بر مدار کتاب و سنت.mp3
1.78M
💠 روز پنجم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 بر مدار کتاب و سنت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بر مدار کتاب و سنت
🔹 جهان دو بخش دارد: بخش فراطبیعت و بخش طبیعت; بخش فراطبیعت دست جعل و #بدلی_سازی به آن نمی رسد، ولی در قلمرو طبیعت از توحید تا ایمان, از ایمان تا توحید همه مراحل پنج گانه بدلی ساختند, جعل كردند و مانند آن. عرفان هم از این جریان مصون نمانده است، عرفان كاذب با عرفان صادق, عرفان باطل با عرفان حق, عرفان قبیح با عرفان حَسن, عرفان شرّ با عرفان خیر، جعل كردند، بدلی ساختند. عرفان آن است كه در #مدار_كتاب_و_سنت باشد «و لاغیر». ذرّهای از دین فاصله نگیرد، چه كسی عارف تر از علی بن ابیطالب است؟! علی (صلوات الله و سلامه علیه) عارف بود هم به لحاظ مبدأ و هم به لحاظ معاد, هم به لحاظ وحی و نبوّت.
🔹 ممكن است كسی حكیم باشد توحید را با برهان بشناسد, معاد را با برهان بشناسد, وحی و نبوّت را با برهان بشناسد، این حكیم است, فیلسوف است و نه عارف! عارف آن است كه #علم_حضوری داشته باشد, #علم_شهودی داشته باشد، آن كه ببیند، نه آن كه بفهمد! آن كه بیابد نه آن كه بگوید! آن كه در جان خود احساس تجربه عرفانی داشته باشد، وجود مبارك علی بن ابیطالب (علیه أفضل صلوات المصلّین) عالی ترین عارف است كه گفت: «یاَ غَایةِ آمَالِ العَارِفینَ»،[1] درباره خدا فرمود من خدا را نفهمیدم، بلكه خدا را دیدم! از او سؤال كردند آیا شما خدا را دیدی؟ فرمود: «مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَه»،[2] پس آغاز عالم, مبدأ عالم, توحید عالم را او #دید، نه فهمید! آن كه فهم دارد حكیم است, آن كه میبیند عارف است.
🔹 #مولوی ای كه شاگرد #شمس است در دو مرحله دو نوع سخن دارد, اگر حكیمانه بخواهد سخن بگوید، می گوید:
ای برادر تو همان اندیشه ای ٭٭٭ مابقی خود استخوان و ریشه ای[3]
انسان به جز علم و دانش سرمایه ای ندارد، آنچه می ماند و #ماندنی است ادراك است و فهم است و برهان است و دلیل، ولی وقتی به ذات اقدس الهی می رسد كه او مفهوم نیست تا با علم حصولی درك شود، همین #مولوی شاگرد #شمس, همین مولوی كه می گفت: «ای برادر تو همان اندیشه ای» گفت: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا»[4] مگر خدا مفهوم است كه به ذهن بیاید؟! مگر خدا مثل شمس و قمر است كه به ذهن بیاید؟! مگر خدا مثل آسمان و زمین است كه با علم حصولی و استدلالی و مفهوم به ذهن بیاید؟!
آفت ادراك آن قال ست و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال[5]
🔹 حكیم می گوید من مطلب نظری را با مفهوم بدیهی می فهمم, فقیه میگوید چنین است, اصولی می گوید چنین است, محدّث می گوید چنین است كه مطلب مشكل را با مطلب آسان باید فهمید; یعنی با مقدّمات بدیهی به نتیجه می رسیم، این راه اندیشه است؛ اما ذات اقدس الهی كه مفهوم نیست! خدا كه ماهیت ندارد! او حقیقت هستی خارجی است، او كه به ذهن نمی آید؛ لذا مادامی كه مرز فقه است و اصول است و حكمت است و حدیث است و برهان است و فلسفه, حرف مولوی شاگرد شمس این است: «ای برادر تو همان اندیشه ای»، اما وقتی نسبت به خدا رسید، فرمود: «گردن بزن اندیشه را ما از كجا او از كجا», «آفت ادراك این قیل است و قال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال»، شما مفهوم نظری را میخواهی با مفهوم بدیهی حل كنی؟! خون را با خون میخواهی بشویی؟! آن مشكل نظری را باید از تن بیرون ببری, از ذهن بیرون ببری «از علم به عین آمد و از گوش به آغوش»[6] باید بیرون بروی و مشاهده كنی! مگر میشود چیزی كه عین خارجی است مفهوم نیست و ماهیت نیست و به ذهن نمی آید را با ذهن حل كنی؟!
[1]. اقبال الاعمال (ط ـ القدیمة)، ج2، ص708.
[2]. الکافی (ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص98.
[3]. مولوی (مثنوی معنوی)، دفتر دوم، بخش9.
[4]. غزلیات دیوان شمس، غزل شماره33.
[5]. مولوی (مثنوی معنوی)، دفتر سوم، بخش226.
[6]. دیوان اشعار حکیم سنایی، غزلیات، غزل شماره 209؛ «دردی که به افسانه شنیدم همه از خلق ٭٭٭ از علم به عین آمد و از گوش به آغوش»
#سالروز_وفات_جلال_الدین_محمد_بلخی_معروف_به_مولوی
#عرفان_حقیقی
#ماندنی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش شمس تبریزی
تاریخ: 1394/07/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
کاربردهای اجتماعی سیره حضرت فاطمه(س) برای زندگی امروز
به همت حسینیه مجازی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، گفتوگویی مجازی با موضوع «راه و رسم فاطمی» شب گذشته، ۲۷ دیماه، همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادیآملی، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء به صورت مجازی برگزار شد.
عاجز از شناخت جایگاه حضرت زهراییم!
حضرت فاطمه(س) از کمال برتر و بالاتری برخوردار است، نمیتوانیم درباره شخصیت او صحبت کنیم، تراز او تراز لیلةالقدر است، تراز او ترازی است که وقتی در محراب قرار میگیرد، برای ملائکه و عالم، روشنایی و فروغ به همراه دارد، تراز او تراز کسی است که رسول گرامی اسلام(ص) به احترام او از جای بر میخیزد و شکوه و عظمت او را تکریم و تعظیم میکند و میگوید: هر وقت مشتاق بهشت میشوم دخترم زهرا(س) را میبوسم و میبویم. تراز حضرت فاطمه(س)، تراز حضرت علیبن ابیطالب(ع) است که رسول گرامی اسلام(ص) در حق او فرموده است: «لَو لَمْ یُخْلَقْ عَلِیٌّ لَمْ یَکُنْ لِفاطِمَةَ کُفْوٌ»، اگر علی نبود احدی در روی زمین همتای زهرای مرضیه نبود. تراز زهرا(س) انسانی است که اُم الائمةِ النُجَباء، تراز فاطمه(س) تراز کسی است که حضرت بقیهاللهالاعظم(عج) دربارهاش میفرماید: در مادرم حضرت فاطمه(س)، اسوه و الگویی است که سعی میکنم از او بیاموزم. تراز حضرت زهرا(س) تراز انسانی که وقتی در محراب قرار میگیرد، از جانب جبرائیل امین سلام خدا را میشنود و زهرا(س) عرض میکند: «إنَّ الله هُوَ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَإلَیْهِ السَّلامُ».
news.esra.ir
مردم سالاری دینی.mp3
1.3M
💠 روز ششم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 مردم سالاری دینی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مردم سالاری دینی
🔹 بشر را قانون باید اداره كند، هیچ چاره ای نیست! این #قانون یا الهی است یا بشری، یعنی در حقیقت الحادی، چون بشر منهای دین اگر بخواهد قانون را وضع كند الحادی می شود. قانونی كه در كشور هست یا الهی است یا الحادی، اگر الحادی شد آن گاه آن چهار قسم [حکومت] مطرح است: یا یك فرد است و قانون همان رأی اوست كه ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾[1] حكم می كند. یا مجلسی دارند كه آرای آن نمایندگان تصویب كننده قانون است. یا حزبی دارند یا عموم مردم انتخاب می كنند كه اگر هم این قسم چهارم را قبول كردند مردمسالاری می شود، دیگر #مردم_سالاری_دینی نیست. اگر دموكراسی هست، دموكراسی مردمی است نه #دموكراسی_دینی! اما اگر قانون حاكم بر ملت #قانون_الهی بود وحی بود ـ كما هو الحق ـ آن وقت این اَشكالی دارد كه چند شكل و چند صورت ممكن است كه #قانون_الهی پیاده بشود.
🔹 وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كه در مدینه آمد، می خواهد #حكومت تشكیل بدهد و نظام تأسیس كند؛ نه نظام فردی كه دیكتاتوری است، نه نظام سلطنتی كه آن هم از یك نظر دیكتاتوری است، نه نظام حزبی و نه نظام مردم سالاری عادی كه دین در آن حكومت نكند، می خواهد دین حكومت كند! برای اینكه دین #حكومت كند، فرمود ولایتِ امور شما را وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به عهده دارد. ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾، وقتی ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ اُولیٰ شد نسبت به غیرمؤمنین هم به طریق اُولیٰ از جان اینها اولیٰ و سزاوارتر است. چرا؟ برای اینكه هم به اینها مهربان و رئوف است كه در سوره مباركه «توبه» گذشت ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ﴾،[2] هم مصلحت اینها را حكیمانه و بهتر از اینها می داند و هم مصلحت اینها را معصومانه آگاه است و هم مصلحت اینها را معصومانه اجرا می كند. خب اگر معصومانه مصلحت یك ملت را می فهمد و معصومانه هم اجرا می كند، این یقیناً اُولیٰ میشود، این دیگر اولویت تعیینی است نه تفضیلی! همان طور كه جمله بعد كه دارد ﴿وَأُولُوا الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ﴾ آن اولویت تعیینی است و نه تفضیلی؛ یعنی با بودِ طبقه اول به طبقه دوم اصلاً ارث نمی رسد یا با بودِ طبقه دوم اصلاً به طبقه سوم ارث نمی رسد اولویت و تعیینی است، این جا هم ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾.
[1] . سوره جاثیه، آیه 23.
[2] . سوره توبه، آیه 128.
#ارايه_نظريه_ولايت_فقيه_توسط_امام_در_نجف
#قانون_الهی
#حکومت_دینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب ـ جلسه 3
تاریخ: 1392/01/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
لینک سامانه مجازی سلسله مباحث اخلاقی استاد حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
👇👇👇👇
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
🔸 پنج شنبه ۹۹/11/2- ساعت ۱۰ صبح
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
جلد 57 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 57 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بینالمللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
جلد 57 تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات 78 تا آخر سوره مبارکه انبیاء و تفسیر سوره آیات 1 تا 37 سوره مبارکه حج اختصاص دارد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
@a_javadiamoli_esra
جمع ظاهر و باطن.mp3
1.97M
💠 روز هفتم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 جمع ظاهر و باطن
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جمع ظاهر و باطن
🔹 وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) هم بین ظاهر و بین باطن جمع كرد، هم ما را به این كار تشویق كرد! برخی ها #علم_زده اند، به همان بحث های علمی و تجربی اكتفا می كنند و می گویند دعا چیست؟ معاذ الله صدقه چیست؟ صله رحم چیست؟ توسل چیست؟ این یك #تفریطی است. برخی ها گرفتار #افراط اند؛ بدون اینكه از مسائل تجربی و علوم استفاده كنند، به همان صدقه و صله رحم و امثال ذلك بسنده می كنند.
🔹 وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) بین غیب و شهادت، بین ظاهر و باطن را جمع كرد فرمود: ما یك دستوری داریم كه خودمان را عمداً در معرض خطر نیندازیم و یك دستوری هم داریم كه برابر غیب باید #توكل كنیم، #توسل كنیم، بسیاری از چیزها را نمیدانیم که كار را باید به علیم بسپاریم و مانند آن. [به فرزندان خود فرمود] شما خودتان را عمداً در معرض خطر نیندازید! در دروازه ورودی كه ایست بازرسی است، یازده نفری با این قیافه ناشناس وارد بشوید بالأخره متهم میشوید! تا بازرسی كنند و جستجو كنند و بفهمند شما بیگناهید، در سال قحطی و گرانی مدت ها طول می كشد؛ لذا ﴿لاَ تَدْخُلُوا مِن بَابٍ وَاحدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ﴾،[1] این یك امر پیش بینی ظاهری است كه خردمندانه این كار را كرد. بعد فرمود به اینكه كار اساسی به دست دیگری است! باید توكل بكنیم و ماهم توكل می كنیم. این جمع بین تجربه و تجرید، جمع بین غیب و شهادت، جمع بین #علم_و_توسل، #علم_و_توكل و مانند آن است.
🔹 این چنین نیست که كسی بگوید من دارو می خورم چه كار دارم اثر بكند یا نه، دعا یعنی چه یا ـ معاذ الله ـ صله رحم یعنی چه؟ بالأخره اگر بیماری بخواهد خوب بشود، حداقل پنج مرحله دارد كه هیچ كدام در اختیار او نیست؛ به كدام طبیب مراجعه كند در بین این همه اطبا كه اشتباه نكند؟ باید فكرش راهنمایی بشود به یك طبیبی كه حاذق است و متخصص در این رشته است. خب چه كسی عهده دار عدم اشتباه و سهو و نسیان طبیب است؟ ده ها بار ممكن است یك طبیب اشتباه بكند. چه كسی فكر طبیب را به تشخیص واقعی بیماری هدایت می كند؟ این یك راهنمایی دیگری میخواهد. بعد از تشخیص بیماری، چه كسی فكر طبیب را به تشخیص داروی معالج هدایت میكند؟ طبیب در تشخیص بیماری اشتباه نكرده، لكن در تشخیص داروی معالج ممكن است یك كسی گرفتار جهل سهو و مانند آن بشود، پس یك راهنما میخواهد. بعد از اینكه این سه مقطع درست شد، حالا به كدام داروخانه برویم كه آنها حواسشان جمع باشد و داروها را اشتباهی نپیچند؟! مگر اتفاق نیفتاد؟ در خیلی از موارد داروخانه دارو را اشتباهی پیچیده است. بعد از اینكه این مقطع چهارم هم تمام شد، در خیلی از موارد آن پرستار دارو را اشتباهی می دهد یا علل و عواملی پیش میآید كه مشكلی دارد در موقع عمل كردن یا بر فرض او به موقع دارو را رساند، این مزاج را باید پذیرای تأثیر آن دارو قرار بدهد! خب اگر ما علماً و عملاً، از شمال و جنوب، از شرق و غرب به جهل و سهو و نسیان محدود بودیم بالأخره باید به كسی مراجعه كنیم كه حل مشكلات را بلد است، این می شود توسل!
🔹 اگر بگوییم كه ما با دعا و توسل مسئله را حل می كنیم، این برخلاف نظام است! خود ذات اقدس الهی اسباب قرار داد علل قرار داد داروها را آفرید گفت بروید تحقیق كنید اسرار الهی و آیات الهی با همین علم مشخص می شود، شما هرچه عالمتر بشوید اسرار الهی را بهتر درك می كنید! بنابراین #جمع_بین_غیب_و_شهادت این است كه صدقه و توسل و توكل و امثال ذلك در جای خود، مراجعه به مسائل علمی و طبی و امثال ذلك هم در جای خود؛ لذا هر دو قسمت را وجود مبارك یعقوب انجام دادند.
[1] . سوره یوسف، آیه 67.
#افراط_و_تفریط
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف ـ جلسه 56
تاریخ: 1383
🆔 @a_javadiamoli_esra