eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بهجتِ عقلی 🔹 آیا لذّت عقلی فقط برای علما هست که مطالب عقلی را درک می ‌کنند یا برای شهدا و جانبازان و امثال اینها هم هست؟ برای رسیدن به آن لذایذ دو راه هست و اینها «مانعة الخُلوّ» است که جمع را شاید: یکی است که انسان صحیحاً درس بخواند و باور کند و به علم خودش عمل کند؛ یکی هم است که به درس و بحث نیست، این دیگر ﴿ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتِیهِ مَنْ یشاءُ﴾. اگر کسی شهید در شد، شهید شد، فرمود شهید، «عند الله» است. اگر در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» آمده است که ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی اینها در حضور خدا نشسته ‌اند، درباره شهدا هم همین تعبیر را دارد که فرمود: ﴿وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُون‏﴾؛ شهید هم دارد هم ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأنْهَارُ﴾ را دارد. 🔹 برخی ‌ها هم شهید نشدند ولی ‌اند، اگر اینها بیشتر از شهید نباشند کمتر از شهید نیستند؛ اینها هم «عنداللّهی» اند. مستحضرید در همان جریان «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ»، وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود این عمل «تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین‏»! این عمل به مراتب از شهادت خود حضرت امیر بالاتر است، برای اینکه اگر ـ معاذالله ـ آن روز حضرت امیر را شهید می‌کردند، دیگر اسلامی نبود تا حضرت امیر (سلام الله علیه) در شهید بشود؛ وجود مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود آن فتح و پیروزی، است. 🔹 اگر کسی واقعاً باشد، اجرش کمتر از شهید نیست. وجود مبارک حضرت امیر ؛ اما آن کارش فخر کارهای دیگر است، چون وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) این جمله را درباره شهادت آن حضرت که نفرمود، درباره آن حضرت فرمود؛ فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین‏». غرض این است که اینها با «علم الوراثة» می ‌شوند «عنداللّهی»؛ اگر «عنداللّهی» شدند بعد از موت، لذّت‌ های عقلی نصیب آنها می‌ شود که شاید نصیب دیگران نشود. 📚 سوره مبارکه طور جلسه 7 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فهرست دروس خارج فقه و تفسیر دروس تفسیر: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/1984 دروس فقه: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/10424 دروس اخلاق، سخنرانی و پیام: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/9215 تذکر: با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به سایت اسراء یا پیام رسان تلگرام مراجعه کنند. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات 324 🔸 رهایی از فکر گناه به فرموده امیرمؤمنان (علیه السلام) مطمئن‌ترین فرصت برای تهاجم شیطان، زمانی است كه كسی گرفتار وسوسه گناهانی مانند عُجب و خودپسندی و ‌خودبسندی [و...] شده و‌ مدح و ثناگویی و تملق دیگران را درباره خود دوست بدارد [و از این حالت ها به خدا پناه نبرد].[1] نکته: یاد خدا و پناهندگی به او بهترین راهکارِ رهایی از دام شیطان است؛ چون هیچ زمان و زمینی خالی از حضور خدا نیست، هیچ زبانی هم نباید ساكت و خاموش از یاد خدا باشد؛ زیرا نیاز بشر دائمی است و بهترین عامل رفع نیاز، یاد خدای بی‌نیازی است كه همواره در صدد رفع حاجت نیازمندان است، از این‌رو اگر در زمان یا مكان یا با زبانی از این فرصت استفاده نشد جز حسرت محصولی نخواهد داشت.[2] [1] . وَ إِیاكَ وَ الإِعْجَابَ بِنَفْسِكَ وَ الثِّقَةَ بِمَا یعْجِبُكَ مِنْهَا وَ حُبَّ الإِطْرَاءِ؛ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ أَوْثَقِ فُرَصِ الشَّیطَانِ فِى نَفْسِهِ لِیمْحَقَ مَا یكُونُ مِنْ إِحْسَانِ الْمُحْسِنین (نهج البلاغه، نامه 53، بند 145). [2] . ر.ك: تسنیم، ج7، ص554. 📚 مفاتیح الحیات ص 219 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است... . 👇👇👇👇
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است. آدم در عالم رؤیا خیلی چیزها را خواب می ‌بیند، وقتی صبح شد بیدار شد، می‌ بیند که خبری نیست. فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خیلی‌ ها خیال می ‌کنند که این مقام را دارند، آن سِمَت را دارند، آن پُست را دارند، این اختلاس را دارند، آن نجومی را دارند، بعد وقتی آخرهای عمر شد، معلوم می شود که دستش خالی است! 🔸 فرمود اول باید [از خواب غفلت] بیدار شوید، یک؛ وقتی بیدار شدید، شبی دارید و روزی، دو؛ روز بحث ‌های عادی فراوانی دارد، سه؛ شب ، چهار؛ آن سحر را دریابید و با گوینده این کتاب سخن بگویید، پنج؛ فرمود با دست من تماس می ‌گیرید، با کتاب من تماس می گیرید. اینکه فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾، این کدام حبل است که به ما گفتند به آن ؟ این حبلی است که به جای بلندی بسته است، وگرنه حبلی که در کنار مغازه است، اعتصام به آن چه اثری دارد؟! این طناب به دست کیست؟ فرمود: «طَرَفُهُ بِیدِ اللهِ وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛ این را بگیرید. 🔸 اگر کسی خیال کرد ـ خدای ناکرده ـ دیگری بیفتد تا پای او را بگیرد، هر دو در عذاب هستند اما اگر کسی در این صدد است که اگر ـ خدای ناکرده ـ دیگری افتاد، دستش را بگیرد، هر دو در رفاه هستند. بکوشیم نه پای یکدیگر را! آپارات: https://aparat.com/v/wyM9s 📚 سوره مبارکه مزمّل جلسه 1 تاریخ: 1398/01/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مدیریت الهی 🔹 معصوم هم در از گزند خطا معصوم است و هم در از آسیب خطیئه معصوم است، چنین کسی خلیفه خداست؛ هم در معصوم است هم در ؛ اما مأمور به علم غیب نیست مگر در مورد ضرورت. 🔹 این طور نیست که بتوان را به غیر خلیفه خدا سپرد. اصل مردم است، این اصل کلی است که انسان آزاد خلق شد؛ اما خلیفه خدا یا منصوبین از طرف خلیفه خدا می ‌توانند احکام و حِکَم الهی را برای مردم بیان کنند. ذات اقدس الهی که خلیفه معین کرده است، این خلیفه، است و کاری می ‌کند که اصل دین محفوظ بماند؛ کاری می کند که تا آنجا که ممکن است، محفوظ بماند، تا آنجا که ممکن است، محفوظ بماند و آنجا که احتمال دارد جامعه ارباً اربا بشود از حق خودش هم ممکن است صرف نظر بکند. 🔹 وقتی خواستند به قبر دسترسی پیدا کنند که مثلاً قبر را بشکافند حضرت شمشیر کشید، فرمود: «أَمَّا حَقِّی فَقَدْ تَرَكْتُهُ مَخَافَةَ أَنْ یرْتَدَّ النَّاسُ عَنْ دِینِهِم وَ أَمَّا قَبْرُ فَاطِمَةَ فَوَ الَّذِی نَفْسُ عَلِی بِیدِه لَئِنْ رُمْتَ وَ أَصْحَابُكَ شَیئاً مِنْ ذَلِك‏ لَأَسْقِینَّ الْأَرْضَ مِنْ دِمَائِكُم‏»؛ کلنگی به یکی از این قبرها بزنید زمین را به خونتان رنگین می‌کنم. هر چیزی حسابی دارد کتابی دارد؛ خلیفه الهی معصوم الهی می‌ داند که چه وقت قیام بکند و چه وقت قعود بکند؛ البته کسی را که او نصب کرده است نیز چون منصوب از طرف خلیفه است مأذون است. 📚 سوره مبارکه تغابن جلسه 2 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حضور حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت الله ابراهیم امینی در مسجد اعظم قم ▫️ پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 325 🔸 رهایی از فکر گناه مصداق ذکر: امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: ذکر خدا، تنها گفتن «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ» نیست، بلکه ذکر خدا، به این است، هرگاه به چیزی فرمان دهد پیروی کنی و از چیزی نهی کند ترکش کنی.[1] همان‌ طور كه اصل ذكر در اسلام توصیه شده است، كیفیت آن نیز بیان شده است كه ذاكر باید از ذکر مأثورِ از شارع مقدس بهره گیرد و هرگز به دنبال ذكر اختراعی نرود، چنان‌ كه سفارش بزرگان اهل‌ معرفت نیز همین است. ذكر مأثور هرچند با زبان یا قلم باشد، عملی صالح است؛ ولی هرگز سید اعمال صالح نخواهد بود، بلكه ذكر قلبی ـ كه بر همه اعضا اشراف دارد و ذاکر بدون رضای الهی، قبض و بسط، اخذ و اعطا و بطش و نشط ندارد ـ سیادت همه كارهای صالح حتی ذکر زبان یا قلم را عهده ‌دار خواهد بود؛ یعنی در سیرت و روش خود انصاف و مواسات دارد و حیثیتی غیر از حیثیت دینی ندارد، پس ذكر آنها ذكر خداست.[2] [1] . ذِكْرُ اللَّهِ عَلَی كُلِّ حَالٍ، لَیسَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، فَقَطْ، وَ لَكِنْ إِذَا وَرَدَ عَلَیكَ شَىْ‏ءٌ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ، أَخَذْتَ بِهِ، أَوْ إِذَا وَرَدَ عَلَیكَ شَىْ‏ءٌ نَهَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ، تَرَكْتَهُ (الكافی، ج‏2، ص‏144). [2] . ر.ك: تسنیم، ج7، ص555. 📚 مفاتیح الحیات ص 219 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 غفلت تبهکاران 🔹 كسی كه خود را در جامعه «مسلوب‌ الحیثیة» احساس می كند یا برای جامعه حرمتی قائل نیست، او است و چون «متجاهر بالفسق» است، برای خود و برای جامعه, حریم و و حیثیتی قائل نیست، لذا گفتند از این گروه جایز است؛ امّا آن‌كه «متجاهر بالفسق» نیست، برای حفظ آبروی خود، مخفیانه گناه می ‌كند که البته این خفا از مردم است. 🔹 ذات اقدس الهی می ‌فرماید شما خودتان را از مردم مخفی می‌ كنید ولی خود را از مخفی نمی‌ كنید كه «علیه» شما می‌ دهند، یك؛ از من خودتان را مخفی نمی ‌كنید، چون من همه جا هستم ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾، دو. فرمود: ﴿یسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَ لا یسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ﴾؛ اینها در خفا سعی می ‌كنند كه مردم اینها را نبینند و كار خلاف می ‌كنند؛ امّا دیگر نمی ‌دانند كه ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾، ﴿یسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَ لا یسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ یبَیتُونَ﴾؛ فرمود اینكه پشت درهای بسته تصمیم می‌ گیرند، اینكه «تبییت» یعنی بیتوته می‌ كنند و شب ‌نشینی‌ هایی دارند كه كسی نباشد، خیال می ‌كنند ما آن‌جا حضور نداریم. ﴿یسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ﴾؛ ولی ﴿وَ لا یسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ یبَیتُونَ ما لا یرْضی‏ مِنَ الْقَوْلِ﴾. در آن «تبییت» و شب ‌نشینی ‌ها و پشت درهای بسته، هر چه بگویند ما آن‌جا حضور داریم! فرمود اینها از مردم مخفی می ‌كنند، برای اینكه آبرویشان محفوظ باشد؛ از «اعضاء» و «جوارح» خودشان مخفی نمی ‌كنند، برای اینكه نمی ‌دانند «اعضاء» و «جوارح» با خبر هستند و «علیه» اینها شهادت می ‌دهند و از ما هم مخفی نمی‌ كنند! 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 326 🔸 رهایی از فکر گناه مصداق ذکر: ... امام صادق (علیه السلام) می‌ فرماید: کسی که زیاد به یاد خدا باشد، خدا او را در سایه بهشتش جای دهد.[1] نکته: كثرت ذكر خدا، دشمن او را دفع و منع می‌ کند؛ زیرا ابلیس با همه سپاه و ستاد داخلی و خارجی خود در صدد وسوسه و نفوذ در حریم دل است که با ذكرِ مدام می ‌توان او را رجم كرد و مانع نفوذ او شد، چنانکه از آسیب‌های او نیز رافع است؛ زیرا اگر در اثر سستی شخص، شیطان در او نفوذ كرد می ‌توان اثر تلخ پدید آمده را با کثرت ذکر رفع كرد، همچنین وسیله جذب است؛ زیرا جذب یاد خدا نسبت به بنده، مرهون یاد خدا بودن است، بنابراین باید دائماً به یاد پروردگار بود، تا از این بركات فراوان بهره‌مند شد.[2] اگر چنین شد، خوف الهی سراسر وجودش را فرا گیرد و دلش نرم و درونش آرام گردد و اشک شوقش از دیده فرو ریزد. هركه دریاهای اشكش حاصل است گو بیا كو در خور این منزل است وانكه او را دیده خون‏بار نیست گو برو كو را بَرِ ما كار نیست[3] [1] . مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اللَّهِ أَظَلَّهُ اللَّهُ فِى جَنَّتهِ (الكافی، ج2، ص500). [2] . ر.ك: تسنیم، ج7، ص555. [3] . منطق الطیر، ص256. 📚 مفاتیح الحیات ص 221 🆔 @a_javadiamoli_esra