💠 سنّت قربانی
🔸 روز عید «قربان» كه #سنت_قربانی دارد و نماز عید «قربان» ـ ان شاء الله ـ امیدواریم فراموشمان نشود! در هر محلّه ای در هر كوی و برزنی بالأخره چند نفر هستند كه ممكن است تمكّن داشته و قربانی بكنند، این #فریضه را فراموش نكنید! بگذارید این سنّت رایج باشد!
🔸 بگذارید یك مختصر در كلّ این كوچه ها حركت باشد، طَبَق دستشان باشد، بشقاب دستشان باشد، سینی دستشان باشد، ظرف دستشان باشد، این گوشت قربانی را بین همسایه ها تقسیم بكنند; فقر شرط نیست و این كار هم آدم را فقیر نمی كند. بگذارید این شهرها معطّر بشود به #رایحه_قربانی كه ما هم دین پدرمان یعنی ابراهیم خلیل را #احیاء كنیم: ﴿مِّلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ﴾ كه در پایان سوره مباركه «حج» است; این ﴿مِّلَّةَ﴾ منصوب به اغراست یعنی «خذوا ملّة أبیكم» دینِ پدرتان را بگیرید!
🔸 این مسئله قربانی، آن هم جریان نماز عید «قربان» كه هرگز فراموشمان نشود! اگر ـ ان شاء الله ـ توانستیم در مراكز عمومی [اگر] نشد، عذری داشتیم، در مراكز و مساجد محل; بالأخره بگذارید #اساس_دین، سنّت پیغمبر، سنّت قرآن و سنّت علی و اولاد علی (علیهم آلاف التحیة و الثناء) روشن [و اجرا] بشود.
#عید_سعید_قربان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1388/09/06
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آزمون نعمت ها
🔸 انسان تا نفس می كشد نباید آنچه را كه دارد نشانه كرامت بداند، همه اینها ابتلاست. شما می بینید در هیچ جای قرآن از نعمت های بهشت به عنوان #بلای_مبین، بلیه و مانند آن یاد نمی شود. «بلاء»، «بلاء مبین» یعنی #نعمت.
🔸 در دعاهای عیدین یعنی #عید_قربان و عید فطر عرض می کنیم: «وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ مَا أَبْلانا»؛ «أبلانا» یعنی «أنعمنا» یعنی «أعطانا و أحسن إلینا»؛ «إبلاء» همان اِنعام است.
«بلاء» نعمت است منتها «بلاء» را «بلاء» گفته اند برای اینكه در آن آزمونی مطرح است. چون بار آزمونی در مفهوم كلمه «بلاء» تعبیه شده است، نعمت های دنیا همش بلیه است، بلاست؛ یا بلای حَسَن است یا بلای سیئ، بالأخره آزمون است؛ اما در هیچ جای قرآن از نعمت های بهشتی به عنوان «ابلاء»، «بلاء» و مانند اینها تعبیر نشده است، چون آنجا جای امتحان نیست آنها پاداش محض است. آنجا كسی را امتحان نمی كنند، هر كه را خواستند امتحان بكنند در دنیا امتحان كردند، معلوم شد كه اینها چه كاره اند.
🔸 بنابراین هر نعمتی كه خدای سبحان به انسان داد، انسان تا نفس می كشد #در_معرض_خطر است و هرگز كسی خیال نكند خدا او را تكریم كرده است، اینطور نیست، خدا او را آزمود و امتحان كرده است و می داند كه این شخص چه كاره است.
#عید_سعید_قربان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه توبه جلسه 47
🆔 @a_javadiamoli_esra
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سبوی اشک
🔸 لحظات عارفانه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در نماز عید
#باز_نشر
#عید_قربان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
تاریخ: ۹۶/٠۶/١٠
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عید سعید قربان
🔸 #عید_سعید_قربان که از اعیاد بزرگ اسلامی است را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) تهنیت و به عموم مسلمانها و شما برادران و خواهران نمازگزار با ایمان تبریک عرض می کنیم.
👇👇👇👇👇
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عید سعید قربان
🔸 #عید_سعید_قربان که از اعیاد بزرگ اسلامی است را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) تهنیت و به عموم مسلمانها و شما برادران و خواهران نمازگزار با ایمان تبریک عرض می کنیم.
🔸 این عید همانند عید سعید فطر از برجسته ترین روزهای پربرکت اسلامی است. مستحضرید که عید رسمی اسلام #بدرقه_یک_عبادت است. عید تشریفاتی به آن معنا نیست.
🔸جریان عید فطر، بدرقه ماه مبارک رمضان است و عید سعید قربان، بدرقه احرام و حج تمتّع و عمره تمتّع و اینهاست؛ یعنی وقتی بنده عبادتش را انجام داد، به پیشگاه مولایش نزدیک شد #جشن می گیرد و این جشن برای همین دو #عبادت بزرگ اسلامی است.
🔸اعیاد دیگر که مربوط به #ولایت است آن هم از همین سنخ است. اگر روز جمعه را عید گفتند برای آن نماز جمعه است و اگر عید غدیر عید هست برای آن #ولایت است.
در اسلام عید بدرقه عبادت یا در صحابت عبادت است و این عید برای جوامع اسلامی است تنها برای شیعه نیست، «لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً» که همه مسلمان ها این روز را باید به برکت خطبه های امام جشن بگیرند.
#بازنشر
#عید_قربان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های عید قربان
تاریخ: 1397/05/31
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 374
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 استمرار نیكی به پدر
... امام باقر (علیه السلام) فرمود: اگر كسی به والدین خود در زمان حیات آن دو نیكوكار بود ولی پس از مرگ آنان بدهكاریشان را نمیپردازد و برای آنان استغفار نمیكند خدا وی را عاقّ والدین به شمار می آورد.[1]
[1] . إِنَّ الْعَبْدَ لَیكُونُ بَارّاً بِوَالِدَیهِ فِی حَیاتِهِمَا ثُمَّ یمُوتَانِ فَلا یقْضِى عَنْهُمَا الدَّینَ وَ لا یسْتَغْفِرُ لَهُمَا فَیكْتُبُهُ اللَّهُ عَاقّاً (الزهد، ص33).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 250
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اصالت تشیع
🔸 تشیع بعد از #علی_بن_ابی_طالب نیست، بلكه قبل از علی بن ابی طالب است. بیان ذلك این است که ما یك مكتبی داریم به نام تشیع و یك گروهی داریم به نام #شیعه، این مكتب همزمان با قرآن آمده و اول كسی كه حامی این مكتب و مروّج این مكتب و مؤمن به این مكتب بود خود رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بود، بعد صدیقه طاهره و علی بن ابی طالب (علیهم السلام) و سایر اهل بیت، بعد مردم. شیعه یعنی گروهی كه پیرو علی بن ابی طالب هستند، اما تشیع یعنی مكتبی كه می گوید ولی خدا و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و آن انسان كامل معصوم جز علی و اولاد (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نیستند این #مكتب-تشیع است و اول كسی كه به این مكتب ایمان آورد خود پیامبر بود، چون ﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾.
🔸 مكتب تشیع غیر از شیعه و گروه خاص است. اول پایه گذار و مؤمن به مكتب تشیع خود ذات مقدس رسول اكرم بود، حضرت امیر بود. اگر وجود مبارك رسول اكرم به رسالت خود ایمان آورد، وجود حضرت امیر هم به ولایت خود ایمان دارد، این می شود #مكتب_تشیع، پس اگر كسی #ولایت را نپذیرد و اگر كسی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) را خلیفه بلافصل نداند «فَمَا آمَنَ بِشَیءٍ».
آپارات:
https://www.aparat.com/v/1wlan
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر
تاریخ: 1383/11/08
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra