eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فیضِ جود 🔹 حضرت فرمود: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ»؛ فرمود انسانِ سرمایه ‌دار مثل كسی است كه نهر روانی دارد، این باید بداند كه اگر مقداری از مالش را در راه خدا صرف بكند این نظیر آن نیست كه سنگی كه در جایی مستقر است این سنگ را اگر از آنجا بِكَنی جایش خالی است و مدت‌ ها باید صبر بشود تا آنجا پر بشود، این این‌طور نیست. اگر كسی سنگی یا كلوخی را در بیابان یا از یك زمین بِكَند كه جایش خالی ‌شود مدت‌ ها طول می‌ كشد تا آن جا پر بشود؛ ولی اگر یك سطل آب از نهر روان بگیرد این‌طور نیست كه مدت ‌ها صبر بكند تا جایش پر بشود، بلکه همان لحظه جایش پر می‌ شود؛ می ‌فرماید: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ». اگر كسی باور كرد كه صدقه دادن، ، در راه خدا كار خیر انجام دادن طوری است که در همان لحظه خدا جایش را پر می ‌كند این دستش در جود و بخشش باز است، برای اینكه كم نمی ‌آورد. اگر از نهر آبی یك سطل آب بگیرند و همان لحظه جایش پر بشود دیگر جای نگرانی نیست؛ منتها ممكن است انسان بعدها بفهمد. 🔹 این تعبیر لطیف قرآنی كه فرمود: ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً﴾ نه «إنّ بعد العسر یسرا» همین است؛ آنكه در سوره «طلاق» دارد كه ﴿سَیجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یسْراً﴾ آن ناظر به مقام كشف است یعنی بعدها روشن می ‌شود؛ ولی در حقیقت در , آسانی نهفته است نه «إنّ بعد العُسر یسرا»، منتها ما حالا یا باور نكردیم یا سختمان است این را تحمل كنیم! فرمود: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ»؛ این است! 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 14 تاریخ: 1392/07/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 بهره ‌گیری از سبزی‌ ها: در حدیثی آمده است كه سفره‌ هایتان را با سبزی‌ ها سرسبز كنید، چرا كه خوردن سبزی همراه با گفتن بسم‌الله، شیطان را دور می‌ كند.[1] امام رضا (علیه السلام) فرمود: من از سفره‌ ای كه در آن سبزی نباشد غذا نمی‌ خورم.[2] [1] . خَضِّرُوا مَوَائِدَكُمْ بِالْبَقْلِ، فَإِنَّهُ مَطْرَدَةٌ لِلشَّیطَانِ مَعَ التَّسْمِیة (مكارم الاخلاق، ص176). [2] . یا غُلامُ! أَ مَا عَلِمْتَ أَنِّى لا آكُلُ عَلَی مَائِدَةٍ لَیسَ عَلَیهَا خَضْرَاءُ، فَائْتِ بِهَا. قَالَ: فَذَهَبَ وَ أَتَی بِالْبَقْلِ، فَمَدَّ یدَهُ فَأَكَلَ وَ أَكَلْتُ مَعَه (مكارم الاخلاق، ص176). 📚 مفاتیح الحیات ص 160. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 منطق عاقلان 🔹 ﴿وَ مِنْهُمْ مَنْ یقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ﴾؛ اینها مردان عاقلی ‌اند كه سخنانشان این است و در همه موارد هم این است، منطق آنها این است كه «خدایا! ما در دنیا هر چه را كه دنیایی است نمی‌ خواهیم [بلكه] را می ‌خواهیم». ➖ مال حلال جزء حسنات دنیاست، داشتن همسر با ایمان، فرزند با ایمان، پدر با ایمان، برادر و خواهر با ایمان، دوست و فامیل و قبیله و نژاد با فضیلت و با ایمان جزء حسنات دنیاست. ➖ شركت در مجالس درس و بحث جزء حسنات دنیاست، شركت در مؤسسات سودمند جزء حسنات دنیاست. ➖ كارهای تولیدی و رفع تورم جزء حسنات دنیاست، خدمات اجتماعی كه عادلانه باشند جزء حسنات دنیاست. ➖ مجلس انس الهی، تعلیم كتاب و حكمت، تزكیه، دیدار عاقلانه، اینها جزء حسنات دنیاست. جزء حسنات دنیاست. وگرنه دنیا منهای این امور یاد شده و مانند آنها حسنه ‌ای ندارد كه كسی از خدا حسنات دنیا طلب كند. 🔹 اگر كسی توفیقی داشت عضو انجمن قاریان قرآن بود، عضو انجمن معلمان بود، عضو انجمن دانشجویان بود، عضو انجمن نیكوكاران بود، عضو انجمن خیر‌خواهان بود، عضو انجمن امدادگران بود و دهها و صدها انجمن هایی از این قبیل هست علمی هست، خدماتی هست، تولیدی هست، صنعتی هست كه كسی تلاش و كوشش او این است كه باری را از دوش بردارد، اینها جزء حسنات دنیاست. 🔹 كه قرآن منطق آنها را با عظمت یاد می ‌كند می ‌گویند: خدایا! حسنات دنیا را به ما بده و در دنیا به ما حسنه بده. آخرت هم كه حسناتی دارد و سیئاتی؛ اینها گذشته از اینكه حسنات دنیا را و در دنیا حسنه طلب می ‌كنند، حسنات آخرت را و در آخرت حسنه طلب می ‌كنند: ﴿وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ﴾؛ ما را از عذاب آتش حفظ بكن و از برخوردار بكن! 📚 ویژه برنامه اسرار حج جلسه 5 تاریخ: 1370/12/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رهنمودهای امام مجتبی (علیه السلام) درباره سفره: امام مجتبی (علیه السلام) می ‌فرماید: درباره سفره دوازده نکته است كه هر مسلمانی باید آن‌ها را بداند: چهار نکته فرض[1] (لازم)، چهار نکته مستحب و چهار نکته از ادب است؛ اما لازم: شناخت خدا، خشنودی از خدا، بسم الله گفتن (یاد خدا) و الحمد لله گفتن (سپاس داشتن)؛ اما سنت: دست شستن پیش از غذا، نشستن بر سمت چپ بدن، با سه انگشت خوردن و لیسیدن انگشتان (اگر با دست بخورد) و اما ادب: از نزد خود خوردن، لقمه كوچك برداشتن، خوب جویدن و كم نگریستن به چهره دیگران.[2] [1] . واژه «فرض» هرچند به معنای «لازم» است، در اینجا به معنای واجب فقهی نیست، بلكه مراعات امور یاد شده در این حدیث مورد تأكید است. [2] . فِى الْمَائِدَةِ اثْنَتَا عَشْرَةَ خَصْلَةً یجِبُ عَلَی كُلِّ مُسْلِمٍ أَنْ یعْرِفَهَا؛ أَرْبَعٌ مِنْهَا فَرْضٌ وَ أَرْبَعٌ سُنَّةٌ وَ أَرْبَعٌ تَأْدِیبٌ؛ فَأَمَّا الْفَرْضُ فَالْمَعْرِفَةُ وَ الرِّضَا وَ التَّسْمِیةُ وَ الشُّكْرُ وَ أَمَّا السُّنَّةُ فَالْوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ وَ الْجُلُوسُ عَلَی الْجَانِبِ الأَیسَرِ وَ الأَكْلُ بِثَلاثِ أَصَابِعَ وَ لَعْقُ الأَصَابِعِ وَ أَمَّا التَّأْدِیبُ فَالأَكْلُ مِمَّا یلِیكَ وَ تَصْغِیرُ اللُّقْمَةِ وَ تَجْوِیدُ الْمَضْغِ وَ قِلَّةُ النَّظَرِ فِى وُجُوهِ النَّاسِ (الفقیه‌، ج3، ص359). 📚 مفاتیح الحیات ص 160. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اهمیت صله رحم و آثار مادی ومعنوی آن در آموزه های دین اسلام پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بیان می دارند: پیوند با خویشاوندان و نیكی به آنان به ویژه ، از راه‌ های مهم رشد و تعالی [در همه زمینه‌ ها] و تقرب به خدای سبحان است كه پس از ایمان به خدا از به شمار می‌ آید و اجر و پاداش مادی و معنوی فراوانی دارد. 👇👇👇👇👇
💠 اهمیت صله رحم و آثار مادی ومعنوی آن در آموزه های دین اسلام پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بیان می دارند: پیوند با خویشاوندان و نیكی به آنان به ویژه ، از راه‌ های مهم رشد و تعالی [در همه زمینه‌ ها] و تقرب به خدای سبحان است كه پس از ایمان به خدا از به شمار می‌ آید و اجر و پاداش مادی و معنوی فراوانی دارد. 🔸 از دیر باز شب یلدا که بلند ترین شب سال می باشد دربین اقوام ایرانی دارای جایگاهی ویژه بوده است که با همراه شدن سنّت دید و بازدید از بزرگترهای هر طایفه و زنده شدن فضیلت اخلاقی می تواند شبی خاطره انگیز را برای ایشان رقم بزند و بسیاری از کدورت ها و آشفتگی های خانوادگی را بر طرف سازد . 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب گرانسنگ درباره شب یلدا مرقوم داشتند: این واژه، سریانی و به معنای «میلاد» است و چون شب یلدا را با تولد حضرت مسیح علیه السلام تطبیق می كردند آن را به این نام خوانده‌اند. چون ایرانیان این شب را شب تولد میترا (مهر) می‌دانسته‌اند آن را با تلفظ سریانیش پذیرفته‌اند و در واقع یلدا با نوئل (noel) اروپایی كه در 25 دسامبر تثبیت شده، معادل است، بنابراین نوئل اروپایی همان شب یلدا یا است. (لغتنامه دهخدا، واژه یلدا) 🔸 ایشان مرقوم داشتند: از سنت های شب یلدا، شب.نشینی، دید و بازدید و است، چنان‌ كه از فرصت آن با طرح مسایل علمی و تاریخی، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفأّل به اشعار حافظ و... سنت دیگر آن است. مناسب است موٴمنان در چنین فرصت هایی با زوایای زندگی و در جهت رشد و كمال علمی و معنوی آشنا شوند… . بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/025306 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار خانواده شهید علی لندی؛ محور اصلی کار شهدا است 🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: خانواده با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: تمام بدن را روح اداره می کند؛ اگر روح، الهی بود و متوجه ذات اقدس الهی بود و توجه به فرمان الهی و قرب الهی داشت توجه به بدن کم می شود، که قرب بالایی دارند به بدن و جسم فانی کمتر توجه دارند و لذا در حوادث برای ایثار جان آماده تر هستند. 🔹 ایشان ادامه دادند: در روایتی از امام باقر (علیه السلام) آمده است که از ایشان در خصوص سوال شد، حضرت پاسخ دادند شهدای کربلا دردی را احساس نمی کردند؛ چون روح این شهدا متوجه جای دیگری است و به جای دیگری متصل است. 🔹 معظم له خاطرنشان کردند: این شهید چون برای رضای خدا این ایثار را انجام داد برای جامعه امروز است چرا که روح الهی پیام دارد؛ محور اصلی کار شهدا تربیت بازماندگان است، آنها دائم به فکر راهیان راه خود هستند و مرتب به خداوند عرض می کنند خدایا! آن توفیق را به راهیان راه ما بده که به مقام ما برسند، در نتیجه اگر ما برای شهدا احترام قائلیم پیش از آن مقدار، آنها به یاد ما هستند. گفتنی است در ابتدای این دیدار گزارشی از برگزاری نخستین «شهید علی لندی» خدمت معظم له ارائه گردید. منبع: http://news.esra.ir/home 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مسابقه کتابخوانی در گرجستان برگزار شد 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت (سلام الله علیها)، مسابقه برگرفته از کتاب آیت‌الله العظمی جوادی آملی بین دانش‌آموزان دختر و پسر نوجوان دروس دینی به همت اداره مسلمانان گرجستان و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تفلیس در مساجد امام حسین (علیه السلام) و امام علی (علیه السلام) این کشور برگزار شد. 🔸 در این آزمون که سؤالات آن به زبان آذری تهیه شده بود، تعداد ۴۰ نفر از دانش ‌آموزان برگزیده از شهرها، نواحی و روستاهای مختلف گرجستان با پاسخ به سؤالات به صورت تستی اطلاعات خود را محک زدند. همچنین به منظور تشویق جوانان به یادگیری معارف دینی و علوم اسلامی، مقرر شد به برندگان مسابقه جوایزی توسط اداره مسلمانان گرجستان اهدا شود. منبع: http://news.esra.ir/home 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عبادت ستم ستیز 🔹 نماز ما، دستور را می ‌دهد، برای اینکه ما در نماز می‌ گوییم: ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾ خدایا را به ما نشان بده! این یک توضیح دو جانبه می‌ خواهد که قرآن هر دو بخش آن را به عهده گرفته است. اینها چه کسانی هستند که خدا به آنها راه راست را نشان داد؟ ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾ را مشخص کرد، فرمود: ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، این ﴿أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾ چه کسانی هستند؟ 🔹 ما دو تا بخش کمبود داریم که این را مشخص کنند: یکی اینکه آن چه کسانی هستند؟ یکی اینکه راهشان چیست؟ چون این راه، راه جغرافیایی که نیست. در نماز هر شب و هر روز می‌ خوانیم: ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ٭ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، در سوره مبارکه «نساء» فرمود: «مُنعَم علیهم»، هستند: ﴿فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً﴾، پس «مُنعَم علیهم»، انبیا و اولیا و صلحا و شهدا و اینها هستند. راهشان چیست؟ در قرآن کریم راه اینها را هم مشخص کرد؛ موسای کلیم عرض کرد خدایا! ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَی فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ﴾؛ خدایا به پاس آن نعمتی که به من دادی من ! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دیدار پدر چهار شهید عراقی با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حاج حیدر ابولیث، شیخ قبیله زیداوی بصره که چهار فرزند خود را در راه خدمت به از دست داده است، با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار کرد. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی با ذکر مصائب کربلا و ثواب خدمت به و مجاهدت در راه زنده نگه داشتن ، از این خانواده عراقی دلجویی و برای آنان از خداوند صبر طلب کردند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 آداب نوشیدن با دست شسته: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: دستانتان را بشویید، آن گاه در آن‌ها آب بنوشید، چرا كه هیچ ظرفی پاكیزه ‌تر از دست نیست.[1] [1] . اغْسِلُوا أیدِیكُمْ ثُمَّ اشْرَبُوا فِیها، فَلَیسَ مِنْ إناءٍ أطْیبَ مِنَ الیدِ (الجامع الصغیر، ج1، ص184). 📚 مفاتیح الحیات ص 161. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 یک کتاب علمی و درسی است/ اُنس با این کتاب شریف برای همه لازم است 👇👇👇👇👇
💠 یک کتاب علمی و درسی است/ اُنس با این کتاب شریف برای همه لازم است 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به روال هفته های قبل، در جلسه درس خارج فقه روز چهارشنبه (1400.09.24)، بخشی از درس را به مباحث اخلاقی اختصاص دادند و با اشاره به فرازهایی از ادعیه اظهار داشتند: معمولاً دعاها محور اصلی شان طلب مغفرت و آمرزش و امثال ذلک است، اما صحیفه سجادیه یک کتاب علمی و درسی است؛ در عین حال که طلب مغفرت و امثال ذلک می خواهد، راه ذکر می کند، دلیل ذکر می کند و حقایق را بیان می کند. 🔸 ایشان ادامه دادند: مثلاً الآن پیش ما انسان فصل اخیرش ناطق است؛ «جوهر جسم نام حساس متحرک بالإرادة ناطق» این ناطق را ما فصل اخیر می دانیم، اما در (ع) ناطق فصل اخیر نیست بلکه «حامد» فصل اخیر است؛ یعنی اگر انسان ناطق بود ولی خدا را حمد نکرد انسان نیست! مسلماً حضرت که نمی خواهد به کسی اهانت کند و بد بگوید! بلکه می گوید اگر کسی نداند این نعمت از کیست و این نعمت را بجا صرف نکند و لساناً نگوید «الحمد لله رب العالمین» بله! او «حیوان ناطق» است اما انسان نیست، چون فصل اخیر انسان، حامد بودن و حمید بودن است. 🔸 معظم له خاطرنشان کردند: در دعای اول که دعای حمد است می فرماید اگر امتی یا جامعه ای نعمت ها را صرف بکنند و خدا را حمد نکنند «وَ لَوْ کَانُوا کَذَلِکَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیَّةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیَّةِ فَکَانُوا کَمَا وَصَفَ فِی مُحْکَمِ کِتَابِهِ: ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا﴾»؛ این یک دعای مصطلح نیست، عقلی است. می گوید اگر کسی حیوان ناطق بود، نعمت های را صرف کرد، اما نگفت یعنی معتقد نبود که این نعمت از کجا آمده و چگونه باید صرف بکند، انسان نیست. او ناطق است، اما انسان نیست! بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/j83779 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فیض آزادی 🔹 آنچه برای همه ما مهم است قبل از نجات دیگران آن است كه خود را آزاد بكنیم؛ چیزی بهتر از نیست! ذات اقدس الهی پیغمبر خاتم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را در كتاب های انبیای گذشته (علیهم السلام) به این وصف معرفی كرد كه ﴿یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتی كانَتْ عَلَیهِمْ﴾؛ یعنی پیغمبر خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) دست و بال جامعه بشری را باز می ‌كند، آن غل ها و آن زنجیرها را از دست و بال باز می ‌كند؛ این بهترین وصف است! هیچ نعمتی به اندازه نعمت آزادی نیست و هیچ عذابی هم به اندازه سلب آزادی نیست! 🔹 ذات اقدس الهی وقتی جهنم را معرفی می ‌كند، به آن سلب آزادی آن هم اشاره می‌ كند؛ می ‌فرماید جهنم نه تنها جای سوختن است بلكه جای سلب آزادی است؛ فرمود درهای جهنم بسته است. باز بودن در، آزادی است، انسان می ‌كند؛ ولو جهنمی نمی ‌تواند از جهنم بیرون برود ولی در جهنم هم بسته است. درباره بهشت هیچ بهشتی حاضر نیست از بهشت بیرون برود و هیچ كسی هم حق ندارد بدون اجازه وارد بهشت بشود، ولی مع ذلك خدا می ‌فرماید درهای بهشت باز است؛ این باز بودن در هم نعمتی است روی نعمت های بهشت، چه اینكه بسته بودن در جهنم هم عذابی است روی عذاب ها! 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1374/02/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 سر نکشیدن ظرف: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: از سر مشك [و ظروفی مانند پارچ] آب ننوشید[1]؛ و نیز فرمود: بسان چارپایان آب ننوشید. با دستانتان بیاشامید كه بهترین ظرف‌ های شمایند.[2] [1] . نَهَی (صلی الله علیه و آله و سلم) عَنِ اخْتِنَاثِ الأَسْقِیة (معانی الاخبار، ص281). [2] . نَهَی أَنْ یشْرَبَ الْمَاءُ كَمَا تَشْرَبُ الْبَهَائِمُ وَ قَالَ اشْرَبُوا بِأَیدِیكُمْ، فَإِنَّهُ أَفْضَلُ أَوَانِیكُم (الفقیه، ج4، ص10). 📚 مفاتیح الحیات ص 161. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار رئیس دانشگاه تهران: 🔸 طرزی این عزیزان دانشجو را تربیت کنید که اراده حفظ و آبادانی کشور را داشته باشند 👇👇👇👇👇
💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سید محمد مقیمی، رئیس و هیئت همراه با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: و که از برنامه های مهم شما در دانشگاه است، سفارشی نیست و با موعظه حل نمی ‌شود! «عقلانیت» را الهیات فلسفه همراهی می کند و از آن تعریف ارائه می دهد. 🔸 ایشان ادامه دادند: ما یک فلسفه و حکمت عملی داریم که با مردم و جامعه سروکار دارد و مردم و افراد را تربیت می ‌کنند، اما الهیات فلسفه یا فلسفه نظری داریم که می‌ خواهد علوم را تربیت کند؛ یعنی برخلاف فلسفه عملی، طب را تربیت می‌ کند نه طبیب را، در واقع ، علم را تربیت می ‌کند نه عالم را و رهبری علوم را برعهده دارد. 🔸 معظم له خاطرنشان کردند: الهیات فلسفه، همه علوم را در قالب اضلاع یک مثلث می بیند؛ نیز این مسئله را تایید می کند که هر موجود و پدیده ای در این جهان در قالب اضلاع سه گانه قابل بررسی است؛ چه کسی آن را خلق کرد؟ چگونه آن را خلق کرد؟ و چرا آن را خلق کرد؟ اما غرب این مثلث را مثله کرد، علم غربی تنها چیستی و چگونگی اشیاء و پدیده ها را مورد مطالعه قرار می دهد و به مبدأ و غایت آنها کاری ندارد، در نتیجه، غرب علم را به تبدیل کرد، نتیجه این علم مرده می شود آن جنگ های جهانی و این که هر روزه شاهد آن هستیم. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: دانشگاه را اسلامی می کند و دانش را اسلامی می کند و اسلامی بودن معلوم، وابسته به آن اضلاع سه گانه است، خروجی چنین دانشگاهی می شود دانشجویان عزیزی که پس از خروج از دانشگاه می‌ گویند چه کسی جذب من می شود؟! من قدرت و تولید و حرکت دارم، نه اینکه چه کسی مرا جذب می کند؟! دانشجویی که خود دنبال جذب دیگران است نه اینکه بخواهد دیگران او را جذب کنند. 🔸 معظم له در بخش پایانی سخنان خود به مساله علمی از کشور اشاره کردند و ابراز داشتند: و حفظ کشور یک مساله فطری و دینی است، هر وقت دیدیم عزیزی از این نخبگان علمی از کشور مهاجرت کرد بر ما سخت گذشت، باید در دانشگاه ها طرزی این عزیزان دانشجو را تربیت کنید که اراده حفظ کشور و آبادانی کشور را داشته باشند و به جای جذب شدن در سازمان ها یا کشورهای دیگر، خود به دنبال جذب دیگران و شروع یک حرکت در راستای باشند. ▫️ در ابتدای این دیدار، رئیس دانشگاه تهران، گزارشی از رویکردها و برنامه های جدید دانشگاه تهران خدمت معظم ‌له ارائه نمود. منبع: http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra