10.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #حکمت_وحیانی
🔹 جلسه 7
#گزيده_درس_اخلاق
🔹 پخش: هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
#ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
منبع: news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
15.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #حکمت_وحیانی
🔹 جلسه 8
#گزيده_درس_اخلاق
🔹 پخش: هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
#ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
منبع: news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
20.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #حکمت_وحیانی
🔹 جلسه 9
#گزيده_درس_اخلاق
🔹 پخش: هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
#ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
منبع: news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
💠 الگوی مکتوبات
🔸 ما در تألیف و تصنیف و در كتاب نویسی الگویی داریم، همان طوری كه در سیرت و سنّت برای ما الگو معین كردند که فرمودند: ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾،[1] عصاره رسالت آن حضرت قرآن كریم است «لقد كان لكم فی القرآن اُسوة حسنة». برای همه ما از نظر عمل وجود مبارك حضرت اسوه است، برای محقّقان و ارباب قلم و اصحاب تصنیف و صحابه تألیف قرآن الگوست; ما چطور حرف بزنیم؟ چطور كتاب بنویسیم؟ ما كه آن توان را نداریم رسول خدا را درك كنیم یا مثل او باشیم، ولی او میت واند برای ما اسوه باشد. ما آن توان را نداریم مثل قرآن كتاب بنویسیم و مثل قرآن مطلب بیاوریم، ولی آن می تواند برای ما الگو باشد. اگر مسلمانی روش و منش او به وجود مبارك رسول اكرم نخورد، او به حضرت ائتسا، اقتدا و تأسّی نكرد، اگر نویسنده ای در راستای قرآن كریم چیزی ننوشت، او به این كتاب ائتسا، اقتدا و تأسّی نكرد و قرآن برای او اسوه نشد. ما وقتی دست به قلم می بریم «لقد كان لكم فی القرآن اُسوة حسنة»، وقتی دهان باز می كنیم، حرف می زنیم، قیام و قعودی داریم، سیره و سنّتی داریم ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾، آن حضرت كه از قرآن جدا نیست!
🔸 قرآن چه كتابی است و چطور نوشته شده است؟ اسوه بودن غیر از آن است كه انسان بتواند مثل آن بیاورد، این جن و انس مقدورشان نیست كه مثل آن بیاورند. قرآن كریم چند ویژگی دارد كه ذات اقدس الهی به این ویژگی ها عنایت كرد. دو عنصر محوری آن این است كه محتوای وزین دارد، یك; قابل فهم است، دو; سنگین است، یك; آسان است، دو. این ثقیل بودن و یسیر و با یسر و آسان بودن این دو ویژگی رسمی قرآن كریم است ﴿سَنُلْقی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾[2] وزین است، بامحتواست و روی برهان ایستاده است ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾[3] دل پذیر است، فطرت پذیر است، قابل فهم و عمل است هم وزین و سنگین است هم در دسترس است ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ﴾، از آن طرف ﴿سَنُلْقی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾. سنگین بودن غیر از دشوار بودن است، آسان بودن غیر از سُست بودن است. فرمود سُست نیست آسان است، سخیف نیست، خفیف نیست، ثقیل است ولی سخت نیست.
[1] . سوره احزاب، آیه 21.
[2] . سوره مزمل، آیه 5.
[3] . سوره قمر، آیات 17 و 22.
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش کتاب سال حوزه
تاریخ: 1392/12/10
منبع: news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
12.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #حکمت_وحیانی
🔹 جلسه 10
#گزيده_درس_اخلاق
🔹 پخش: هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
#ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
منبع: news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
💠 باطن اعمال
🔸 هر عبادتی سرّی دارد. نه تنها عبادات اسراری دارند، بلکه هر چه در عالم دنیاست باطنی دارد، چون عالم دنیا تنزل یافتهٴ عالم های بالاتر از خودش هست. هر چه در جهان دنیاست نمونهٴ آنچه که در عالم معناست خواهد بود. احکام و قوانین الهی هم که در عالم دنیا به صورت دین و دستورات عبادی ظهور کرده اند اسرار و باطن هایی دارند.
🔸 هر عملی که در جهان طبیعت است باطنی دارد که آن را سرّ آن عمل می گویند. نماز هم یک باطنی دارد که باطن نماز را سرّ نماز می نامند، به عنوان نمونه القاب و اوصافی هم که برای ائمه (علیهم السلام) هست گفته اند اسراری دارد، اینها غیر از آن معانی ظاهری باطن هایی دارند.
🔸 آنچه که در تعبیرات به عنوان الفاظ عبادات آمده است، اینها را به اندازهٴ فکر ما با ما سخن گفتند، این طور نیست که اسرار و حقیقت نماز همین باشد که ما می خوانیم؛ پشت پردهٴ این الفاظ و معانی و مفاهیم حقیقتی است، به اندازهٴ فکر ما با ما سخن گفته اند، اگر فکرمان را توسعه دادیم از پشت پرده آن مطالب را هم کم و بیش می فهمیم. این طور نیست که حقیقت نماز و باطن نماز همین باشد که آمده و لا غیر.
🔸 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) نقل کرده است که رسول خدا فرمود ما موظفیم با مردم به اندازهٴ فکر مردم سخن بگوییم؛ یعنی حرف می زنیم ولی هر کس به اندازهٴ فکر خود می فهمد «إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِیاءِ» یعنی ما سلسلهٴ انبیا «أُمِرْنَا» ماموریت یافته ایم که «أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ»[1] با مردم جز به اندازهٴ فکر آنها سخن نگوییم. باز مرحوم کلینی رضوان الله علیه نقل کرد که رسول خدا علیه آلاف التحیة و الثناء در تمام مدت عمر به اندازهٴ کُنه «فی عقل» خود با کسی سخن نگفت «مَا كَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ»؛[2] یعنی در هیچ وقت حضرت به اندازهٴ عمق عقل خود با کسی حرف نزد! به اندازهٴ فکر مردم با مردم سخن گفت، پس این دستوراتی که به ما داد ه اند این طور نیست که آنچه ما می فهمیم کُنه این عبادات باشد یا آنچه ما درک می کنیم تمام اسرار این عبادات باشد، بلکه آنچه ما می فهمیم قشری از عبادات است و پرده هایی از این عبادات است. اگر خواستید پشت پرده را کنار بزنید دو راه دارد یا راه درس و بحث یا راه تحصیل راه مدرسه راه کتاب خواندن و کتاب نوشتن، یا راه تهذیب نفس تلاش و کوشش برای تطهیر درون و تزکیهٴ باطن.
[1] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص23.
[2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص23.
#ماه_مبارک_رمضان
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 5
تاریخ: 1363
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
#تخفیف_ویژه
#ماه_مبارک_رمضان
💠 فروش ویژه مرکز نشر اسراء به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان
🔰 آثار دیجیتال با ۵۰ درصد تخفیف
🔰 آثار منتخب با ۲۵ درصد تخفیف
🔰 باقی آثار با ۲۰ درصد تخفیف
🔰ارسال رایگان برای خریدهای بیش از یکصد هزار تومان به همراه هدیه ویژه به سراسر کشور
🔰علاقه مندان جهت تهیه آثار به سایت مرکز نشر اسراء به آدرس زیر مراجعه فرمایند.
🌐 www.nashresra.ir
اطلاعات بیشتر: 02537842461
منبع: news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
✴️ذهن خود را با حرفهای غیر علمی پُر نکنید!
🔹دو عنصر محوری در کسب و حفظ معارف الهی!
به ما نگفتند «مستمع» محض باشید، گفتند هر كس به مجلس علمی میرود ظرف هم به همراه داشته باشد. این «مُسْتَمِعٍ وَاعٍ» كه دو عنصر محوری شرط شنونده است، در روایات ما هست؛
فرمود اگر در مجلس علمی شركت كردید و اگر خواستید آن محفل برای شما سودآور باشد، باید این دو عنصر را داشته باشید: «سامع» نباشید و «مستمع» باشید، یك؛ «واع» باشید، دو؛ «واع»؛ یعنی كسی كه «وعاء» و ظرف همراه اوست؛ اینچنین نباشد كه فقط انسان بشنود و وقتی از محفل علم بیرون رفت چیزی در یادش نباشد، «مُسْتَمِعٍ وَاعٍ» باشد.
در بیانات نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) هست كه «إِنَ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیةٌ فَخَیرُهَا أَوْعَاهَا»؛ فرمود این دلها ظرف است و شما این ظرف را با حرفهای آشغال، با هر سریال, با هر خبر, با هر روزنامه و با هر مقاله پُر نكنید.
یك وقت است كسی غذا میخواهد، با غذاهای ناسالم یا غذاهای غیر مقوّی اگر دستگاه معدّه و روده خود را پُر كرد، دیگر سیر است؛ گاهی انسان ذهن خود را به حرفهای غیر علمی پُر میكند، این ذهن دیگر كِشش آن را ندارد كه بار علمی را بِكِشد.
#ماه_مبارک_رمضان
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚برنامه شمیم رحمت، جلسه27
🆔 @a_javadiamoli_esra
31.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #حکمت_وحیانی
🔹 جلسه 11
#گزيده_درس_اخلاق
🔹 پخش: هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
#ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
منبع: news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
10.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #حکمت_وحیانی
🔹 جلسه 12
#گزيده_درس_اخلاق
🔹 پخش: هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
#ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
منبع: news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
💠 شبهه توحیدی
🔸 مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) در همان جلد اوّل کافی در جوامع توحید، اوّلین حدیث توحیدی که نقل می کند، یک خطبه نورانی از حضرت امیر است که حضرت امیر بار دوم که عازم صفین بود و افراد را تجهیز می کرد یک خطبه غرّائی خواند. مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) با اینکه در کتاب کافی کم صحبت است، ایشان فقط حدیث نقل می کند، در آن جا چند جمله ای دارد؛ می گوید اگر تمام جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد هیچ کس نمی تواند به اندازه علی (علیه السلام) «بِأَبِی وَأُمِّی» که پدرم و مادرم فدای او باد سخنرانی کند، بعد این خطبه را با آن عظمت شرح می دهد. آن نکته حساس این خطبه را کلینی در همین جلد اوّل کافی بیان می کند که چرا من می گویم اگر همه جمع بشوند «لَیسَ فِیهَا لِسَانُ نَبِی»، نمی توانند مثل علی حرف بزنند،[1] آن را شرح می دهد که در این خطبه چه خبر است و مگر حضرت چه گفته است؟ آن راز و آن شبهه ثنویه را نقل می کند، میگوید این شبهه ثنویه یک غده بدخیمی بود که دامن گیر همه متفکران بود و حضرت امیر حلّ کرد.
🔸 همان جملهای که مرحوم کلینی می گوید مشکل اساسی را او حلّ می کند حلّ اساسی مشکل این جمله است؛ 25 سال قبل از اینکه علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) این خطبه را ایراد کند، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) این جمله را ایراد کرد در آغاز خطبه «فدکیه». آقایان حواستان جمع باشد! اینها مثل کفایه نیست که با یک روز دو روز درس حلّ بشود. می گویید نه! جلد اوّل اصول کافی را بخوانید و تطبیق بدهید که چرا کلینی می گوید اگر همه جمع بشوند! همه جن و انس! همه جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد نمی توانند مثل این جمله علی (علیه السلام) حرف بزنند!
🔸 مرحوم صدر المتألهین در شرح اصول کافی این قسمت را که شرح می کند، بر حرف کلینی صحّه می گذارد و می گوید کلینی درست گفته است؛ منتها کمبودی دارد و آن این است که ایشان گفته اگر در بین جمعیت پیغمبر نباشد نمی توانند، باید قید بیاورد، پیغمبر اولواالعزم نباشد؛ چون پیغمبر غیر اولواالعزم هم کار علی ساخته نیست.[2] این یعنی چه؟! اینها با بنای عقلا و فهم عرف حلّ می شود؟! این مطالب ها همین طور غریب است! مظلوم است!
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص136؛ «... أَلَاتَرَوْنَ إِلى قَوْلِهِ لَا مِنْ شَیءٍ كَانَ ، وَلَا مِنْ شَیءٍ خَلَقَ مَا كَانَ ».
[2]. شرح أصول الكافی (صدرا)، ج4، ص47.
#روز_بزگداشت_شیخ_کلینی
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/11/04
🆔 @a_javadiamoli_esra