eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11.5هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آینه نبوّت 🔹 «أسعد الله أیامنا و أیامكم»! مبعث حضرت ختمی نبوّت را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقه ‌مندان به قرآن و عترت و شما بزرگواران حوزوی و دانشگاهی، برادران و خواهران تهنیت عرض می ‌كنیم و از خدای سبحان مسئلت می ‌كنیم عیدی همه ما را و قرار بدهد! 🔹 دعایی كه در شب 27 رجب مطرح است و ـ ان‌شاء الله ـ می ‌خوانیم این است كه از ذات اقدس الهی به تجلّی اعظم سؤال می ‌كنیم «اَللّهُمَّ اِنّی‏ اَسئَلُكَ بِالتَّجَلِی الْأَعْظَمِ فی‏ هذِهِ اللَّیلَةِ».[1] اصلِ آفرینش طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در نهج ‌البلاغه به صورت تجلّی است كه فرمود: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ»[2] این اصلِ اول؛ یعنی هر موجودی آینه ‌ای است كه را نشان می ‌دهد; خلقت طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به صورت تجلّی است «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ». هر اندازه آن مخلوق آینه ‌اش بزرگ ‌تر باشد بزرگ‌تر است. 🔹 باز شما در بیانات نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در نهج‌ البلاغه می ‌خوانید كه درباره قرآن كریم فرمود كه «فَتَجَلَّی‏ لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْهُ»[3] خداوند در قرآن تجلّی كرده است، آن متكلّم در این كلام تجلّی كرد، قرآن آینه ‌ای است كه ذات اقدس الهی را نشان می‌ دهد; این هم اصل دوم. 🔹 در دعای شب 27 رجب می ‌خوانیم خدایا! من به تجلّی اعظم در این شب از تو مسئلت می ‌كنم، اگر موجودی به عظمت وجود مبارك پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بود دیگر شب 27 رجب شب نبود. اهل بیت (علیهم السلام) هم چون نور واحدند; وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) هم درباره خودش دارد كه «ما لله آیةٌ أكبر مِنّی»؛[4] خدای سبحان آیت و آینه‌ای بزرگ‌تر از من ندارد. در حقیقت چون این چهارده معصوم یك نورند از این چهارده معصوم از این آینه نبوّت، رسالت، ولایت، عصمت آینه ‌ای بزرگ ‌تر نیست; این هم اصل سوم. حالا ما بهره ‌ای كه از این آینه می ‌بریم چیست؟ از چه بهره‌‌ ای می‌بریم؟ از رسالت و نبوت چه بهره ‌ای می‌بریم؟ مهم ‌ترین بهره‌ ای كه ما می ‌توانیم از این مبعث و از این آینه ببریم همان مبحث است. [1] . البلد الأمین(شیخ كفعمی)، ص183. [2] . نهج‌البلاغه، خطبه 108. [3] . نهج‌البلاغه، خطبه 147. [4] . بصائرالدرجات، ص77. 📚 سخنرانی عمومی در شب مبعث تاریخ: 1392/03/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
🌺 به مناسبت فرا رسیدن عید مبعث آیین افتتاح دفتر جدید و تودیع و معارفه مسول دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی استان مازندران _ ساری 💠 با سخنرانی : حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ( مسول محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی و ریاست محترم بنیاد بین المللی علوم و حیانی اسراء) 🔹 زمان : چهارشنبه ۹۹/۱۲/۲۰ ساعت ۱۵:۳۰ 🔸 مکان : مازندران _ شهرستان ساری _ میدان ساعت _ روبروی مسجد جامع _ سالن اجتماعات حوزه علمیه امیر المومنین علی علیه السلام 💠 لینک سامانه مجازی مراسم 👇👇👇👇👇👇 https://el.esra.ir/ch/marasem-dfatermargaeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رحمت الهی 🔸 مبعث سید انبیا و اولیای الهی وجود مبارك ختمی نبوّت و الرسالة، وجود مبارك محمد بن‌ عبدالله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است؛ آن حضرت را به پیشگاه خاتم اوصیا، وجود مبارك امام زمان (ارواحنا فداه) و عموم علاقمندان قرآن و عترت و به شما برادران و خواهران و بزرگواران حوزوی و دانشگاهی تهنیت عرض می ‌كنیم! ا 🔸مبعث وجود مبارك رسول خاتم (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثناء) یك حادثه جهانی بود و برای اینكه روشن شود این مبعث چیست، دو راه اساسی وجود دارد: یكی مراجعه به , یكی هم مراجعه به سخنان (علیهم السلام). خدای سبحان در قرآن كریم آن بحث ‌ها و اسم‌ های ممتاز خود را كه ذكر می ‌كند، شما می ‌بینید همان ‌ها و برترین آنها و برجسته ‌ترین آنها را برای رسول خود ذكر می ‌كند؛ اگر در آیاتی از قرآن كریم خدا به عنوان ، وصف شده است، در بخش پایانی سوره مباركه «توبه» وقتی وجود مبارك پیامبر را وصف می ‌كند می ‌فرماید: ﴿بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ﴾؛[1]یعنی این آینه ‌ای است، اگر بخواهید رأفت الهی و رحمت الهی را ببینید در آینه رسالت ببینید؛ او خداست, خدا را او نشان می ‌دهد. اگر خدای سبحان «رَحْمَةٌ لِلْعالَمینَ» است، وجود مبارك پیامبر مظهر همین است :﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾؛[2]اگر برای همه مردم پیام و دستور دارد, پیام رسان عمومی وجود مبارك رسول گرامی است که ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[3] است؛ اگر خود خدای سبحان «نذیر» و «بشیر» است، وجود مبارك رسول اكرم مظهر این كار است. پیامبر، آینه است كه نشان می‌ دهد خدا چه كاری در جهان كرده و چه كاری در جهان می ‌كند. 🔸 این بخش پایانی سوره مباركه «توبه» كه دارد: ﴿بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ﴾[4] یا ﴿عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ﴾، بر حضرت رسول سخت است كه شما در دشواری باشید؛ یعنی اگر داشته باشید برای حضرت سخت است, داشته باشید برای حضرت سخت است. این ‌قدر تنزّل بكند بیاید اگر كسی بیكار باشد برای پیغمبر سخت است, بی ‌شغل باشد برای پیغمبر سخت است, بدون درآمد باشد برای پیغمبر سخت است, سنّ ازدواج بالا برود برای پیغمبر سخت است؛ فرمود: ﴿عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ﴾؛ شما كه در زحمت هستید او در زحمت است؛ این پیغمبر است. تنها مسئله بهشت نیست، حضرت آمده دنیا را كند، نسبت به ما است, رئوف است. [1] . سوره توبه، آیه182. [2] . سوره انبیاء، آیه107. [3] . سوره سبأ، آیه28. [4] . سوره توبه، آیه182. 📚 سخنرانی عمومی در عید مبعث تاریخ: 1394/02/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
28.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری 🔹 دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره با رویکرد اخلاق و اجتماع 🔸 افتخار می کنند که جزو امت امام هستند! 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دیدار وزیر کشور با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 وزیر کشور امروز در سفر به شهر مقدس قم با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء : وزیر کشور، امروز پنجشنبه مصادف با نبی مکرم، حضرت ختمی مرتبت در سفر به شهر مقدس قم با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت ‌و گو کرد. در این دیدار آیت الله العظمی جوادی با اشاره به لزوم تکیه بر نیروی کار آماده به خدمت در داخل کشور و اهمیت تولید بیان داشتند: پشتوانه پول ما کار ماست. ایشان با بیان اینکه نباید در مدیریت، تولید و جلوگیری از دزدی ها، کوتاهی کرد، اظهار داشتند: که در آیه "إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ" آمده است، همین مال است که به دست هر کسی داده شد نباید در آن خیانت کند؛ لذا حفظ سرمایه و مدیریت در جلوگیری از دزدی ها و همچنین قطع دست دلال ها از اهم امور است، دلال غده سرطانی است و این گونه مشکلات داخل کشور باید هر چه زودتر حل شود. معظم له خاطر نشان داشتند: نظام مقدس جمهوری اسلامی با می گردد، کسی که با حق است همیشه است، پایگاه ما حق است، و دشمنان با تکیه بر باطل، هیچ جایگاهی ندارند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مراسم افتتاح مکان جدید دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی و تودیع و معارفه مسئول محترم دفتر معظم له استان مازندران شهرستان ساری 🔸 حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی مسئول محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مد ظله العالی و ریاست محترم بنیاد بین المللی علوم و حیانی اسراء در این مراسم ضمن تبریک عید مبارک در ادامه فرمودند: حرکت درخشنده و تابناکی را که از مرجعیت عراق حضرت آیت الله سیستانی در دیدار پاپ همگان شاهد بودیم، طول موج حضور مرجعیت را روشن کرد. امروز مرجعیت می تواند فضا را برای فراهم آورد. ایشان همچنان ، خطاب به روحانیت مازندران فرمودند: همفکری را قدر بدانید! با هم بودن را غنیمت بشمارید! ساری جایگاه ویژه و خاصی در استان دارد. ایشان به طور نمونه فرمودند حضرت آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه (ره) واقعاً در حفظ کیان روحانیت و دین تلاش مشهودی داشتند و کمر خدمت بسته بودند تا دین و دیانت را در جایگاه اصلی خود قرار دهند. روحانیت این شهرستان بایستی با آشنایی با این اندیشه، تلاش بیشتری را در فهم صحیح و معرفت اصیل دینی داشته باشند. باید منابر و تریبون های مستدل، حکیمانه، برهانی و قابل قبولی داشته باشیم . 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عالی ترین درجه 🔹 فرمود: ﴿وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ﴾؛ اینها که در راه خدا شربت شهادت نوشیدند، هیچ عملی از اعمال اینها گُم نمی شود و همه اعمال اینها محفوظ است! هر کار خیری که کردند و هر قدمی که برداشتند! در بخش های پایانی سوره مبارکه «توبه» فرمود: ﴿وَ لاَ ینفِقُونَ نَفَقَةً صَغِیرَةً وَ لاَ كَبِیرَةً﴾؛[1] یک بند کفشی، یک بند پوتینی، یک مجاهدی یک سربازی به سرباز دیگر کمک کرد در او محفوظ است! ﴿وَ لاَ ینفِقُونَ نَفَقَةً﴾؛ یک تکه نانی را کسی به دیگری داد یا یک شربت آبی را به او داد ﴿وَ لاَ ینفِقُونَ نَفَقَةً صَغِیرَةً وَ لاَ كَبِیرَةً وَ لاَ یقْطَعُونَ وَادِیاً﴾؛ هیچ قدمی بر نمی دارند در میدان شلمچه یا غیر شلمچه، مگر اینکه همه آنها را ما می نویسیم و نزد ما است! ﴿وَ لاَ ینفِقُونَ نَفَقَةً صَغِیرَةً وَ لاَ كَبِیرَةً وَ لاَ یقْطَعُونَ وَادِیاً﴾؛ هیچ دشمنی را نمی ترسانند، مگر اینکه این در نامه عملشان ثبت است؛ هیچ دوستی را خوشحال نمی کنند، مگر اینکه در نامه عملشان ثبت است. این تثبیت اعمال ریز و درشت در بخش های پایانی سوره مبارکه «توبه» هست، این‌ جا می فرماید همه اعمال این شهدا محفوظ است، بعد ﴿سَیهْدِیهِمْ﴾، اینها زنده اند! یک شخص واحد که نیستند، اینها سازماندهی می خواهند؛ هم اعمال اینها را حساب شده به آنها می دهیم، هم راهی را که اینها در برزخ باید طی کنند به اینها نشان می دهیم، هم راهی که از برزخ به بهشت می رسند را به آنها نشان می دهیم، هم مقصد را به ایشان نشان می دهیم و هم مقصود را در مقصد به ایشان نشان می دهیم! همه اینها است، هدایت هایی که مربوط به برزخ و «ساهره» قیامت است، در طریق بهشت است و در خود بهشت است! هدایت این پنج ـ شش مرحله را ما به عهده داریم و ﴿سَیهْدِیهِمْ وَ یصْلِحُ بَالَهُمْ﴾؛ شأن اینها را اصلاح می کنیم. مهم ترین شأنی که شهید دارد، این است که است ببیند که همراهان او در کجا هستند؟! مستحضرید که دیگران هم البته به اعمال خیرشان می رسند؛ اما آن‌طوری که برای مجاهدان و مهاجران و قرآن کریم برنامه ریزی کرده، به صورت مبسوط برای دیگران چنین برنامه ریزی نکرده است. 🔹 بنابراین با مُرده های دیگر فرق می کنند، مُرده های دیگر مُرده اند و در کارهای خودشان هستند؛ البته هر کسی نعمتی دارد و در همان خودش است. همان ‌طوری که در دنیا به فکر دیگری نبود، آن ‌جا هم هست به فکر دیگری نیست و به فکر خودش است؛ آدم خوبی بود ـ إن شاء الله ـ اهل صلاح و فلاح است! اما این که شهید بود به فکر دیگران بود، چون به فکر دیگران بود الان مرتّب از خدا سؤال می کند و توفیق طلب می ‌کند که خدایا! اینها را توفیق بده، تأییدشان کن که زودتر راه بیفتند و مشکل آنها را حلّ بکن که به ما برسند. به ما برسند نه یعنی بشوند! گاهی ممکن است کسی شهید بشود و گاهی هم ممکن است که ! چون شهادت اوج مقام انسانیت نیست، آن است که انسان بتواند کلّ را حفظ بکند. می بینید مبارک حضرت امیر شهید هم شد، جنگ خیبر را هم او فتح کرد؛ ولی درباره شهادت حضرت امیر که نیامده «شَهادَةُ عَلِی یوم کَذا و کَذا تَعْدِلُ»، این «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین‏»[2] این است! پس گاهی انسان فاتح است، ثواب یک به مراتب بیش از شهداست! ثواب آن جنگ خندق حضرت امیر از شهادت او هم بالاتر است، برای اینکه اگر ـ خدای ناکرده ـ در آن جنگ اسلام رفته بود و کفر بود دیگر علی و اولاد علی نمی ماند! شهادتی نمی بود! قَدری نمی بود! ماه مبارک رمضانی نبود! 🔹 گاهی ممکن است انسان پیروز بشود و ثواب پیروزی او از شهادت شهید بالاتر باشد، ما که نمی دانیم! این است که آدم باید از ذات اقدس الهی خَیر بخواهد! این عزیزانی که می گویند ما شهید بشویم، گاهی به اینها عرض می شود که شما بگویید خدایا! آن را به ما بده! هر چه که هست! گاهی انسان شهید می شود؛ البته ثواب آن مشخص است؛ گاهی فاتح می شود و دین را از هر خطری حفظ می کند، یقیناً آن پیروزی بالاتر از این شهادت است! [1]. سوره توبه, آیه121. [2]. عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج‏4، ص86. 📚 سوره مبارکه محمد صلی الله علیه و آله و سلّم ـ جلسه 3 1395/02/18 🆔 @a_javadiamoli_esra