eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام حسین (علیه السلام) می ‌فرماید: هرگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) غذایی می ‌خورد می‌گفت: «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِیهِ وَ ارْزُقْنَا خَیراً مِنْهُ؛ خدایا! در آن برای ما بركت قرار ده و بهتر از آن را روزیمان فرما» و هرگاه شیری می ‌نوشید می‌ گفت: «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِیهِ وَ ارْزُقْنَا فِیه؛ خدایا! در آن برای ما بركت قرار ده و روزیمان را در آن قرار ده».[1] [1] . كَانَ النَّبِىُّ إِذَا أَكَلَ طَعَاماً یقُولُ: ... وَ إِذَا أَكَلَ لَبَناً أَوْ شَرِبَهُ یقُولُ: ... (عیون اخبار الرضا ، ج2، ص39). . 📚 مفاتیح الحیات ص 167. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹 قرآن كریم وقتی درباره سخن می‏ گوید می ‏فرماید حجاب عبارت است از احترام گذاردن و برای زن كه نامحرمان او را با دید حیوانی ننگرند.[1] 🔹 قرآن كریم همچنین جریان حجاب و عفاف را در تحت عنوان غیرت ذكر كرده است. غیرت از برجسته ‌ترین فضایل اخلاقی است. آن كس كه خود را و هویت خویش را نشناخت، غیور نخواهد بود. آن كه تا حدودی از معرفت ناقص برخوردار است ولی به حریم دیگری تجاوز می ‌كند، غیرتمند نیست. آن كس كه جلوی تجاوز بیگانه را نمی ‌گیرد و بیگانه اگر وارد حریم او شود، برای او بی ‌تفاوت است، او غیرتمند نیست.[2] [1] کتاب زن در آینه جلال و جمال، ص438 [2 ] پیام به همایش حجاب و عفاف تاریخ: 1391/06/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نهیب الهی 🔹 متنبّیان ارقامشان کمتر از انبیا نیست! هر وقت پیامبری آمده، نبی صادق مصدقّی آمده، چهار تا متنبّی هم دنبالش هستند؛ هر وقت امامت جلوه کرد، هم کم نیستند. متنبّیان در عالم زیادند، نسبت به آنها گفت ما آنها را رها می ‌کنیم و شما به اذن الهی بساطشان را جمع می ‌کنید؛ ولی کسی که من معجزه ‌ام را به دست او دادم، او «وجیهُ الملّة» شد، سکه قبولی دارد، در چنین شرایطی بخواهد دهان باز کند ـ معاذالله ـ چیزی بر خلاف خواسته من بگوید، من حیاتش را قطع می ‌کنم: ﴿وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَینَا بَعْضَ الأقَاوِیلِ ٭ لَأَخَذْنَا مِنْهُ﴾؛ تمام قدرتش را می ‌گیرم، یک؛ رگ حیاتش را قطع می ‌کنم، دو؛ نه تنها او، به همه انبیا هم گفتم: ﴿وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما کانوا یعمَلون﴾؛ اگر کسی از طرف من آمد، باید تا آخر باشد. 🔹 اگر کسی سکه قبولی خورد؛ مثل عالمی که شد، او اگر بلغزد، خدا بعید است به او فرصت بدهد، برای اینکه او در کنار نشسته است و احترامی که می ‌بیند به نام دین می ‌بیند؛ اگر ـ خدای ناکرده ـ دستش بلغزد، پایش بلغزد، خدا هم مهلت نمی ‌دهد. 🔹 این کسی که آبرویش را از دین و مسجد و حسینیه دارد، بخواهد ـ خدای ناکرده ـ بازی بکند، بساطش زود جمع می ‌شود؛ اما دیگری ممکن است سالیان متمادی بی ‌راهه برود و خدا به او مهلت بدهد. فرمود ما اگر مهلت دادیم، کردیم، املاء کردیم ـ املاء همان امهال است ـ مهلت دادیم، او مغرور نشود؛ اما به برخی ‌ها مهلت نمی ‌دهیم. «أَعَاذَنَا اللَّه ‏مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ سَیئَاتِ أَعْمَالِنَا»! 📚 سوره مبارکه حاقه جلسه 9 تاریخ: 1397/10/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از هنگام بعثت تا پایان عمر خود هرگز در حال تكیه دادن غذا نخورد و پیوسته مانند برده غذا می‌ خورد و مانند برده می ‌نشست و این كار را برای تواضع و فروتنی در برابر خدا انجام می ‌داد[1]؛ همچنین می ‌فرماید: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خوردن و آشامیدن و برداشتن چیزی را با دست چپ نمی ‌پسندید.[2] [1] . مَا أَكَلَ رَسُولُ اللَّهِ مُتَّكِئاً مُنْذُ بَعَثَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَی أَنْ قَبَضَهُ وَ كَانَ یأْكُلُ إِكْلَةَ الْعَبْدِ وَ یجْلِسُ جِلْسَةَ الْعَبْدِ. قُلْتُ: وَ لِمَ ذَلِكَ؟ قَالَ: تَوَاضُعاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ (الكافى، ج6، ص270ـ271). [2] . كَرِهَ أَنْ یأْكُلَ بِشِمَالِهِ أَوْ یشْرَبَ بِهَا أَوْ یتَنَاوَلَ بِهَا (مكارم الاخلاق، ص142). . 📚 مفاتیح الحیات ص 167. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ناصح نستوه 🔹 نصیحت یعنی جامه ‌دوزی؛ سوزن خیاطی خیاط را می ‌گویند «منصحه»، خود خیاط را می ‌گویند . نصیحت به معنای اعتراض نیست، نصیحت به معنای دریدگی و درندگی نیست، نصیحت به معنای بی ‌حیثیت کردن نیست، نصیحت یعنی جامه تقوا دوختن، بر بدن عده ‌ای پوشاندن و آنها را آراستن... . 👇👇👇👇👇
💠 ناصح نستوه 🔹 نصیحت یعنی جامه ‌دوزی؛ سوزن خیاطی خیاط را می ‌گویند «منصحه»، خود خیاط را می ‌گویند . نصیحت به معنای اعتراض نیست، نصیحت به معنای دریدگی و درندگی نیست، نصیحت به معنای بی ‌حیثیت کردن نیست، نصیحت یعنی جامه تقوا دوختن، بر بدن عده ‌ای پوشاندن و آنها را آراستن. حرف لطیف جناب عطار نیشابوری این است که خاطر خیاط عقل گرچه بسی بخیه زد ٭٭٭ هیچ قبایی ندوخت لایق بالای عشق 🔹 نصیحت، یعنی و به پیکر جامعه عریان پوشاندن. آن که جامه ‌دری می ‌کند او نیست، آن که جامه ‌دوزی می‌کند، او ناصح است؛ آن که قلم جامه ‌دری در دست اوست او ناصح نیست، آن که سوزن جامه ‌دوختن در دست اوست، او ناصح است. قلم را نگفتند منصحه، سوزن را گفتند منصحه، زیرا این منصحه است که جامه می ‌دوزد و جامعه عریان از عدل را به می ‌رساند. این کار بود که ﴿عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَی﴾. آن که نترسد و نستوه باشد، ﴿شَدِیدُ الْقُوَی﴾ او را تربیت کرده است؛ آن که امین بیت ‌المال باشد، ﴿شَدِیدُ الْقُوَی﴾ او را تربیت کرده است؛ آن که جامع و محیط باشد، ﴿شَدِیدُ الْقُوَی﴾ او را تربیت کرده است. در زمان با امام بودن، در زمان با رهبر بودن، با بودن، با بودن، این کار هر کسی نیست. آپارات: https://aparat.com/v/6JPN5 📚 پیام به مناسبت سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی تاریخ: 1396/08/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نثار آبرو 🔹 كسی كه خون داد عزیزانه زندگی می ‌كند اما كسی كه مسلوب الحیثیة شد و در این راه داد، بالأخره زندگی او با سلب حیثیت همراه است! كم نبودند كسانی كه برای انقلاب آبرو دادند! در همان جریان كه به منتهی شد، بالأخره امام آبرو داد؛ آن‌طور او را اهانت كردند! یك مرجع را، یك رهبر را، یك عارف را، یك حكیم را آن ‌طور در روزنامه اطلاعات آن روز مسلوب الحیثیه كردند، اول طلبه ‌ها قیام كردند بعد قیام كردند و زمینه فراهم شده است برای حضور همگان و در آن قیام عمومی در قم رخ داد كه شهید دادند، زندانی دادند، مظلوم دادند و مانند آن. 🔹 دادن آبرو كار كمی نیست؛ بسیاری از افراد بودند كه می‌گفتند خب ما آبرویمان را باید حفظ بكنیم. انسان كه آبروی خود را برای خودش می‌ خواهد طرز تفكر او هم فرق می ‌كند؛ این طرز تفكر در خیلی از امور اثر دارد حتی در استخاره‌ ها هم اثر دارد! یك آدم ترسو وقتی می ‌خواهد استخاره كند از آیه، دستور می ‌فهمد! دادن آبرو كار آسانی نیست؛ انسان وقتی ببیند در منطقه وسیعی با حیثیت خوبی دارد زندگی می ‌كند همه اینها را نثار می ‌كند، این از دادن خون دشوارتر است! اگر ذات اقدس الهی فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ اگر آن‌طور برای آبرو داد خداوند چندین برابر او را «عندالله و عندالناس» وجیه كرده موجّه كرده كرده است. 📚 سوره مبارکه انفال جلسه 70 تاریخ: 1379 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به مناسبت حماسه قیام 19 دی 🔸 ارزش ایستادگی و مقاومت برای خدا پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی: رها کردن دنیا یگانه و تنها است. یعنی بدون فروش‏ دنیا، مبارزه، نداشته و به پیروزی حق نمی رسد چنانکه بدون ترک دنیا ورود به بهشت میسر نخواهد بود. حضرت علی (علیه ‏السلام) که هم واجد شرایط جهاد بود و هم صالح برای رفتن به بهشت، می‏ فرماید: «طَلاَقُ اَلدُّنْيَا مَهْرُ اَلْجَنَّة»... . مطالعه بیشتر: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/j30660 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راوی گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای خوردن‌، آشامیدن و وضو از دست راست خود استفاده می ‌كرد.[1] پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) غذای داغ نمی ‌خورد تا سرد شود و می ‌فرمود: خدا به ما آتش نخورانده است. غذای داغ بركت ندارد پس آن را سرد كنید، و آن حضرت هرگاه غذا می ‌خورد بسم الله می ‌گفت و با سه انگشتش از غذای پیش روی خود می ‌خورد و از غذای جلوی دیگران میل نمی ‌كرد و خوردن غذا را پیش از دیگران آغاز می ‌كرد و با سه انگشت ابهام (شست) و انگشت كنار آن (سبابه) و انگشت وسط می ‌خورد و گاهی از انگشت چهارم كمك می ‌گرفت و [گاهی] با همه كف دستش غذا می‌ خورد و با دو انگشت غذا نمی‌ خورد. [1] . كان یجْعَلُ یمِینَهُ لأَكْلِهِ وَشُرْبِهِ وَوُضُوئِهِ... (الجامع الصغیر، ج2، ص372). . 📚 مفاتیح الحیات ص 168. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ماهنامه اسراء (آذر ماه 1400) منتشر شد 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء (شماره 1، آذر ماه 1400) آماده و منتشر شد. دانلود: 📎 https://b2n.ir/d65398 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ستیز با ستم 🔹 حضرت [امام علی (علیه السلام)] یک بیان نورانی دارد که «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ» _«ضیم» همان معنی ظلم را می ‌دهد _ ظلم را جز ملّت پَست کسی تحمّل نمی ‌کند. این کلمات است! اگر ملّتی ـ معاذالله ـ فرومایه بود، بله است؛ اما اگر ملّتی مثل ایران بود؛ مثل فلسطینی‌ ها بود، مثل یمنی ‌ها بود، ظلم را نمی ‌پذیرد. شهادت و کشته شدن این طور نیست که تمام بشود. این بیان نورانی سیدالشهداء (سلام الله علیه) در روز است که بارها به عرض شما رسید، فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ بردبار باشید، مرگ، پلی است زیر پای شما؛ مرگ که پوسیدن نیست، مرگ از پوست به در آمدن است، مرگ را بترسانید! بعدها شاعری پیدا شد سراینده‌ ای پیدا شد ادیب بزرگواری پیدا شد گفت: مرگ اگر مرد است گو نزد من آی ٭٭٭ تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ من از او جانی برم بی رنگ و بو ٭٭٭ او ز من دلقی بگیرد رنگ رنگ من در این مبارزه پیروز هستم؛ من یک می ‌گیرم، او از من یک بدن پوسیده می ‌گیرد، چیز دیگر نیست! من که چیزی به او نمی ‌دهم، این لاشه را به او می ‌دهم، جان ملکوتی خود را بالا می ‌برم. 🔹 اینها از است اینها از است که انسان مرگ را می ‌میراند، انسان بر مرگ مسلّط است، انسان هست که هست که هست! فرمود جز ملّت فرومایه کسی نیست. درود بر این فلسطینی ‌ها و غزّه ‌‌ای‌ ها، درود بر یمنی ‌ها، درود بر شما ایرانی ‌ها که به هر حال توانستید ثابت کنید که (صلوات الله و سلامه علیه) هستید! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 انس می ‌گوید: هرگز رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از غذایی بدگویی نكرد. اگر غذایی را می ‌پسندید آن را می ‌خورد و اگر غذایی را نمی ‌پسندید نمی ‌خورد.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سیر، پیاز، تره فرنگی و عسل آغشته با شیره‌ ای كه از درخت در شكم زنبور می ‌ماند نمی ‌خورد، زیرا بوی آن در دهان می ‌ماند.[2] [1] . مَا ذَمَّ رَسُولُ اللَّهِ طَعَاماً قَطُّ؛ كَانَ إِذَا أَعْجَبَهُ أَكَلَهُ وَ إِذَا كَرِهَهُ تَرَكَهُ (مكارم الاخلاق، ص30). [2] . وَ كَانَ لا یأْكُلُ الثُّومَ وَ لا الْبَصَلَ وَ لا الْكُرَّاثَ وَ لا الْعَسَلَ الَّذِى فِیهِ الْمَغَافِیرُ وَ هُوَ مَا یبْقَیٰ مِنَ الشَّجَرِ فِى بُطُونِ النَّحْلِ فَیلْقِیهِ فِى الْعَسَلِ فَیبْقَیٰ رِیحٌ فِى الْفَمِ (مكارم الاخلاق، ص30). . 📚 مفاتیح الحیات ص 169. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رسالت فقاهت 🔸 هر چه که محل مردم باشد، محل فقیه است. 📚 درس خارج فقه ارث جلسه 165 تاریخ: 1400/10/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هشام عصر 🔹 وجود مبارك به هشام ‌بن حكم یك نحو دستور داد، به هشام ‌بن ‌سالم یك نحو دیگر دستور داد، به حمران‌ بن ‌اعین یك نحو دستور داد، به زرارة ‌بن ‌اعین طور دیگر دستور داد. به یكی از اصحاب فرمود تو با هر كسی مناظره نكن [زیرا] تو قدری اوج می ‌گیری بعد می ‌افتی، خب چه كار داری با هر كسی مناظره كنی، كار تو نیست؛ [اما] هشام طیران دارد، اوج می‌ گیرد، پرواز می ‌كند، بالا می ‌رود، پایین می ‌آید و سقوط هم نمی ‌كند. 🔹 خدا غریق رحمت كند مرحوم و خدا (رضوان الله علیهما) را غریق رحمت كند! وقتی كه خبر ارتحال آقا سید عبدالحسین را به قم منتقل كردند ما فكر می ‌كردیم درس امام تعطیل است، رفتیم دیدیم كه نه امام تشریف آوردند؛ اما نه برای اینكه درس بگویند [بلكه] آمدند با جلال و شكوه از آقا سید عبدالحسین ترویج كنند و همه ما را به دنبال خود تا مسجد بالاسر بیاورند! ایشان آمدند و نشستند و بسم الله گفتند و بعد فرمودند مرحوم آقا سید عبدالحسین شرف ‌الدین جبل ‌عاملی ما بود بعد فاتحه خواندند و با این جلال و شكوه حركت كردند و ما هم به دنبالشان. این اصلاً آمده برای تجلیل كه بگوید ما هشامی را از دست دادیم! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1387/08/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ساده و محقر بر سر غذا می ‌نشست و هرگز آروغ نمی‌ زد و دعوت آزاد و برده را می ‌پذیرفت، هرچند بر غذایی كه از پاچه و سیرابی تهیه می‌ شد[1] و هدیه را می ‌پذیرفت، هرچند جرعه ‌ای از شیر باشد و آن را می‌ خورد؛ ولی صدقه نمی ‌خورد.[2] [1] . در آن دوران غذایی كه از پاچه و سیرابی آماده می‌شد غذای كم‌ارزشی بود، چنان كه اكنون هم در برخی از مناطق عربی چنین است. [2] . إِذَا جَلَسَ عَلَی الطَّعَامِ جَلَسَ مُحَقَّراً وَ كَانَ یلْطَعُ أَصَابِعَهُ وَ لَمْ یتَجَشَّأْ قَطُّ وَ یجِیبُ دَعْوَةَ الْحُرِّ وَ الْعَبْدِ وَ لَوْ عَلَی ذِرَاعٍ أَوْ كُرَاعٍ وَ یقْبَلُ الْهَدِیةَ وَ لَوْ أَنَّهَا جُرْعَةُ لَبَنٍ وَ یأْكُلُهَا وَ لا یأْكُلُ الصَّدَقَة (مناقب آل ابی‌طالب ، ابن شهر آشوب، ج1، ص146؛ بحار الانوار، ج6، ص227). . 📚 مفاتیح الحیات ص 169. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نگاهی به مجموعه رجال تفسیری؛ کتابی رجالی با محوریت تفسیر 🔸 کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری» که تحت اشراف حضرت به رشته تحریر درآمده است، دارای ویژگی ها و امتیازاتی است که در گفتگوی روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام و المسلمین علی نژاد پژوهشگر کتاب رجال تفسیری به برخی از امتیازات آن اشاره می شود. 👇👇👇👇👇
🔹 ابوطالب علی ‌نژاد، پژوهشگر و مؤلف کتاب رجال تفسیری : یکی از منابع مهم سنت است که این سنت از طریق حدیث گزارش ‌شده و به نسل‌ های بعدی انتقال پیدا کرده است. از آنجا که احادیث درطول تاریخ فرازونشیب‌ های متفاوتی پیدا کرده‌اند و آسیب‌ های متعددی متوجه آن شده است -چه از ناحیه راویان حدیث و چه از ناحیه نگارش آنها- عالمان دین درصدد برآمدند تا علومی را تاسیس و پایه ‌گذاری کنند که در سایه آن علوم بتوانند آسیب‌ ها را شناسایی و به دسترسی پیدا کنند. یکی از این علوم، است؛ دانشی که در رابطه با معرفی و شناخت راویان حدیث است در دو بخش شناخت ذاتی و شناخت وصفی. شناخت ذاتی شخص‌شناسی است، به این معنا که نام راوی، کنیه و لقب او چیست، از چه قبیله‌ و از چه شهری بوده است. مقصود از شناخت وصفی این است که مذهب راوی و گرایش فکری او را شناسایی کنیم و جایگاه حدیثی ‌اش را از نظر توثیق و تضعیف بدانیم و همچنین بررسی کنیم در ضبط حدیث از چه جایگاهی برخوردار بوده است. به همین جهت ازجمله علومی است که از سابقه بسیار قوی و قدیم برخوردار است و ریشه و اساس آن را در کتاب و سنت باید جستجو کنیم. از این رو عالمان بزرگ- چه شیعه و چه سنی- درکنار فعالیت ‌های علمی مختلف به مبحث علم رجال هم توجه ویژه می ‌کردند… . 👇👇👇👇👇