💠 مفاتیح الحیات
#شماره252
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#اصلاح_و_پیرایش
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: موی سفید نورانیت است؛ آن را نكَنید.[1]
راوی گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) پیوسته موهایش را شانه می زد و آراسته می كرد و گاهی زنانش موهای او را شانه می زدند و مرتب و آراسته می كردند.[2]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به آینه یا آب نگاه می كرد و موی سرش را آراسته و شانه می كرد.[3]
[1] . الشَّیبُ نُورٌ فَلا تَنْتِفُوهُ (الفقیه، ج1، ص130).
[2] . وَ كَانَ یتَمَشَّطُ وَ یرَجِّلُ رَأْسَهُ بِالْمِدْرَی وَ تُرَجِّلُهُ نِسَاؤُهُ (مكارم الاخلاق، ص33).
[3] . وَ كَانَ ینْظُرُ فِى الْمِرْآةِ وَ یرَجِّلُ جُمَّتَهُ وَ یتَمَشَّطُ وَ رُبَّمَا نَظَرَ فِى الْمَاءِ وَ سَوَّی جُمَّتَهُ فِیهِ (مكارم الاخلاق، ص34).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 182.
🆔 @a_javadiamoli_esra
نیم نگاهی به عظمت اولین شب جمعهٴ ماه رجب/ لیلة الرغائب شب آرزوها یا رغبت ها؟!
امیدواریم که در #لیلة_الرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه #شب_رغبت_ها و گرایش ها و مجذوب شدن هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است.
👇👇👇👇👇
💠 رجب، ماه خداست؛ ماه پر برکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است.
🔸 باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک و مطهرگردیم. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.
اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شرکت در میهمانی ماه مبارک رمضان می باشد. برای درک عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.
اولین شب جمعه ماه رجب را #لیلة_الرغائب نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می کنند بنابراین برای این شب عملی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و آداب آن در مفاتیح الجنان موجود می باشد.
🔸 حضرت علامه جوادی آملی نیز به تناسب این مهم، #لیلة_الرغائب را شب رغبت برشمرده و در یکی از سلسله جلسات درس اخلاق خود بیان داشتند:
امیدواریم که در لیلة الرغائب رغبت ما با رهبت ما #هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه #شب_رغبت_ها و گرایش ها و مجذوب شدن هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است.
🔸 صاحب تفسیر تسنیم ضمن توجه دادن به رغبت های گوناگون در این شب، به توفیق کسب جنّت جسمانی و جنّت روحانی در این شب با عظمت اشاره داشته و فرمودند:
در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» چنین آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی #مردان_باتقوا بهشتی دارند همین (جَنَّاتٌ تَجْرِیْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذایذ مادی که در آن نهرِ عسل جاری است نهرِ آب جاری است نهر شیر جاری است نهر خمر جاری است این انهار چهارگانه در این بهشت هست.اما یک بهشت دیگری دارد که آن برای روح ماست و این را با واو عطف بیان نکرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و فی» ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت برای روح ماست برای جان ماست که نزد خدا قرار بگیریم و اوساط اهل ایمان، رغبتشان در لیلة الرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدی از اهل ایمان گذشته از اینکه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و میل و گرایش و انجذاب خود قرار می دهند آنگاه درباره چنین گروهی گفته می شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است که ـ ان شاء الله ـ در لیلة الرغائب به این رغبت ها بار می یابیم چه اینکه ـ خدای ناکرده ـ اگر کسی گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمی است که جسم را می سوزاند که در سوره مبارکه «نساء» مشخص شده است که فرمود: ﴿کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ که این پوست و جسم و بدن را می سوزاند و یک عذاب معنوی است که روح را می سوزاند که ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ﴾.
🔸 مستحضرید که رسوایی، بی آبرویی اینها عذاب روح است سوخت و سوز پوست و جسم، عذاب بدن است اینکه فرمود: ﴿لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ﴾ رسوایی یک عذاب دردناک درونی است آن دو بخش مربوط به #رهبت است که ما باید راهب و هراسان و گریزان باشیم، دو بخش اوّلی که مربوط به جسم و جان ماست که ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ مربوط به #رغبت است که ـ ان شاء الله ـ به این سمت راغب باشیم.
بنابراین لیلة الرغائب می تواند رغبت های گوناگون و مراحل فراوانی را در پیش رو داشته باشد که ـ ان شاء الله ـدر اوّلین شب جمعه ماه پربرکت رجب همه شما آن توفیق را داشته باشید هم به #جنت_جسمانی برسید هم به #جنت_روحانی.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
اهتمام امام باقر علیه السلام در انسجام متینِ بین قرآن و عترت
پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء؛ به مناسبت ایام ولادت امام محمد باقر علیه السلام، به بازخوانی بخشی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع عنصر محوری ولایت از منظر حضرت امام باقر علیه السلام می پردازیم.
👇👇👇👇👇
اهتمام امام باقر علیه السلام در انسجام متینِ بین قرآن و عترت
پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء؛ به مناسبت ایام ولادت امام محمد باقر علیه السلام، به بازخوانی بخشی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع عنصر محوری ولایت از منظر حضرت امام باقر علیه السلام می پردازیم.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی تنها محورِ تحقیق در جهاد اکبر و جهاد اصغر را ولایت اهل بیت عصمت علیهم السلام بر شمرده و اظهار می دارند: #عنصر_محوری_ولایت از منظر حضرت امام باقر علیه السلام، عَرْضِ هویت خود بر قرآن حکیم است، زیرا آن محقّق علوم انبیا به جابربن یزید جُعفی چنین فرمود: واعلَم بأنّیک لاتکون لنا ولیاً... ولکن اِعْرضْ نفسیک علی کتاب الله فان کنتَ سالکاً سبیلَه زاهداً فی تزهیده راغباً فی تَرْغیبه خائفاً مِن تخویفه فأثبتُ و أبْشِر.
🔸 وصیت امام باقر علیه السلام به جابر جعفی از این بیان نورانی بر می آید که بهترین راه برای معرفت نفس که دقیق ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر میزان اکبر یعنی قرآن کریم است، چنانکه لازم ترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر برمی آید که تنها محورِ تحقیق در جهاد اکبر که قلمرو آن فقه اکبر است و در جهاد اصغر که حوزه آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است که با ثَقَل اکبر یعنی قرآن کریم سنجیده شود.
🔸ایشان اظهار داشتند: آنچه از منظر حضرت امام باقر علیه السلام استنباط می شود این است که نباید بین دارالغرور و #دار_القرار اشتباه کرد، زیرا دنیا راه است و آخرت، مقصد و شهودِ جمال و جلالِ خدا مقصود. کسی که فقط به راه دلبسته باشد حتماً هدف آفرینش را فراموش کرده است و چون معاد، همان عود به حضور مبدأ و رجوع به ساحت اوست، نسیان معاد، فراموشی مبدأ را به همراه دارد؛ شاید به همین جهت است که امام پنجم علیه السلام فرمود: «... لامَعْصِیت کحُبِّ البقاء». همان آنچه از قرآن کریم برمی آید تأیید کلام نورانی پنجمین امام معصوم علیه السلام ماست: «یحسب أن ماله أخلده»؛ «ما أظن أن تبید هذه أبدا»؛ «لهم عذاب شدید بما نسوا یوم الحساب»
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی به اهتمام امام باقر علیه السلام در انسجام متینِ بین #قرآن_و_عترت اشاره کرده و اظهار می دارند: هماهنگی قرآن و عترت، همان پیوند ناگسستنی وجود علمی و عینی اسمای حسنای خداست. آنچه در عصر حضرت ختمی نبوّت صلی الله علیه و آله وسلم پدید آمد، نمونه کامل این ربط وثیق است، یعنی نه قرآن بدون ولایت معصومان علیهم السلام مصداق عینی «یهدی للتی هی أقوم» است و نه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بدون قرآن، سببِ کمال دین و تمام نعمت و رضایتمندی خدا نسبت به اسلام خواهند بود. آنچه در قرآن با وجود علمی، محقّق است، در خاندان نبوّت و امامت با وجود عینی متحقّق است، چنانچه حضرت امام باقر علیه السلام به فقیه اهل بصره، قتاده فرزند دعامه فرمود: «…نما یعرف القرآن من خوطب به». اهتمام آن حضرت علیه السلام به انسجام متینِ قرآن و عترت را می توان در رهنمود آن امام معصوم علیه السلام به تنها راه نجات جستجو کرد که چنین فرمود: «فلقنوا موتاکم عِند الموتِ شهادت أن لا …له …لاّ الله و الولایت».
🔸 با این بیان، سرّ اهتمام ویژه حُمران بن أعین برای اثبات ولایتمداری خویش روشن می شود، زیرا وی به امام باقر علیه السلام که بهره های علمی از آن حضرت بُرد، عرض کرد من با خدا عهد کردم که از مدینه خارج نشوم تا شما به من خبر دهید که آیا از شیعیان شما هستم، آن حضرت فرمود: «نَعَم فی الدنیا و الآخرت».
ادامه مطلب:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/z82919
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 معراج طهور
🔸 این بیان، بسیار لطیف و شیرین است كه وجود مبارك حضرت امیر از این بیان با جلال و شكوه یاد می كند... .
👇👇👇👇👇
💠 معراج طهور
🔸 این بیان، بسیار لطیف و شیرین است كه وجود مبارك حضرت امیر از این بیان با جلال و شكوه یاد می كند؛ این بیان از پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است، همین بیان را وجود مبارك حضرت امیر در نهج البلاغه ذكر می كند می گوید رسول خدا چنین فرمود؛ آن بیان چیست؟ آن بیان این است كه نماز مثل «حَمّه» است. این چشمه ها دو قِسم است غالب چشمه ها آب خنك دارد یا آب عادی دارد اما بعضی از چشمه ها، چشمه آب گرم است _ به هر چشمه ای نمی گویند «حَمّه»، به آن چشمه ای كه آبش گرم است می گویند «حَمّه»_ این آب گرم، كار حمّام را می كند؛ فرمود این جلوی در شماست!
🔸 ما كه به حرم مشرّف می شویم زیارتنامه ای دارد، نماز هم كه می خوانیم این نماز، #زیارتنامه_الله است _ زیارتنامه انبیا و اولیا از همین زیارتنامه «الله» نشئت گرفته است _ مرحوم صدوق در كتاب شریف توحید از وجود مبارك حضرت امیر نقل می كند كه «قَد قَامَتِ الصّلَاة» یعنی «حَانَ وَقتُ الزِّیارَةِ». آن وقت زیارتنامه ما این است که «سبحان ربّی الأعلی»، «سبحان ربّی العظیم»، ﴿إِیاكَ نَعبُدُ وَإِیاكَ نَستَعین﴾؛ اینها زیارتنامه است؛ كم نیست این حرف ها!
آپارات:
https://aparat.com/v/5p80M
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی مناسبتی
تاریخ: 1393/02/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کیمیای ولایت
🔹 آنكه عداوت را به صداقت تبدیل می كند، #كیمیاگری است، این با نصیحت حل نمی شود. نصیحت یعنی آنجا كه سخن از علم است و تعلیم است و گفتن است و نوشتن است، منطقه اش عقل نظر است كه این حرف ها را گوش می دهد و بررسی می كند و می فهمد؛ اما كلید و تصمیم گیری به دست انگیزه و عقل عمل است. آنكه كلیددار درِ دل است آنكه باید دل را رفت و روب كند آنكه جای عزم است و نه جای جزم آنكه جای عمل است و نه جای فهم، آنجا را هم باید تطهیر كرد. كار انبیا و همچنین اولیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) این است كه از درون وارد می شوند و نه از بیرون؛ بیرون، راه گوش است، راه گوش بُرد محدودی دارد و این قدر توانا نیست كه درون را تطهیر كند. آنها #جان_جانان هستند؛ همان طوری كه جان ما در بدن ما نافذ و متصرف است، این ذوات قدسی در جان ما چنین تصرفی دارند. آنها جان جانان اند؛ از راه درون، وارد دل می شوند و دل را زیر و رو می كنند.
🔹 این گونه از تصرف در جهان، مخصوص #انسان_كامل است كه از راه درون وارد می شود. آن كه شمشیر را كنار می گذارد و قلم به دست می گیرد و اهل كتابت می شود، آن كه مشت را باز می كند و به صورت دست مسافحه كننده در می آورد، این یك كار كیمیاگرانه می طلبد و آن كار را خدای سبحان به وسیله وحی و نبوت انجام داد؛ فرمود شما اعدای یكدیگر بودید ﴿فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً﴾.
🔹 وجود مبارك #ولی_عصر_ارواحنا_فداه یكی از كارهای اساسی او تبدیل عداوت به صداقت است، این كار كیمیاگری از او ساخته است؛ یعنی در منطقه انگیزه تصرف كردن و به درون دل راه پیدا كردن و دل را در جراحی كردن و این غده های كینه و جاه طلبی را بیرون آوردن بعد دوخت و دوز كردن و این قلب شكسته را ترمیم كردن، این كارِ #ولی_حق است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1383/07/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره253
#فصل_هشتم
#زینت_و_آراستگی
#اصلاح_و_پیرایش
🔸 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) خود را افزون بر آنكه برای خانوادهاش می آراست برای اصحابش نیز می آراست و می فرمود: خدا دوست دارد كه هرگاه بنده اش نزد برادرانش می رود خود را آماده و آراسته كند.[1]
[1] . عَنِ النَّبِىِّص أَنَّهُ... لَقَدْ كَانَ یتَجَمَّلُ لأَصْحَابِهِ فَضْلاً عَلَی تَجَمُّلِهِ لأَهْلِهِ وَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ مِنْ عَبْدِهِ إِذَا خَرَجَ إِلَی إِخْوَانِهِ أَنْ یتَهَیأَ لَهُمْ وَ یتَجَمَّلَ (مكارم الاخلاق، ص34ـ35؛ وسائل الشیعة، ج5، ص11).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 182.
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴عزاداری سالروز شهادت امام هادی علیه السلام
روز شنبه 16 بهمن ماه ساعت 10:30 صبح در دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
با رعایت پروتکل های بهداشتی
قم، خیابان صفائیه کوچه 19 پلاک 7
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra