🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
آيه ١ - اِنّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ...
لغت اَعْطَيْنا عطا کردیم كَوْثَر: «صیغه مبالغه» خیر بسیار.
ما به تو خیر کثیر عطا کردیم گوثَر به معنی خیر بسیار و نعمت فراوان است؛
لذا مفسران در مصداق خیر کثیر تفسیرهایی کرده اند: شرح صدر نهری در بهشت حوض کوثر رسالت، کثرت اصحاب و یاران کثرت ذریه پیامبر از فاطمه که تا قیامت ادامه دارد و همه این امور در کلمه کوثر مندرج است و راستی چه خیری وسیع تر از این است که از ذریه حضرت زهرا الا الله ، ائمه معصومین و پس از آن، علمای بزرگی که تاکنون مبین و مروج اسلام و حافظ ارزشهای اسلامی در طول تاریخ بودهاند و باز ادامه خواهند یافت پدید آمدهاند.
از این رو بسیاری از مفسران شیعه، با توجه به شأن نزول سوره، فاطمه زهرا علیها السلام را یکی از بارزترین مصادیق کوثر دانسته اند.
نسیم حیات
سوره کوثر
#استاد_بهرام_پور
#نسیم_حیات #جزء_سی
🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید .
👇
https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
فرزند دختر می تواند نسل آدمی را ادامه دهد
مشرکان به پیامبر ( صلی الله علیه وآله) طعنه میزدند که تو مقطوع النسل شدی و با تعبیرهای زننده ای به او می گفتند ،تو ابتری خداوند با نزول این آیات فرمود: ای پیامبرا این دشمن توست که ابتر و دم بریده است.
سؤال: به نظر می رسد این یک پاسخ کوبنده برای آن عصر و زمان نمی باشد دعوای آنها بر سر همین بود که او فرزند ذکور ندارد و فرزند دختر هم کاری از پیش نمی برد ولی سوره کوثر با تأکید میگوید ما اساسا به تو خیر کثیر، یعنی فاطمه را دادیم. حالا سؤال این است که این چه پاسخی است؟
تولد مریم و فاطمه
حَنّه» همسر عمران نازا و عقیم بود حنّه از خداوند آرزوی یک فرزند کرد و نذر نمود که کودک خود را خادم شبانه روزی بیت خدا کند مدتی گذشت و متوجه شد که باردار شده است لذا گفت: خدایا! من نذر کردم آنچه در بطن دارم آزاد کرده بیت تو باشد. این را از من بپذیر (انّی نَذَرْتُ لَكَ ما فى بطنى مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنّی). همانا تو شنوا و پذیرای دعایی «إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَليم - آل عمران / ۳۵ - ». یعنی تو آگاه و شنوایی و من فهمیدم که تو قبول کردی حنه در این ذهنیت و تفکر بود که خدا نذر او را قبول کرده! پس معلوم است
که این فرزند باید پسر باشد چون مؤنث را به عنوان خادم دائم بیت نمی پذیرند. فَلَمّا وَضَعَتْها قَالَتْ رَبِّ إنّى وَضَعْتُها انثى. همین که آن را به دنیا آورد با حالت تأسف گفت: خدایا! من که این را دختر به دنیا آوردم. ناراحتی حنّه ربطی به برتری پسربچه یا دختر بچه ندارد بلکه از این جهت است که نکند نذر ما قبول نشده است. وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَا الأنثى: خدايا! آخر مذکر مثل مؤنث نیست. حنّه از این نظر که نذرش (به زعم او مقبول نیفتاد غمگین شد و گفت: خدایا! من که این را مؤنث آوردم، اما خدا در ادامه آیه می فرماید: وَاللهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ، خدا به آنچه به دنیا آورده عالم تر است.
نسیم حیات
سوره کوثر
#استاد_بهرام_پور
#نسیم_حیات #جزء_سی
🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید .
👇
https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
پای یلدای دلت یواشکی زمزمه کن
زیر لب یه یادی از نور دل فاطمه کن چشماتو خیره کن و سوره والعصر بخون یه دعا برا ظهور پسر فاطمه کن
شب یلدا مبارک
اللهم عجل لولیک الفرج
🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید .
👇
https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
تشبیه معکوس چیست؟
اینجا باید این طور گفته میشد: «لَيْسَ الْأُنثى كَالذَّكَر، مونث مثل مذگر نمی باشد زیرا حنه نارضایتی خود را از مؤنث در مقابل مذکر اظهار می کند میخواهد بگوید خدایا مونث کجا و مذکر کجا، مؤنّث به پای مذکر نمیرسد و برای این منظور باید «انثی» را اول می آورد. حالا چرا گفته است لَيْسَ الذَّكَرُ كَالأنثى؟ تفسیرهایی برای این موضوع داده اند گفته اند در اینجا مراد از آن تشبیه معکوس است؛ یعنی نظر به اینکه مؤنث مثل مذکر نمی تواند باشد، مذکر را اول آورد؛ یعنی آن قدر علاقه داشت که فرزندش پسر باشد لذا ابتدا مذکر را آورد. این نظریه دور افتادن از هدف آیه است، وقتی نکته درست درک نشود به این نوع بیانها پناه برده میشود.
اما باید توجه داشته باشیم که «وَاللهُ أَعْلَمُ بِما وَضَعَتْ» كلام خداست. «لَيْسَ الذَّكَرُ گالانثى» هم سخن خداوند است پس این طور بگوییم همین که کودک را به دنیا آورد گفت: بارالها! من که این را مؤنث به دنیا آوردم ولی خداوند عالم تر است به آنچه حنّه به دنیا آورده بود و برای منظوری که خدا تقدیر کرده، مذکر نمی تواند مثل مؤنث نقش داشته باشد. ای حنّه گشمده تو و آرزوی تو در همین است که ما داده ایم و برای آن منظور باید حتما مؤنث میدادیم حنّه که از عمق عنایت خدا بی خبر بود گفت: خدایا به هر حال من نذر کرده ام و چیزی که داده ام بر نمیگردانم. إِنِّی سَمَّيْتُها مَرْيَمَ : من نام او را خادم بیت مریم نهادم و آن را به تو میدهم مریم را به عنوان خادم پذیرفتند و کفیل او هم شوهر خاله کودک «زکریا » شد. حال کاوش دقیقی بکنیم در آیه می فرماید: فَتَقَبَّلَها رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ معنی «بَقَبُولٍ حَسَنٍ» چیست؟
فرمود: وَاللهُ أَعْلَمُ بما وَضَعَتْ: خداوند عالم تر است به آنچه حنه به دنیا آورده .است. اینجا مادر مریم هم میداند که چه به دنیا آورده است، پس معنای این که خدا عالم تر است باید چیزی غیر از اینها باشد وقتی گفته میشود فلانی عالم به قضیه است ولی دیگری اعلم است؛ اینجا علم مازاد داریم. علم مازاد خدا در این قضیه چیست؟ مادر مریم هم میداند آنچه به دنیا آورده یک دختر است و خدا هم میداند آن دختر است، پس علم مازاد خداوند چیست؟
نسیم حیات
سوره کوثر
#استاد_بهرام_پور
#نسیم_حیات #جزء_سی
🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید .
👇
https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
﴿حنه مادر گرامی مریم علیهاالسلام﴾
خدا فرمود: ای حنّه ما دیدیم با چه خلوص و ولعی نذر کردی و لذا از این نیت تو خشنود شدیم و گفتیم حالا که این طور است یک نقشه به نفع تو بریزیم تو می خواستی که یک خدمتگزار خانه خدا از تو متولد شود و خادم معبد گردد. ما برای آن که به عالی ترین وجهی نذرت را قبول کنیم کودک تو را مؤنث قرار دادیم چرا که برای این منظور ما، پسر کارایی نداشت (وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالأُنثى). اینجا مونت پدید آید که نه خادم یک معبد ،باشد، بلکه معبدها بسازد.
برای این منظور حتما نوزاد باید دختر باشد. خدا میداند چه تحفه ای عنایت کرده و حنه تصور میکند که نذرش قبول نشده و خیال میکند در این راستا فقط مذکر تحفه است و اطلاع ندارد که مؤنث چگونه می تواند جواب نذر او باشد. حال بار دیگر به معنای آیات برمیگردیم.
حنه همین که کودک را به دنیا آورد عرض کرد: پروردگارا! این را دختر آوردم،
در حالی که خدا واقف است که او چه تحفه ای به دنیا آورده است. مذکر بودن برای طرحی که خداوند برای این نوزاد در نظر گرفته بود که بستری باشد برای به دنیا آوردن پیامبری که زمینه ساز ظهور آخرین پیامبر شود، کاری از پیش نخواهد برد بنابراین مذکر نمیتواند مثل مؤنّث مفید باشد و آن مذکری که حنه در آرزویش هست مانندمؤنث نیست و نقش او را نمیتواند ایفا کند.
نسیم حیات
سوره کوثر
#استاد_بهرام_پور
#نسیم_حیات #جزء_سی
🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید .
👇
https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
تنها چرا نشسته مگر گریه می کند؟
چون شمع شعله ور به نظر گریه می کند
از مردم مدینه شنیدم که روزها
می آید و ز داغ پسر گریه می کند
بالای چار صورت قبری که ساخته
با دیده های سرخ جگر گریه می کند
با ذکر جانگداز -حسینم غریب- بود
دائم زند به سینه و سر گریه می کند
رحلت جانگداز حضرت ام البنین بر شما همراهان تسلیت باد🥀🥀🥀🥀
🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید .
👇
https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
﴿تناسب فاطمه علیها السلام با ماجرای مریم علیها السلام﴾
با توضیحات فوق معنای( بِقبولٍ حَسنٍ) نیز روشن شد اینک با در نظر گرفتن این مفهوم نگاهی به سوره کوثر میاندازیم:
ای پیامبرا از نسل های انسانی آن که بتواند نام تو را در این عالم بقا بخشد، فرزند ذکور نمیتواند باشد ما فاطمه را به تو دادیم از پدری چون پیامبر اسلام صلى الله عليه وآله و مادر طاهره ای همچون خدیجه کبری فاطمه ام الائمه را به تو دادیم تا از او حسن و حسین و دیگر ائمه بیایند که رسالت پیامبر را ضمانت و بقا ببخشند.
ای مسلمانان عالم و ای دانایان اهل تسنن جا دارد یک مقدار به این مطلب توجه بیشتری شود اگر بقای پیغمبر و زنده ماندن نام پیامبر صلی الله علیه و آله به رسالت اوست، بدون تعارف باید اذعان کرد که بقای رسالت به وجود زهرای طاهره و فرزندان اوست. آیا حقیقتا این نشان دهنده تعصب است؟ اگر از تشکیلات اسلام و پیامبر صلی الله علیه و آله ، علی علیه السلام و زهرا را برداریم و حسین و حماسه کربلا را منها کنیم؛ امام صادق و باقر و امام زمان را در نظر نگیریم، آیا چیز دیگری باقی می ماند؟ فقط یک ماکت و ظاهری می ماند؛ مانند اسکناسی که یک طرفش چاپ خورده و طرف دیگرش چاپ نخورده باشد.
راستی کدام مادری لیاقت آن را داشت که حسنین بیاورد؟ کدام مادری میتوانست دختری چون زینب بیاورد و کدام زنی لیاقت همسری علی را داشت و می توانست بقای رسالت و نام محمد صلی الله علیه و آله را ضمانت کند. آیا جز زهرا ؟ آری ما به تو کوثر دادیم؛ خیر کثیر را ای پیامبر! اینها میگویند تو با از دست دادن عبدالله ، دیگر خاموش شدی ، اما ما به تو فاطمه ، ام الائمه را دادیم. پس به شکرانه این خیر کثیر برای پروردگارت نماز بگزار و قربانی کن.
نَحْر به معنای قربانی کردن شتر و همین طور بالا بردن دست ها هنگام تکبیرهاست که با معنی دوم این گونه ترجمه میشود نماز بگزار و هنگام تکبیر دستها را بالا
بیاور، البته این معنا را المیزان مطرح کرده است.
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْاَبْتَرُ: همانا دشمن تو خودش دم بریده و مقطوع النسل است که البته همین طور هم شد و نسل عاص بن وائل ها پس از دوره ای نابود شد و از بین رفت
و نسل وایده هر که دشمن پیامبر صلی الله علیه و آله است رفتنی است
.
نسیم حیات
سوره کوثر
#استاد_بهرام_پور
#نسیم_حیات #جزء_سی
🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید .
👇
https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
دریاست نبی و گوهرش فاطمه است
مولاست علی و همسرش فاطمه است
با آنکه حسین است پناه دو جهان
او خود به پناه مادرش فاطمه است
«سیدرضا مؤید»
میلاد پر خیر وبرکت حضرت فاطمه زهرا بر محبین و شیعیان ایشان مبارک باد
🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید .
👇
https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت مظلومانه هموطنان عزیزمان را به تمامی ملت ایران تسلیت میگوییم
🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید .
👇
https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
﴿لغت عبد﴾
«عبد» در لغت به معنای این است که انسان اطاعت خود را خاص کسی کرده و فقط برای او اظهار بندگی و خاکساری کند و اگر طاعت خود را منحصر به او نکند، مفهوم بندگی را تحقق نبخشیده است. اهل لغت گفته اند: عَبَّدَ الطريق، یعنی جاده را کوبید و هموار نمود؛ یعنی آن قدر جاده را با رفت و آمدش کوبید که راه برای عبور مهیا گردید؛
بنابراین «نَعْبُدُ یعنی خدایا! وجود ما جاده ای هموار برای جولان اوامر تو است هر آنچه خواهی فرمان ده که اطاعت از ماست، از توبه یک اشارت از ما به سر دویدن! خدای متعال در روز قیامت خواهد گفت: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدم» ای فرزندان آدم مگر به شما سفارش نکردم «أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين» که شیطان را عبادت نکنید. انسان مرتکب چه گناهی شده که خدای متعال او را چنین بازخواست خواهد کرد؟ پاسخ را خود آیه داده است گفته شیطان را پرستش کرده است. شیطان انسان را وسوسه میکند که فلان گناه را انجام بده و او نیز چنان کرده است؛ بنابراین در واقع شیطان را پرستش کرده چون به دستورهای شیطان عمل میکرده است.
از این آیه مشخص میشود که منظور از عبادت کردن، گوش به فرمان بودن است.
امام صادق علیه السلام فرمود دقت داشته باشید زمانی که به واعظ گوش میدهید او را عبادت میکنید. اگر آن واعظ و سخنران از خدا میگوید شما نیز خدا را عبادت کردهاید.اگر آن سخنران از شیطان میگوید شما نیز شیطان را عبادت کردهاید.
#استاد_بهرام_پور
#دو_رکعت_پرواز
🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید .
👇
https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
شهادت امام علی النقی رابه همه دوستان و شیعیان آن حضرت تسلیت میگوییم
🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید .
👇
https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
﴿همه چیز در حوزه حاکمیت اوست﴾
همه موجودات تحت امر و دخل و تصرف خدایند (رب) هر چیزی در این عالم در اطاعت محض و بندگی خداوند است.
هیچ جنبنده ای نیست مگر اینکه زمام هستی اش به دست اوست و هیچکس و هیچ چیزی نمی تواند از حوزۀ حاکمیت خدا بیرون رود ( إِلهُ كُلِّ شَيْءٍ) (مَا مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا - هود /۶۵) وقتی به خورشید میگوئید چرا این موقع طلوع و غروب میکنی به زبان تکوین میگوید، معبود من خداست و او از من اینطوری خواسته است. من به رگهای قلبم می گویم ای رگها چرا تنگی میکنید آنها میگویند ما از بالا دستور میگیریم هر چه او فرماید همان خواهیم کرد. از این رو معبود همه چیز خداست (إِلَهُ كُلّ شَيْءٍ). قابل توجه اینکه در مثال طلوع و غروب جبری خورشید باید دانست که خورشید به این مجبوریت راضی است و ما را هم به مختاریت راضی کرده است لذا کیفر و ثواب، مال کفر و ایمان اختیاری است نه اجباری ولذا همه موجودات راضی به اجبار و فرمانبردار خاکسارانه معبودند، وإِلهُ كُلّ شَيْءٍ.
فَوْقَ كُلّ شَيْء. مراد از فوقیت خدا بر اشیاء ، این است که خدا آنها را آفریده و بر آنها احاطه عملی و ربوبیتی دارد که رساندن آنها از قوه به فعل است و دخل و تصرف در اشیاء که چیزی از چنگ قدرت و علم وسازندگی او بیرون نباشد، از مفهوم فوقیت بالاتر است.
#استاد_بهرام_پور
#عرفان_برتر
🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید .
👇
https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349