eitaa logo
آینه | فرهنگ و مردم
278 دنبال‌کننده
865 عکس
186 ویدیو
6 فایل
بسم الله لینک کانال در پیام رسان بله ble.ir/join/OTU4NmJlZW ارسال سوژه و ارتباط با هیئت تحریریه: @sarir1_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ غربزده‌ها با اعتمادبه‌نفس برای دوسالگی صفحه اینستاگرام خود جشن مفصل می‌گیرند و کیک می‌برند، اما ما از صدهزارتایی شدن صفحه یک کار تمیز هنری‌رسانه‌ای با سخاوت‌مندی و بی‌اعتنایی می‌گذریم. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
هم استاندار (که به‌خاطر نبودن در قاب دوربین، کودکانه جیغ می‌کشد و فحاشی می‌کند) و هم صداوسیما (که بحران کرونا در سیستان‌وبلوچستان را دو هفته نادیده گرفته و توهین به همکارش را ظرف یک‌ساعت ترند می‌کند) هر دو مشکل دارند. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 صدای صریح اهل سنت فلسطین که خیلی‌ها نمی‌خواهند به مردم ایران برسد! 🔻 سخنان مهم شهید نزار بنات منتقد حکومت خودگردان فلسطین را بشنوید که درباره ایران، حاج قاسم، محور مقاومت و هلال شیعی می‌گوید. 🔻 مدتی قبل، پس از دستگیری توسط حکومت خودگردان، در حین انتقال به بازداشتگاه به شهادت رسید. شهادت وی موجی از نفرت و اعتراض در بین مردم فلسطین به همراه داشت. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
آینه | فرهنگ و مردم
💎 صدای صریح اهل سنت فلسطین که خیلی‌ها نمی‌خواهند به مردم ایران برسد! 🔻 سخنان مهم شهید نزار بنات منت
✅ روایت فلسطین در رسانه‌ها آن‌قدر نحیف و مخدوش است که چهره‌ای مثل شهید نزار بنات هم ناشناخته می‌ماند. ببینید علت به‌هم ریختگی سرباز روح‌الله رضوی از فعال‌ترین چهره‌های رسانه‌ای در حوزه جهان اسلام را. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
منتقدان جشن پیروزی انتخابات در سمنان خوارجی‌اند! 🔻 در پی انتقادات گسترده نسبت به برگزاری جشنی با عنوان پیروزی انتخابات ریاست‌جمهوری در سمنان و اهدای کارت هدیه به مهمانان، محمود قدرتی یکی از برگزارکنندگان جشن مذکور، منتقدان را دارای تفکر خوارجی نامید که قرآن ناطق را نادیده می‌گیرند! 🔻 خبرها از برگزاری مراسمات مشابه بدون منابع مالی مشخص در غالب مراکز استان‌ها حکایت می‌کنند. درعین حال، برخی از اعضای ستادهای رییس‌جمهور منتخب، از حضور در این جشن‌ها خودداری کرده‌اند. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
«نقد سلام‌محور قرآنی» در برابر «نقد عیب‌جوی اومانیستی» یا توصیه‌های قرآنی به منتقدان هنری 👈 برشی از مقدمه خواندنی استاد نعمت‌الله سعیدی در کتاب «ده قاب، ده قهرمان» 🔻 قبل از هرچیز بهتر است یادآور شویم که مجموعه یادداشت‌های این کتاب را نمی‌توان همان مرسوم دانست. قرآن کریم در اوصاف بهشت اولیا می‌فرماید: «لا یسمعون فیها لغوا و لا تأثیما». در آن بهشت، نه حرف‌های لغو و بیهوده‌ای می‌شنوند و نه بر یکدیگر خرده‌ای می‌گیرند و گناهی می‌بندند. (واقعه، ۲۵). اگر دقت کنیم اینجا قرآن کریم دارد بهشت «سابقون» را توصیف می‌کند. بهشت کسانی در حد پیامبران و اولیاء. آن‌وقت یکی از ویژگی‌های این بهشت این است که اهل آن حرف‌های لغو و بیهوده نمی‌شنوند و ایراد نمی‌گیرند! قطعاً نشنیدن حرف‌های لغو خوب است. اما چنین مطلبی مگر چقدر اهمیت دارد که قرآن کریم آن را یکی از مهمترین ویژگی‌های بهشت (و در کنار انواع و اقسام نعمات و مواهب دیگر از نهرهای شیر و عسل گرفته تا خانه‌هایی به بزرگی یک شهر و...) یاد می‌کند؟! آن هم بالاترین درجات و طبقات بهشت! 🔻 سپس بیشتر توضیح می‌دهد که، مگر سلام و سلام. واقعاً چطور می‌توان متوجه شد که چرا حرف‌های بیهوده نشنیدن اینقدر مهم است؟! و در ادامه عجیب‌تر است! می‌فرماید «الا قیلا سلاما سلاما». سلام و فقط سلام. انگار حرف دیگری غیر از سلام لغو بیهوده است! یا باید بگوییم در همین «سلام» عالمی از حرف است، عالمی که اهل چنین بهشتی می‌توانند تا ابد در همین محدوده «سلام» گفت‌وگو کنند. یا باید بگوییم که غیر از سلام و عرض ادب و ارادت و محبت نسبت به یکدیگر حرف دیگری نمی‌زنند و نمی‌شنوند. یا شاید هر دو! این یعنی اگر حرفی لغو نباشد باید زیرمجموعه «سلام» باشد. (سلام یکی از مهمترین اسمای الهی است. اسمی که تمام کائنات و جهان آفرینش ذیل آن و به واسطه آن موجودیت یافته است. این یعنی کل آفرینش یک سلام الهی است. بگذریم...) 🔻 اهل چنین بهشتی حرف‌های لغو نمی‌شنوند، درست، اما آن «تأثیما» دقیقا یعنی چه؟ ... «تأثیما» را اکثر مترجمین خرده‌گیری و مفاهیمی از این دست ترجمه کرده‌اند. اما به نظرم اصل معنای این کلمه، در این‌جا، اشاره به ذات همین تفکر و ادبیات انتقادی اومانیستی دارد. اجمالاً می‌دانیم که تفکر مدرن غربی را بعد از کانت و امثالهم «تفکر انتقادی» نام گذاشته‌اند. انگار که این تمدن بر اساس همین «تاثیما» شکل گرفته است! یعنی خرده‌گیری! چیزی که لابد هم شنیدنش گناه محسوب می‌شود و هم گفتنش. تفکر انتقادی در معنای اومانیستی و در حداقل ۵۰ درصد موارد، یعنی عیب‌جویی و عیب‌بینی. اما نقد در همان زبان مرسوم فارسی، یعنی تعیین کردن عیار و میزان طلای مثلاً یک النگو. (اینجا هدف نقد تعیین مقدار طلاست، نه ناخالصی و عیب و ایرادش). 🔻 بارها در مطالب مختلف عرض کرده‌ام که ریشه‌های اصلی تفکر انتقادی به «ناشکری» و ناسپاسی بشر معاصر باز می‌گردد. قرآن کریم می‌فرماید «قلیل من عبادی الشکور». بندگان اندکی شاکر و شکرگزار هستند. اگر به قول نیچه و امثالهم مدرنیته و اومانیسم را عصیان و انکار بشریت بر علیه آسمان بدانیم معلوم است که جنس تفکر چنین انسانی محدود به تفکر انتقادی خواهد بود. تفکر انتقادی به زبان ساده یعنی اینکه، هیچ حقیقتی وجود ندارد. همه.چیز نسبی است. پس متفکر واقعی نیز کارش حقیقت‌گویی نیست بلکه نقد حرف‌های هر کسی است که ادعای حقانیت دارد. چنین متفکری منتظر می‌ماند که دیگران حرفی بزنند و او ایرادهایش را بگیرد! منتظر می‌ماند که هرکس هر ادعایی کرد ردش کند. پس با این تعریف کار متفکر واقعی فقط عیب پیدا کردن از رفتار و عقاید و حرف‌های دیگران است. (تفکر تبدیل به عیب‌جویی و «تأثیما» شده است.) اگر مثبت‌تر نگاه کنیم کار او عیب‌جویی برای رفع ایراد است. البته انکار نمی‌شود کرد که این جنبه دوم درست است. کار تفکر انتقاد است و کار منتقد تلاش در راستای مقدمات رفع ایراد. اما نه صرف انتقاد چیزی را اصلاح می‌کند و نه تفکر فقط در انتقاد خلاصه می‌شود. اجمالاً پس مجموعه پیش رو را نقد به معنای مرسوم خودش (چیزی که امروز مرسوم است) نمی‌توان به شمار آورد. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
✅ اگر فضای مجازی غیررسمی نبود مسئولان همین‌طور راه را بازتر می‌کردند، علما پا می‌دادند و رسانه‌ها رپرتاژ می‌رفتند تا از یک نوجوان پرانرژی، چالش دیگری برای کشور درست شود؟ کاش خواب دیده باشیم این یکی را! ✍ عبدالله ناصری 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
آینه | فرهنگ و مردم
✅ جدیدترین مستند با موضوع «رهبر انقلاب» آماده نمایش شد 💢 مستند سینمایی «امتحان» به کارگردانی سجاد ر
روایت یک سربلندی در امتحان 👈 یادداشت مصطفی فارویی فیروزی به بهانه اکران و نمایش مستند امتحان 🔻 امتحان در اصل به معنی ذوب کردن طلا و گرفتن ناخالصی آن است. أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا یُفْتَنُون؟ رهبر و رئیس‌جمهور در قانون اساسی ایران، جایگاه و اختیارات قانونی معینی دارند و در محدوده‌های اعمال نفوذ و تصمیم راهبردی، خصوصا در سطح قوه‌ی مجریه که عمده‌ی امکانات در آن قرار دارد، بسیار نزدیک به یکدیگر هستند. 🔻 قبل از سال ۶۸ با وجود سمت نخست‌وزیری، عملاً رئیس‌جمهور نقش رهبری دولت را برعهده داشت. به همین جهت شاید بتوان گفت ریاست‌جمهوری در آن سال‌ها، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای را، برای زعامت شیعه و پذیرش ولایت مؤمنین پس از امام خمینی (ره) آماده کرد. به‌واسطه‌ی نبود تجربه‌ی کشورداری و تلفیق نظام‌های پارلمانی(انتخاب نخست‌وزیر به وسیله‌ی مجلس) و ریاستی(انتخاب رئیس دولت به صورت مستقیم) و جایگاه حقوقی جدیدالتاسیس رهبری و ولایت فقیه، ایران بستر مناسبی برای بروز و ظهور اختلافات سیاسی در عالی‌ترین سطوح بود. 🔻 مستند امتحان به بررسی چند مورد از زمینه‌های بروز اختلاف و عملکرد نخبگان سیاسی در آن دوران می‌پردازد. شاید برای درک عظمت کنش‌های سیاسی رئیس‌جمهور وقت، مقایسه‌ی آن با اتفاقات به مراتب نازل‌تر در سال‌های پیش و پس از آن مناسب باشد. به سجاد ریاحی عزیز که هنر خودش را وقف معرفی رهبر انقلاب و بازخوانی تاریخ پرغرور انقلاب اسلامی کرده، خسته نباشید و تبریک می‌گویم. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
کتاب «شصت»، یک مادرانه نفس‌گیر منتشر شد 🔻 «مرضیه اعتمادی» نویسنده شصت، متولد ۶۷ و دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث است و دو فرزند به نام «زینب» و «رضا» دارد. دخترش زینب سال 95 دوماه زودتر از موعد به دنیا آمد و بعد از آزمایش‌های متعدد هیدروسفالی و مننژیت تشخیص داده شد. پزشکان زنده ماندن زینب را بعید می‌دانستند اما مادرش تمام ایمانش را به کار گرفت تا دخترش را نگهدارد. حالا کتاب شصت روایت تمام روزهای نفس‌گیر مادری است که اگرچه خواندنش به‌خصوص برای مادران سخت است اما پنجره‌های جدیدی را پیش‌روی‌شان باز می‌کند. 🔻 مطالعه گفت‌وگوی فارس با راوی، شما را به انتخاب این کتاب بیشتر متمایل می‌کند. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
⚠️🔴 تحلیل‌تان را دست «این‌ها» ندهید! 👌👌 تحلیل خواندنی بر یکی از پیام‌های انتصاب محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه ✍ محمدامین سلیمی 🔴 قصه اول 🔸 نتایج احراز صلاحیت‌های انتخابات ۱۴۰۰ که آمد در جمع‌های مختلفی مطرح شد که انقلاب در مسیر خاصی قرار گرفته و رهبر انقلاب می‌خواهد هزینه‌ی یک تصفیه اساسی ولو با وجود کاهش مشارکت را بدهد. بعدها رهبری گفتند که در روند احراز صلاحیت‌ها جفا شد و باید جبران کرد (منظور، برخی گزارش‌ها بود که بعدها شورا عنوان کرد آن گزارش‌ها مبنا نبوده که خب هیچگونه ابزار صحت‌سنجی ندارد و البته آن "جبران" هم معلوم نشد چه شد، بماند که اینجا هم عده‌ای فعال شدند که نه منظور رهبری شایعات فجازی است 😄😄) 🔸 بعدتر هم باز خود ایشان فرمودند با برخی تصمیمات شورا موافق نبودند که اینجا هم عزیزان از در اخلاقیات وارد شدند که «بعله! اصول نقد اینگونه است»، اصلا هم به روی خودشان نیاوردند که تا دیروز چه تحلیل‌های چندوجهی امنیتی و راهبردی درباب تصمیمات شورا و ورود شخص رهبری داشتند. 🔴 قصه دوم 🔸 آقای رئیسی کاندیدا بود، بحث از جانشینش بود که برادران کد دادند جانشین آقای اعرافی است و کار تمام است، عده‌ای دیگر رفته بودند سراغ آقای مرتضوی‌مقدم که امثال ایشان هم هستند و مشکلی نیست، آن لا‌به‌لا برخی گفتند احتمالاً ریاست قوه با آقای اژه‌ای است، عده‌ای شوریدند که محال است این اتفاق بیفتد و اصلا اژه‌ای در زمان آقای رئیسی محدود شده و این‌ها طیف مطرود قوه هستند ودر نهایت هم نتیجه گرفتند عده‌ای دنبال اژه‌ای‌هراسی هستند. 🔸 عنایت دارید؟ یعنی از نظر این‌ها اژه‌ای آنقدر لولو بود که یک طیف برای تخطئه حضور رئیسی در کارزار انتخابات از او استفاده کردند😄😄 خلاصه که ایشان منصوب شدند و همه آن‌ها که حرف از انتصاب اژه‌ای را نماد ایجاد هراس از آینده قوه می‌دانستند یا سکوت کردند و سوت‌زنان عبور کردند یا شروع به تئوریزه‌سازی کردند، عده‌ای هم که.... 🔴 نتیجه 🔸 من با تحلیل کردن ولو اشتباه مخالف نیستم، خودم اندازه موهای سرم تحلیل اشتباه دارم، اما پیامی که بهتر است فعالان دانشجویی، رسانه‌ای و هر کنشگر دیگری از این عرصه بگیرد آنکه تحلیل خودتان را دست "اینها" ندهید، دست این‌ها که نرم‌افزار توجیه وضع موجود دارند، اینها که همیشه ادعا دارند یک بازی پشت پرده‌ای وجود دارد که شما نمی‌دانید، اینها که شما را دعوت به انفعال می‌کنند، اینها که شما را هوادار استادیومی می‌خواهند، ممکن است حتی گاهی کد و تحلیلی که به شما می‌دهند درست باشد اما اینها شما را کوتوله بار می‌آورند. 🔸️آن تحلیل اشتباه که بر اساس فهم خودتان و ریشه در حریت و آرمانخواهی‌تان دارد چقدر شریف‌تر است از کدزدگی و پیاده‌نظام بودن. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
آقای رئیس، رئوس ستادهای شما یک مسئولیت ناتمام دارند! ✍ سید رسول منفرد 🔻 دستور رییس‌جمهور منتخب بر تعطیلی ستادهایش خوب بود اما آیا کافی نیز هست؟ 🔻 معمولاً توافق‌ها و زدوبندهای انتخاباتی پیش از رأی‌گیری، آن‌هم به‌طور نانوشته یا غیررسمی شکل می‌گیرند. پس از انتخابات چه ستادی باشد چه نباشد موعد اجرای توافق است، از اول نیز اجرای توافق فقط منوط به پیروزی در انتخابات بود نه حفظ چیزی به نام ستاد انتخاباتی. بنابراین حکم انحلال ستادها، نوشدارویی‌ست پس از مرگ سهراب. البته خب جلوی ضرر را از هرجا بگیریم منفعت است. و صدالبته هنوز یک کار باقیمانده است. 🔻 طی سالیان، منابع ستادهای انتخاباتی نامزدها، غالبا یک راز سر به مهر بوده است. در بین همه‌ی نامزدهای پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ادوار، شاید به هیچکس به اندازه حجت‌الاسلام رئیسی برای کشف این راز سر به مهر امید نمی‌شد داشت. حاج آقا! این روزها در استان‌های مختلف به نام شما، جشن‌های مفصل در رستوران‌های مجلل همراه با اهدای کارت‌های برگزار شده است. در ایام انتخابات نیز به نام شما، هزینه‌های هنگفتی در همه شهرها صورت گرفت. بستن ستادهای انتخاباتی بدون الزام آن‌ها به اعلام منابع تأمین این هزینه‌ها با شعار شفافیت و توقعی که از شما می‌رود همخوانی ندارد. 🔻 آقای رئیس جمهور! شما مزیتی دارید که حداقل در رؤسای جمهور اخیر ندیده‌ایم و آن آمادگی‌تان برای تصحیح اشتباهات اجزای مجموعه تحت مدیریت‌تان است. این مزیت شما می‌تواند زمینه برداشتن قدم‌هایی باشد که تا امروز آرزو داشتیم. تثبیت و رواج حسابرسی از خودی‌ترین‌ها، در کشور یکی از این آرزوهاست. به شما امید داریم که این اقدام فرهنگی را از رفقای خودتان شروع کنید. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
یک مناسبت مغفول در هفته «حقوق بشر آمریکایی»! ✍ ایمان آزادی 🔻 شاید کسی که هفته دوم تیرماه را نامید خودش نیز دقت نکرده بود که لابلای جنایات تیرماه‌های دهه ۶۰ هم‌چون انفجار مسجد ابوذر، ترور ۷۲تن، شلیک به ایرباس، بمباران شیمیایی سردشت و...، این هفته، شش دهه قبل‌تر نیز محمل وقوع یک رویداد ترور دیگر بوده است. 🔻 هفتم تیرماه ۱۳۰۳، روزنامه «قرن بیستم» حاوی انتقاداتی نسبت به به چاپ رسید. روزنامه بلافاصله برای همیشه توقیف شد و پس از چند روز «محمدرضا کردستانی» با تخلص ، شاعری که مدیر این روزنامه بود ۱۲ تیرماه در منزلش به ضرب گلوله ترور و به‌شکل زجرآوری کشته شد. 🔻 روی مزار میرزاده عشقی، ابیاتی از خودش حک شده است؛ از جمله: خاکم‌به‌سر، ز غصه به‌سر خاک اگر کنم خاک وطن که رفت، چه خاکی به‌سر کنم؟ من آن نیم به مرگ طبیعی شوم هلاک وین کاسه خون به بستر راحت هدر کنم 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
آینه | فرهنگ و مردم
✅🎥 تهیه‌کننده منطقه پرواز ممنوع با #وضعیت_زرد برمی‌گردد 🔻 اولین تیزر رسمی مجموعه «وضعیت زرد» منتشر
✅☢ یک «وضعیت زرد» تکان‌دهنده در راه است! ✍ ایمان آزادی 🔻 سال ۹۸ در اکران‌های منطقه پرواز ممنوع، بارها با صحنه‌ی ابراز شگفتی مخاطبان روبرو شدم و شنیدم که خیلی‌ها فیلم را نشانه‌ای برای امیدواری به نسل نوی فیلمسازان انقلابی می‌دانستند. 🔻 دیروز، بخش‌هایی از سریال را دیدم؛ یک سیت‌کام طنز هویت‌دار موفق. به‌نظرم، تکانه‌ای بزرگتر از آنچه با منطقه پرواز ممنوع در سینما رقم خورد با وضعیت زرد در دنیای سریال‌های نمایش خانگی و تلویزیون در راه است. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
جوانی که با «قفل کلاسور» مانع خروج ۵۰۰ هزار دلار ارز شد 🔻 سعید حسینی، رئیس هیئت مدیره مجمع نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی گفت: برای تولید ، یک کارآفرین جوان با تسهیلات کمتر از یک‌میلیاردتومان اقدام به تولید کرد که محصول ساده‌ای هم بود اما در ایران تولید نمی‌شد و نیاز داخل با واردات تأمین می‌شد. او در سال نخست توانست یک میلیون قطعه از این محصول را به فروش برساند و ۵۰۰هزاردلار از نیاز ارزی کشور را مرتفع کرد | تسنیم 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
✳️ رابعه مدنی بازیگر فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» گفت: من بی‌وضو سر صحنه حاضر نمی‌شوم. گاهی اوقات که اگر وضو بگیرم گریمم پاک می‌شود تیمم می‌کنم | تسنیم 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
⚠️🌀 آفرین، اما اگر ضمیمه این خبر، به‌جای عکس آرشیوی، یک فیلم میدانی بود می‌دانید چقدر علیه فساد، انرژی ایجاد می‌کرد؟ کاش قوه قضائیه در کنار مبارزه با فساد، به‌ هم جدی‌تر فکر کند. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
آینه | فرهنگ و مردم
✅ قسمت اخیر «قصه‌های پیشرفت»، خود سوژه که عالی، ولی کلاس نقد هم بود. ندیده بودیم اینقدر تمیز، دوست‌د
📣 روایت پیشرفت مهم‌تر از خود پیشرفت / فقط مردم مخاطب نیستند! 👈 به‌پاس آیتم‌های ارزشمند قصه‌های پیشرفت ✍ حجت غیب‌الله زاده 🔸 اگر با کسی که کمی اهل مطالعه باشد و تاریخ را تورق کرده باشد هم‌کلام شوید، به حس غرور می‌گوید همان کسی است که کتب پزشکی‌اش، امروز در دانشگاه‌های برتر جهان تدریس می‌شود و مبدع جبر و الگوریتم در جهان است. از این مثال‌ها در تاریخ دور و نزدیک ایرانمان فراوان است. 🔹 اما اگر با همین آدم، کمی بیشتر حرف بزنید در مورد پیشرفت‌های حیرت‌انگیز حال، چیزی برای گفتن ندارد و همین می‌شود که نه‌فقط برخی از مردم، که حتی فلان مسئول با کمال تعجب میگوید: «ما نمی‌توانیم آفتابه لحیم درست کنیم چه برسه....» 🔸 دلیل این اتفاق کاملاً مشخص است، چون پیشرفت را باید در تاریخ گنجاند و روایت کرد تا همه درباره‌اش بخوانند و بشنوند و به چنین قدمتی ادامه‌دار در حوزه‌های مختلف ببالند. به جرأت می‌توان گفت روایت پیشرفت از خود آن دستاورد پیشرفت اهمیتش به مراتب بیشتر است و حتی باعث بالندگی آن نیز می شود. 💢 را ببینید و به دیگران هم توصیه کنید که ببینند و به تاریخ معاصر خودشان افتخار کنند و ببالند. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
✳️📺 دولت مردمی و چالش تجربه‌ی مدیریت خودی‌ها بر تلویزیون! ✍️ ویراسته یادداشت مهمی از مصباح‌الهدی باقری 🔻شنبه با یکی از دوستان قدیمی پیام رد و بدل می‌کردیم. بحث به مسائل تربیتی بچه‌ها رسید. گفت: «تلویزیون داره دودکش2 رو پخش می‌کنه. بخشهائی از قسمت اولشو دیدم، مناسب بچه‌ها و حرمت خانواده نبود. مجبور شدم سر بچه‌ها رو گرم کنم و نذارم ببینن." اگر نگوییم از اول انقلاب، حداقل 27 سال است که تلویزیون را خودی‌ها یا همان‌ها که پای راست‌شان را در زمین انقلاب می‌دانیم اداره کرده‌اند. چرا بعد از نزدیک به سه دهه، تلویزیون هنوز امن نیست و باید حتما ممیزی شود و بعد بچه‌ها پای آن بنشینند؟ 🔻در همه این سال‌ها تلویزیون بیشتر از اینکه با یک حرکت کند در دام روزمرگی افتاده و درگیر «پرکردن آنتن به هر طریقی» است. حداقل و فقط سالی هزار قسمت سریال باید توسط سیمافیلم آماده یا مجوزش صادر شود فلذا همچنان لنگ نان شب است. نیروی انسانی تلویزیون با گزینش سفت و سخت، سعی می‌شود از باصطلاح خودی‌ها جذب شود و مهر تائید نظام را خورده است. اما در کدام بخش؟ بجز معاونت سیاسی، در سایر بخش‌ها غالبا دور از آنتن و با فاصله معنادار از گروههای برنامه‌ساز یا حداکثر مشارکت در ساخت برنامه‌های جیم و دال و... . شهریور 3سال پیش یکی از بزرگان نظام در دیدار با مدیران رسانه می‌فرمودند (نقل به مضمون): «پخش صحبتهای فلان اندیشمند برجسته اسلامی یا بهمان مفسر قرآن خوب است ولی بدانیم اگر این صحبتها ترجمه به متن‌های اقتباسی و نمایشی نشود، بیننده عام رغبت کمتری به دیدن آن می‌کند و تقریبا اینگونه صحبتها بسیار کم مورد توجه توده قرار می‌گیرد». در این رده چقدر تربیت شده است؟ این تربیت، کجای دستورکارهای رسانه است؟ 🔻 رسانه در همه این سال‌ها اداره شده است، شاید به نسبت بودجه و درگیریهای دیگرش بد هم اداره نشده، ولی این مسیر که می‌رویم شاید برای برخی نان داشته باشد (که مثل اینکه خوب هم دارد) اما برای انقلاب، آبی به‌همراه ندارد. درست است که اداره کلان رسانه و حتی جذب نیرو در قسمتهای سیاستگذاری و بدنه کارشناسی ستادی با فرمولهای غربالگری انقلابی سامان یافته، اما همچنان آنتن از درپشتی بدون غربال و حساسیت لازم در حال تامین است. و چون همیشه لنگ آنتن هستیم لذا با غمض عین و فروکاستن شدید و غلیظ انتظارات، از آن می‌گذریم. 🔻 رسانه ملی، در همه این سالها بدون کوچکترین نشانه از داشتن فقط اداره شده است. یعنی نیروهای اصلی و صف که با استانداردهای حرفه‌ای رسانه هم منطبق باشند، کمتر در مجامع رسمی رسانه (مثل دانشگاه صدا و سیما) یا مجامع ضمنی تربیت نیرو (مثل گروههای برنامه‌ساز) رشد پیدا کرده‌اند. نیروهای خوب انقلابی نیز یا از نظر عده، تعداد قلیلی‌اند یا در اتمسفر حاکم، شبیه بقیه شده‌اند. بعد از 27سال، همچنان مشغول کارهای ضربتی و سریع و "در برهه حساس کنونی" هستیم و به ایده تحولی و اجرای آن نرسیده‌ایم. حتی ایده‌های فاخری مثل دستخوش بازی‌های مدیریتی و کش و واکش‌ها و سهم‌خواهی‌ها شده است و ذیل فکرهای سطحی دست و پا می‌زند تا شاید جوانمرگ نشود. 🔻 می‌تواند گرفتار همین آفت سهمگین باشد مخصوصا اگر و فقط اگر بخواهد با روزمرگی و تامین نیازهای روز حرکت کند. وضعیت اجرائی کشور بعد از دستپخت 8 ساله آقای روحانی و دوستان، شبیه آنتن تلویزیون است که نیازهائی ضربتی و فوری را می‌طلبد اما اگر دولت در دام همین نیازها و اقدامات بیفتد و نتواند ایده تحول ریل حکمرانی و نیروهای کارآمد مورد نیازش را کلید بزند، فرصت پیش آمده به ثمن بخس بر باد فنا خواهد رفت. اینکه فقط مشکلات آنی برطرف شود، اقدامی عارضه‌یابانه است که به هیچ‌وجه ریشه و علتها را ترمیم نمی‌کند. لذا اگر نگاهی بلندتر به مساله‌ها نداشته باشیم، بدانیم مساله‌های فردای‌مان همین راهکارهای امروزمان است. 🔻 دولت مردمی، یک اسم شریف است و مهمتر از آن یک رسم انقلابی. برای مردمی شدن نیاز به برنامه مشارکت مردم یا مردمی‌سازی داریم که سالهاست توسط رهبر فرزانه انقلاب فریاد زده می‌شود. سامانه‌های معرفی مدیران یا اخذ ایده‌ها می‌تواند نمای ورودی یک دولت مردمی باشد اما درون‌بنای آن، نیازمند معماری ظریف برای و مشارکت مردم در امور است. مراقبت از اینکه در نمای بیرونی مردمی‌سازی نمانیم و گرفتار یا سطحی‌کاری نشویم، یک اولویت اساسی است. تجربه و سوءمدیریتهای حاصل از آن در جلوی چشمان سیاستگذاران و کارگزاران است که یک فرصت کم‌نظیر، چگونه با بی‌درایتی به محاق رفت. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
آینه | فرهنگ و مردم
✅🌐 ماجرای پنجه‌های کربنی 👈 پراستقبال‌ترین قسمت مجموعه آیتم‌های «قصه‌های پیشرفت» که اخیراً منتشر شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅🌐 پیشرفتی که از یک تحریم تحقیرآمیز کلید خورد! 👈 قسمت جدید «قصه‌های پیشرفت»، و دو نقش کلیدی؛ یک نفر که تحریم کرد و تنها یک‌نفر از ما که متفاوت فکر کرد. 🔻 مهندس مصطفی جنتی، مدیرعامل شرکت شیمی آذرجام: رآکتورها رو که نصب کردیم متوجه شدیم دو قطعه مهمش توی کارتون‌ها نیست. با سازنده فرانسوی تماس گرفتیم که قطعات رو بفرسته، گفت شما اصلاً حق خرید این محصول ما رو ندارید! 👌 آخرش؛ چه مواجهه غرورانگیزی! 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
✳️📀 مستند سینمایی «آن زمستان» با محوریت شخصیت علامه مصباح یزدی (ره) آماده نمایش شد. 🔻 این محصول سازمان اوج، اکنون در مرحله اکران‌های مردمی است و به‌زودی از طریق بسترهای تماشای اشتراکی فیلم، قابل مشاهده می‌شود. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
آینه | فرهنگ و مردم
✳️📀 مستند سینمایی «آن زمستان» با محوریت شخصیت علامه مصباح یزدی (ره) آماده نمایش شد. 🔻 این محصول ساز
✅🌐 در باب مرابطه! 👈 چرا کفتارها بر فقدان آیت‌الله مصباح و اهانت به او هلهله سر می‌دهند؟ ✍ حسین شاهمرادی 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57