eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.9هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
تاکید بر تخلّق به اخلاق الهی در ماه مبارک رمضان 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات در خصوص عظمت ماه مبارک رمضان اظهار داشتند: تا انسان مقدماتی را طی نکند، نمی ‏تواند به عظمت ماه مبارک رمضان راه یابد. شهر رمضان در حقیقت «شهر الله» است. اگر انسان در شهر الله، به لقاء الله نرسد، به باطن روزه نرسیده است. 👇👇👇👇
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات در خصوص عظمت ماه مبارک رمضان اظهار داشتند: تا انسان مقدماتی را طی نکند، نمی ‏تواند به عظمت ماه مبارک رمضان راه یابد. شهر رمضان در حقیقت «شهر الله» است. اگر انسان در شهر الله، به لقاء الله نرسد، به باطن روزه نرسیده است. 🔸 معظم له با تاکید بر تخلّق به اخلاق الهی در ماه مبارک رمضان ابراز داشتند: فرمود: «هو شهرٌ دُعیتم فیه إلی ضیافة الله» در این ماه شما مهمان خدا هستید. میهمان باید کاری کند که صاحب‏خانه می‏ کند. روزه‏ دار، میهمان خدایی است که «یُطعِمُ ولا یُطعَم» اطعام می‏ کند ولی خود اطعام نمی‏ شود؛ پس او هم می‏ تواند «یُطعِمُ ولا یُطعَم» باشد. اگر خدای سبحان می‏ بخشد و نمی‏ گیرد، انسان هم بایستی در این ماه خویی پیدا کند که ببخشد و نگیرد؛ چون هیچ دستی بهتر از دست بخشنده و هیچ دستی هم بدتر از دست بگیر نیست. خوی گدامنشی را خداوند ناپسند دارد و خوی بخشش را می‏ پذیرد. اگر کسی تلاش و کوشش کرد که دیگران در کنار سفرهٴ او به بهشت بروند، دست او دست بخشنده است و اگر کسی تلاش کرد که به برکت دیگران به بهشت برود، او دست گیرنده دارد. 🔸 ایشان ادامه دادند: در ضمن دعاهای شبهای ماه مبارک رمضان، داشتن چنین روحی بلند را به انسان توصیه می‏ کنند که به خدا عرض کنید: «خدایا تو که دینت را حفظ می‏ کنی و ممکن نیست دست از آن برداری، توفیق بده تا دین تو به دست من زنده شود» نه اینکه دیگران دین تو را زنده کنند و من کنار سفرهٴ دین بنشینم. بگذار، نماز و روزه به دست من و با خون من زنده شود که دیگران میهمان من باشند؛ نه اینکه دیگران بجنگند و خون بدهند و دین را احیا کنند و من نماز بخوانم و روزه بگیرم. «واجْعلنی ممّن تنْتصر به لدینک ولا تسْتبدل بی غیری». مطالعه بیشتر: https://b2n.ir/e60055 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 15 🔸 دانشگاهیان و حوزویان ظرف علم و چراغ هدایت باشند. 🔸 امام مجتبی (علیه السلام) به ما فرمود؛ «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ ومَصَابِیحَ الْهُدى»؛ مهم‌ترین وظیفه و خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی (علیه السلام) است. ایشان فرمود «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می ‌گیرد، آنگاه وقتی حرف می‌ زنید عالمانه است، چیزی می ‌نویسد عالمانه است، قیام و قعودتان عالمانه است. 🔸 یك ظرف عطر وقتی درش باز می‌شود جز بوی خوب چیز دیگر ندارد، وقتی یك فرد دانشگاهی و حوزوی حرف می ‌زند یا كاری انجام می ‌دهد یا چیزی می ‌نویسد، نباید جز علم، اثر دیگری داشته باشد. 🔸 امام مجتبی (علیه السلام) می‌ فرماید تا نفس می ‌كِشی یا درس بده یا درس بخوان، یا بحث كن، یا مطالعه كن، یا كتاب بنویس، تا بشوی ، آن درسی كه راه را به دیگران نشان بدهد! وجود مبارك امام صادق (علیه السلام) به مفضّل فرمود تو شاگرد مایی، تو شیعه مایی، تو وقتی مُردی باید بچه‌هایت از تو كتاب های تو را ارث ببرند نه نوشته های دیگران را بگیری در كتابخانه‌ ات بگذاری. همین تفکر است که باعث شده امثال ابوریحان ها بعد از هزار سال همچنان با عظمت بمانند. اینها گذشته از اینكه آوردند عمر را در راه علم صرف كردند، اینها را اهل بیت (علیهم السلام) تربیت كردند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/08/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
13.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 5 🔹 تاكنون روشن شد كه فنّ شریف «اخلاق» از نفس می‌كوشد تا به نزاهت تهذیب نفس برسد، ابزار و مسیرشان هم مشخص است؛ یعنی مبدأ فاعلی، مبدأ غایی، مسیر و ابزار، این عناصر چهارگانه در فنّ «اخلاق» مشخص است. در فنّ شریف «عرفان» هم مبدأ فاعلی و مبدأ غایی و مسیر و ابزار هم مشخص است. در فنّ اخلاق، شخص خود را گوینده می‌بیند... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 5 🔹 تاكنون روشن شد كه فنّ شریف «اخلاق» از نفس می‌كوشد تا به نزاهت تهذیب نفس برسد، ابزار و مسیرشان هم مشخص است؛ یعنی مبدأ فاعلی، مبدأ غایی، مسیر و ابزار، این عناصر چهارگانه در فنّ «اخلاق» مشخص است. در فنّ شریف «عرفان» هم مبدأ فاعلی و مبدأ غایی و مسیر و ابزار هم مشخص است. در فنّ اخلاق، شخص خود را گوینده می‌بیند، شنونده می‌بیند، چه اینكه زبان هم زبان اوست، با زبان خود سخن می‌گوید، با گوش خود می‌شنود، با چشم خود می‌بیند؛ چه با گوش و چشم ظاهر، چه با گوش و چشم باطن؛ ولی در عرفان وقتی شخص به مقام منیع قُرب نوافل بار یافت یا منتظر است كه خدا در مقام سوم ـ كه بارها به عرضتان رسید ـ آن دو مقام، مقام منطقه ممنوعه است؛ یعنی هویت محض، یك؛ اكتناه صفات ذات كه عین ذات است، دو؛ آن‌جا بساطت مطلقه است از یك سو و عدم تناهی است از سوی دیگر. حقیقت عینی كه مفهوم ذهنی نیست، یك؛ بسیط تجزیه‌ناپذیر است، دو و نامحدود است و اجتناب‌ناپذیر نیست، سه؛ لذا مفهوم هیچ كسی، مشهود هیچ كسی، مقصود هیچ كسی، معقود احدی نخواهد بود. 🔹 آنچه به آن نظر دارد برهان است، برهان همان را ثابت می‌كند در مقام مفهوم. طبق بیان نورانی امام صادق(سلام الله علیه) كه مرحوم صدوق در توحید نقل كرد ما بیش از این مقدورمان نیست: «لَكانَ التَّوحِیدُ عَنّا مُرتَفِعا». در اخلاق، شخص همه امور را به خود اِسناد می‌دهد و حق هم با اوست، چون بیش از این نمی‌بیند. در عرفان، شخص به جایی می‌رسد كه بر اساس قرب نوافل ذات اقدس الهی در مقام سوم، در فصل سوم؛ یعنی مقام ظهور؛ یعنی مقام وجه اللّهی؛ یعنی مقام فعل؛ یعنی مقام فیض، برابر حدیث معروف قُرب نوافل، سمع و بصر و اعضای ادراكی و تحریكی او می‌شود. وقتی عارف این مطلب را مشاهده كرد با زبان حق سخن می‌گوید، با چشم حق می‌بیند، هرگز خود را صاحب كار نمی‌بیند و خود را طلبكار نمی‌بیند، هر كار خیری كه انجام داد خود را بدهكارتر می‌بیند; زیرا می‌یابد كه با زبان دیگری حرف زد، با چشم دیگری دید، با گوش دیگری شنید، با دست دیگری رمی كرد كه دیگری فرمود: ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/ecUXk 🆔 @a_javadiamoli_esra
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در سلسله برنامه: "قرآن و دریای وصال" در شب دوم 🔸 بیان لطیف حضرت استاد پیرامون جلسات "قرآن و دریای وصال" «... خدای عالم به رسولش فرمود: ﴿وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ﴾؛ خداوند مطالبی را به تو آموخته است که تو قادر نبودی به آنها راه پیدا کنی! و هم به جامعه اسلامی فرموده است که ﴿عَلَّمَكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾ نه «ما لا تعلمون»! یعنی انسان ها در مداری نبودند که این حد از معارف را بیابند...» . 🆔 @m_vaezjavadi
🔸 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ، وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ، وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى [فِي ] دَارِ الْقَرَارِ، بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ. خدایا مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده، و از همنشینی با بدان دور بدار، و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، به پرستیدگی ات ای پرستیده جهانیان. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 منتظر ظهور 🔹 مطلب دیگر درباره حضرت است كه اگر كسی عارفاً به شأن ولی عصر و «منتظراً لأمره» بمیرد، این را دارد. امام ششم (سلام الله علیه) فرمود منتظر ظهور كسی است كه تیر به دست آماده باشد؛ نه اینکه منتظر ظهور، کسی است که مفاتیح به دست و دعاخوان باشد! آن كسی كه كتاب دعا در دست اوست و می ‌گوید خدایا ظهور حضرت را برسان، او منتظر حضرت نیست، كسی كه تفنگ در دست گرفته، او منتظر حضرت است. حضرت در آنجا فرمود: «لِیعِدَّنَّ أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ القَائِمِ وَلَوْ سَهْماً». 🔹 معنای این است كه قبل از آمدن حضرت حداقل یك تیر تهیه بكند؛ نیروی رزمی است كه می ‌تواند منتظر حضرت باشد، دعاخوان چگونه می ‌تواند منتظر حضرت باشد؟! این تماشاچی كه بگوید كه خدایا كاری به من نداشته باش، امام خود را بیاور و دنیا را اصلاح كن، چنین کسی كه منتظر حضرت نیست. 🔹 فرمود ولو با یك تیر شده آماده باشد؛ تیراندازی یاد بگیرد، دشمنش را بشناسد، دوستش را بشناسد، شاید حضرت فردا ظهور كرد؛ این معنی است. این شخص اگر هم در بسترش به موت حَتف انف بمیرد «مات شهیدا»، وگرنه آن كسی كه بگوید خدایا كاری به من نداشته باش تو می ‌دانی و دینت و ولی ات، همان حرفی است كه می ‌گوید: ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا ‌هاهُنا قاعِدُونَ﴾؛ ما اینجا هستیم تو به كمك خدا دینتان یاری كنید، كاری به ما نداشته باشید! همراهان امیر المؤمنین (علیه السلام) نظیر این گونه حرف می‌ زنند می‌ گویند یا علی حرفی كه بنی اسرائیل به موسای كلیم گفتند كه ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا ‌هاهُنا قاعِدُونَ﴾ ما این طور نمی ‌گوییم، ما می ‌گوییم «إذهب نحن معكَ» هر جا كه تو رفتی ما می ‌آییم؛ این معنی است. 📚 سوره مبارکه حدید جلسه 13 🆔 @a_javadiamoli_esra
22.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 15 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/2Cctb لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 16 🔸 بهترین زاد و توشه، ارائه جدی و علاقه شدید. 🔸 وجود مبارک امام هفتم عرض کرد خدایا از تو نزدیک‌تر احدی نیست «أَنَّ الرَّاحِلَ إِلَیكَ قَرِیبُ الْمَسَافَة»، هیچ فاصله‌ای نیست! اگر او بسیار نزدیک است از او نزدیک‌تر کسی نیست، پس چرا ما او را نمی‌ بینیم؟ «وَ أَنَّک لَا تَحْجُبُ عَنْ خَلْقِک إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ [تحتجب‏] الْأَعْمَالُ [الآمال‏] دُونَک» اگر کسی خیلی به یک انسان نابینا نزدیک باشد اصلاً به او چسبیده باشد، ولی او نابینا باشد، مشکل در نیست، مشکل در است، او چون نابیناست نمی‌بیند. 🔸 «وَ أَنَّک لَا تَحْجُبُ عَنْ خَلْقِک إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ [تحتجب‏] الْأَعْمَالُ [الآمال‏] دُونَک» مگر اینکه عمل نگذارد تو را ببینم، وگرنه تو محجوب نیستی! خدایا من می ‌دانم بخواهم این راه را طی کنم، این را داشته باشم، رحلت کنم، این راه نزدیک را طی کنم باید پرده بردارم تا تو را ببینم، فاصله که نیست، باید بینا بشوم تا تو را ببینم همین! می ‌دانم که بهترین زاد و توشه ‌ای که سالک را به تو نزدیک می ‌کند همان و به توست! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1384/06/10 🆔 @a_javadiamoli_esra