eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 فیض تکلیف
🔸 این عزیزان ما یعنی این نوسالان باید بدانند كه خدا با اینها هم سخن می ‌گوید و این ‌چنین نیست كه اینها چون بالغ و مكلف نشده ‌اند خدا با آنها سخن نمی ‌گوید؛ هر جا هست پیام خدا هست! بنابراین كودكان و نوسالانی كه اهل ادراك و اندیشه ‌اند هم مشمول پیام خدایند، البته پیام خدا بخشی مربوط به احكام است و بخشی مربوط به اخلاق. 🔸 شما عزیزان بدانید كه خدا با شما هم سخن می ‌گوید. در بین داستان های آموزنده ‌ای كه گفتند برای نوسالان نقل بكنید این بود که فرد نوسالی وقتی دید مادرش دارد اجاق را افروخته می ‌كند كه غذا طبخ كند، اظهار تأسف كرد، مادرش گفت چرا متأسفی؟ گفت من دیدم شما برای اینكه این هیزم های بزرگ ‌تر را مشتعل كنید آن هیزم های كوچك را اول روشن كردید تا آن هیزم های بزرگ مشتعل بشوند، من می ‌ترسم در قیامت مانند آن هیزم های كوچك باشم كه اول ما را مشتعل كنند بعد بقیه را! بالأخره اگر نوجوانی می ‌فهمد به رفیق بد است بد است بد است بد است، این در قیامت است، نباید بگوید من مكلف نیستم. خداوند به همه خطاب كرد فرمود: ﴿قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلیكُمْ ناراً﴾ خودتان و اهلتان را از آتش نجات بدهید. 📚 مصاحبه مجله مخصوص جوانان با حضرت استاد تاریخ: 1377/06/23 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 489 🔸 پاداش نیكی به سادات ... رسول خدا (ص) فرمود: هركس برای فردی از فرزندانم كار نیكی انجام دهد و او پاداش وی را ندهد من نیكی او را پاداش می‌ دهم.[1] آزار رساندن به خاندان پیامبر (ص) نیز كیفر دارد؛ امام صادق (ع) از نیاكان خود از رسول خدا چنین روایت كرده كه هرگاه در مقام محمود قرار گرفتم گناهكاران امّتم را شفاعت می ‌كنم و خدا شفاعتم را درباره آنان می‌ پذیرد و به خدا سوگند درباره آزار دهنده نوادگانم شفاعت نمی‌ كنم.[2] [1] . أَیمَا رَجُلٍ صَنَعَ إِلَی رَجُلٍ مِنْ وُلْدِى صَنِیعَةً فَلَمْ یكَافِئْهُ عَلَیهَا فَأَنَا الْمُكَافِئُ لَهُ عَلَیهَا (الأمالی، طوسی، ص355). [2] . إِذَا قُمْتُ الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ تَشَفَّعْتُ فِى أَصْحَابِ الْكَبَائِرِ مِنْ أُمَّتِى فَیشَفِّعُنِى اللَّهُ فِیهِمْ وَ اللَّهِ لا تَشَفَّعْتُ فِیمَنْ آذَی ذُرِّیتِى (الأمالی، صدوق، ص294). 📚 مفاتیح الحیات ص 302 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 سرمایه الهی

🔹 انسانی كه به دنیا آمده، «حدیث العهد بالربّ» است، یعنی تازه از حضور ذات اقدس خداوند، تنزّل كرده و به خدا تعهّد توحید ربوبی سپرده و به یاد اوست. او خدای خود را خوب می‏ شناسد و به موادّی كه بر اساس آن به خدا سپرده آگاه است و با الهام و آگاهی ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ به دنیا آمده و هنوز رنگ تیره طبیعت او را رنگین نكرده و قابل ترقّی است. 🔹 بنابراین، قبل از این كه با عادات و رسوم دیگر آشنا شود، باید او را با تربیت و آداب صحیح كه است رنگین كنیم و نگوییم است و باید بازی كند و هرچه خواست بگوید. بلكه بگوییم بكند و حرفِ خوب، یاد بگیرد. چون حرف و بازی خوب و رفتار، گفتار و كردار ظریف و صحیح كودكانه هم كم نیست. 📚 مبادی ‏اخلاق ‏در قرآن، ص144 و 145. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  ثمر صالحات
🔸 ، زمینه را برای اعمال صالح دیگر فراهم می ‌كند که انسان به آسانی اعمال خیر را انجام می ‌دهد و از اعمال شرّ و فتنه و بد منزجر می ‌شود؛ این روح، لطیف می ‌شود، به طرف حسنات مایل است و به آسانی كار خیر را انجام می ‌دهد. فرمود: ﴿فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَاتَّقَی ٭ وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی ٭ فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْرَی﴾؛ این بخواهد نمازش را اول وقت بخواند یا نماز شب بخواند یا قرآن قرائت كند یا خیرات دیگر انجام بدهد یا فضایلی را تحصیل بكند، به آسانی این كارها را انجام می ‌دهد؛ این است! 🔸 عمل صالح، گذشته از اینكه انجام اعمال صالح دیگر را فراهم می ‌كند، راه را هم فراهم می‌ كند كه در سوره «انفال» فرمود: ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾؛ این فرق بین حق و باطل, شهود است، این دیگر تصور و تصدیق و امثال ذلك نیست، این كاری به اندیشه ندارد، كار به انگیزه دارد یعنی انسان مشاهده می ‌كند چه چیزی است و چه چیزی است؛ فرمود: ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾. بنابراین عمل صالح دو كار مثبت دارد: یكی اینکه انسان را نسبت به سایر اعمال خیر، آماده‌ تر می‌ كند و یكی اینکه برای ، چشمِ دل را بازتر می ‌كند گوشِ دل را شنواتر می ‌كند و مانند اینها. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 13 تاریخ: 1392/02/07 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 490 🔸 حقوق برادران دینی در جامعه اسلامی جایگاه ارزشی افراد نزد خدا بر اساس لیاقت‌ های دینی و ایمانی آنان است و این یك اصل قرآنی است كه می ‌فرماید: پس آیا كسانی كه موٴمن ‌اند همچون كسانی ‌اند كه فاسق و سركش‌ اند؟ نه، اینان برابر نیستند.[1] در آیه دیگر می ‌فرماید: جز این نیست كه [همه مؤمنان] با یكدیگر برادرند.[2] و در آیه سوم فرمود: مردان و زنان باایمان نسبت به یكدیگر ولایت متقابل دارند.[3] [1] . ﴿اَفَمَن كانَ مُؤمِنًا كَمَن كانَ فاسِقًا لا یستَوون﴾ (سوره سجده، آیه 18). [2] . ﴿اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَةٌ﴾ (سوره حجرات، آیه 10). [3] . ﴿والمُؤمِنونَ والمُؤمِنـٰتُ بَعضُهُم اَولِیاءُ بَعضٍ﴾ (سوره توبه، آیه 71). 📚 مفاتیح الحیات ص 303 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حوزه همواره نگرش های منصحانه و آسیب شناسانه به مشکلات جامعه دارد / لزوم پرهیز از تفسیر به رأی و قضاوت های نابجا در حوزه اندیشه! ✍🏻 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنانی در جلسه درس فلسفه امروز خود اظهار داشت: حوزه و آسیب شناسانه برای رفع مشکلات جامعه داشته و آنها را ارائه می نماید و این تمامی حوزویان است و اگر این نگرش خیرخواهانه در حوزه وجود نداشته باشد و احیانا در جهت رفع مشکلات جامعه ارائه طریق ننماید، حوزه زنده و پویا نخواهد بود. 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
حوزه همواره نگرش های منصحانه و آسیب شناسانه به مشکلات جامعه دارد / لزوم پرهیز از تفسیر به رأی و قضاوت های نابجا در حوزه اندیشه! ✍🏻 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنانی در جلسه درس فلسفه امروز خود اظهار داشت: حوزه و آسیب شناسانه برای رفع مشکلات جامعه داشته و آنها را ارائه می نماید و این تمامی حوزویان است و اگر این نگرش خیرخواهانه در حوزه وجود نداشته باشد و احیانا در جهت رفع مشکلات جامعه ارائه طریق ننماید، حوزه زنده و پویا نخواهد بود. 🔸 وی بیان داشت: گاهی ما در نظام جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی و اصل و شخص و اصول و ارزش های انقلاب هستیم که ما در این مباحث پیش از دیگران و بیش از دیگران راجع به این مسائل صحبت کرده و تحلیل داده ایم و این نظام را بر اساس اصول حاکم بر آن و اصل مسلم ولایت فقیه، استوار دانسته ایم و در این موارد کسی نباید شک و تردیدی به خود راه دهد. 🔸 استاد مرتضی جوادی آملی ادامه داد: ولی گاهی نگرش ما که اقتضای بعضی از مصاحبه ها و گفتگوها هست، نگرش آسیب شناسانه است و باید این گفتگوها را در همین ساحت دید که از جایگاه نصح و خیرخواهی و و ارائه می شود و با چنین رویکردی دنبال و تحلیل کرد، انتظار این است که حرف هر کسی را واقعا خوب بفهمند، خوب بدانند و از هر گونه و قضاوت بر اساس برداشت های غلط شخصی پرهیز نموده و مطلب و حرفی گفته نشود که در اصل «ما لا یرضی صاحبه» است. 🔸 ایشان بیان داشت: در نگرش های آسیب شناسانه که بسیاری از بزرگان و شخصیت ها نیز بازگو می کنند، در عین حالی که بر و کشور توجه دارند، معتقدند باید دو کار برای برون رفت از مشکلات انجام شود: یکی اینکه منشأ آسیب ها شناسایی ودیگری اینکه راهکار لازم ارائه شود. 🔸 وی با بیان اینکه نباید از اصول و رهنمودهای دور شویم، اظهار داشت: از جمله آن اصولی که امام راحل بر آن تاکید داشتند مساله بود، وحدت بین همه افراد و اقوام، خصوصا شخصیت های ممتاز و و صاحبان فکر و اندیشه و مشارکت آنها؛ چرا که اگر بزرگان و شخصیت ها حضور نداشته باشند، نمی توانند در زمان بروز مشکلات و آسیب ها نقش آفرینی کنند! 🔸 این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی دیگر از اصولی که امام بر آن تاکید داشتند مساله و رأی مردم بود که همواره باید توجه داشت تا آراء مردم به درستی دیده شود. وی اظهار داشت: از دیگر مواردی که مورد توجه قرار دادیم، توجه به بود، بدین معنا که اگر مسائل و مشکلات با عقلانیت و درایت حل نشود آسیب ها، جدی تر خواهد شد، ما می خواهیم جامعه را آرام کنیم نه اینکه ساکت کنیم و نیز در است. 🔺 ایشان در پایان بیان داشت: امیدواریم این گونه مسائل برای روشن شدن اذهان جامعه مناسب باشد و نهایتاً هم به رفع خصومت ها و درگیری و منازعات بیانجامد و استقرار شایسته ای برای به همراه داشته باشد. 📚 درس اسفار تاریخ: 1401/08/17 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ورطه عصیان 🔹 عمل طالح و دو كار می ‌كند: یكی اینكه علاقه نسبت به اعمال صالح را كم می ‌كند و دستِ این شخص را نسبت به گناهان بازتر می ‌كند مِیلش را بازتر می ‌كند و دیگر اینكه چركی است روی در بخش عقل عملی؛ یعنی آینه دل را چركین می ‌كند، دیگر این آینه جایی را نشان نمی‌ دهد. 🔹 تعبیر قرآن كریم نسبت به عمل طالح و سیئه این است كه ﴿كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم﴾؛ «رین» همان چرك است، خب اگر روی آینه دل, چرك و غبار بنشیند كه جایی را مشاهده نمی ‌كند. این كه نمی ‌خواهد بفهمد، می ‌خواهد ببیند, دیدن بالأخره یك بصیرت درونی می‌ طلبد. فرمود این رین است این چرك است (یك) و در بخش دیگر فرمود: ﴿أَفَلاَ یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾ (دو)؛ اینها چرا درباره قرآن تدبّر نمی ‌كنند یا اینکه دلشان قفل است. گناه, قفلی است بر درِ دل، این دل می‌ شود بسته، آن وقت چیزی در آن نفوذ نمی ‌كند. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 13 تاریخ: 1392/02/07 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 491 🔸 حقوق برادران دینی گفتنی است كه ایمان همهٴ مسلمانان در یك سطح نیست، بلكه مراتبی گوناگون دارد، از این رو حضرت علی (ع) در پاسخ مردی كه گفت: ای امیرمؤمنان! مرا از برادران باخبر ساز، فرمود: برادران دو دسته ‌اند: برادران مورد اعتماد و برادران غیر قابل اعتماد؛ امّا برادران مورد اعتماد همانند دست و بال و خانواده و دارایی آدمی‌اند... و این گونه از برادران همچون كبریت احمر[1] كمیاب ‌اند؛ امّا برادران غیر قابل اعتماد، همین كه از آنان بهره‌مند می ‌شوی پیوندت را از آنان مگسل و بیش از این، از درون آنان مخواه، همین كه آنان با تو خوشرویی و شیرین ‌زبانی می‌كنند، تو هم در برابر آنان خوشرو و شیرین ‌زبان باش[2]، بر این اساس احترام و رعایت حقوق هر مسلمانی بر دیگر مسلمانان لازم است. [1] . كبریت احمر به معنای گوگرد سرخ است و در این‌جا كنایه از كالای گران‌بها و كمیاب است. [2] . (الكافى، ج2، ص248ـ249). 📚 مفاتیح الحیات ص 303 و 304 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 کرامت انسانی
📌 کرامتی که برای انسان است اولاً است. ثانیاً در تمام انسان ها قرار داده شده است و به وسیله حاصل می‌ شود. ثالثاً شکوفایی همان کرامت است و کرامت کسبی است. رابعاً راه شکوفایی آن کرامت به وسیله تقوا این است که انسان، را حفظ بکند. خامساً خلافت الهی هم اقتضا می ‌کند که خلیفه، فقط «مستخلف ‌عنه» باشد. 📚 پیام به همایش علمی «تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری» تاریخ: 1387/02/25 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 حیات ممدوح
🔸 این دنیایی كه انسان دارد در آن زندگی می‌ كند، ممرّ است برای آن مقرّ؛ این كشاورزی، این دامداری، این تحصیل، این كارهای حوزوی و دانشگاهی، همه اینها باید باشند تا انسان به برسد، این راه حقیقی است؛ اما این وسط ‌ها چیزی است كه به جایی نمی‌ رسد، آن وقت می ‌شود خسارت. سرمایه باختن، خسارت است! فرمود عمر را داری به چه چیزی صرف می‌كنی؟ اگر به بازی داری صرف می ‌كنی، خب این تلخی را به همراه دارد؛ اما اگر همین به عنوان خدمت باشد كه «اَلکاسبُ حَبیبُ اللهِ». 🔸 چطور وجود مبارك حضرت امیر به بزرگانی سِمت می ‌داد كه آنها نظامش را اداره كنند؟ خب این عبادت بود؛ اما اگر من نشدم، اوضاع را به هم بزنم، این می ‌شود . اگر من شدم، شدم، اگر نشدم، دیگری! 🔸 می ‌بینید یكی از روایات كه انسان معنایش را درست نمی فهمید و آن را تفسیر كرد همین حدیث نورانی است كه «الرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِیهِ مَعَهُمْ»؛ اگر دو نفر یا حوزوی ‌اند یا دانشگاهی ‌اند یا یكی حوزوی و یكی دانشگاهی است، یكی به سِمتی رسیده دیگری دستش به جایی بند نشد، این اگر راضی باشد به كار او، در كار او شریك است؛ اما اگر غُر بزند كه ما چه عیب داشتیم، این می ‌شود دنیا! شما همه اختلافاتی كه از هر غُدّه‌ ای بدتر است را در هر روستا و شهری بررسی می ‌كنید، پایانش به دنیا بر می ‌گردد كه چرا من نه، این آقا آری! خب اگر شما راضی باشی و او را كنی، در همه ثواب شریكی؛ نه خودت مشكل می ‌بینی نه او را از پا در می ‌آوری! 🔸 این جزء غرر روایات وجود پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است كه فرمود: «فَنِعْمَتِ المُرْضِعَةُ و بِئْسَتِ الفاطِمَةُ»؛ دنیا دو روز دارد: یك روز مرضعه است كه به آدم شیر می ‌دهد و یك روز هم فِطام دارد، خب اگر فطامی در كار است، انسان در روزِ شیر این قدر به این نمی ‌چسبد. 📚 سوره مبارکه روم جلسه 3 تاریخ: 1391/11/04 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال رسمی دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام‌ رسان‌ های اجتماعی شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 492 🔸 حقوق برادران دینی رسول خدا (ص) فرمود: اسلام آن است كه قلبت را [به حق] واگذاری و مسلمانان از دست و زبانت در امان باشند[1] و همچنین فرمود: از ما نیست كسی كه به مسلمانی خیانت كند یا به او زیان برساند یا با او مكر كند.[2] و نیز فرمود: هر كس بخوابد در حالی كه بدخواه برادر مسلمانش باشد، خواب و بیداری او مورد خشم خداست، تا توبه كند.[3] [1] . الإِسْلامُ أَن تسلمَ قَلبك وَ یسْلَمُ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِك وَ یدِك (كنز العمال، ج1، ص26). [2] . لَیسَ مِنَّا مَنْ غَشَّ مُسْلِماً أَوْ ضَرَّهُ أَوْ مَاكَرَه (تحف العقول، ص42). [3] . مَنْ بَاتَ وَ فِی قَلْبِهِ غِشٌّ لأَخِیهِ الْمُسْلِمِ بَاتَ فِى سَخَطِ اللَّهِ وَ أَصْبَحَ كَذَلِكَ حَتَّی یتُوب (الفقیه، ج4، ص15). 📚 مفاتیح الحیات ص 304 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام و المسلمین آقاى حاج سید محمد جعفر طباطبایى ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام و المسلمین آقاى حاج سید محمد جعفر طباطبایى، از علمای مشهد مقدس و امام جماعت حرم مطهر رضوی پیام تسلیتی صادر نمود. انا لله وانا الیه راجعون ارتحال عالم وارسته، اهل علم و فضیلت حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقاى حاج سید محمد جعفر طباطبایى را به بیت ولایت و سیادت و نیز مردم دیار ولایت رضوى (علیه السلام) تسلیت عرض مى نمایم. عالم و روحانى كه عمرى در جهت تحصیل علم و تدریس در حوزه هاى علمیه نجف اشرف، مشهد اقدس و قم مقدس تلاش و كوشش نموده و نیز براى تربیت و اخلاق اقشار و طبقات جامعه انسانى و نهاد مردمى از هیچ اقدامى دریغ نورزید. از درگاه الهى براى آن روحانى اهل ولایت رضوان و غفران و براى آن بیت شریف علم و اخلاق وسیادت صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم. مرتضی جوادى آملى 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 امیر عشق

🔸 خواص از ایشان سؤالات خصوصی می کردند؛ چرا این قدر خدا را دوست دارید؟ گفت من خدا را دوست دارم برای اینکه بهترین دین جهان که است، همان برنامه را برای من قرار داد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 امیر عشق

🔸 برخی افراد طبق نقل کتاب شریف تمام نهج البلاغه از حضرت سؤالاتی داشتند. خواص از ایشان سؤالات خصوصی می کردند؛ مثلا اینکه شما چرا خدا را دوست دارید؟ این همه دعاها و ناله های شما، نشانه این است که دوست خدایید، چرا این قدر خدا را دوست دارید؟ گفت من خدا را دوست دارم برای اینکه بهترین دین جهان که است، همان برنامه را برای من قرار داد _ چون دینی که برای انسان هاست دین جدایی نیست _ همان دستورهای دینی که برای ملائکه داد، همان ها را برای ما داد. 🔸 خب وقتی می خواهد مرا در حد ملائکه قرار بدهد چرا من او را دوست نداشته باشم؟! چه برنامه اضافی برای آنها بود که برای ما نباشد؟ او می خواهد مرا فرشته کند چرا او را دوست نداشته باشم؟! من از این جهت او را دوست دارم که مرا در حساب کرده است و برنامه ای که برای ملائکه قرار داده برای من هم قرار داد؛ اگر سجده است اگر عبادت است، اینها را برای ما هم قرار داد. بعد سؤال کردند که چقدر پیغمبر را دوست داری؟ گفت من است، همه چیز ما اوست. آپارات: https://aparat.com/v/mjZR5 📚 درس خارج فقه ارث جلسه 178 تاریخ: 1400/11/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا