eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
26.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 8 🔹 اگر سلوک الهی بخواهد تبیین نظری شود و به صورت یک کتاب درسی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مطرح شود، باید یک سلسله نظم‌های منطقی آن را همراهی کند، چون هیچ استدلالی بدون منطق نخواهد بود... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 8 🔹 سلوک الهی بخشی مربوط به نظر و بخشی هم مربوط به عمل هست که تا حدودی فرق اینها و مراتب هر کدام اجمالاً اشاره شد. در سلوک عملی آنچه از «مناجات شعبانیه» برمی‌آید، مقاطع مختلفی بود که در نوبت قبل گذشت. امّا آنچه مربوط به سلوک نظری است این است که اگر سلوک الهی بخواهد تبیین نظری شود و به صورت یک کتاب درسی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مطرح شود، باید یک سلسله نظم‌های منطقی آن را همراهی کند، چون هیچ استدلالی بدون منطق نخواهد بود. 🔹 این منطق معروف ارسطویی که حکمت مشّاء با آن کار می‌کند، این فقط می‌تواند در فقه، در اصول، در اخلاق، در کلام و در حکمت مشّاء کاربرد داشته باشد؛ زیرا محور منطق مشّاء مفهوم است و این علوم یاد شده با مفاهیم کار دارند، با مفهوم می‌شود منطق را استخدام کرد و از منطق کار گرفت؛ امّا وقتی سخن از مصداق و عین خارجی شد، منطق ارسطو باز پاسخگو نیست؛ لذا برای حکمت متعالیه که سخن از «حَمْل» «حقیقت و رقیقت» به میان می‌آید، منطق مشّاء کافی نیست و از حکمت متعالیه اگر بگذریم به مراحل عرفان نظری برسیم حتی منطقی اگر برای حکمت متعالیه تبیین شود کافی نیست. توضیح مطلب این است که اقسامی برای «حَمْل» مطرح است که تا کنون پنج قِسم آن به دست آمده است، البته این حصر، حصرِ استقرائی است نه حصر عقلی و ممکن است دقیق تر و بیش از این هم ممکن باشد. 🔹 قسم اول همان اتحاد ذاتی است که بین دو مفهوم است؛ یعنی «حَمْل» اولی ذاتی است که موضوع و محمول هر دو مفهوم می باشند؛ نظیر «حَمْل» حدّ بر محدود که تفاوتشان به اجمال و تفصیل و مانند آن است. موضوع مفهوم است، محمول هم مفهوم است و در فضای ذهن این دو به هم گِره می‌خورد و به خارج هم راه ندارند که این می‌شود «حَمْل» اولی ذاتی. قسم دوم «حَمْل» شایع صناعی است که از طرف موضوع مصداق خارجی است و از طرف محمول مفهوم است، البته مصداق خارجی‌ که می گوییم، یعنی... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/SQd4G 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ غَشِّنِي فِيهِ بِالرَّحْمَةِ، وَ ارْزُقْنِي فِيهِ التَّوْفِيقَ وَ الْعِصْمَةَ، وَ طَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ، يَا رَحِيماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ. خدایا مرا در این ماه با رحمتت فروگیر، و توفیق و خود نگهداری نصیبم کن، و از تیرگیهای تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان با ایمان. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عید اولیا 🔹 اگر کسی ماه مبارک رمضان را به عنوان دانست، چه اینکه در دعای وداع امام سجاد (سلام الله علیه) آمده است، این را گرامی می‌ دارد و به آن سلام عرض می‌ کند می‌ گوید: «السَّلامُ عَلَیکَ یا شهر الله الاکرم و یا عِیدَ أَولِیاءِ اللهِ» و در هنگام وداع، نگران و مضطرب است. کردن ماه مبارک رمضان برای آن کسی است که با ماه مبارک رمضان بود، در خدمت روزهایش بود با روزه و در خدمت شب‌ هایش بود با نماز شب و دعا و مناجات؛ امّا اگر کسی ـ معاذالله ـ در خدمت ماه مبارک رمضان نبود چگونه با آن وداع کند؟! اگر با آن همراه نبود آن را درک نکرد و با آن بدمهری کرد چگونه آن را وداع کند؟! 🔹 چون ذات اقدس الهی ماه مبارک رمضان را به نزول قرآن ستود فرمود: ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ﴾ یعنی ماه مبارک رمضان را به ماه روزه معرّفی نکرد بلکه به معرّفی کرد، معلوم می ‌شود که اصالت برای قرآن است، زیرا ماه مبارک رمضان و روزه ماه مبارک رمضان جزء ره ‌آورد قرآن است. اگر کسی ماه مبارک را احیا کرد شب قدر را احیا کرد قرآن را احیا کرد، خویشتن را احیا کرده است؛ اینها اند همواره زنده‌اند، اگر کسی با وجه ‌الله که است مأنوس بود و از این آب حیات جرعه‌ نوشید، زنده می‌ شود. 🔹 فضیلت کمتر از ماه مبارک رمضان نیست، فضیلت روز عید فطر کمتر از روزهای ماه مبارک رمضان نیست، چون جایزه این یک ماهه را در شب و روز عید فطر عطا می ‌کنند. ما بکوشیم که از ذات اقدس الهی که ﴿یدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ﴾ است خود را دریافت کنیم. 📚 رمضان و ضیافت الهی جلسه 15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 28 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/0RNnY لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 29 🔸 باید به تعهدی كه بین ما و رمضان است وفا كنیم! 🔸 امام سجاد ( علیه السلام ) فرمود : «وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا» و از اینكه منصرف شد و از ما فاصله گرفت، ما را به وحشت انداخت. ما دوست مهربان و پر بركتی را از دست می ‌دهیم، لذا به وحشت می ‌افتیم. از این رو بود كه آخر ماه مبارك رمضان كه می ‌شد، اولیای خدا احساس غربت می ‌كردند. ما باید حقی كه او بر عهده ما دارد رعایت كرده حرمتی كه در پیش ما دارد ارج بنهیم . باید به تعهدی كه بین ما و اوست وفا كنیم. آنگاه چون این دوست عزیز از ما جدا می ‌شود ما چنین می ‌گوییم: سلام بر تو ای بزرگترین ماه كه به خدا انتساب داری و سلام بر تو ای عید اولیای الهی . این سلام، است . 🔸 «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الأَوْقَاتِ وَ يَا خَيْرَ شَهْرٍ فِي الأَيَّامِ وَ السَّاعَات» امام سجاد (علیه السلام) چندین بار به این ماه سلام می ‌كند. ماه رمضان اگر زمانی گذرا بود و باطن و سرّ و حقیقت و روح نداشت، ولی الله به او سلام نمی ‌كرد! این گفته‌ های معرفتی ـ معاذ الله ـ نظیر اشعار خیالی شعرا نیست كه بر خطابه های خیالی حمل شود كه مثلا ً به كوه و یا آثار مخروبه خطاب می ‌كنند. بیان حضرت این است كه ما خیلی دوست و رفیق، داشته و داریم؛ اما هیچ دوستی به عظمت این ماه نبوده. ماهی كه نه هیچ روزی مثل روزهای آن و نه شبی چون شب‌ های آن بود. 📚 برگرفته از كتاب حكمت عبادات لینک مطلب: https://b2n.ir/w12678 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار آیت الله العظمی مکارم شیرازی و آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار آیت الله العظمی مکارم شیرازی ضمن عرض تسلیت رحلت همسر مکرمه آیت الله العظمی جوادی آملی به محضر ایشان، برای معظم له آرزوی صحت و سلامتی فرمودند. لینک خبر: https://b2n.ir/z19924 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دعای وداع 🔸 در حقیقت دو بخش است یكی اینكه با این ماه مبارك رمضان داریم خداحافظی می ‌كنیم یكی اینكه اگر ما رفتیم و اصلاً ماه مبارك رمضان را ندیدیم چه بكنیم؟ 👇👇👇👇
💠 دعای وداع 🔸 در حقیقت دو بخش است یكی اینكه با این ماه مبارك رمضان داریم خداحافظی می ‌كنیم یكی اینكه اگر ما رفتیم و اصلاً ماه مبارك رمضان را ندیدیم چه بكنیم؟ این «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیامِنَا إِیاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِی مَحْرُوماً» ناظر به همین است، آن بخش كه ماه مبارك رمضان باز می ‌آید گرچه شخص ماه مبارك رمضان نمی‌ آید ولی اینها یك دارند این ماه ها به هم مرتبط ‌اند، ماه مبارك رمضان ها به هم مرتبط‌ اند، این لیالی قدر به هم مرتبط ‌اند، اینها چیز روشن ‌اند روشن ها به هم مرتبط ‌اند. 🔸 الآن مثلاً كسی كه 50 سال عمر كرده نیمی از این عمرش به خواب بود شب ها و خواب ها به هم مرتبط نیست اما روزها و بیداری ها به هم مرتبط ‌اند؛ یعنی محصول مطالعاتی كه انسان در روز قبل دارد با مطالعاتی كه در روز بعد دارد اینها به هم مرتبط ‌اند خواب ها گسیخته و گسسته از هم ‌اند شب ها از هم گسیخته‌ اند ولی روزها و بیداری ها و مطالعات و نتایج روشن به هم مرتبط ‌اند ماه مبارك رمضان‌ها به هم مرتبط ‌اند در این دعاهای وداع آن است كه خدایا توفیقی بده كه ما ماه مبارك رمضان آینده را هم درك بكنیم و از الآن زمینه فراهم می ‌كنیم برای بعدی و الآن هم یك تودیع موقتی است. 🔸 بنابراین اگر مصلحت در این بود كه او هم ما را وداع كند ما هم او را وداع كنیم «فَاجْعَلنا من المَرْحُومین وَلا تَجْعَلنا من المَحْرُومین» و اگر ـ ان‌ شاء ‌الله ـ توفیقی شد كه ماه مبارك رمضان‌های بعدی را درك كردیم آن را به ما بده كه ما بتوانیم به ماه مبارك رمضان خدمت بكنیم. آپارات: https://aparat.com/v/WzOfw 📚 پیام تلویزیونی ماه مبارک رمضان در مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، سال 1384. 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار آیت الله العظمی شبیری زنجانی و آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی شبیری زنجانی با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار آیت الله العظمی شبیری زنجانی ضمن عرض تسلیت رحلت همسر مکرمه آیت الله العظمی جوادی آملی به محضر ایشان، برای معظم له آرزوی صحت و سلامتی فرمودند. لینک خبر: https://b2n.ir/e72389 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 9 🔹 سلوك الهی، بخشی به عمل و بخشی به نظر وابسته است، اگر كسی خواست درباره سلوك الهی تحقیق كند، ناچار است كه سلوك نظری را خوب تبیین كند تا در سلوك عملی، قدم به قدم راهنما باشد... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 9 🔹 سلوك الهی، بخشی به عمل و بخشی به نظر وابسته است، اگر كسی خواست درباره سلوك الهی تحقیق كند، ناچار است كه سلوك نظری را خوب تبیین كند تا در سلوك عملی، قدم به قدم راهنما باشد. در ادعیه و مناجات، مراحل سلوك عملی تبیین شده است، ولی درباره سلوك نظری به طور پراكنده و متفرّقاً، در آیات و روایات هست و به صورت دسته‌بندی شده نیست یا ما به آن دسترسی پیدا نكردیم. 🔹 در جریان سلوك نظری، این اقسام پنج‌گانه «حَمْل» را آن صاحب‌نظر باید بررسی كند كه در اوایل برای تبیین از «حَمل اوّلی ذاتی» كمك بگیرند بعد، از «حَملِ شایع» استمداد كنند بعد، از «حَملِ حقیقت و رقیقت» بر مبنای حكمت متعالیه كمك بگیرند بعد، وارد حوزه عرفان نظری ‌شوند؛ سخن از «حَملِ صورت آینه» است با «شاخص» بعد، ضعیف‌تر از همه كه مرحله پنجم است، سخن از «ظِل و ذی‌ظِل» است؛ این دو نكته لازم است كه ملحوظ باشد. 🔹 وقتی سالك الهی یا عارف و اهل شهود می‌گوید، جهان «آینه» است یا جهان «ظِل» است، منظور این که آینهٴ عرفانی با آینهٴ عُرفی یكی نیست. در عُرف اگر گفتند «آینه»، یعنی شیشه‌ای است كه پشت آن جیوه است، قطری و قابی دارد كه صورت در این مجموعه ـ این شیشه با این خصوصیات ـ منعكس می‌شود، این شیشه را آینه می‌گویند; ولی در عرفان وقتی گفتند آینه، به آن صورت می‌گویند آینه، نه به این شیشه‌ای كه پشت آن جیوه است، «مرآة»، یعنی وسیله دیدن! در عرف وقتی به این شیشه آینه می‌گویند، برای اینكه این وسیله است تا انسان صورت خود را در آن ببیند. چاره آن دل عطای مبدلی است ٭٭٭ دادِ او را قابلیت شرط نیست... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/HUpKZ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شروع درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 روز شنبه 17 اردیبهشت ماه 1401 🔹ادامه مبحث وصیت: ساعت 10 صبح 🔹 لازم به ذکر است همچنان، درس معظم له به صورت آنلاین و مجازی برگزار می گردد. 🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند. 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال دروس بنیاد اسراء به روال سابق، بارگزاری خواهد شد. 1️⃣ تلگرام Telegram: https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🆔 @a_javadiamoli_doross
طیب و طاهر بودن معلم تعلیم را به تربیت بر می‌ گرداند 🔸 امام علی (علیه السلام) به فرزندشان نامه ‌ای نوشتند که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ما هم فرزند ائمه (علیهم السلام) محسوب می‌ شویم؛ پیغمبر (ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می ‌توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم؛ امام در نامه خود به فرزندشان فرمود ! 🔸 هر معلمی امام مأموم خود که شاگردانش هستند می ‌باشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید به دنبال این تربیت باشیم نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت بر می ‌گرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، . 🔸 دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک و یک ، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی ‌کند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانش آموزان با دیدن معلم خود، به نحوی در طول سال‌های تحصیل رشد کنند که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند. لینک مطلب: https://b2n.ir/z36260 🆔 @a_javadiamoli_esra
رویت هلال نزد آیت الله العظمی جوادی آملی ثابت نشد/ فردا سی ام ماه مبارک رمضان است 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بنا بر اطلاعیه دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی، رویت هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه نزد آيت الله العظمی جوادی آملی ثابت نگرديد، بنابراين فردا دو شنبه سی ام ماه مبارك رمضان 1443ه.ق است و سه شنبه 13 اردیبهشت 1401، اول ماه شوال و عيد سعيد فطر خواهد بود. 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیامِی فِیهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ، عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ یرْضَاهُ الرَّسُولُ، مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ، بِحَقِّ سَیدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ. خدایا روزه ام را در این ماه، بر پایه آنچه تو و پیامبر، آن را می پسندد مورد سپاس و پذیرش قرار ده، درحالی که فروعش بر اصولش استوار باشد، به حق سرورمان محمّد و اهل بیت پاکش، و سپاس خدای را پروردگار جهانیان. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شهید گران ‌بها 🔹 امروز شهادت شهید مرتضی مطهری (قدس الله نفسه الزکیة) است. او یک شهید گران‌ بها و کمیابی است. هنوز هم که هنوز است مثل نیامده است! 🔹 یکی از دوستان ما در بعضی از درس‌ های خصوصی مرحوم علامه شرکت می‌ کرد، مقداری هم در درس «فقه» مرحوم آقای داماد شرکت می ‌کرد. ایشان امتحانی داد و استاد دانشگاه شد و دانشگاه رفت. صبح روز جمعه ‌ای بود رفتم زیارت همین «وادی السلام»، دیدم ایشان قبل از من رفته بود زیارت کرده بود و دارد بر می ‌گردد، در همین دالان ورودی یکدیگر را دیدیم و احوال ‌پُرسی کردیم. او گفت فلانی من رفتم تهران که کار آقای مطهری را بکنم دیدم نمی ‌شود می‌ خواهم برگردم قم، با اینکه تحصیل کرده بود «فقه» دید، «اصول» دید، «فلسفه» دید. 🔹 کار کار هر کسی نبود، او از فلات خواجه طوسی و شیخ طوسی و مانند اینها بود. این فرمایشات مرحوم علامه را که ایشان در اصول فلسفه تقریر کردند، اینها تقریرات درس مرحوم علامه است. ایشان شارح نبود، مقرِّر نبود، ایشان محرّر بود! تحریر، کار خواجه نصیر است؛ اصطلاح «تحریر، تحریر»! تحریر اقلیدس برای خواجه نصیر است. محرِّر بودن غیر از شارح بودن است، غیر از مقرِّر بودن است. محرِّر کسی است که دست و بال مطلب را باز می ‌کند، این مطلب را به پرواز در می ‌آورد، نه اینکه آن کلمه را توضیح بدهد و شرح کند! این مطلب را آزاد می ‌کند، فکر را هم آزاد می ‌کند و هر دو در پرواز هستند. 🔹 تا حُرّیت نباشد، کسی مثل نیست. غرض این است که خیلی‌ها شرح کردند، خیلی‌ها تقریر کردند؛ اما این بزرگوار از دیار خواجه نصیر است، خواجه نصیر محرِّر بود. خدا غریق رحمت کند سیدنا الأستاد مرحوم علامه طباطبایی را! ـ نمی‌دانم با تحریر اقلیدس آشنا هستید یا نه! به هر حال یک کتاب سنگینی است مثل بنای عقلا و فهم عرف و اینها که نیست، این صد درصد عقلی است ریاضی محض است مقاله ده آن خیلی سنگین است ـ ایشان با همان لهجه آذری می‌فرمود به اینکه انسان گویا عَزرائیل را در روبرو می‌بیند! این مقاله دَه این‌قدر سنگین است! خواجه این را تحریر کرد، نه شرح کرد، نه تقریر کرد! یعنی دست و بال مطلب را باز کرد، مطلب را به پرواز درآورد، ذهن خواننده را باز کرد و این ذهن را به پرواز درآورد. این کار شیخ طوسی است که نسبت به اقدمین کرده، کار خواجه نصیر است که نسبت به اقدمین کرده است. 🔹 از دیار این بزرگواران است، لذا مثل او قبلاً نبود، بعد از او در طی این چهل سال کسی نیامده است. ما ـ به لطف الهی ـ از او عالم‌تر و دانشمندتر داریم؛ اما آن ‌که بتواند این سعه صدر را داشته باشد، این‌طور نبود؛ با هر گروهی بکند، بکند، حرف آنها را گوش بدهد، با آزاداندیش باشد، نبود. حشر ایشان ـ إن‌ شاء الله ـ با انبیاء و اولیای الهی باشد! حشر همه شما اساتید و فضلای بزرگوار که در همین راستا تلاش و کوشش می ‌کنید با انبیا و اولیای الهی باشد! 📚 درس خارج فقه نکاح تاریخ: 1398/02/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 30 🔸 آثار ماه مبارک رمضان را حفظ کنیم 🔸 ماه مبارک رمضان هم ماه دعاست. در دعا مستحضرید اگر ما اُنسی داشته باشیم و بدانیم که تمام آنچه که به دست ماست، فیض اوست... . 👇👇👇👇
💠 ضیافت الهی 30 🔸 آثار ماه مبارک رمضان را حفظ کنیم 🔸 ماه مبارک رمضان هم است. در دعا مستحضرید اگر ما اُنسی داشته باشیم و بدانیم که تمام آنچه که به دست ماست، اوست، خودمان دخیل در کاری نیستیم؛ مثل زکریا تربیت می ‌شویم. چقدر اینها از دعا لذت می ‌بردند! زکریا به خدا عرض می‌کند من که الآن پیر هستم، موی سرم سفید شد و پیرمرد هستم، همسر من هم آن وقت که جوان بود عاقر و نازا بود، الآن که پیر است، ولی ﴿وَ لَمْ أَکُنْ﴾ ـ چقدر این دعا شیرین است خدا می ‌داند! ـ ﴿وَ لَمْ أَکُنْ بِدُعائِکَ رَبِّ شَقِیًّا﴾، خدایا من هر وقت خواستم دادی، هیچ وقت نشد که بخواهم و ندهی. عرض کرد خدایا! می دانید من چه کسی هستم؟ من کسی هستم که هر وقت خواستم دادی و نگفتی کی هستی! چه آورده‌ای؟ چکاره هستی؟ ببینید این زکریای پیر چگونه با خدا حرف می‌ زند؟ این راه برای همه ما باز است. 🔸 هر فضیلتی که برای هست، برای هست، هر فضیلتی که برای امام هست، برای قرآن هست. فرمودند اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد، مرگ او است. اگر کسی بمیرد و قرآنش را نشناسد، مرگ او هم مرگ جاهلیت است. این کار مخصوص زکریاست! چرا خدای سبحان به پیغمبر می‌ فرماید به یاد زکریا باش؟ یا به باید مریم باش؟ نام انبیا را برای چه می‌برد؟ برای اینکه روش آنها، راه آنها آموزنده است. ما در نماز می‌ خوانیم ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ) این ﴿أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ﴾ این «منعم علیهم» را در چند جای قرآن ذات أقدس الهی معرفی کرد، اینها نوح هستند، ابراهیم هستند، عیسیٰ هستند، موسیٰ هستند، زکریا هستند، یحییٰ هستند، ما راه اینها را بخواهیم. 🔸 خداوند می خواهد که ما به گونه ای زندگی کنیم که بشویم مهمان او، ما می‌توانیم و این ضیافت را حفظ کنیم! ما می ‌توانیم یک کشوری داشته باشیم که وجود مبارک ولی عصر بپذیرد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/03/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهید مطهری 🔸 مرحوم خاطرات فراوانی داشته و دارند آثار و بركات فراوانی داشته و دارند كه در سالگردهایی كه برای این بزرگوار گرفتند شركت كردم و یادم نیست برای هیچ شهیدی, هیچ عالِمی به آن اندازه كه در مراسم ایشان شركت كردم توفیق داشته باشم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شهید مطهری

🔸 مرحوم خاطرات فراوانی داشته و دارند، آثار و بركات فراوانی داشته و دارند كه به این زودی ها پایان‌پذیر نیست. بنده به نوبه خودم در سالگردهایی كه برای این بزرگوار گرفتند شركت كردم و یادم نیست برای هیچ شهیدی، هیچ عالِمی به آن اندازه كه در مراسم ایشان شركت كردم توفیق داشته باشم. وقتی رسانه ‌های گروهی خبر شهادت ایشان را رساندند و عكس شریف ایشان را تلویزیون نشان می ‌داد من فقط كارم این بود كه آن عكس را می ‌بوسیدم و گریه می ‌كردم، ایشان خیلی دوست ‌داشتنی بود. 🔸 خصیصه (رضوان الله تعالی علیه) این است كه ایشان معلّمانی داشت كه واقعاً شدیدالقویٰ بودند. از یك سو (رضوان الله علیه) بود كه او در حدّ خود واقعاً در این عصر شدیدالقویٰ بود، یكی هم بود كه او هم شدیدالقویٰ بود؛ قوای علمی و عملی اینها در كمال شدّت فعال بود. 🔸 مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) معتقد بود كه وقتی كسی حرف معقولی دارد یك، و مقبولیت اجتماعی دارد دو، باید در دو سطح یا سه سطح حرف بزند. بعضی ها از این بزرگان ما چه در فقه چه در فلسفه اینها یك‌سطحی ‌اند؛ یعنی مثلاً بزرگان قبلی حكیم سبزواری، حكیم آقاعلی نوری بالاتر از صدرالمتألهین اینها یك قلم اند، اینها فقط برای خواص چیز می‌نویسند. اما مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) این ‌چنین نبود، هم المیزان می ‌نوشت هم تعلیقات اسفار و مانند آن می ‌نوشت، هم آموزش دین بچه ‌های مدرسه یعنی اینهایی كه كلاس سه و كلاس چهار هستند، این كار آسانی نیست که آدم بتواند مطالب عقلی عمیق را رقیق كند بچه بفهمد، خیلی سخت است. 🔸 شهید مطهری (رضوان الله علیه) هم شاگرد این ﴿عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَی﴾ بود یاد گرفت چگونه قلم بزند، هم آن مطالب عمیق را نوشتند، هم كتاب رقیق داستان و راستان. كسی نیست كه را بخواند و نفهمد برای همه قابل فهم است. این دو سطح یا سه سطح سخن گفتن از همان ‌جا گرفته شد. 🔸 خون در رگ های جامعه القا می‌ شود، شهید كار خودش را كرده مثل اینها كه در سازمان انتقال خون، خون دادند؛ منتها جامعه ما باید بفهمد كه این گروه عقل را پیدا كنید تا هماهنگ بشود با گروه خون این شهید. یك ملّت غیر عاقل با گروه خونش هماهنگ نیست. كسی اهل استدلال نیست، اهل عقل نیست، عقل‌گرا نیست، وارسته نیست، پرهیزگار نیست این با این خون نیست. خون شهید مطهری یك روح عقل ‌‌گرای دین ‌باورِ دین‌ پژوهِ دین ‌شناسِ دین ‌دار می ‌خواهد. 🔸 بزرگداشت كارِ آسانی است، اما بزرگ كردن كار هر كسی نیست؛ جامعه را بزرگ كردن، خون را معرفی كردن، گروه خون را شناسایی كردن، خون را تزریق كردن، فهم به جامعه دادن این كار آسانی نیست. جامعه تا نفهمد فوراً با چهارتا شبهه می‌شود جامعه را زیر و رو كرد. این طور نیست كه حالا شبهه نتواند جامعه را زیر و رو كند، بسیاری از موارد است كه فوراً جامعه بر می ‌گردد، اما وقتی جامعه شد آدم كاملاً مطمئن است كه بر نمی ‌گردد. 🔸 سرمایه ‌های سنگینی برای این سرمایه ‌گذاری شده این بزرگوار هم در ردیف این سرمایه ‌های وزین است. بنابراین نشر معارف ایشان، نشر مآثر ایشان، نشر آثار ایشان در حقیقت شناختن و شناسایی گروه خون عقلی است. یك انسان عاقلِ عامل می ‌تواند از این خون بهره ‌برداری كند و این خون تمام ‌شدنی هم نیست. ↙️ آپارات: https://www.aparat.com/v/5GMO8 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/QjpNqf3D9iw 📚 دیدار اعضای ستاد حکمت مطهر با حضرت استاد تاریخ: 1387/01/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra