eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اصلاح در پرتو صلح 🔸 شاید سرّ مراجعت امام حسن و امام حسین (علیهما‌السلام) و همه اعضای خاندان آنان از كوفه به مدینه، بعد از معاویه، همین باشد كه باید از فضای طَغوی به محیط تقوی هجرت كرد تا زمینه فراهم شود؛ چه اینكه شعار برخی در طول تاریخ این است: (رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْیةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا). 📚 سروش هدایت ج2، ص 194 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
حیات مطلوب
🔹 فرمود: ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾؛ ما یک وقت دعا می ‌کنیم، ناله می ‌کنیم، گریه می‌ کنیم، از خدا چیزی می‌ خواهیم ـ إن ‌شاء الله ـ مستجاب هم می‌ شود اما اولاً این از بیانات نورانی این آیه است و ثانیاً روایات که شارح و تبیین کننده این است که اگر کسی آدم خوب باشد، کار او همیشه تأمین است، لازم نیست مرتب ناله بکند، مدام حرم برود؛ این است! بیراهه نرود عوام‌ فریبی نکند عوام‌ زده هم نباشد، ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾؛ خدای سبحان کار آدم درست را هرگز لنگ نمی ‌گذارد! آدم خوب یعنی نه به دنبال عوام برود نه عوام ‌فریبی کند نه فریب بدهد نه کسی او را فریب بدهد، مستقیم دارد کار خودش را انجام می ‌دهد، چنین کسی یقیناً کارش به مقصد می ‌رسد. 🔹 گریه نمی ‌خواهد! حالا گریه و ناله و آنها برای ترفیع درجات سر جایش محفوظ است؛ اگر ترفیع درجه می‌ خواهیم، بله ناله و اشک و «سِلَاحُهُ‏ الْبُكَاء» و مانند آن؛ اما می‌ خواهیم زندگی ما لنگ نباشد، همین آدم خوب بودن کافی است. فرمود اگر کسی در درون قلب خود مشکلی ندارد، دنبال این و آن نیست، نه فریب می ‌خورد و نه فریب می ‌دهد، کار او همیشه رو به راه است. 🔹 یک بیان نورانی از رسیده است که منِ حسن بن علی ضامن هستم که اگر کسی داشته باشد نه عوام ‌فریب باشد نه فریب بدهد نه دنبال کسی بگردد نه کسی را به دنبال خودش بیاورد، هر چه بخواهد، وقتی مصلحت او باشد، خدا هرگز آبروی او را رها نمی ‌کند و : «أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یدْعُوَ اللَّهَ فَیسْتَجَابَ لَهُ»؛ فرمود من ضامن هستم. خب این را از کجا می ‌گویند؟ این را از همین آیه نورانی می ‌گویند که فرمود: ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 514 تاریخ: 1398/11/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ادب توحیدی 

🔸 اگر كسی بگوید من این كار را انجام می ‌دهم این شخص ـ معاذ الله ـ بی ‌اعتنا باشد به این شخص می ‌شود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾ این داعیه استقلال دارد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ادب توحیدی 

🔸 ﴿وَلاَ تَقُولَنَّ لِشَی‏ءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذلِكَ غَداً ٭ إِلَّا أَن یشَاءَ اللَّهُ﴾؛ فرمود مبادا درباره چیزی ـ حالا چه سنگین چه سبك، چه كارهایی كه به تنهایی باید انجام بدهی چه كارهایی كه با مشورت دیگران و معاونت دیگران انجام بدهی ﴿لِشَی‏ءٍ﴾ این نكره در سیاق نفی است ـ درباره هیچ چیزی نگو من فردا انجام می ‌دهم مگر اینكه بگوید «ان ‌شاء الله». این است كه دارد یاد می ‌دهد. ﴿وَلاَ تَقُولَنَّ لِشَی‏ءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذلِكَ غَداً ٭ إِلَّا أَن یشَاءَ اللَّهُ﴾؛ یعنی «ان ‌شاء الله» را باید بگوید. 🔸 اگر كسی بخواهد كاری انجام بدهد باید باشد یا نباشد؟ اگر هستی او به مشیئت الهی وابسته است، ایجاد او به طریق اُولیٰ؛ زیرا ایجاد او هم به هستی او متّكی است و هم به هستی خیلی از امور. می ‌خواهد حالا كاری انجام بدهد جایی می‌ خواهد برود با كسی دیدار داشته باشد آن شخص باید باشد، شرایط باید باشد، استعداد باشد، ظرفیت باید باشد، موانع نباید باشد ـ همه اینها ـ هیچ كدام در اختیار ما نیست! اگر كسی بگوید من این كار را انجام می ‌دهم این شخص ـ معاذ الله ـ بی ‌اعتنا باشد به این شخص می ‌شود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾ این داعیه استقلال دارد. 🔸 پس هیچ كاری را هیچ كسی نمی ‌تواند مدّعی باشد مگر اینكه بگوید . حالا یك وقت است كه «ان ‌شاء الله» را لفظاً می‌ گوید، اما یك وقت «ان ‌شاء الله» است است، آن هم باز كافی است. ذكرِ لفظی نظیر ذكر ركوع و سجود نیست كه لفظاً واجب باشد، كسی معتقد است با این نیت می گوید من فردا می ‌آیم درس، فردا می ‌آیم بحث، فردا می ‌آیم برای آن كار، این «ان ‌شاء الله» در متن قلبش هست این كافی است، بگوید خب ثواب هم می ‌برد! 📩 کلیپ از اعضا محترم کانال 🌺💌🌺💌🌺 📚 سوره مبارکه کهف جلسه 22 تاریخ: 1387/12/12 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 473 🔸 مرز اطاعت از شوهر اگرچه خشم و خشنودی خدا نسبت به زنان بر محور خشم و خشنودی همسرانشان است، این به معنای تمكین زن در برابر همه خواسته ‌های مرد نیست، بلكه خواسته او باید مشروع و بر محور حقوق مردان بر زنان باشد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: زنی كه شب را سپری كند در حالی كه شوهرش از او به حق خشمگین باشد نمازی از وی پذیرفته نمی‌ شود تا اینكه همسرش از او خشنود شود.[1] [1] . أَیمَا امْرَأَةٍ بَاتَتْ وَ زَوْجُهَا عَلَیهَا سَاخِطٌ فِى حَقٍّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهَا صَلاةٌ حَتَّی یرْضَیٰ عَنْهَا (الكافى، ج5، ص507). 📚 مفاتیح الحیات ص 294 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله حاج آقا مصطفی (قدس‌سره) ▫️ بعضی از علما دارای این چنین فرزندانی هستند كه اسرار آنها را به خوبی می ‏كنند و بعد از درك، آورده و سپس در خود جای می‏ دهند و آن‏گاه از آن نگهداری می ‏كنند و هنگام عمل، اظهارش می‏ كنند. برادر بزرگ و بزرگوارمان (قدس‌سره) كه سالیان متمادی با ایشان به محضر حضرت امام (قدس‌سره) رفته و آنجا درس می ‏خواندیم، این‏گونه بود و چنین فرزندی «سرّ پدر» است و مایه حفظ او؛ و «الوَلَد سرّ أبیه» یا «المرءُ یحفَظُ فی وُلده» درباره چنین فرزندانی است. ▫️ نوشته ‏های علمی مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی (قدس‌سره) نشان می ‏دهد كه (قدس‌سره) در علوم معقول و منقول در نوشتار این بزرگوار هست. در حیات پربركت خود تا آنجا كه توانست حضرت امام (قدس‌سره)، ، و وی بود. 📚 بنیان مرصوص امام خمینی (ره)، ص 380 و 381 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  میزان حق
🔹 روایات ما یا درباره «فقه» است یا درباره «اخلاق» است یا درباره «حقوق» است یا درباره «تفسیر» است یا درباره «ملاحم غیبی» است، هر کدام از اینها یا معارض دارند یا معارض ندارند. روایاتی هست به عنوان «نصوص علاجیه» که اگر روایات ما متعارض بود کنید، آن که مخالف قرآن بود آن را نپذیرید و آن که مخالف نبود را بپذیرید. 🔹 خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «قد کَثُرَت عَلَیّ الکَذّابَة»؛ به نام من زیاد دروغ جعل می ‌کنند. فرمایش مرحوم مجلسی این است که این روایت یا از پیامبر صادر شده یا صادر نشده، اگر صادر نشده، همین روایت دلیل است بر اینکه به نام پیغمبر جعل می‌ کنند و اگر صادر شده، خب پیغمبر که فرمود به نام من دروغ جعل می‌ کنند، پس یقیناً درست است. 🔹 روایتی که از خاندان عصمت و طهارت نقل شد، حتماً باید بر قرآن عَرضه شود؛ خود ائمه فرمودند روایات ما را بر قرآن عَرضه کنید، اگر مخالف بود «مضروب علی الجدار» است، چون وفاق، شرط حجیت نیست، خلاف، مانع حجیت است. یادمان باشد که روایت، عِدل قرآن نیست، عترت است که عِدل قرآن است؛ این چهارده معصوم هستند، اینها هستند. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 315 تاریخ: 1396/12/09 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت آیت الله مصطفی خمینی (ره) 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی (ره)، شامگاه شنبه 30 مهر 1401 در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) نمایندگی قم برگزار شد. 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 474 🔸 نیكی به خواهران و برادران در موضوع پیوند با خویشاوندان، به برادران نَسَبی توجه ویژه‌ ای شده است. امام سجاد (علیه السلام) می‌ فرماید: حق برادرت بر تو این است كه بدانی او دست [پشتیبان] و عزت و نیروی توست، پس از او به عنوان سلاح (ابزار) در جهت معصیت خدا استفاده نكن و به عنوان نیروی كمكی در ستم به خلق خدا به كار نگیر و از یاری رساندن به او در برابر دشمنانش و خیرخواهی برای او، دست بر ندار.[1] [1] . وَ أَمَّا حَقُّ أَخِیكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ یدُكَ وَ عِزُّكَ وَ قُوَّتُكَ فَلا تَتَّخِذْهُ سِلاحاً عَلَی مَعْصِیةِ اللَّهِ وَ لا عُدَّةً لِلظُّلْمِ لِخَلْقِ اللَّهِ وَ لا تَدَعْ نُصْرَتَهُ عَلَی عَدُوِّهِ وَ النَّصِیحَة (الفقیه، ج2، ص621). 📚 مفاتیح الحیات ص 294 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کلام الهی و انسان کامل 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: ما عالَمی داریم به نام دنیا، عالَمی هم داریم به نام آخرت، آن باطن همین است. اگر دقیق باشیم می ‌توانیم وضع باطن را ببینیم هم اکنون ببینیم، جایمان را ببینیم و وضعمان را ببینیم و راحت بشویم. دیگر نگوییم نسیه است، آن نقد است و هم دارد و هم دارد و با هم به همراه است. 🔸 این دنیا و آخرت که باطن این دنیا به نام آخرت است، وقتی به صورت یک انسان در بیاید، می ‌شود امام؛ وقتی به صورت یک کتاب در بیاید می ‌شود قرآن. این قرآن یک ظاهر و باطنی دارد، ظاهر قرآن را خیلی ‌ها ممکن است بروند در حوزه‌ ها درس بخوانند؛ اما باطن قرآن را همان می ‌فهمد... . مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/05/28 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   زبان مشترک
🔸 حضرت امیر (سلام الله علیه) یك بیان نورانی دارد كه فرمود انبیا «یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»؛ . فرمود كار انبیا این است؛ عالمان دین هم باید همین كار را بکنند، چه حوزه چه دانشگاه. مردم، مردم خوبی اند! اینها فطرت دست ‌نخورده دارند؛ دنبال یك نفر می ‌روند، بعد می ‌بینند نیست، بر می ‌گردند و سرگردان‌ اند. ما باید دو كار بكنیم: اینها را از سرگردانی در بیاوریم، بعد درونشان را اثاره كنیم شكوفا كنیم بگوییم شما این هستید، آن وقت خودشان راه می ‌افتند. 🔸 فطرت انسان، بدلی را نمی ‌خواهد. خدای سبحان فرمود من به شما یك چیز دادم، گنجینه ‌ای دادم كه خودم آن را نوشتم: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾، یك روز هم از شما پیمان گرفتم: ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی﴾. خداوند ما را با این سرمایه آفرید؛ جوامع بشری این است! اینكه اینها سازمان ملل دارند حقوق بشر دارند اما موفق نیستند، برای اینكه با زبان مشترك حرف نزدند. ما نباید نگران باشیم كه آنها بیشترند؛ ما حرف بهتر و اصیل ‌تر داریم و حرف ما مطابق با است، وقتی مطابق با زبان مشترک است ما نگرانی نداریم. 📚 دیدار دبیر شورای عالی فضای مجازی با حضرت استاد تاریخ: 1394/07/12 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 475 🔸 نیكی به خواهران و برادران در روایتی آمده است كه هر كس برادرش را گرامی بدارد خدا را گرامی داشته است، پس گمان شما دربارهٴ پاداش كسی كه خدا را گرامی بدارد چیست؟[1] هنگامی كه سن مبارك پیامبر (ص) به هفت سالگی رسید به مادرش (دایه) حلیمه فرمود: مادر! برادرانم كجایند؟ گفت: ای دلبندم! آنان گوسفندانی را به چراگاه برده‌ اند كه خدا آن‌ها را به بركت تو به ما عطا فرمود. آن حضرت فرمود: ای مادر! با من به انصاف رفتار نكرده ‌ای! پرسید: چرا ای فرزندم؟ فرمود: من در سایه هستم و برادرانم در آفتاب و گرمای شدید.[2] [1] . مَنْ أَكْرَمَ أَخَاهُ فَإِنَّمَا یكْرِمُ اللَّهَ، فَمَا ظَنُّكُمْ بِمَنْ یكْرِمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یفْعَلَ بِهِ (ثواب الاعمال، ص287ـ288). [2] . فَلَمّا صَارَ ابْنَ سَبْعِ سِنینَ قالَ لأُمَّهِ حَلیمَةَ: یا أُمِّى! أَینَ إخْوَتى؟ قالتْ: یا بُنىّ! إنَّهُمْ یرْعَوْنَ الغَنَمَ التى رَزَقَنا الله إیاها بِبَرَكَتِكَ. قالَ: یا أُمّاهُ! ما أَنْصَفْتِنى. قالَتْ: كَیفَ ذلِكَ یا وَلَدى؟ قالَ: أكُونُ أَنا فى الظِّلِّ وإخْوَتى فى الشَّمْسِ والْحَرِّ الشّدیدِ (بحار الانوار، ج15، ص376). 📚 مفاتیح الحیات ص 294 و 295 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
زندگی آبرومندانه 🔹 در سوره مبارکه «بقره» بین دو امر تفصیل قائل شد، فرمود یک عده هستند که می‌ گویند: ﴿رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا﴾ [آیه 200]، در آن نیست، همین! می ‌گویند خدایا مال بده، زر بده، مقام بده، ریاست بده، منصب بده، همین! در آن آیه حسنه ندارد؛ ﴿فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا﴾.هیچ! آن که فقط مقام و زر و زور می ‌خواهد، او ﴿ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ﴾ پشت سر آن آیه همین جمله است، فرمود او خَلاق و بهره‌ ای ندارد. 🔹 اما آن که می‌ گوید من زندگی کنم از راه حلال، اهل عبادت باشم اهل دیانت باشم آبروی من هم محفوظ باشد، نه دستم نزد کسی دراز باشد نه دست کسی را کوتاه کنم، نه بیراهه بروم نه راه کسی را ببندم، اینها است! ﴿رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً﴾[آیه 201]، فرمود اینها به مقصد می‌ رسند؛ اینها دنیا نخواستند، در دنیا که ظرفی است و «مَتجر اولیاء» است حسنات خواستند. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/10/19 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra