eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13.1هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.2هزار ویدیو
25 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 2. اسیر کردن دین 🔹 پس از رحلت پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) دنیا زدگان در «سقیفه بنی ساعده» گرد آمدند و با خانه نشین کردن حضرت علی (علیه السلام) سفارش های پیامبر را به فراموشی سپردند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 2. اسیر کردن دین 🔹 پس از رحلت پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) دنیا زدگان در «سقیفه بنی ساعده» گرد آمدند و با خانه نشین کردن حضرت علی (علیه السلام) سفارش های پیامبر را به فراموشی سپردند؛ و چون علی (علیه السلام) قرآن ناطق و ممثَّل و نیز رهبر الهی شکوفاگر عقل مردم بود، خانه نشین شدن او اسارت قرآنِ شکوفاگر عقل را در پی داشت؛ زیرا به فرموده پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): قرآن و عترت، همتا و همسنگ یک دیگرند؛ «إنّى تارک فیکم الثقلین ما إن تمسّکتم بهما لن تضلّوا بعدى؛ کتاب الله و عترتى أهل بیتى و إنّهما لن یفترقا حتّی یردا علىَّ الحوض»... . 🔹 پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) برای اعلام ولایت حضرت علی (علیه السلام) در سخنرانی رسمی روز غدیر از آیه ﴿ ألنّبی أولی بالمؤمنین من أنفسهم ﴾ بهره گرفت و از جمعیّت انبوه زائران خانه خدا پرسیدند: آیا من بر شما از خودتان اولی نیستم؟ همگان گفتند: آری! آنگاه با دست مبارک خود دست حضرت علی (علیه السلام) را گرفت و در برابر چشمان حیرت زده آنان بالا برد؛ به گونه ای که همگان زیر بغلشان را دیدند. سپس فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه». آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) رو به سوی خدا عرض کرد: «اللّهمّ أدر الحق معه حیث دار»؛ «پروردگارا! حق را که ظهور و حجّت توست، علی (علیه السلام) محور گردان؛ به گونه ای که هر جا علی هست، حق بر مدار او بگردد». 🔹 پیامبران و معصومان (علیهم السلام) در نشأه ملکوت، کثیر نیستند، بلکه همگی یک نورند که پس از نزول به جهان طبیعت متعدّد می شوند. در آن نشأه، میان حضرت علی و فاطمه (علیهماالسلام) و دیگر معصومان (علیهم السلام) هیچ مِیْزی نیست؛ چنان که در زیارت جامعه، آنان را «نور واحد» خطاب می کنیم. از حضرت آدم (علیه السلام) تا پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) و از خاتم انبیا (صلی الله علیه و آله و سلم) تا خاتم اوصیا علیه آلاف التحیّة والثناء همگی انسان های کامل و معصومند و مردمانِ هر زمان و هر دیاری، حق را در سنّت و سیرت و زندگی متألّهانه آنان می جویند؛ زیرا هر جا انسان کامل است، حقِّ صادر از خداوند همان جاست. 🔹 امویان و دیگران با خانه نشین کردن علی (علیه السلام)، حق و دین را به انزوا کشاندند و با ریسمان افکندن بر گردن علی (علیه السلام)، دین را به اسارت گرفتند و دینی که در بند اسارت باشد، پیروانی اسیر و بی اراده می پروراند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 157 تا 160 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 9. کودکان مهرورزی به كودكان: ... به فرموده امام صادق (ع) ، موسی بن عمران (ع) گفت: ای پروردگار من! كدام یك از اعمال نزد تو بهتر است؟ فرمود: محبّت به كودكان، زیرا آنان را بر فطرت یگانه ‌پرستی آفریدم و اگر آنان را بمیرانم به رحمت خود آنان را به بهشت در می ‌آورم. [1] [1]. ... قال موسی بن عمران: یا رَبِّ! أَىُّ الأَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَكَ؟ قَالَ: حُبُّ الأَطْفَالِ، فَإِنِّى فَطَرْتُهُمْ عَلَی تَوْحِیدِى، فَإِنْ أَمَتُّهُمْ أَدْخَلْتُهُمْ‏ بِرَحْمَتِى جَنَّتِى (المحاسن، ج1، ص293). 📚 مفاتیح الحیات ص 392 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   خیزش انحراف
▫️ وقتی یكی از ، شعار رسمی می ‌داد می ‌گفت: «لا حكم الا لله»، وجود مبارك علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) با تندی با او برخورد كرد فرمود: «اسْكُتْ، قَبَحَكَ اللَّهُ يَا أَثْرَمُ!»؛ ای دندان ‌شكسته ساكت باش! آن وقتی كه حق ظاهر شد كه تو مستور بودی، حالا كه عدّه ‌ای باطلاً نعره می ‌زنند، تو مثل شاخ بز ظاهر شدی: «نَجَمْتَ نُجُومَ قَرْنِ الْمَاعِز». ▫️ این جریان، وجودِ مبارك حضرت امیر است با كسانی كه قرآن را به رأی خود تفسیر كردند. این خوارج نه تنها قرآن را به رأی خود تفسیر كردند، مطابق این تفسیرِ به رأی هم می ‌جنگیدند. ▫️ یك وقت یك كار، محض است مثلاً جبری چنین می ‌گوید اشعری چنین می ‌گوید و مانند آن که اینها همان «عطفوا الهدی علی الهوی» است یعنی قرآن را به رأی تفسیر می‌ كنند و فقط یك اثر علمی و گمراهی علمی دارد و مانند آن؛ اما یك وقت است كه گذشته از تفسیر به رأی و گمراهی های علمی، دست به شمشیر می ‌برند؛ خوارج از این قبیل بودند. ▫️ وجود مبارك حضرت امیر دید این تنها نیست بلكه تفسیر به رأی ‌ای است كه گمراه ‌كردن فكری را به همراه دارد و دست به شمشیر بردن است كه اختلاف نظامی و سیاسی را به دنبال دارد. اینجا بود كه با تندی فرمود: «اسْكُتْ، قَبَحَكَ اللَّه»، آن وقتی كه حقّ ظاهر شد كه ماها اظهارش كردیم و ظهور داشتیم، از تو و امثال تو خبری نبود اما آن وقتی كه باطل پیدا شده، تو «نَجَمْتَ نُجُومَ قَرْنِ الْمَاعِز». 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1384/11/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 3. دین فروشی 🔹 اسیری که در صحنه نبرد در اختیار فاتحان قرار می گیرد با او سه گونه رفتار می شود: یا او را می کشند یا رهایش می کنند یا او را می فروشند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 3. دین فروشی 🔹 اسیری که در صحنه نبرد در اختیار فاتحان قرار می گیرد با او سه گونه رفتار می شود: یا او را می کشند یا رهایش می کنند یا او را می فروشند. پس از واقعه سقیفه، خواستِ قلبی امویان و دیگران نابود کردن دین الهی بود؛ ولی چون از رحلت پیامبر دیر زمانی سپری نشده بود، از میان برداشتن دین خدا برای بدخواهان اسلام، عملی نبود. از سوی دیگر، امویان و همفکران آن ها نمی خواستند از همان آغاز، کفر و بی دینی خویش را آشکار کنند. 🔹 از این رو، از محو علنی اسلام خودداری کردند و به عداوت با آن تصریح ننمودند و چون راه دوم یعنی آزاد کردن دین به سود آنان نبود، زیرا دین آزاد، پیروان آزاده و آگاه تربیت می کند، از حرّیت اسلام وحشت داشتند و از آن دریغ کردند. بنابراین، راه سوم را برگزیدند و با دین اسیر از راه فریب مردم و ریاکاری و تفسیر دین به رأی، میل و هوس خویش عمل می کردند. آنان پس از ماجرای سقیفه، با دین چون کالایی تجاری رفتار کردند و به دین فروشی پرداختند. امیرمؤمنان (علیه السلام) در عهدنامه خود به مالک اشتر فرمود: «فإن هذا الدین قد کان أسیراً فى أیدى الأشرار یعمل فیه بالهوی و تطلب به الدنیا»... . 🔹 سالار شهیدان (علیه السلام) عدم شایستگی حاکمان اموی را در قالب یک قیاس منطقی شکل دوم، چنین بیان فرمودند: مگر نمی بینید که سردمداران و حاکمان جامعه از حق پیروی نمی کنند و از باطل روی نمی گردانند؛ «ألا ترون إلی الحق لا یعمل به و إلی الباطل لا یتناهی عنه»؟! و در جای دیگر فرمودند: عقل، بدون پیروی از حق کامل نمی شود و ناقص است؛ «لا یکمل العقل إلّا باتباع الحق». بنابراین، امویان از عقل کامل بی بهره اند. اینان، تنها دارای عقل ابتدایی اند که چنین عقل و خردورزی ضعیف برای اداره جامعه کافی نیست. پس، اینان سزاوار حکومت بر مردم نیستند. 🔹 عقل عادی و ابتدایی از شرایط تکلیف است و توده مردم دارای آنند و با آن خوب را از بد و زشت را از زیبا تشخیص می دهند. ازاین رو، فقیهان عقل عادی را معیار تکلیف بر شمرده اند، نه کمال عقل را؛ لیکن برای قاضی، کمال عقل را شرط دانسته اند؛ «یعتبر فیه کمال العقل». پیداست که شرط کمال عقل برای قاضی، یک تمثیل است، نه تعیین. از این رو، پزشک، مهندس، مدیر، حاکم و... نیز باید دارای عقل کامل و تخصص مورد نیاز باشند و نصاب عقل برای تصدّی یک مسؤولیت مهم، بالاتر از نصاب عقل برای تکلیف ابتدایی است که در تازه بالغان ملحوظ می گردد. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 160 تا 162 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 9. کودکان مهرورزی به كودكان: ... امام كاظم (علیه السلام) فرمود: به راستی خدای بزرگ آن‌گونه كه برای زنان و كودكان به خشم می ‌آید برای هیچ چیزی به خشم نمی ‌آید. [1] [1]. ... إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیسَ یغْضَبُ لِشَىْ‏ءٍ كَغَضَبِهِ لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْیانِ (الكافى، ج6، ص50). 📚 مفاتیح الحیات ص 392 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 آموزه زیارت ▫️ این زیارت، است که زائر بفهمد که مزور رفته است تا کشور را پاک کند... . اگر در چنین کشوری ما اختلاس داشتیم، معلوم می شود که را ادا نکردیم، چه رسد به ... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آموزه زیارت ▫️ با یک بهای سنگینی به دست آمده است؛ در هر زیارتی ائمه این جمله هایی که گفتند برای ما تابلو و راهنماست؛ مثلاً در زیارت وارث یا سایر زیارت های مانند این، به ما گفتند شما که خون دادید ـ البته اجرتان با خدای سبحان است ـ خون شما یک دارد و آن پیام حیات بخش تمدّنی آن است که شما کشوری که در آن کشور آرمیدید، آن را پاک کردید: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»، این زیارت برای زائر است، نه برای مَزُور، مزور به لقای خدا رفت، چه در سوره مبارکه «بقره»، چه در سوره مبارکه «آل عمران» فرمود: اینها زنده اند؛ «حَی عِنْدَ اللَّهِ مَرْزُوق». ▫️ حرف بلندی جناب دارد که خیلی ها از مرگ می ترسند و علاقمند به زندگی اند، می گوید همه از مرگ می ترسند، همه علاقمند به حیات اند؛ اما «از این زندگی ترس که اکنون در آنی»، مگر جناب عالی زنده ای؟! شما خیال می کنید هر کسی که نفس می کشد، زنده است! شما می گویید من از مرگ می ترسم؛ بله، مرگ چیز بدی است؛ ولی اینکه شما دارید، مرگ است، «از این زندگی ترس که اکنون در آنی». ▫️ این زیارت، تعلیم فرهنگی زائر است که زائر بفهمد که مزور رفته است تا کشور را پاک کند، «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»؛ کشوری که شما آرمیدید، این کشور پاک است. حالا اگر در چنین کشوری ما اختلاس داشتیم، معلوم می شود که حق شهید را ادا نکردیم، چه رسد به ! باندبازی داشتیم، معلوم می شود که ما حق شهید را رعایت نکردیم؛ آخر اینها فرهنگ ما هست، ما برای چه می رویم زیارت؟! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»؛ بعد می گوییم: «یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَکُم»، وقتی خونی بتواند کشوری را متمدّن کند،
 ای کاش ما هم با شما بودیم! 

📚 دیدار اعضای ستاد اربعین با حضرت استاد تاریخ: 1394/09/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا