eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جهاد کبیر 🔸 مستحضر هستید که انسان به علم و معرفت شناخته می ‌شود. خدای سبحان مجاری ادراکی فراوانی به انسان عطا کرده است. اگر انسان به غیر حق مشغول نشود و خود را به باطل و امور اعتباری سرگرم نکند، در مسیر قرار می‌ گیرد؛ در این مسیر اول معانی جزییه را بعد از احساس می ‌فهمد، بعد صُوَر خیالیه را همراه با آن ادراک می ‌کند و از اینها عبور می ‌کند و به معانی برین عقلی در فلسفه نظری [می رسد]. 🔸 در فلسفه، تلاش و کوشش نفس این است که از و بگذرد و به آن معارف مجرد بار یابد و آنها را تحلیل کند و بپذیرد. در این معبر گاهی اینها به جای اینکه مُعین باشند، راهزن هستند. وهمِ تربیت نشده و خیالِ تعلیم نیافته در حد خود تلاش و کوشش می ‌کنند که با عقل نظری نبردی داشته باشند، گاهی به صورت جنگ سرد و گاهی به صورت جنگ گرم. عقل اگر بخواهد در جهاد علمی، وهم را تربیت کند و خیال را تربیت کند، یک تمرین و ریاضت ‌های علمی کامل می ‌طلبد که باید یک او را تقویت کند تا او وهم را خوب تربیت کند، خیال را خوب تربیت کند؛ این دو نیرو که از بهترین برکات الهی‌ هستند، اگر درست تربیت بشوند با عقل نظری در ادراک معارف برین همکاری می ‌کنند؛ معانی جزیی را، صور جزیی را که گاهی به صورت حدّ اصغر درمی ‌آیند در خدمت عقل نظری قرار می ‌دهند، عقل نظری در هنگام استدلال و قیاس که می‌خواهد معانی جزیی یا صور جزیی حدّ اصغر قرار بدهد، وهم را یا خیال را استخدام می ‌کند، آنها در خدمت عقل نظری‌ هستند؛ مثل فرشتگان جزیی که تابع فرشتگان کلی به معنای سعه هستند قرار می‌ گیرند. آن‌ گاه قیاس‌های علمی، چه قیاس اقترانی، چه قیاس استثنایی و قیاس شرطی، چه متصل، چه منفصل، ره آورد خوبی خواهند داشت. 🔸 در این زمینه، این جهاد، است، نه جهاد اکبر و اگر ـ خدای ناکرده ـ وهم تربیت نشود و عقل تربیت نشود و همواره با ستیز با عقل نظری در جنگ سرد و گرم سرگرم باشند، خروجی چنین رهزنی و غارتگری، مغالطات سیزده‌گانه یا بیش از سیزده‌گانه است. هر جا که عقل نظری گرفتار مغالطه‌ای از مغالطات معهود و معروف منطقی می‌شود، در اثر نافرمانی وهم و خیال نسبت به عقل نظری است، گاهی موضوع را جابجا می‌کند، گاهی محمول را جابجا می‌ کند، گاهی نسبت موضوع و محمول را جابجا می‌کند، گاهی لفظ تغییر می‌کند، گاهی معنا را عوض می‌کنند، این مغالطات سیزده‌ گانه یا بیش از سیزده‌ گانه، غارتگری وهم و خیال است نسبت به عقل نظری؛ لذا فلسفه در این عقبه کئود به مقصد نمی ‌رسد. این یک تعریف کوتاهی از است. 📚 پیام به همايش ملی فلسفه عرفان تاریخ: 1396/08/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی برگزار می شود. همزمان با ششمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی، بیستمین گردهمایی اعضاء و یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی برگزار می شود. این برنامه روز پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ از ساعت ۱۳ و برگزار و استاد معظم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی سخنرانی خواهند داشت. علاقمندان جهت ورود به جلسه مجازی از آدرس های زیر استفاده فرمایند: ▫️ مرکز آموزش مجازی اسراء https://el.esra.ir/ch/galasehhekmateslamiayatolahjavadiamoli ▫️ صفحه اینستاگرام رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی https://www.instagram.com/a_javadiamoli_esra/ ▫️ تلویزیون اینترنتی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء http://www.esra.ir/web/tv/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مخاطب الهی 🔸 «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَا یعَذِّبُ‏ قَلْباً وعاء [وَعَی‏] الْقُرْآنَ»؛[1] وعاء یعنی ظرف، قلبی كه واعی قرآن باشد خدا آن دل را عذاب نمی ‌كند، الآن هم وَعی به معنای معنا می‌ شود. ظرف وحی شدن باعث می ‌شود كه این ظرف حكم مظروف را پیدا كند، البته به مقدار خود با مظروف مرتبط خواهد شد یا می ‌شود؛ لذا از گزند عذاب الهی مصون است كه «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَا یعَذِّبُ‏ قَلْباً وعاء [وَعَى‏] الْقُرْآنَ». 🔸 عزیزان نوسال و قلبشان صاف است، اینها «حدیث العهد»[2] هستند. این نوسالان عزیز ما، این فرزندها و نوه‌ های ما اینها باید بدانند دلشان مثل آینه شفاف است، این مطلب اول. مطلب دوم آن است كه شفاف بودن و آینه بودن نیمی از راه است، عمده آن است كه ما بدانیم آینه را به كدام سمت نگه بداریم. شما عزیزان نوسالان، دبستانی ها، مقطع راهنمایی ها و دبیرستانی ها از دختران و پسران تجربه كردید، یك آینه شفاف بگیرید بروید در باغ وحش به این گرگ و گراز نشان بدهید، این آینه هست، شفاف هست و نشان می‌ دهد اما هر چه نشان می‌ دهد یا گرگ است یا گراز، قلب یك نوسال آینه است، اما به تعبیر مرحوم استاد الهی قمشه ‌ای ! «آینه شو تا بردت سوی دوست کوی دوست»[3] عمده آن است كه انسان بفهمد آینه را به كدام طرف نگه بدارد. الآن جریان تهاجم و شبیخون فرهنگی هست، هر چه در قبال این آینه قرار بگیرد همان را نشان می ‌دهد، خدای ناكرده بدآموزی ها را ببیند جذب می‌ شود، عادت های زشت را ببیند همان را نشان می ‌دهد. ▫️ پس اولیای مدرسه و منزل، پدران و مادران و دست اندركاران مجله ‌ها و رسانه‌ های گروهی اینها باید دو كار بكنند: یكی اینكه نگذارند این غبارآلود بشود و غبار اغیار را بزدایند، یك؛ ثانیاً اینكه بدانند و بتوانند راهنمایی كنند كه این آینه به كدام سمت قرار بگیرد. همین نوسالان عزیز وقتی آینه را به طرف آفتاب نگه داشتند می ‌بینند آفتاب در او می ‌تابد و اگر باغ وحش رفتند یا گرگ بود یا گراز درنده دیگر مار و عقرب بود همان ها را نشان می ‌دهد. 🔸 مطلب دیگر آن است كه این عزیزان ما یعنی این نوسالان اینها باید بدانند كه خدا با اینها هم سخن می‌ گوید! این ‌چنین نیست كه اینها چون مكلف نشده ‌اند و بالغ نشدند خدا با آنها سخن نمی‌ گوید، این‌طور نیست. هر جا هست، پیام خداست. اگر كودكی در حدّ شیرخوارگی است یا بازی كودكانه دوره دو ـ سه ساله و اینهاست كه اهل اندیشه نیست، این مشمول خطاب نیست؛ اما همین كه چیز می ‌فهمد و ممیز شد نه بالغ، اهل ادراك شد که می ‌فهمد چه چیزی بد است و چه چیزی خوب است این مخاطب خداست! ▫️ ذات اقدس الهی چندین خطاب دارد، از نازل‌ ترین و عمومی‌ ترین خطاب تا خصوصی ‌ترین خطاب؛ هم ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾[4] دارد، هم ﴿یا أَهْلَ الكِتَابِ﴾[5] دارد، هم ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾[6] دارد، هم ﴿یا أُوْلِی الالبَابِ﴾[7] و ﴿یا أُولِی الأَبْصَارِ﴾[8] و امثال ذلك دارد، هم ﴿یا أَیهَا الرُّسُلُ﴾ دارد، هم ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ﴾، پنج ـ شش قسم است و آن ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ﴾[9] آن مخصوص خاتم انبیا (علیهم آلاف التحیة والثناء) است، آن ﴿یا أَیهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّیباتِ﴾[10] از آن همه انبیاست، این ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾[11] از آن مؤمنین است، آن ﴿یا أَهْلَ الكِتَابِ﴾[12] از آن موحدان از یهودی ها و مسیحی ها و مانند آن اس،ت آن ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾[13] برای توده مردم است، هر كه باشد او می‌ تواند بفهمد. [1]. جامع الأخبار (للشعیری)، ص41. [2]. مبتدی، نوآموز، تازه ‌كار. [3]. دیوان حکیم الهی قمشه ای، غزل ۸۰ (غزل مشتاق کوی دوست)، ص۵۲۵. [4]. سوره بقره، آیه 21. [5]. سوره آل‌عمران، آیه 64. [6]. سوره بقره، آیه 104. [7]. سوره بقره، آیه 179. [8]. سوره حشر، آیه 2. [9]. سوره مائده، آیه 67. [10]. سوره مائده، آیه 41. [11]. سوره بقره، آیه 104. [12]. سوره آل‌عمران، آیه 64. [13]. سوره بقره، آیه 21. 📚 مصاحبه پیرامون جوانان تاریخ: 1377/06/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 درک حضور 🔸 هفته مبارك بسیج را گرامی می ‌داریم. یك بیان نورانی از وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود وقتی می‌ خواهی نماز بخوانی ـ چون نماز عمود دین است و اگر نماز قبول شد سایر اعمال مقبول است ـ «صَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ‏»؛[1] طرزی نماز بخوان كه گویا آخرین نماز توست، گویا داری وداع می ‌كنی. خب اگر هر نمازی كه ما می ‌خوانیم آخرین نماز ما فرض بشود خیلی با اخلاص و با حضور قلب خواهد بود و اینكه گفته شد مثل كسی كه آخرین نماز است برای آن نیست كه خیال بكند حالا كه من دارم می‌ میرم دست به كار بزنم، بلكه برای آن است كه حالا كه من دارم می‌ میرم تلاش و كوشش بكنم به جامعه ‌ام خدمت بكنم، چون اولین چیزی كه بعد از مرگ از من سؤال می ‌كنند این است كه عمرت را در چه راهی صرف كردی؟ خب اگر به من گفتند شما بیش از نیم روز فرصت نداری خب در همین دو سه ساعتی كه هستم بار مردم را بردارم و مشكل جامعه را حل كنم یا از من این را می‌ خواهند و اصلاً من را برای این خلق كردند كه زمین را آباد بكنم؟! ﴿هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها﴾،[2] این كه بار مردم است بدترین انسان است[3] این كه بار مردم را بر می ‌دارد انسان شریفی است. اگر به ما گفتند ببینید شما بیش از یك روز زنده نیستید خب ما تلاش می ‌كنیم که مشكل مردم را حل كنیم، چون اولین چیزی كه از ما سؤال می ‌كنند «عُمُرِكَ‏ فِیمَا أَفْنَیت»،[4] این هم یك مطلب. 🔸 حالا ما بنایمان بر این است كه نمازی كه می‌ خوانیم نماز «مُودِّع» باشد؛ با نماز وداع كنیم، چه طوری با نماز وداع كنیم؟ فرمود: «اعْبُدِ اللَّهَ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنْ‏ لَمْ‏ تَكُنْ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنَّهُ یرَاكَ»،[5] حالا می‌ خواهی وداع كنی، عبادتی را كه وداع می ‌كنید با معبود هم باید بالأخره یك ارتباط داشته باشی؛ طرزی نماز بخوان كه گویا خدا را می ‌بینی، این هم دو مطلب. 🔸 خدا را كه ﴿لا تُدْرِكُهُ اْلأَبْصارُ وَهُوَ یدْرِكُ اْلأَبْصَارَ﴾[6] با چشم كه نمی ‌شود دید، اینکه گویا خدا را می ‌بینی خب اگر ـ معاذ الله ـ با چشم می‌ شد ببینی، خب این دیدنش بی ‌اثر است، چه رسد به گویا! آن كه با چشم دیده می ‌شود كه كاری از او ساخته نیست، او جسم است، او موجود مادی است، او مثل انسان است، مثل حیوان است، یك روزی نبود و یك روزی هم نیست می ‌شود. آن كه با چشم دیده می ‌شود كه كاری از او ساخته نیست! فرمود خدا را طرزی عبادت كن كه گویا او را می ‌بینی، یعنی چه؟ یعنی گویا شاگرد علی ‌بن ‌ابی ‌طالب هستی كه آن حضرت فرمود: «مَا كُنْتُ‏ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ‏ أَرَهُ‏»؛[7] من آن نیستم كه خدا را با چشم دل نبینم و بپرستم. فرمود: «لَا تُدْرِكُهُ الْعُیونُ فِی مُشَاهَدَةِ الْأَبْصَارِ وَ لَكِنْ رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِیمَان»؛ طوری نماز بخوان كه گویا شیعه علی ‌بن ‌ابی‌ طالب هستی، این خلاصه حرف! 🔸 شیعه كه نیستیم، ولی گویا شیعه حضرت علی هستیم. ما ادعا داریم كه شیعه علی ‌بن ‌ابی‌ طالب هستیم وـ ان ‌شاء ‌الله ـ افتخار آن را داریم كه هستیم؛ زمان جنگ همین مطلب مشكل كشور را حل كرد، زمان سازندگی همین مطلب مشكل را حل كرد. اینها كسانی نیستند كه خدایی ناكرده شما در تلویزیون اینها را با دستبند ببینی كه فلان اختلاس كردند یا رانت خواری كردند. آن چیزی كه دستِ دستبند را می‌ بندد این است، آن چیزی كه دست دزدی و رانت خواری و رشوه ‌خواری را می ‌بندد همین نماز با اخلاص است. دست رشوه را می ‌بندد، نه رشوه دست او را ‌ببندد! این راه با نماز و مسجد حل می ‌شود. اگر خدایی ناكرده مسجد و حسینیه در این راه كامیاب نبود، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و زندان اوین و مانند اینها ده در صد را حل می‌ كند، چه اینكه می ‌بینید، آنها چقدر مگر موفق ‌اند؟! یك مأموری باید برای خود مأمور بگذارند! تنها چیزی كه مشكل مملكت را حل می‌ كند، خداست. [1]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص261. [2]. سوره هود, آیه61. [3]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص12؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ‏ أَلْقَى‏ كَلَّهُ‏ عَلَى‏ النَّاسِ‏ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَیعَ مَنْ یعُولُ». [4]. تحف العقول، ص249. [5]. مصباح الشریعة، ص8. [6]. سوره انعام, آیه103. [7]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص98. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/09/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خطر غفلت 🔸 فرمود ایمان مادامی كه آثارش بر او بار نباشد سودی ندارد؛ اگر كسی مؤمن بود ولی غفلت كرد، این غفلت تدریجاً آن ایمان را از بین می ‌برد و به كفر تبدیل می ‌كند. خطر تبدیل ایمان به كفر است. اول ارتكاب مكروهات است، بعد معاصی صغیره، بعد معاصی كبیره، بعد ابتلاء به اكبر كبائر كه كفر وشرك است. هر لحظه ‌ای كه انسان غافل شد فوراً باید آن غفلت را جبران كند؛ ﴿وَ إِمّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾.[1] اگر شیطان به انسان آسیبی رساند، برای محفوظ ماندن از این آسیب باید به خدا پناه ببرد؛ لذا فرمود شما بكوشید که این غفلت را به تبدیل كنید، اگر چند لحظه غافل ماندید الآن فرصت جبران اوست. 🔸 ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾؛[2] یعنی هنوز وقت آن نرسید كه مؤمن خاشع بشود؟! هنوز فرصت آن نیامد كه اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب شود؟! اگر الآن اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب نشد و این غفلت ادامه پیدا كرد، این غفلت مستمر قلب را قَسی می ‌كند. قلب قاسی قلبی مرده است. پس مؤمن اگر خاشع نشد خطر است. ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾، هم در برابر یاد حق و هم در برابر احكام الهی قلب او خاشع باشد، به این فكر نباشد كه احكام الهی ر ا به خود توجیه كند، به این فكر نباشد كه اگر میل او نپسندید نپذیرد، ﴿بِما لا تَهْوی أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ﴾ نباشد، در برابر یاد خدا و احكام خدا و باشد، چرا؟ برای اینكه ﴿وَ لا یكُونُوا كَالَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیهِمُ اْلأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾. [1] . سوره اعراف، آیه22؛ سوره فصلت، آیه36. [2] . سوره حدید، آیه16. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه 12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تقوای در خلوت 🔸 در بیان نورانی امیرالمؤمین (سلام الله علیه) آمده است كه «اِتَّقُوا مَعَاصِی اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»؛[1] فرمود از گناه در مانند گناه در بترسید، برای اینكه او كه امروز شاهد است، فردا قاضی هم‌ اوست! اگر همان شاهد قاضی باشد و عین عدل باشد، دیگر راه برای انكار نیست. فرمود آن كه امروز شاهد است فردا مسند قضا هم در اختیار اوست «اِتَّقُوا مَعَاصِی اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ». 🔸 یك وقتی می ‌فرماید: ﴿فَاتَّقُوا النّارَ الَّتی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَة﴾،[2] این تعلیق حكم بر وصف است. یك وقتی می ‌فرماید: ﴿یخافُونَ أَنْ یحْشَرُوا إِلی رَبِّهِمْ﴾؛ یعنی حشرتان به طرف كسی است كه به همه كارهای شما احاطه دارد، شما را پروراند، شما مربوب او بودید «من البدء الی الختم»، بنا‌براین جا برای انكار نیست. پس اگر سخن از حشر «الی رب» است خودش خوف ‌آور است! یك وقت می‌فرماید: ﴿فَاتَّقُوا النّارَ الَّتی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَة﴾ یا ﴿وَ أَنْذِرْهُمْ یوْمَ الْحَسْرَةِ﴾ یك وقتی می ‌فرماید: ﴿وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذینَ یخافُونَ أَنْ یحْشَرُوا إِلی رَبِّهِمْ﴾ که هیچ راه برای انكار نیست. 🔸 در همان بیان نورانی امیرالمؤمین (سلام الله علیه) در بخش دیگر فرمود: «وَ جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ وَ ضَمَائِرُكُمْ عُیونُهُ وَ خَلَوَاتُكُمْ عِیانُهُ»؛[3] فرمود از خدایی بپرهیزید كه آنچه شما پنداشتید اوست، خلوات شما عیون اوست، مشهد اوست، معین اوست! اعضاء و جوارح شما هم سربازان او هستند، آن وقت شما دارید با سرباز خدا در مقابل خدا به جنگ خدا می ‌افتید. اینكه در مورد فرمود ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾[4] اینكه اختصاصی به ربا ندارد، منتها ربا یك گناه كبیره است، حرب او هم حرب كبیر است، وگرنه هر گناهی و هر معصیتی حرب با خداست؛ آن ‌وقت اگر كسی با بخواهد به جنگ خدا برود اینكه غیر معقول است! «مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَكَ»،[5] «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَهُ».[6] [1]. نهج البلاغه، حكمت 324. [2]. سوره بقره، آیه 24. [3]. نهج البلاغه، خطبهٴ 189. [4]. سوره بقره، آیه 279. [5]. نهج البلاغه، حكمت188. . [6] نهج البلاغه، حكمت 408. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه انعام ـ جلسه 44 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مستطیع لقای حق 🔸 میلاد یازدهمین امام جهان تشیع حضرت امام حسن عسکری (سلام الله علیه) را به پیشگاه بقیة الله (ارواح من سواه فداه) تهنیت عرض می ‌كنیم و از ذات اقدس الهی مسئلت می ‌كنیم كه عیدی این را ما قرار بدهد كه از اولیای اهل بیت به شمار آییم. بهترین بزرگداشت یك امام نشر معارف همان امام است. وجود مبارك امام عسکری (صلوات الله و سلامه علیه) بیانات نورانی فراوانی دارد كه یكی از آن غرر بیانات آن بزرگوار این است: «إِنَّ الوُصُولَ إِلَی اللهِ سَفَرٌ لا یدرَكُ إِلاّ بِامتِطَاءِ اللَّیلِ»؛[1] یعنی وصول به یك سفر طولانی است، در سفر هم راحله لازم است، هم ره ‌توشه و زاد راه؛ ره توشه را قرآن كریم مشخص كرد فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقْوی﴾[2] غیر از تقوا چیزی زاد این سفر طولانی نیست، ولی راحله را اهل بیت مشخص كردند. آنچه را كه قرآن بیان می ‌كند، اهل بیت تبیین آن را به عهده دارند و آنچه را كه اهل بیت (علیهم السلام) بیان كردند قرآن كریم اصل آن را ارائه كرده است. 🔸 اگر سفر بدون زاد و راحله نیست، زاد را قرآن مشخص كرد فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقْوی﴾؛ بهترین توشه تقواست. كسی كه متقی نیست در این سفر می ‌ماند، وقتی ماند او را می ‌برند اما به جایی كه می ‌خواهند نه به جایی كه می‌ خواهد! چون همه را به بارگاه خدا می ‌برند، منتها بعضی را به جلال الهی و بعضی را به جمال الهی. هیچ كس نیست كه به مقصد نرسد، ولی اگر مقصد را خود انتخاب كرد به آسانی به بهشت می‌ رسد و اگر خود انتخاب نكرد، راه را طی نكرد یا در اثر فقدان توشه و تقوا ماند یا در اثر نداشتن آن مركب در بین راه ماند، افتاده‌ ها و ابناء السبیل را می ‌برند اما به جایی كه می‌ خواهند می ‌برند، نه به جایی كه او می‌ خواهد. به هر تقدیر انسان به لقای حق می ‌رسد، ولی این رسیدن یك توشه و یك راحله ‌ای را لازم دارد. 🔸 توشه را آن آیه مشخص بیان كرد كه ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقْوی﴾ و راحله را وجود مبارك امام یازدهم مشخص كرد كه این از آن غرر روایات امام عسکری (سلام الله علیه) است طبق این بیان وجود مباركش فرمود: «إِنَّ الوُصُولَ إِلَی اللهِ سَفَرٌ لا یدرَكُ إِلاّ بِامتِطَاءِ اللَّیلِ»؛ یعنی در این سفر طولانی به رفتن و به لقای ثواب الهی رفتن بدون مطیه و مركب گیری ممكن نیست و آن مركب است. یك انسان بی مركب به لقای رحمت خاص نمی‌ رسد و آن مركب این است كه انسان شب را زنده نگه بدارد. آنها كه شب را مركب گرفته ‌اند، شب زنده‌ دار بودند و اهل نماز شب [هستند] یقیناً با تقوا هم خواهند بود، چنین گروهی هم توشه دارند، هم مركب دارند. در سفر آن كه هم مركب دارد و هم توشه دارد، زاد و راحله‌ اش فراهم است، او مستطیع لقای حق است. [1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج75، ص380. [1]. سوره بقره، آیه197. 📚 سخنرانی عمومی شب میلاد امام حسن عسکری (علیه السلام) ـ مشهد مقدس تاریخ: 1373/06/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جنگ نرم 🔸 بخش های فرهنگی شما [بسیجیان] به نام یک نام پر برکتی است؛ زیرا رسالت اصلی انبیا در برابر طاغوتیان همین جنگ نرم بود كه فرمود: ﴿فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَّیناً﴾،[1] این لین و نرم به این معناست كه راه نفوذ را خود این لین و نرم فراهم می ‌كند؛ ممكن است كسی دلبسته باشد و نتواند از این فیض طَرْفی ببندد، ولی دل ‌شدگان و دلنوازان و دلبازها در عالم فراوان ‌اند كه این صدا را بشنوند. فرمود حرفتان نرم باشد، حرف نرم آن است كه راه نفوذ را خودش به همراه خود دارد! این آب در اثر آن نرمی ‌اش نافذ است. این مطلب اول ﴿فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَّیناً﴾. 🔸 [مطلب دوم اینکه] حرف نرم غیر از حرف سست است، حرف نرم غیر از حرف بی ‌برهان است. دو اصل را ذات اقدس الهی درباره قرآن كریم بیان فرمود كه در عین حال كه نرم است محكم است! یكی اینكه نرم است، نافذ است، دلپذیر است و مخالف فطرت نیست، فرمود: ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾؛[2] آسان است. اگر چیزی دلپذیر بود، مطابق بود، مطابق بود، مطابق بود دلپذیر است و چون دلپذیر است قبولش آسان است و سخت نیست، فرمود ﴿وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾ آسان است؛ اما با محتواست، مُتقن است، محكم است، مُبرهن است، فرمود: ﴿إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقِیلاً﴾؛[3] سخت نیست وزین است. بین وزین بودن و سخت بودن فرق است. این قرآن برهانی است، وزین و متقن است، اما دلپذیر! چون مطابق با فطرت است، مطابق با نظام هستی است. این دو اصل را كه ذات اقدس الهی درباره قرآن بیان كرد یكی و دیگری بودن، در قبال این دو اصل، دو اصل مذموم هست و آن این است كه باشد یعنی دلپذیر نباشد، فرمود قرآن این‌طور نیست، وحی این‌طور نیست، ما حرف نداریم، ما خفیف نداریم، سبك نداریم ثقیل داریم؛ اما عَسیر نداریم [بلکه] یسیر داریم، عُسر در كار نیست. هم ﴿إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقِیلاً﴾ وزین است مغزدار است، هم دلپذیر و دلنواز! اگر دلنواز است برای دل ‌ها آسان است و اگر سخت است یعنی هیچ كسی نمی ‌تواند آن را باطل كند، چون متقن است. [1] . سوره طه، آیه 44. [2] . سوره قمر، آیات 17، 22، 32 و 40. [3] . سوره مزمل، آیه 5. 📚 دیدار فرماندهان شبكه‌های جنگ نرم بسیج اساتید با حضرت استاد تاریخ: 1392/08/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سالروز رحلت سلام الله علیها ▪️ یك بانو می ‌تواند منشأ بركت در یك منطقه وسیعی باشد ... . 📚 کلیپ درس اخلاق 🔹 تاریخ: 1384/02/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 پیوند ولایی ▪️ سالروز رحلت كریمه اهل‌بیت (سلام الله علیها) است این سانحه سنگین را به پشگاه ولی‌عصر (اواحنا فداه) تعزیت عرض می‌ كنم و ذات اقدس الهی مسئلت می ‌كنیم توفیق تولی خاندان عصمت و طهارت و تبرّی از اعدای اینها را به همگان عطا كند! یك كریمه كه از دودمان نبوّت و ولایت است، به جایی می‌ رسد كه امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) درباره زیارت او هم توصیه و سفارش دارند و هم دستور و برنامه دارند. از وجود مبارك امام هشتم علی ‌بن‌ موسی ‌الرضا (سلام الله علیهما) رسیده است كه خواهر ما در قم مدفون است، هر كس این بانو را زیارت كند [1] و از وجود مبارك امام نهم امام محمد‌ تقی (سلام الله علیه) هم رسیده است كه عمه من در قم مدفون است و هر كس آن حضرت را زیارت كند .[2] ▪️ اعمالی كه باعث ورود در بهشت است یكسان نیست. بعضی از عمل های خیر باعث می‌ شود که انسان به بهشت راه پیدا می‌ كند، بعضی از اعمال خیر سبب می ‌شوند كه بهشت در اختیار اوست، نه او در اختیار بهشت! گاهی به ما می ‌فرمایند اگر فلان كار خیر را انجام دادی وارد بهشت می‌ شوی، گاهی می‌ فرماید اگر فلان كار خیر را انجام دادی ؛ در صورت دوّم كه بهشت برای كسی باشد، انسان هم دارد كه عدّه ‌ای رابه همراه ببرد. سرّ اینكه وجود مبارك امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) فرمودند هر كسی كریمه اهل‌بین فاطمه معصومه (سلام الله علیها) را زیارت كند بهشت برای اوست، این است كه او است. اگر كسی با دودمان عصمت و طهارت داشت، می ‌كوشد كه رایحه ولایت و طعم ولایت در هستی او پدیدی آید و خود جزء بشود. اگر كسی جزء اولیای خدا شد و ولی الله شد، بهشت مشتاق اوست. ▫️ در برخی از روایات ما آمده است كه بهشت مشتاق سلمان است،[3] اشتیاق بهشت به سلمان بیش از علاقه سلمان به بهشت است؛ سرّش آن است كه بهشت محصول صحیح و صحیح و صالح است و عقیده و اخلاق و اعمال جزء شئون ادراكی و عملی انسان است. اگر بهشت در اثر عقیده و خلق و عمل است و اگر عقیده و خلق و عمل جزء شئون ادراكی و عملی روح آدم ‌اند، پس روح انسان والاست كه در اثر تحصیل عقیده و اخلاق و اعمال بهشت را می ‌سازد، بهشت مملوك انسانی است كه است. [1]. کامل الزیارات، ص324؛ «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ». [2]. کامل الزیارات، ص324؛ «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ». [3]. روضة الواعظین و بصیرة المتعظین (ط - القدیمة)، ج2، ص286؛ «وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَ‏ الْجَنَّةَ تَشْتَاقُ‏ إِلَى‏ ثَلَاثَةٍ قَالَ عَلِی ع مَنْ هَؤُلَاءِ الثَّلَاثَةُ قَالَ أَنْتَ مِنْهُمْ وَ أَنْتَ أَوَّلُهُمْ وَ سَلْمَانُ الْفَارِسِی فَإِنَّهُ قَلِیلُ الْكِبْرِ وَ هُوَ لَكَ نَاصِحٌ فَاتَّخِذْهُ لِنَفْسِكَ وَ عَمَّارُ بْنُ یاسِرٍ یشْهَدُ مَعَكَ مَشَاهِدَ غَیرَ وَاحِدَةٍ لَیسَ مِنْهَا إِلَّا وَ هُوَ كَثِیرٌ خَیرُهُ مُضِی‏ءٌ نُورُهُ عَظِیمٌ أَجْرُهُ». 📚 سخنرانی عمومی در سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تاریخ: 1378/05/02 🆔 @a_javadiamoli_esra