#تحلیل
👈 حدود ساعت ۱۰:۳۰ بود که سخنگوی دولت خبر تعطیلی استان البرز و تهران رو داد. حالا شخص گاد فادر یا جناب هوشمند که از همان لحظه فهمیده که بازار قرار است ۶ روز تعطیل شه، شروع کرد به فروش و خروج پول! سند حرفم نمودار سبز است که پول هوشمند است ( طبق یک مبنا)‼️ بععععلع❗️
👈 این درحالی است که بعد بازار مشخص شد به طور عمومی، که بازار بورس هم تعطیل میشه❗️
👈 و در دقایق آخر به بازار یه ذره پول وارد شد که در نمودار سبز مشخص است که مال بعضی سهام ها در گروه #غذایی بود و #شستا ❗️
👈 پول حقیقی ( شخصی که دیر خبر رو میفهمه معمولا) خیلی از بازار خارج نشد و در دقایق آخر هم زیاد شد و بیشتر در #چندرشته ای ها رفت ❗️
👈 صندوق درآمد ثابت هم امروز دقیقا بعد از خبر سخنگوی دولت ورود پول داشت❗️
با توجه به این که بورس تعطیل است، گفتم یه مطلبی بگیم که همه استفاده کنیم ان شاالله👇
#حافظ
حافظْ شناسی به عقیده ی بنده کار هر کسی نیست و بنده هم نمیتونم الان مطلب رو باز کنم.
مثلا گاهی اوقات اشعاری در بعض نسخ دیوان حافظ هست و در بعض دگر نیست. اینجا یک حافظ شناس حرفه ای قادر به تمییز سره از ناسره است.
یکی از این ابیات یا در واقع یکی از این غزلیات، غزل « دلم رمیده لولی وشیست شور انگیز » است که در بعض نسخ مثل نسخه ی محمد سودی بوسنوی نیست و در بعض نسخ هست مثل نسخی که خواهم فرستاد. و در بعض نسخ « رمیده » آمده و در بعض دگر « ربوده». مثلا جناب دهخدا، « ربوده» ضبط کرده.
ببینید 👇
نسخ دیگر هم هست مثلا به قلم محمد ساوجی و یا مثلاً نسخه ی اخیر که به کوشش محمد قزوینی و دکتر قاسم غنی است که در سال ۱۳۲۰ شمسی به قلم حسن زرین که فعلا قصد بررسی این نسخ رو ندارم.
غرضم توضیح و شرح اجمالی یک بیت از این غزل است و این مباحث رو گفتم که بدونید در اصل این که این غزل متعلق به حضرت لسان الغیب هست یا نه اختلاف است که منشأ اختلاف ها اختلاف نسخ است.
🌿 تو خود حجابی...
در بیت آخر میفرماید:
میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست
تو خود حجاب خودی حافظ! از میان برخیز!
مقداری این بیت رو توضیح بدهیم👇
مصراع اول:
معادل عربی اش میشه:
لاحائلَ بین العاشق و المعشوق
لای نفی جنس است. و نکره در سیاق لای نفی جنس مفید عمومیت است علی ما قاله النحاة و الاصولیین.
#تبصره: نکره در سیاق نفی، همیشه مفید عمومیت نیست؛ فافهم!
حائل طبق بیان عمید و دهخدا و امثالهما یعنی مانع و حجاب بین دو چیز و هرآنچه مانع و بین دو چیز است.
درباره ی عاشق و معشوق توضیح میدم.
پس معنای اجمالی مصراع اول میشه:
هیچ حجاب و مانعی، بین عاشق و معشوق وجود ندارد. یعنی عاشق، موصول و رسیده شده به معشوق است.
از دید فلسفی، خصوصا دید صدرایی، قاعده ی اتحاد عاشق و عشق و معشوق مستفاد میشه که توضیحش مفصل است و وارد نمیشم چون مقدمات میخواهد.
آدم
مصراع اول: معادل عربی اش میشه: لاحائلَ بین العاشق و المعشوق لای نفی جنس است. و نکره در سیاق لای نف
پس حافظ میخواد بگه که خواسته ی هر عاشقی، وصال به معشوق است در حالی که اصلا بین عاشق و معشوق هیچ حائلی نیست!
خب پس اگر واقعا هیچ حائلی نیست، چرا وصال رخ نمیدهد؟!
آدم
پس حافظ میخواد بگه که خواسته ی هر عاشقی، وصال به معشوق است در حالی که اصلا بین عاشق و معشوق هیچ حائل
عشق یعنی چه؟!
ابن فارس صاحب معجم مقاییس در ج ۴ ص ۳۲۱ سطر اول به بعد در باره ی ماده ی « ع ش ق» این طور نوشته:( چاپ دفتر تبلیغات اسلامی)
« العین و الشین و القاف اصل صحیح یدل علی تجاوز حد المَحَبَّة.»
برای فهم دقیق مقصود ابن فارس، باید معنای تجاوز و محبت رو هم بررسی کرد که این با خود شما.
برای معنای محبة، باید ریشه ی « حب» رو از مقاییس ببینید : ج ۲ ص ۲۶ که اونجا ابن فارس سه اصل معنایی برای این ریشه گفته و معنای مراد ما در اینجا، « لزوم و ثبات » است... برید ببینید...
اجمالا معنای این ریشه اینه:
اگر محبت، از حد معین خود فراتر برود، عشق ایجاد میشه.
محبت هم یعنی لُزومِ قلب تو با شیء دیگر.
یعنی قلب تو پیوسته با شیء دیگری همراه است.
حالا میگه اگر این پیوستگی از حد خود بگذره، عشق ایجاد میشه.
( دارم اجمالی توضیح میدم)
پس عاشق، کسی هست که لزوم و پیوستگی قلب او با معشوق، از حد خود خارج شده.
آدم
عشق یعنی چه؟! ابن فارس صاحب معجم مقاییس در ج ۴ ص ۳۲۱ سطر اول به بعد در باره ی ماده ی « ع ش ق» این ط
یعنی حالتی در او ایجاد میشه که از صبح که عاشق از خواب بلند میشه، تا شب که میخواد به بستر خواب بره، انگیزه و محرک او برای زندگی و دلیل بیدار شدن، خوابیدن و خورد و خوراکش، همه و همه معشوق میشه.
این شخص، عاشق است
آدم
یعنی حالتی در او ایجاد میشه که از صبح که عاشق از خواب بلند میشه، تا شب که میخواد به بستر خواب بره، ا
حالا نکته ای که هست، اینه که در بیت مذکور، تنها عشق عبد به معبود مورد بحث حافظ است.
چرا؟! به دلیل این که در عشق زمینی، عاشق و معشوق دو ذات جدا هستند و عقلا و عرفا، هر یک، غیر از دیگری هستند. پس امکان این که بین این دو حائل نباشد نیست.
اما حافظ از یک عشقی صحبت میکنه که در صورت تحصیل، عاشق و معشوق، یکی میشوند! اتحاد رخ میدهد...
و این همان معنای آیه ی فاینما تولوا فثم وجه الله است.
همان آیه ی نحن اقرب الیه من حبل الورید است.
آدم
حالا نکته ای که هست، اینه که در بیت مذکور، تنها عشق عبد به معبود مورد بحث حافظ است. چرا؟! به دلیل ا
و در علم عرفان، در جای خود، مثلا از نمط ۸ به بعد الاشارات بوعلی، اثبات میشه که وقتی این حالت در عبد بوجود اومد، تازه وارد دنیای جدید میشه و بلوغ ثانوی در او رخ میده و در آنجا میفرماید که ابتدای عرفان از اینجا است...
و این حالت، مفهوم مشکک است. پس درجه بندی دارد.
آدم
و در علم عرفان، در جای خود، مثلا از نمط ۸ به بعد الاشارات بوعلی، اثبات میشه که وقتی این حالت در عبد
حالا معنای « عدم وجود حائل بین عاشق ( عبد) و معشوق ( معبود) » یعنی چه؟!
دیگه بحث فراتر از حد کانال میره و باید روزی در جای خود بحث شه...
آدم
حالا معنای « عدم وجود حائل بین عاشق ( عبد) و معشوق ( معبود) » یعنی چه؟! دیگه بحث فراتر از حد کانال
خب حالا شخصی از حافظ میخواد سوالاتی بپرسه:
پس چرا من که عاشق هستم، معشوق رو ادراک نمیکنم؟!
یا این سوال که:
راه تحصیل این حالت( عشق) چیست؟
حافظ در مصراع دوم جواب میده.
در واقع مصراع دوم، دفع دخل و سوال مقدر است.🌿👇
لذا میفرماید:
تو خود حجاب خودی آقای حافظ! از میان برخیز!
یعنی از میان عاشق و معشوق بلند شو! بذار برسن به هم!
حالا این که « خود» یعنی چی در این بیت
و این که چطوری باید این « خود» رو از بین عاشق و معشوق بلند کرد، بماند برای یک وقت دگر...
آدم
حالا این که « خود» یعنی چی در این بیت و این که چطوری باید این « خود» رو از بین عاشق و معشوق بلند کرد
و این جاست که کم کم متوجه این فقره ی مناجات شعبانیه میشیم که الهی هب لی کمال الانقطاع الیک...
سعی کردم ساده و بسیار اجمالی بیان کنم تا برای همه من جمله خودم قابل استفاده باشه.
مخلص
شب بخیر 🌿🌹😊
دیگه تا تاسوعای حسینی تعطیلات نداریم تو بازار مگر این که بخوان بخاطر کرونا تعطیل کنند