eitaa logo
کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی
16هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
29 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
وظیفه حوزه تنها جهل‌زدایی نیست، بلکه باید با جاهلیت مبارزه کند 📌 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم که با موضوع «حوزه پیشرو و سرآمد» در مدرسه علمیه امام کاظم علیه‌السلام برگزار شد، حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی ضمن تقدیر از تلاش‌های علمی و پژوهشی اساتید و دانش‌پژوهان حوزه، بر ضرورت تعمیق اندیشه دینی و تقویت بنیه علمی و عقلی حوزه‌های علمیه تأکید کردند. ◀️ ایشان در آغاز سخنان خود با تجلیل از عالمان و پژوهشگران حاضر در اجلاس بيان داشتند: از کوشش و تلاش کسانی که با ایراد سخن یا ارائه مقاله بر وزن علمی این نشست افزودند، حق‌شناسی می‌کنیم و از ذات اقدس اله مسئلت داریم نظام پایدار امامت و امت ایران اسلامی را در سایه لطف ولی‌عصر عجل‌الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف حفظ فرماید. ▫️ رسالت اصلی حوزه‌های علمیه تنها تعلیم و جهل‌زدایی نیست، بلکه فراتر از آن، مبارزه با جاهلیت است. در ، صرف علم‌آموزی و رفع جهل کافی نیست؛ باید ریشه‌های جاهلیت شناخته و زدوده شود! آنچه صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها در فرمودند، نمونه‌ای از همین بیداری در برابر جاهلیت بود چرا که وقتی افرادی در مقابل امامت قرار می گیرند، این دیگر جهل نیست، بلکه جاهلیت است. ✔️ حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید در کنار تعلیم و تربیت، با همه اشکال جاهلیت در عرصه‌های فکری، اخلاقی و اجتماعی مبارزه کنند. ❇️ در نظام امامت و امت، معصیت و انحراف صرفاً خطا نیست، بلکه بازگشت به جاهلیت است. عالم دینی باید بتواند جاهلیت زمان خود را بشناسد و برای زدودن آن قیام کند. ⛔️ اگر در یک نظام، معصیت و مفاسدی مانند اختلاس و تبعیض رخ دهد، مردم احساس بی اعتمادی فاصله می کنند و آن نظام بی پناه می شود؛ زیرا این دیگر جهل نیست، بلکه جاهلیت است. کسی که می‌خواهد نظامش، نظام امامت و امت باشد، چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت نیابت، باید بداند که جاهلیت غیر از جهل است. جاهلیت تنها ناآگاهی علمی نیست؛ جاهلیت پدیده‌ای فراتر از جهل فردی است و ریشه در ساختارهای نادرست دارد. ✨ حوزه و دانشگاه، مسجد و حسینیه، هرکدام رسالت ویژه‌ای دارند، اما همه باید در مسیر زدودن جاهلیت حرکت کنند؛ زیرا جاهلیت، ضد نظام امامت و امت است. 🔸مرحوم کلینی در مقدمه کتاب کافی می گوید که یک ملت، عقل است؛ اگر حوزه بخواهد در مسیر امامت حرکت کند، باید عقلانیت را تقویت کند و در کنار فقه و اصول، منطق و فلسفه‌ای قوی و غنی داشته باشد تا بتواند به نیازهای فکری جامعه پاسخ دهد. 🔻 اصول ما غنی و پرمایه است، اما جای برخی مباحث عمیق در آن خالی است و باید این خلأها را پر کرد تا حوزه بتواند پاسخ‌گوی باشد. ✅ در جامعه اسلامی باید نظام فقهی و قضایی به گونه‌ای باشد که با مبانی امامت هماهنگ شود. همچنین فقه و اصول باید پاسخ‌گوی باشد و با منطق قوی و بینش دقیق به میدان بیاید. اگر برخی از مسائل در جامعه امروز کارآمدی ندارد، باید با اجتهاد عمیق و بازخوانی مبانی اصلاح شود. 👈 گر کسی استعداد دارد، موظف است با جدیت در مسیر علم، عقل و ایمان گام بردارد. حوزه باید عالمان آگاه، خردمند و شجاع تربیت کند تا در برابر جاهلیت‌های نوین، نظام امامت و امت را پاسداری نمایند❗️ امیدواریم تلاش‌های همه شما مقبول درگاه الهی و مورد رضایت ولی‌عصر ارواحنا فداه قرار گیرد. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/7107945 تاریخ: ۱۴۰۴/۰۸/۱۵ 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نکات مهم سخنان آیت‌الله العظمی جوادی آملی در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم 🔻 رسالت حوزه فقط تعلیم و جهل‌زدایی نیست، بلکه مبارزه با جاهلیت است. همان‌گونه که در خطبه فدکیه در برابر جاهلیت زمان خویش ایستادند. 📌 حوزه و دانشگاه باید در کنار تعلیم و تربیت، با همه اشکال جاهلیت در عرصه‌های فکری، اخلاقی و اجتماعی مبارزه کنند. ✔️ معصیت و انحراف در ، خطا نیست؛ بازگشت به جاهلیت است. ✔️ جاهلیت پدیده‌ای ریشه‌دار در ساختارهای غلط اجتماعی و سیاسی است. 🔸 حوزه باید در کنار فقه و اصول، منطق و فلسفه‌ای قوی و زنده داشته باشد تا پاسخ‌گوی نیازهای فکری جامعه باشد. ▫️ اصول فقه ما غنی است، اما جای برخی مباحث عمیق در آن خالی است. ▫️ باید این خلأها را پر کرد تا حوزه پاسخ‌گوی مسائل زمان باشد. ✅ فقه باید کارآمد و پاسخ‌گوی نیازهای جدید باشد. ✅ اگر برخی احکام در جامعه کارآمدی ندارند، باید با اجتهاد عمیق و بازخوانی مبانی اصلاح شوند. 👈 حوزه باید عالمان آگاه، خردمند و شجاع تربیت کند تا در برابر ، از نظام امامت و امت پاسداری کنند. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/7107945 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
16.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سپهر معنا 📌 ، باید آن را درس خواند، بحث کرد و بعد به جامعه منتقل کرد. براهین فراوانی چه در توحید، چه در وحی و نبوت و چه در مسئله آیات قرآن دارد. علل اختلاف و اتحاد را ذکر می‌کند. ✨ همان‌گونه که مریم سلام‌الله‌علیها جهانی شد، باید فاطمه سلام‌الله‌علیها نیز جهانی بشود❗️ 📖 شناخت فاطمه، از مسیر خطبه‌های نورانی اوست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/njg031e ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/9GgIsQyE5To 🔖 | | | | | | 📚 درس اخلاق تاریخ: ۱۳۹۷/۱۱/۱۱ 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیاتِ قرآنی ✨ مرگ هر کسی برابر زندگی اوست اگر ائمه فرمودند: یک عده مرگشان مرگ جاهلیت است، یعنی جاهلیت‌وار زندگی کردند! 👈 چون جاهلیت‌وار زندگی کردند: «كَمَا تَعِیشُونَ تَمُوتُونَ، وَكَمَا تَمُوتُونَ تُبْعَثُونَ» هر طرزی، در هر حدی که انسان زنده است، با همان وضع می‌میرد و با همان وضع محشور می‌شود. 🌿 وجود مبارک ولیّ عصر (عج) همانند سایر ائمه‌(علیهم‌السلام)، است. 💬 اینکه گفته شد: «اگر کسی امامش را نشناسد، مرگش مرگ جاهلیت است» و اگر کسی بخواهد مرگ عقلانی داشته باشد، باید امام‌شناس باشد، برای این است که: 📖 امام حرفی جز حرف ندارد ـ اولاً و قرآن کاری هم جز زنده کردن ندارد ـ ثانیاً. ❇️ فرمود: اگر کسی امام زمانش را بشناسد، زنده است. شناختن یعنی چه؟ 👇👇👇 1️⃣ معرفت پیدا کند به شخص او و شخصیت او ـ اولاً 2️⃣ معرفت پیدا کند به ره‌آورد او ـ ثانیاً 3️⃣ عمل کند به ره‌آورد او ـ ثالثاً 4️⃣ این عمل را به جامعه منتقل کند ـ رابعاً 5️⃣ جامعه را به امت امام زمان برساند ـ خامساً تا بشود زنده 🌱 📜 فرمود: این راه مقدور است‼️ 📚 سخنرانی در مراسم عمامه گذاری تاریخ: ۱۴۰۳/۱۱/۲۶ 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اپلیکیشن جامع «أریکة تسنیم»؛ دریچه‌ای نو به آثار آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، در دسترس همگان 📌 نرم‌افزار ، نسخه نخست، گنجینه‌ای دیجیتال و پژوهشی از آثار علمی و تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی است، که با هدف دسترسی آسان، یکپارچه و نوین به محتوای قرآنی و آثار مکتوب و صوتی معظم‌له طراحی شده است. 🎧 این سامانه، مجموعه‌ی کامل متن و صوت جلسات شامل ۱۱۴ سوره را به‌صورت توأمان و جلسات منسجم (متن و صوت هم‌زمان) ارائه می‌کند، تا کاربر بتواند در هر زمان و مکان به جلسات مورد نظر دسترسی داشته باشد. ◀️ لینک دانلود: کافه بازار ◀️ لینک خبر: 🌐news.esra.ir/fa/w/6997338 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات ۲. تولید (بهره ‌ور ساختن مال) 🔹 انواع کسب
(راه‌های تولید)
ج. تجارت آداب
 تجارت حلال
پذیرش پشیمانی خریدار: رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به حکیم بن حزام اجازه تجارت نداد، مگر پس از آنکه تعهد گرفت که پشیمانی طرف معامله را بپذیرد به تنگدست مهلت دهد و حق را رعایت کند؛ به سود او باشد یا نباشد. [۱] [۱]. إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمْ یأْذَنْ لِحَكِیمِ بْنِ حِزَامٍ بِالتِّجَارَةِ حَتَّی ضَمِنَ لَهُ إِقَالَةَ النَّادِمِ وَ إِنْظَارَ الْمُعْسِرِ وَ أَخْذَ الْحَقِّ وَافِیاً وَ غَیرَ وَافٍ (الکافی، ج۵، ص۱۵۱). 📚 مفاتیح الحیات ص ۶۱۳ 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 nashresra.ir 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 الگوی جاودان ❇️ اهل‌بیت عصمت (علیهم‌السلام) از جمله حضرت زهرا (علیها‌السلام)، حقیقتی فرازمانی و فرامکانی دارند. 👈 الگوبرداری از سیره و رفتار و گفتار حضرت زهرا (علیها‌السلام) در همه دوران‌ها حجت است و همه انسان‌ها می‌توانند به ایشان تأسّی نمایند. 👇👇👇👇 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فاطمه (علیها السلام) الگویی فراتر از زمان و مکان ▫️یکی از مهم‌ترین موانعی که در ذهن یک جوان برای تمسک به شیوه و سنت اهل‌بیت پیامبر ‌(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به‌ویژه صدیقه کبری ‌(علیها‌السلام) وجود دارد، این است که شرایط زندگی در عصر حاضر با شرایطی که پیامبر و اهل‌بیت ‌(علیهم‌السلام) در آن زندگی می‌کردند بسیار متفاوت است. پیداست که در زندگی هر فرد، موقعیت اجتماعی، خانوادگی، فرهنگ حاکم بر جامعه، قومیت، آداب و رسوم و امکانات ارتباطی تأثیرگذارند و این تفاوت‌ها مانع می‌شود تا جوان بپذیرد که می‌تواند اهل‌بیت ‌(علیهم‌السلام) را در همه ابعاد زندگی سرمشق خود قرار دهد؛ اما با دقت در چند نکته روشن می‌شود که اهل‌بیت عصمت ‌(علیهم‌السلام) از جمله حضرت زهرا ‌(علیها‌السلام)، حقیقتی فرازمانی و فرامکانی دارند. 🔹 نکته اول: از نگاه انسان منصف، زمانی می‌توان دین الاهی را به عنوان برنامه هدایت انسان به سوی سعادت و کمال ابدی پذیرفت که در هر زمانی نیاز افراد را متناسب با شرایط زمان، مکان و فرهنگ در نظر گرفته باشد. ائمه دین نیز به عنوان انسان کامل و الگوی مناسب، در عمل و رفتار خود مقید و منحصر به همان زمان و مکان نبوده‌اند. 👈 نیازهای انسان دو گونه‌اند: ثابت و متغیر. شأن ثابت او برآمده از فطرت توحیدی است و تغییر نمی‌کند؛ مانند عدالت و پرهیز از ظلم. توصیه‌های دین و رفتار اهل‌بیت ‌(علیهم‌السلام) که برآمده از چنین حقایق ثابت‌اند، در طول تاریخ ارزش خود را از دست نمی‌دهند. اما در نیازهای متغیر مانند آداب و رسوم، نوع پوشش یا خوراک، حتی در زمان خود اهل‌بیت ‌(علیهم‌السلام) نیز تبعیت از فرهنگ محل توصیه شده است؛ اگرچه حدود کلی آن را نیز بیان کرده‌اند. 🔹 نکته دوم: اهل‌بیت ‌(علیهم‌السلام) به مخزن علم لایزال خداوند وصل بودند؛ علمی که نه محدود به زمان بود و نه در بند مکان. آنان هرگاه اراده می‌کردند به اذن خداوند نسبت به همه انسان‌های عالم از آغاز تا پایان آگاه می‌شدند، و آنچه برای همه اعصار بیان می‌فرمودند، با ملاحظه نیاز انسان در همه دوران‌ها بود. 📚 فاطمه (س) اسوه بشر، ص۳۱. 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 خشیت مخلصانه 📌 از وجود مبارك حضرت زهرا (س) دعایی نقل شده است: ✔️ «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ كَلِمَةَ اَلْإِخْلاَص» یعنی: خدایا! از تو و را می‌خواهم. ✔️ «وَ خَشْیتَكَ فِی اَلرِّضَا وَ اَلْغَضَب» یعنی در حال و ، خشیت تو را در نظر داشته باشم. ✨ چنین انسانی، غضبش می‌شود و رضایش . 👈 حضرت زهرا (سلام الله علیها) نه به چیزی راضی بود جز آنچه خدا راضی است، و نه از چیزی خشمگین جز آنچه خدا بر آن خشم دارد. 📚 سوره مبارکه مومنون جلسه 9 تاریخ: ۱۳۹۰/۰۲/۱۳ 🌐 esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra