💠
شعائر اسلامی▫️ وظیفه ما در برابر امامزاده ها همان وظیفه ای است كه نسبت به عترت طاهرین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) داریم؛ اِجلال اینها، تكریم و تعظیم اینها جزء #شعائر_اسلامی است و همانند قرآن برای ما محترم اند و قداست دارند. اگر قرآن، #اساس_دین ماست، خاندان عصمت و طهارت هم اساس دین ما هستند. #سالروز_وفات_موسی_مبرقع_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 پیام به کنگره بین المللی امامزادگان در اصفهان تاریخ: 1392/06/13 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 499
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 بركات اجتماع مؤمنان
امام صادق (ع) فرمود: اجتماعی از سه نفر از مؤمنان یا بیشتر شكل نگرفته، مگر اینكه فرشتگانی همانندشان حضور می یابند كه اگر آن جمع دعای خیری كنند، آمین می گویند و اگر آنان، از شرّی به خدا پناه برند، از خدا می خواهند كه این بدی را از آنها دور كند و اگر آن گروه، حاجتی بخواهند، نزد خدا شفاعت می كنند تا حاجت آنان را برآورد.[1]
[1] . مَا اجْتَمَعَ ثَلاثَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فَصَاعِداً إِلاّ حَضَرَ مِنَ الْمَلائِكَةِ مِثْلُهُمْ. فَإِنْ دَعَوْا بِخَیرٍ أَمَّنُوا وَ إِنِ اسْتَعَاذُوا مِنْ شَرٍّ دَعَوُا اللَّهَ لِیصْرِفَهُ عَنْهُمْ وَ إِنْ سَأَلُوا حَاجَةً تَشَفَّعُوا إِلَی اللَّهِ وَ سَأَلُوهُ قَضَاءَهَا... (الكافى، ج2، ص187).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 307
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
11.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
قیامت حاضر🔸 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود جهنم همچنین بهشت به شما #نزدیک_تر_از_بند_کفش شماست... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
قیامت حاضر🔸 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود جهنم همچنین بهشت به شما #نزدیک_تر_از_بند_کفش شماست؛ این قدر نزدیک است! انسان تا نفسش بند آمد می فهمد کجاست، هنوز جسد او را نَشُستند می فهمد کجاست، معلوم می شود این قدر نقد است! #بهشت_نقد است، #جهنم_نقد است، فرمود این از بند کفش شما به شما نزدیک تر است، این نسیه نیست. 🔸 تعبیر قرآن کریم هم این نیست که ما قیامت را ایجاد می کنیم، نه، قیامت الآن هست، آن گاه در آن روز، این بر می خیزد. فرمود: ﴿یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ﴾ _ ﴿السّاعَةُ﴾ یعنی قیامت _ این هست، الآن موجود است؛ منتها آن روزی که #روز_معاد است، میگویند این ساعت، قیام می کند. ﴿یوْمَ یقُومُ النّاسُ لِرَبِّ الْعالَمینَ﴾ است، ﴿یوْمَ یقُومُ اْلأَشْهَادُ﴾ است، ﴿یوْمَ یقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکةُ صَفّاً﴾ است، ﴿یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ﴾ است، پس الآن هست؛ منتها آن روز، این نشسته بر می خیزد. 🔸 خب پس #بهشت_و_جهنم_نقد است، اگر نقد شد هیچ کس نمی تواند بگوید من یواشکی امضا کردم به کسی نگو یا حالا شما رفیق ما بودی این مالیات را کم بده! آدم باید #خیلی_عوام باشد که بگوید حالا به کسی نگو، یعنی چه به کسی نگو؟! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/BQdug ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/SR4yW7PCcIA #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ #باز_نشر 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/06/14 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔹 پخش سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله در بیست و سومین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی از شبکه قرآن
▫️ امشب پنج شنبه 26 آبان 1401
▫️ ساعت پخش: 22:30 از شبکه قرآن و معارف سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
علمِ بَرين.mp3
1.53M
💠 روز بیست و سوم ماه #ربیع_الثانی 1444
🔸
علمِ بَرین#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
علمِ بَرین🔸 #فلسفه_اسلامی این سِمَت را و این #خدمت را داشته و دارد كه همه علوم و فلسفه های علوم زیر مجموعه خود را اسلامی می كند. علوم نه می توانند الحادی باشند نه الهی زیرا علوم درباره موضوعات خاص بحث می كنند مثل زمین شناسی دریا شناسی ستاره شناسی جانور شناسی، اینها كاری به خدا شناسی ندارند. فیزیك شیمی و علوم دیگر نه الهی اند نه الحادی برای اینكه حوزه بحث اینها یا زمین است یا آسمان است یا ستاره است یا دریاست و مانند آن؛ الحادی بودن و الهی بودن این علوم را فلسفه مضاف تأمین می كند؛ #فلسفه_علوم سایه افكن روی علوم است و هر رهنمودی كه فلسفه مضاف دارد این علوم می گیرند. وقتی به فلسفه های مضاف می رسیم _ كه آن فلسفه مضاف سایه افكن بخشی از علوم است _ آنها هم درباره رشته های خودشان حرف های فراوانی دارند ولی درباره كل جهان نفیاً یا اثباتاً حرفی برای گفتن ندارند برای اینكه هیچ كدام از آنها #جهان_بینی نیستند كه آیا جهان آغازی دارد یا نه، خدایی دارد یا نه، خدا شریك دارد یا نه، جهان پایان دارد یا نه، معاد حق است یا نه، هیچ كدام از اینها در حوزه فلسفه های مضاف نمی گنجند. 🔸 بنابراین علوم و همچنین فلسفه های مضاف كه سایه افكن علوم اند، اینها اگر الحادی اند یا الهی، #تقلیداً هستند؛ مثلا اگر یك علم فیزیك بر اساس الحاد سامان پذیرفت تقلیدی است، چه اینكه اگر یك علم فیزیك بر اساس الهیت سامان پذیرفت تقلیدی است، هیچ كدام حرفی برای گفتن ندارند. تنها علمی كه می تواند #سایه_افكن باشد و فتوا بدهد یا به الحاد یا به الهیت، #فلسفه است، برای اینكه فلسفه بحث می كند كه جهان مبدئی دارد یا نه خدایی دارد یا نه؛ اگر ـ معاذ الله ـ كجراهه رفت، خود فلسفه می شود الحادی یعنی در درجه اول خودش را ملحد می كند، بعد فلسفه های مضاف را ملحد می كند بعد علوم را ملحد می كند بعد این متون درسی كه از غرب به شرق آمده الحادی خواهد بود بعد دانشگاه ها هم گرفتار این شبهه اند و اگر _ ان شاء الله _ به راه رفته نه بیراهه، اول خودش را الهی میكند چون به این نتیجه رسید كه عالم مبدئی دارد و منتهایی دارد، خود فلسفه می شود الهی، بعد فلسفه های مضاف هم می شوند الهی، بعد علومی كه زیر مجموعه اینها هستند هم می شوند الهی. #روز_جهانی_فلسفه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 دیدار مسئولین همایش ابن سینا با حضرت استاد تاریخ: 1386/04/22 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
28.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬
بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در بیست و سومین مجمع عمومی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی▫️ آپارات: 🌐 https://aparat.com/v/4sR1F ▫️ تلوبیون: 🌐 https://telewebion.com/episode/0x526d9b5 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سخنرانی مجازی سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی تاریخ: 1401/08/25 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 500
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایتهای مادی»، «حمایتهای معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه اند.
الف.
حمایتهای مادیپاداش تأمین نیازمندی ها ابن عباس گوید: با [امام] حسن بن علی (ع) در مسجد حرام بودم و او در حالی كه معتكف بود و طواف [مستحب] كعبه می كرد، مردی از شیعیان به او گفت: ای پسر پیامبر! به فلانی بدهكارم، آیا قرض مرا می پردازی؟ آن امام (ع) فرمود: به خدای این كعبه سوگند، امروز چیزی نزدم نیست. آن مرد گفت: اگر صلاح می دانی از او برای من مهلت بگیر زیرا او مرا به زندان تهدید كرده است. ابن عباس می گوید: امام حسن (ع) طواف خود را رها كرد و با آن مرد برای تأمین نیازش حركت كرد. گفتم: ای پسر رسول خدا! مگر در حال اعتكاف نیستی؟ فرمود: چرا، ولی از پدرم شنیدم كه به نقل از رسول خدا (ص) می فرمود: هركس نیاز برادر مؤمن خود را برآورد، همانند كسی است كه نُه هزار سال با روزه داری روزها و نماز شب هایش خدا را عبادت كرده است.[1] [1] . (عدّة الداعی، ص224 ـ 225). #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #هر_روز_با_مفاتیح_الحیات 📚 مفاتیح الحیات ص 307 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فلسفه، مهندسی سلوک
فلسفه الهی مهم ترین بنیان معرفتی است که تأمینِ مبادی تصدیقی علوم دیگر را در نهاد خود دارد
🔹 فلسفه متعالی، این مهندسی را فراسوی سالکان کوی وصال ارائه نمود که هم راه رشد یعنی تقرّب به پروردگار موجود است و هم عبور در آن ممکن. نکته فاخر اینکه مقصود از نزدیک شدن و منظور از لقای الهی، ارتباط با برخی از اسمای حسنای خداست وگرنه دو منطقه وجوبی برای همگان و نیز برای همیشه ممنوع و ممتنع است: یکی نیل به ذات واجب که بسیط صِرف است و دیگری اکتناهِ اوصافِ ذات که عین ذات می باشند... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
فلسفه، مهندسی سلوک
فلسفه الهی مهم ترین بنیان معرفتی است که تأمینِ مبادی تصدیقی علوم دیگر را در نهاد خود دارد
🔹 فلسفه متعالی، این مهندسی را فراسوی سالکان کوی وصال ارائه نمود که هم راه رشد یعنی تقرّب به پروردگار موجود است و هم عبور در آن ممکن. نکته فاخر اینکه مقصود از نزدیک شدن و منظور از لقای الهی، ارتباط با برخی از اسمای حسنای خداست وگرنه دو منطقه وجوبی برای همگان و نیز برای همیشه ممنوع و ممتنع است: یکی نیل به ذات واجب که بسیط صِرف است و دیگری اکتناهِ اوصافِ ذات که عین ذات می باشند.
🔹 فلسفه کلّی، تأمینکننده صبغه الهی بودن همه علومی است که درباره موجودهای امکانی بحث می کنند یعنی فلسفه، مهمترین خدمتی که به علوم می کند این است که آنها را الهی و دینی مینماید زیرا ثابت می نماید که یکی از اصولِ و جامعِ هستی شناسی، نظام علّت و معلول است و معلول نسبت به علت خود، وجود رابط (نه رابطی) بوده و علت در قیاس به معلول، مستقل است و سلسله به هم پیوسته علل و معالیل به واجبالوجود منتهی میشود که صدر و ساقه جهان آفرینش، صنع اوست و چون خداوند، حکیم محض است، صنعت او با حکمت و هدفمندی مطرح است و سلسله علل فاعلی به فاعل بالذات ختم میشود و سلسله علل غایی به غایت و هدف بالذات مختوم میگردد و خداوند، فاعل بالذات: ﴿هو الاول﴾ و غایتِ بالذات: «هوالاخر» است پس جهان، مخلوق خداست و تمام علوم به خلقت شناسی بر میگردد یعنی موضوعاتِ مسائل، محمولاتِ آنها و ترتّب محمول ها بر موضوع ها همگی صنع خداست و هر رشته ای از علوم تجربی و ریاضی و تجریدی، پژوهش کار خدا را به عهده دارد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام حضرت آیتالله جوادی آملی(مد ظلّه) به همایش روز جهانی فلسفه
آبان 1388
🌐 http://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra