eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 برتر از عمل! 🔸 «وَ النِّیةُ أَفْضَلُ‏ مِنَ‏ الْعَمَلِ‏»؛[1] نیت از کار بهتر است، چون نیت اگر خالص و قوی بود انسان را به کار وادار می کند. نیت مشکل تر از کار است، اینکه گفتند «نِیةُ الْمُؤْمِنِ‏ خَیرٌ مِنْ‏ عَمَلِهِ‏»؛[2] نیت انسان مومن از عمل او بالاتر است و با اینکه گفتند «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها»؛[3] هر عملی که دشوارتر باشد ثوابش بیشتر است، این نه برای آن است که نیت با اینکه آسان است از عمل ثوابش بیشتر است، این دو اصل دینی را که وقتی کنار هم بررسی می کنید می بینید نتیجه اش آن است که نیت بسیار مشکل است. یک اصل این است که «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها»؛ یعنی همهٴ اعمال حسنه که دارای فضیلت هست هرکدام که دشوارتر باشد فضیلت و ثوابش بیشتر است، این یک اصل؛ اصل دیگر اینکه «نِیةُ الْمُؤْمِنِ‏ خَیرٌ مِنْ‏ عَمَلِهِ‏» در تعبیرات دینی معصومین (علیهم السلام) فرمودند که نیت مومن از عمل او بهتر است. خب اگر بهترین عمل آن است که دشوارترین عمل باشد، نیت چگونه بهتر از عمل هست؟! مگر نیت آسان نیست؟ می فرمایند نه، نیت «أَحْمَزُ الأَعْمالِ»است است است از عمل سنگین تر نیت است. انسان ممکن است در جبهه ها شرکت بکند و کشته هم بشود، کشته شدن خیلی سخت نیست آن «إِخْلَاصُ‏ الْعَمَلِ‏ لِلَّهِ‏»[4] سخت است! مگر خلوص ضمیر و نیت طاهر تهیه کردن مثل کشتن است که آسان باشد؟! کشته شدن آسان است اما آن زیر نفس و شیطان را رها کردن سخت است، آن نیت خالصه از هر عملی سخت تر است؛ لذا در این روایت حضرت فرمود: «وَ النِّیةُ أَفْضَلُ‏ مِنَ‏ الْعَمَلِ‏»، چون نیت جان عمل است. 🔸 اینکه می گویند در هنگام عبادت نیت کنید، نه یعنی هنگام نماز مثلاً این معنا را در ذهن ترسیم کنید که چهار رکعت نماز ظهر بجا می آورم «قُرْبَةٌ إِلَى‏ اللَّهِ‏»، این به تعبیر اهل معنا نیت است به حمل اولی و غفلت است به حمل شایع! اینکه نیت نیست! نیت آن انبعاث و پرش روح است، آن را نیت می گویند. اگر انسان از طبیعت پر کشید و بالا آمد می گویند نیت کرده، چون به حمل شایع است، وگرنه این یک اخطار حصولی به مفهوم ذهنی است، اینکه نیت نیست! این برای همین حداقل عبادت ماست که واجب انجام بشود و اعاده و قضا نخواهد، همین! اما آن نیتی که باطن عمل به او بسته است و از عمل بالاتر است، آن انبعاث روحی است که روح پرواز کند، آن را می گویند نیتی که افضل از عمل است، با این نیت گفتند از خدای سبحان مسئلت کنید. [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص16. [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص84. [3]. بحارالانوار، ج67، ص191. [4]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص403. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 11 تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعای روز بیست و هفتم : اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ، وَ صَيِّرْ أُمُورِي فِيهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْيُسْرِ، وَ اقْبَلْ مَعَاذِيرِي، وَ حُطَّ عَنِّيَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ، يَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِينَ خدایا در این ماه فضیلت شب قدر را روزی ام ساز، و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان، و پوزشهایم را بپذیر، و گناه و بار گران را از گُرده ام بریز، ای مهربان به بندگان شایسته. News.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ذکر صلوات 🔸 معنای صلوات فرستادن بر رسول خدا آن است که خدایا رحمت خود را بر پیامبر و آل پیامبر نازل کن! وقتی این رحمت بر حضرت نازل شد به دیگران هم می رسد، چون او مجرای فیض است. خیر اگر بخواهد به دیگران برسد، باید اول به عنوان رحمت خاصه بر حضرت نازل بشود تا به دیگران برسد؛ لذا سخنی امیرالمومنین (علیه السلام) ـ آن طوری که در «نهج البلاغه» است ـ دارد که حضرت فرمود هر گاه حاجتی داشتید، دعایی کردید یا چیزی از خدا خواستید قبلاً همراه با آن یا بعداً صلوات بر پیامبر را فراموش نکنید؛ زیرا صلوات بر آن حضرت یک دعایی است مستجاب، وقتی انسان صلوات فرستاد این دعا مستجاب است، در کنار صلوات وقتی حاجت خود را خواست خدای سبحان این چنین نیست که یکی را برآورده کند و دیگری را برآورده نکند؛[1] لذا گفتند اگر خواستید دعا کنید و چیزی را از خدای سبحان بخواهید، اول از خدای سبحان درود بر پیامبر را مسئلت کنید تا در پرتو این صلوات که یک دعایی است مستجاب سایر دعاها و نیایش ها هم مستجاب بشود؛ لذا امام سجاد (سلام الله علیه) که برنامه های آموزنده اش مثل اعلای نیایش و دعا به ما می آموزاند، در بسیاری از فرازهای ادعیهٴ امام سجاد (سلام الله علیه) صلوات به چشم می خورد؛ یعنی هر مطلبی را که امام سجاد (سلام الله علیه) از خدا می خواهد، قبلش صلوات، بعدش هم صلوات، در این وسط دعای خود را می خواهد، چون آن اول و آن آخر را خدا مستجاب می کند این وسط را هم مستجاب خواهد کرد، این خاصیت صلوات است! 🔸 مطلب بعدی آن است که این صلوات را خدا بر پیامبرش فرستاد، ملائکه بر پیامبر می فرستند، بر مومنین هم خدا صلوات می فرستد. این مؤمن چه مقامی دارد که خدای سبحان بر او صلوات می فرستد؟ اما آن صلوات خدا بر پیامبر همین آیهٴ معروف است که ﴿إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلَّوا عَلَیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیماً﴾؛[2] یعنی تحقیقاً خدای سبحان و همهٴ فرشتگانِ خدای سبحان بر پیامبر صلوات می فرستند. اما مطلب دوم که دربارهٴ مومنین در سورهٴ «احزاب» آمده، فرمود: ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ لِیخْرِجَكُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ﴾؛[3] فرمود خدا بر شما صلوات می فرستد، ملائکهٴ خدا بر شما صلوات می فرستند تا شما را از ظلمت ها و تاریکی ها به نور و روشنی بیرون بیاورد. مومن به جایی می رسد که خدا بر او صلوات می فرستد تا او را به فضای نور منتقل کند، مؤمن به جایی می رسد که فرشتگان بر او صلوات می فرستند تا او را به فضای روشن منتقل کنند. اگر خدا فرمود ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ﴾ معلوم می شود صلوات خاصیتش نورانی کردن است! فرمود خدا بر شما صلوات می فرستد، صلوات خدا که صفت فعل خداست همان نورانی کردن است، این طور نیست که خدا لفظاً بگوید «اللهم صلّ» یا «اُصلّی». قول خدا همان فعل خداست، لفظ خدا همان کار خداست، وقتی خدای سبحان توفیقی داد که یک مؤمن نورانی بشود، یعنی براو صلوات فرستاد؛ وقتی توفیقی نصیب یک انسان شد و او در فضای دلش تاریکی احساس نکرد، معلوم می شود صلوات فرشته ها نصیب او شد؛ زیرا در همین آیهٴ سورهٴ «احزاب» فرمود خدای سبحان بر شما صلوات می فرستد تا شما را نورانی کند ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ﴾ خدا آن مبدأی است که بر شما صلوات می فرستد و ملائکهٴ او به فرمان خدا بر شما صلوات می فرستند تا شما را از ظلمت ها به نور بیرون بیاورد. [1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح), حکمت361؛ « إِذَا كَانَتْ لَكَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ حَاجَةٌ فَابْدَأْ بِمَسْأَلَةِ الصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِهِ (صلى الله علیه وآله) ثُمَّ سَلْ حَاجَتَكَ فَإِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ یسْأَلَ حَاجَتَینِ فَیقْضِی إِحْدَاهُمَا وَ یمْنَعَ الْأُخْرَى». [2]. سوره احزاب, آیه56. [3]. سوره احزاب, آیه43. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 12 تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از سری تولیدات رسانه ای بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء: «قبله گاه نخست»؛ ویژه برنامه روز قدس با حضور حجت الاسلام و المسلمین لک زایی(استاد حوزه و دانشگاه) پخش از شبکه قرآن و معارف سیما جمعه ۲ خرداد ساعت ۹ صبح منبع: news.esra.ir @a_javadiamoli_esra
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین) پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملا صدرا (صدرالمتالهین)، پیامی به همین مناسبت صادر فرمودند. 🔹 کلیپ تصویری پیام معظم له 🔹 کلیپ صوتی پیام معظم له 🔹 ترجمه انگلیسی پیام معظم له 🔹 ترجمه عربی پیام معظم له https://b2n.ir/484108 News.esra.ir
قدردانی آیت الله العظمی جوادی آملی از خدمات دکتر علی لاریجانی آیت الله العظمی جوادی آملی از مراجع عظام تقلید با صدور پیامی خطاب به دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، از خدمات ایشان تقدیر نمودند. متن پیام معظم له بدین شرح است : بسم الله الرحمن الرحيم و ایّاه نستعين خدمت جناب آقای دکتر علی لاریجانی دامت توفیقاته بعد التحیّة مرقوم شريف واصل و از بذل عنايت تقدير می‌شود. آنچه در طی ساليان متمادی در خدمت نظام اسلامی به ويژه به عنوان رياست مجلس شورای اسلامی سپری کرديد درختی غرس نموديد که حاصل آن ميوه آزادی و خدمت بود، اکنون بايد کوشيد محصول آن حاصل را که شربت اخلاص و سپاس به درگاه خدای سرمدی است فراهم و نوشيد که چنين نوشيدنی گواراست. 1399/3/1 27 ماه رمضان 1441 جوادی آملی News.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعای روز بیست و هشتم : اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّي فِيهِ مِنَ النَّوَافِلِ، وَ أَكْرِمْنِي فِيهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ، وَ قَرِّبْ فِيهِ وَسِيلَتِي إِلَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسَائِلِ، يَا مَنْ لا يَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ. خدایا بهره ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن، و مرا با تحقق درخواستها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیله ام را به سویت نزدیک کن، ای که پافشاری اصرارورزان مشغولش نسازد. News.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 محاسبه 🔸 ما همواره نباید از محاسبهٴ خود غافل باشیم! در هر حرکتی ولو کوچک اگر باطل را تقویت کردیم به همان اندازه از دین خدا فاصله گرفتیم! اگر خدای سبحان می فرماید: ﴿وَیلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ﴾[1] روی این حرکت های لبان ما قرآن تکیه می کند که مبادا لبانتان را نحوه ای حرکت بدهید که با لبانتان کسی را بیازارید یا تحقیر کنید. اگر بر حرکت مژه هایمان و حرکت دیدمان قرآن کریم حساب می کند ﴿یعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْینِ﴾،[2] نباید از محاسبهٴ خود غافل باشیم. 🔸 غزّالی یک وقت می گفت محصول زحمت های بیست ساله ام یا بیشتر که من سرگرم ارشاد و هدایت مردم بودم در این یک شعر فردوسی ظهور کرد و آن این است: اگر بار خار است خود کِشته ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ای[3] یعنی انسان شب و روز دارد کار می کند یا مشغول آبیاری درخت پرخار و تیغ است یا مشغول رشتن پارچه های پرنیانی و ابریشمی، اگر بعد از مرگ رنج می برد برای آن است که عمری زحمت کشید درخت پرتیغی را آبیاری کرد؛ این بدزبانی، بددهنی، بدقلمی، آزردن این و آن، بدگفتن به این و آن، رنجش خاطر این و آن را فراهم کردن همه تیغ است! هر کسی هر گناهی که می کند یا هر ظلمی که می کند ظرف آبی است که به پای درخت پرتیغ خود ریخته که او را سبز کند، آن گاه وقتی می میرد تمام این درخت های پرتیغ تیغ هایش علیه او خواهد بود. 🔸 البته انسان همان نرم رفتاری و احسان او نسبت به مسلمین، این در عین حال که ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ است ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾[4] بودن او همان پرنیان بافتن اوست و اگر می بینید فردوسی مانده است، اشعار توحیدی او مانده است! وقتی می گوید: خداوند بالا و پَستی تویی ٭٭٭ ندانم چه ای هر چه هستی توای[5] که خدا را حقیقت محض و هستی صرف می داند، این باعث ماندنش شد؛ وقتی می گوید: من شهر علمم علیم دَر ست ٭٭٭ درست این سخن قول پیغمبرست[6] او را حفظ کرد و الا اشعاری که برای زید و عمرو سرود که قابل دوام و بقا نبود. این شعرهایی که در ولایت گفت که از شیعه های خاص علی و اولاد علی است، آن شعرهای بلندی که در توحید گفت و آن شعرها آموزندهٴ اخلاقی که گفت او را به این جا رساند که غزالی می گوید محصول نصایح چندین ساله ام در این یک بیت جمع شده است. 🔸 یک دعایی از امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است، البته همهٴ این ادعیه نور است، همهٴ این کلمات نور است، وقتی شما انس بگیرید به این روایات و احادیث هر حدیثی را که می بینید یک نورافکنی است، یک مقدار لذت ببرید و انس پیدا بکنید ـ انشاء الله ـ می بینید وقتی کتاب حدیث را باز بکنید مثل اینکه وارد بوستان شدید معطر است شامهٴ تان لذت می برد، باطنتان لذت می برد، یک مقدار انس به سخنان معصومین (علیهم السلام) همهٴ خستگی ها را رفع می کند! اینطور نیست که راه ملکوت فقط برای دیگران باشد و ما راه نداشته باشیم، اگر ما راه نمی داشتیم ما را دعوت نمی کردند! راه داریم و ما را دعوت کردند. بیان نورانی امام هشتم (سلام الله علیه) این است: عرض می کند خدایا «لاَ لِغَیرِی فِی إِحْسَانِكَ وَ لاَ عُذْرَ لِی إِنْ أَسَأْتُ مَا أَصَابَنِی مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنْكَ یا كَرِیمُ اِغْفِرْ لِمَنْ فِی مَشَارِقِ اَلْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ اَلْمُؤْمِنَاتِ»؛[7] عرض می کند خدایا هر احسانی که به من رسیده است و هر کار خیری که به من رسیده است در اثر لطف و احسان و برکت شماست، نه خودم در رسیدن به آن کار خیر سهمی داشتم نه دیگران و هر قصوری که از من صادر شده است برای خود من است دیگران نقشی ندارند، آن گاه عرض کرد خدایا تمام مومنین مشرق و مغرب عالم را بیامرز این دید وسیع «رحمة للعالمین» بودن آن حضرت است که مثل اعلای ﴿رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾[8] است. [1]. سوره همزه, آیه1. [2]. سوره غافر, آیه19. [3]. شاهنامه فردوسی, فریدون, بخش20. [4]. سوره فتح, آیه29. [5]. شاهنامه فردوسی، بخش1، آغاز کتاب. [6]. شاهنامه فردوسی، بخش7، گفتار اندر ستایش پیغمبر. [7]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص205. [8]. سوره انبیاء, آیه107. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 20 تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعای روز بیست و نهم اللَّهُمَّ غَشِّنِي فِيهِ بِالرَّحْمَةِ، وَ ارْزُقْنِي فِيهِ التَّوْفِيقَ وَ الْعِصْمَةَ، وَ طَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ، يَا رَحِيماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ. خدایا مرا در این ماه با رحمتت فروگیر، و توفیق و خود نگهداری نصیبم کن، و از تیرگیهای تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان با ایمان. News.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حاصل سی روزه 🔸 یکی از برجسته ترین عبادت ها روزه گرفتن است و یکی از بهترین موقعیت ها برای عبادت، ماه مبارک رمضان است. برای این ماه که ظرف عبادت است یک سرّ و باطن و حقیقتی است که در هنگام تودیع امامان معصوم (علیهم السلام) به باطن ماه مبارک رمضان خطاب می کردند و به او سلام می کردند و از مفارقتش اشک می ریختند و برای تودیع او ناله می کردند. 🔸 چندین بار امام سجاد (سلام الله علیه) به ماه مبارک رمضان سلام می کند، می گوید سلام بر تو ای بزرگترین عید اولیای خدا، ماه مبارک رمضان را حضرت به عنوان عید می داند و برای مفارقت آن ماه مبارک رمضان حضرت ضجه می زند و ناله می کند که این دوست عزیز دارد از دست ما می رود، می گوید سلام خدا بر تو ای بزرگترین عید اولیای حق. آن گاه به این جمله ها می رسیم می فرماید:«وَ قَدْ أَقَامَ فِینَا هَذَا الشَّهْرُ مُقَامَ حَمْدٍ»،[1] اولاً این دعای وداع برای کسی است که ماه مبارک رمضان دوستش بود و در این مدت با ماه مبارک رمضان مأنوس بود. آن که با این ماه نبود وداعی ندارد او که خداحافظی نمی کند، انسان از دوستش خداحافظی می کند، با کسی که مدتی مأنوس بود خداحافظی می کند، اگر با کسی نبود که خداحافظی نمی کند، وداعی ندارد! آن که اصلا نمی داند کی ماه مبارک رمضان آمد و کی سپری می شود و چرا آمد و چرا سپری شد و چه کرد، او وداعی ندارد! 🔸 «وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَینَا وَ غَمَّنَا»؛ ما را غمگین کرد «وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا»؛ از این که منصرف شد و از ما فاصله گرفت ما را به وحشت انداخت! یک دوست رئوف و مهربان و پربرکتی را ما از دست می دهیم، لذا به وحشت افتاده ایم! آخر ماه مبارک رمضان که می شد احساس غربت می کردند. «وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا وَ لَزِمَنَا لَهُ الذِّمَامُ الْمَحْفُوظُ وَ الْحُرْمَةُ الْمَرْعِیةُ وَ الْحَقُّ الْمَقْضِی»؛ حقی را که به عهدهٴ ما دارد باید رعایت بکنیم، حرمتی را که در پیش ما دارد باید ارج بنهیم، تعهدی که بین ما و اوست باید به این عهد وفا کنیم، آن گاه چون این دوست عزیز از ما مفارقت می کند «فَنَحْنُ قَائِلُونَ» ما در آخر ماه مبارک رمضان این چنین می گوییم: «السَّلَامُ عَلَیكَ یا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ»؛ سلام بر تو ای ماه بزرگ خدا؛ این سلام، سلام تودیع است، سلام بر تو ای «شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ»، چون تنها ماهی که اسمش در قرآن کریم است ماه مبارک رمضان است. «السَّلَامُ عَلَیكَ یا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ وَ یا عِیدَ أَوْلِیائِهِ»؛ سلام بر تو ای عید اولیای الهی. عارفان هر دمی دو عید کنند ٭٭٭ عنکبوتان مگس قدید کنند[2] 🔸 در هر دم «هر نفسی (نفس) که فرو می رود ممدّ حیاتست و چون بر می آید مفرّح ذات پس در هر نفسی دو نعمت موجودست و بر هر نعمتی شکری واجب»؛[3] لذا عارف در هر دم دو عید دارد یا یک معنای لطیف تری هم هست. علیٰ ای حال بهترین دمی که انسان داشت همین ماه مبارک رمضان بود که «أَنْفَاسُكُمْ‏ فِیهِ‏ تَسْبِیحٌ»[4] نفس در این ماه «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ»[5] گفتن است؛ لذا امام سجاد می گوید سلام بر تو ای عید اولیای الهی! 🔸 اینکه می بینید فردا را عید می گویند، چون جائزه های یک ماه را به ما می دهند، نه فردا عید باشد! در حقیقت محصول ماه مبارک رمضان است، این «ضیافة الله» آن «لقاء الله» را در بر دارد. عظمت از آن ماه شوال نیست، عظمت از آن ماه مبارک رمضان است که نتیجهٴ یک ماهه را فردا می دهند. روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ که دهم حاصل سی‌روزه و ساغر گیرم[6] [1]. الصحیفة السجادیه، دعای45. [2]. دیوان شمس، غزل973. [3]. گلستان سعدی، دیباچه. [4]. الامالی (للصدوق)، ص93. [5]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص529. [6]. اشعار منتسب به حافظ، شماره 17. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 22 تاریخ: 1363 🆔 @a_javadiamoli_esra