فاطمه معصومه (سلام الله علیها) را زیارت کند بهشت برای او است، بدین خاطر است که او اهل ولایت است، اگر کسی با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، می‌کوشد که رایحه ولایت و طعم ولایت در هستی او پدید آید و خود جزء اولیای الهی بشود، اگر کسی جزء اولیای خدا و «ولی‌الله» شد، در آن صورت . مطالعه بیشتر: 🌐 news.esra.ir 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1378/05/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 471 🔸 كیفر همسر آزاری رسول خدا (ص) می ‌فرماید: زنی كه شوهرش را بیازارد، تا شوهرش را یاری و او را از خود راضی نكند خدا نماز او و هیچ ‌یك از كارهای نیكش را نمی ‌پذیرد؛ گرچه آن زن همه روزگارش را روزه بگیرد و به عبادت بپردازد و بردگانی را آزاد سازد و اموالش را در راه خدا ببخشد و این زن [تا چنین باشد] نخستین كسی است كه وارد آتش می ‌شود. سپس افزود: همانند این كیفر برای شوهر هم هست، چنانچه همسرش را از روی ستم بیازارد[1]؛ همچنین آن حضرت فرمود: هر زنی همسرش را با گفتار خود بیازارد خدا هیچ عملی را از او نمی ‌پذیرد.[2] [1] . وَ مَنْ كَانَتْ لَهُ امْرَأَةٌ تُؤْذِیهِ لَمْ یقْبَلِ اللَّهُ صَلاتَهَا وَ لا حَسَنَةً مِنْ عَمَلِهَا حَتَّی تُعِینَهُ وَ تُرْضِیهُ وَ إِنْ صَامَتِ الدَّهْرَ وَ قَامَتْ وَ أَعْتَقَتِ الرِّقَابَ وَ أَنْفَقَتِ الأَمْوَالَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ وَ كَانَتْ أَوَّلَ مَنْ یرِدُ النَّارَ. ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِص: وَ عَلَی الرَّجُلِ مِثْلُ ذَلِكَ الْوِزْرِ وَ الْعَذَابِ (بحار الانوار، ج73، ص363). [2] . أَیمَا امْرَأَةٍ آذَتْ زَوْجَهَا بِلِسَانِهَا لَمْ یقْبَلِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهَا صَرْفاً (الفقیه، ج4، ص14). 📚 مفاتیح الحیات ص 293 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
فیض کریمه

🔸 آن حضرت بیش از هفده روز آن هم در حال بیماری در قم نگذراند بعد رحلت كرد اما اگر اینجا فرصت می ‌داشت و اگر رجال علمی به بارگاهش بار می‌ یافتند، اگر او را شرح می ‌كرد و اگر می‌ گفت مادرم چه دارد، آن وقت معلوم می ‌شد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 فیض کریمه

🔸 اگر وجود مبارك رسول گرامی یثرب را مدینه كرد فرمود این من است، مسجدی كه در مدینه است بعد از مسجد الحرام بهترین مساجد روی زمین است و شده حرم رسول خدا، این به آن حضرت است و اگر وجود مبارك حضرت امیر در سرزمین غَری در آن بخش ناشناخته دفن شده، بعد حوزه علمیه كهنسال هزار ساله پدید آمده كه امیدواریم به بركت خون های پاك شهدا به آن آثار پربركتش برگردد به بركت همین قبر است وگرنه آنجا یك بیابانی بیش نبود و اگر شده شهر و و بركات دارد به بركت آن ذات مقدس است وگرنه آنجا بیابانی بیش نبود و اگر وجود مبارك امام هشتم به خراسان و مرو و طوس نیامده بود، به وسیله عباسی‌ها اینجا هم ویرانه می‌ شد، چهارتا سنگ می ‌ماند و دیگر هیچ! 🔸 وجود مبارك امام هشتم مستقیماً دخالت كرده در تجلیل از خواهرش و دارد، فرمود خواهرم را با این وضع زیارت كنید. تمام این بركات 1200 ساله‌ای كه از این بانو به امت اسلامی رسید، نشانه آن است كه حیات و ممات اینها یكسان است. آن حضرت بیش از هفده روز آن هم در حال بیماری در قم نگذراند بعد رحلت كرد اما اگر اینجا فرصت می ‌داشت و اگر رجال علمی به بارگاهش بار می‌ یافتند، اگر او را شرح می ‌كرد و اگر می‌ گفت مادرم چه دارد، آن وقت معلوم می ‌شد. 🔸 به زیارت بسنده كردن، حداقل است؛ اینها خیلی چیز بلدند خیلی چیز هم یاد می‌ دهند خیلی مشكل را هم حل می ‌كنند، حالا درخواست شفای چهار تا مریض یا مشکل چهارتا مدیون را حل كردن، این از ماست! 📚 سخنرانی در جمع زائران و خادمان حرم فاطمه معصومه(سلام الله علیها) تاریخ: 1382/10/04 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 میراث معرفت

🔸 شما عالمان دین یك سلسله درس‌ های عادی می‌ خوانید كه عالم می ‌شوید، خب این چیز روشنی است؛ اما بكوشید كه ، وارث آنها بشوید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
میراث معرفت

🔸 اینكه فرمود: «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء»، به حسب ظاهر جمله خبریه ‌ای است كه باید از آن معنای انشا استفاده كرد و به داعی انشا القا شده است؛ یعنی شما عالمان دین یك سلسله درس‌ های عادی می‌ خوانید كه عالم می ‌شوید، خب این چیز روشنی است؛ اما بكوشید كه ، وارث آنها بشوید. 🔸 در ارث اگر آن میراث, مال و امور مادی باشد، تا مورِّث نمیرد چیزی به وارث نمی ‌رسد; ولی اگر آن میراث, باشد، تا وارث نمیرد چیزی به او نمی ‌رسد! اینكه گفته شد: «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَمُوتُوا» همین است. 🔸 فرمود: «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَمُوتُوا»؛ اگر انسان بخواهد از اهل بیت استفاده كند، تا از اوصاف پَست نكند چیزی نصیب او نمی ‌شود. مرگ در حقیقت هجرت است مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن؛ ما اگر از نقصی به كمال هجرت كنیم مُردیم! آپارات: https://aparat.com/v/eNHoS 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1394/10/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
گوهر جان
🔸 فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ لاَ یضُرُّكُم مَن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیتُمْ﴾؛ هیچ كس نمی ‌تواند بگوید من خودم را نمی‌ شناسم، چه كنم آدم خوبی باشم؛ این «چه كنم آدم خوبی باشم» نشانه‌ آن است كه ما . 🔸 این در یكی از بیانات نورانی حضرت امیر هست كه حضرت می ‌فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا»؛ من در عجّبم كه دیگران به سراغ پیدا شدن گمشده ‌های خود می ‌روند، یك قلم یا یك دفتر از اینها گم می ‌شود، از این و آن سؤال می ‌كنند كه قلمم را گُم كردم دفترم را گُم كردم، كجاست، «وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا»؛ اما خودش را گُم كرده و نمی ‌رود پیدا كند، نمی ‌رود از سؤال كند که آقا من خودم را گُم كردم، نمی ‌دانی من كجا هستم كه مرا سرِ جا بنشانی؟ 🔸 انسان باید برود بگردد ببیند سرِ جای خودش هست یا نیست! سرّ اینكه به سراغ دفتر می ‌رود و «انشاد ضالّة» دارد این است كه دفتر جای معینی دارد، اگر این دفتر در جای معین خود نبود معلوم می ‌شود گُم شد. ما باید برویم به سراغ نفسمان ببینیم در جای خودش هست یا نیست، اگر سرِ جای خودش بود شكر كنیم كه گُم نشد, اگر سر جای خودش نبود باید بگردیم پیدایش كنیم و بیاوریم سر جایش بنشانیم، لذا فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾؛ . 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 18 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 472 🔸 كیفر همسر آزاری ... در روایتی دیگر آمده است كه هرگاه مردی همسری ناسازگار داشته باشد كه به آنچه خدا به وی روزی كرده است صبر نكند و بر شوهر خود سخت بگیرد و او را به كاری وادارد كه توان آن را ندارد، خدا هیچ كار نیكی را كه موجب نجات وی از آتش شود، نمی‌ پذیرد و خشم خدا بر او تا وی این ‌گونه است، ادامه دارد.[1] [1] . مَنْ كَانَتْ لَهُ امْرَأَةٌ لَمْ تُوَافِقْهُ وَ لَمْ تَصْبِرْ عَلَی مَا رَزَقَهُ اللَّهُ تَعَالَی وَ شَقَّتْ عَلَیهِ وَ حَمَّلَتْهُ مَا لَمْ یقْدِرْ عَلَیهِ لَمْ یقْبَلِ اللَّهُ مِنْهَا حَسَنَةً تَتَّقِى بِهَا حَرَّ النَّارِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهَا مَا دَامَتْ كَذَلِك (ثواب الاعمال، ص287). 📚 مفاتیح الحیات ص 293 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اصلاح در پرتو صلح 🔸 شاید سرّ مراجعت امام حسن و امام حسین (علیهما‌السلام) و همه اعضای خاندان آنان از كوفه به مدینه، بعد از معاویه، همین باشد كه باید از فضای طَغوی به محیط تقوی هجرت كرد تا زمینه فراهم شود؛ چه اینكه شعار برخی در طول تاریخ این است: (رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْیةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا). 📚 سروش هدایت ج2، ص 194 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
حیات مطلوب
🔹 فرمود: ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾؛ ما یک وقت دعا می ‌کنیم، ناله می ‌کنیم، گریه می‌ کنیم، از خدا چیزی می‌ خواهیم ـ إن ‌شاء الله ـ مستجاب هم می‌ شود اما اولاً این از بیانات نورانی این آیه است و ثانیاً روایات که شارح و تبیین کننده این است که اگر کسی آدم خوب باشد، کار او همیشه تأمین است، لازم نیست مرتب ناله بکند، مدام حرم برود؛ این است! بیراهه نرود عوام‌ فریبی نکند عوام‌ زده هم نباشد، ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾؛ خدای سبحان کار آدم درست را هرگز لنگ نمی ‌گذارد! آدم خوب یعنی نه به دنبال عوام برود نه عوام ‌فریبی کند نه فریب بدهد نه کسی او را فریب بدهد، مستقیم دارد کار خودش را انجام می ‌دهد، چنین کسی یقیناً کارش به مقصد می ‌رسد. 🔹 گریه نمی ‌خواهد! حالا گریه و ناله و آنها برای ترفیع درجات سر جایش محفوظ است؛ اگر ترفیع درجه می‌ خواهیم، بله ناله و اشک و «سِلَاحُهُ‏ الْبُكَاء» و مانند آن؛ اما می‌ خواهیم زندگی ما لنگ نباشد، همین آدم خوب بودن کافی است. فرمود اگر کسی در درون قلب خود مشکلی ندارد، دنبال این و آن نیست، نه فریب می ‌خورد و نه فریب می ‌دهد، کار او همیشه رو به راه است. 🔹 یک بیان نورانی از رسیده است که منِ حسن بن علی ضامن هستم که اگر کسی داشته باشد نه عوام ‌فریب باشد نه فریب بدهد نه دنبال کسی بگردد نه کسی را به دنبال خودش بیاورد، هر چه بخواهد، وقتی مصلحت او باشد، خدا هرگز آبروی او را رها نمی ‌کند و : «أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یدْعُوَ اللَّهَ فَیسْتَجَابَ لَهُ»؛ فرمود من ضامن هستم. خب این را از کجا می ‌گویند؟ این را از همین آیه نورانی می ‌گویند که فرمود: ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 514 تاریخ: 1398/11/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ادب توحیدی 

🔸 اگر كسی بگوید من این كار را انجام می ‌دهم این شخص ـ معاذ الله ـ بی ‌اعتنا باشد به این شخص می ‌شود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾ این داعیه استقلال دارد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ادب توحیدی 

🔸 ﴿وَلاَ تَقُولَنَّ لِشَی‏ءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذلِكَ غَداً ٭ إِلَّا أَن یشَاءَ اللَّهُ﴾؛ فرمود مبادا درباره چیزی ـ حالا چه سنگین چه سبك، چه كارهایی كه به تنهایی باید انجام بدهی چه كارهایی كه با مشورت دیگران و معاونت دیگران انجام بدهی ﴿لِشَی‏ءٍ﴾ این نكره در سیاق نفی است ـ درباره هیچ چیزی نگو من فردا انجام می ‌دهم مگر اینكه بگوید «ان ‌شاء الله». این است كه دارد یاد می ‌دهد. ﴿وَلاَ تَقُولَنَّ لِشَی‏ءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذلِكَ غَداً ٭ إِلَّا أَن یشَاءَ اللَّهُ﴾؛ یعنی «ان ‌شاء الله» را باید بگوید. 🔸 اگر كسی بخواهد كاری انجام بدهد باید باشد یا نباشد؟ اگر هستی او به مشیئت الهی وابسته است، ایجاد او به طریق اُولیٰ؛ زیرا ایجاد او هم به هستی او متّكی است و هم به هستی خیلی از امور. می ‌خواهد حالا كاری انجام بدهد جایی می‌ خواهد برود با كسی دیدار داشته باشد آن شخص باید باشد، شرایط باید باشد، استعداد باشد، ظرفیت باید باشد، موانع نباید باشد ـ همه اینها ـ هیچ كدام در اختیار ما نیست! اگر كسی بگوید من این كار را انجام می ‌دهم این شخص ـ معاذ الله ـ بی ‌اعتنا باشد به این شخص می ‌شود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾ این داعیه استقلال دارد. 🔸 پس هیچ كاری را هیچ كسی نمی ‌تواند مدّعی باشد مگر اینكه بگوید . حالا یك وقت است كه «ان ‌شاء الله» را لفظاً می‌ گوید، اما یك وقت «ان ‌شاء الله» است است، آن هم باز كافی است. ذكرِ لفظی نظیر ذكر ركوع و سجود نیست كه لفظاً واجب باشد، كسی معتقد است با این نیت می گوید من فردا می ‌آیم درس، فردا می ‌آیم بحث، فردا می ‌آیم برای آن كار، این «ان ‌شاء الله» در متن قلبش هست این كافی است، بگوید خب ثواب هم می ‌برد! 📩 کلیپ از اعضا محترم کانال 🌺💌🌺💌🌺 📚 سوره مبارکه کهف جلسه 22 تاریخ: 1387/12/12 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 473 🔸 مرز اطاعت از شوهر اگرچه خشم و خشنودی خدا نسبت به زنان بر محور خشم و خشنودی همسرانشان است، این به معنای تمكین زن در برابر همه خواسته ‌های مرد نیست، بلكه خواسته او باید مشروع و بر محور حقوق مردان بر زنان باشد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: زنی كه شب را سپری كند در حالی كه شوهرش از او به حق خشمگین باشد نمازی از وی پذیرفته نمی‌ شود تا اینكه همسرش از او خشنود شود.[1] [1] . أَیمَا امْرَأَةٍ بَاتَتْ وَ زَوْجُهَا عَلَیهَا سَاخِطٌ فِى حَقٍّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهَا صَلاةٌ حَتَّی یرْضَیٰ عَنْهَا (الكافى، ج5، ص507). 📚 مفاتیح الحیات ص 294 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله حاج آقا مصطفی (قدس‌سره) ▫️ بعضی از علما دارای این چنین فرزندانی هستند كه اسرار آنها را به خوبی می ‏كنند و بعد از درك، آورده و سپس در خود جای می‏ دهند و آن‏گاه از آن نگهداری می ‏كنند و هنگام عمل، اظهارش می‏ كنند. برادر بزرگ و بزرگوارمان (قدس‌سره) كه سالیان متمادی با ایشان به محضر حضرت امام (قدس‌سره) رفته و آنجا درس می ‏خواندیم، این‏گونه بود و چنین فرزندی «سرّ پدر» است و مایه حفظ او؛ و «الوَلَد سرّ أبیه» یا «المرءُ یحفَظُ فی وُلده» درباره چنین فرزندانی است. ▫️ نوشته ‏های علمی مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی (قدس‌سره) نشان می ‏دهد كه (قدس‌سره) در علوم معقول و منقول در نوشتار این بزرگوار هست. در حیات پربركت خود تا آنجا كه توانست حضرت امام (قدس‌سره)، ، و وی بود. 📚 بنیان مرصوص امام خمینی (ره)، ص 380 و 381 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  میزان حق
🔹 روایات ما یا درباره «فقه» است یا درباره «اخلاق» است یا درباره «حقوق» است یا درباره «تفسیر» است یا درباره «ملاحم غیبی» است، هر کدام از اینها یا معارض دارند یا معارض ندارند. روایاتی هست به عنوان «نصوص علاجیه» که اگر روایات ما متعارض بود کنید، آن که مخالف قرآن بود آن را نپذیرید و آن که مخالف نبود را بپذیرید. 🔹 خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «قد کَثُرَت عَلَیّ الکَذّابَة»؛ به نام من زیاد دروغ جعل می ‌کنند. فرمایش مرحوم مجلسی این است که این روایت یا از پیامبر صادر شده یا صادر نشده، اگر صادر نشده، همین روایت دلیل است بر اینکه به نام پیغمبر جعل می‌ کنند و اگر صادر شده، خب پیغمبر که فرمود به نام من دروغ جعل می‌ کنند، پس یقیناً درست است. 🔹 روایتی که از خاندان عصمت و طهارت نقل شد، حتماً باید بر قرآن عَرضه شود؛ خود ائمه فرمودند روایات ما را بر قرآن عَرضه کنید، اگر مخالف بود «مضروب علی الجدار» است، چون وفاق، شرط حجیت نیست، خلاف، مانع حجیت است. یادمان باشد که روایت، عِدل قرآن نیست، عترت است که عِدل قرآن است؛ این چهارده معصوم هستند، اینها هستند. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 315 تاریخ: 1396/12/09 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت آیت الله مصطفی خمینی (ره) 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی (ره)، شامگاه شنبه 30 مهر 1401 در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) نمایندگی قم برگزار شد. 🆔 @m_vaezjavadi