فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬛️ نکات مهم آیت الله اعرافی در جلسه با رئیس جمهور درباره عزاداری در محرم
🇮🇷 @abarin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 انقلابیگری با زبان نیست، باعمل است/ کمک مومنانه به هم نوعان از مصادیق انقلابیگری است
🔻قرآن به ما میگوید در کار خیر و کمکهای مؤمنانه مسابقه بگذارید؛ یعنی سعی کنید شما جلوتر از دیگران حرکت کنید و بروید. و این کار به نظر من مهم است. حتّی این اِطعامهای محرّم را هم ــ که حالا در ایّام محرّم بعضی از هیئات و بعضی از مردم که تواناییهایی دارند نذری و اِطعام درست میکنند ــ میشود به این شکل کمک مؤمنانه به خانوادهها به شکل کاملاً پاکیزه و دور از مشکل سرایت و این حرفها انجام داد. انقلابیگری به معنای واقعی کلمه اینها است. انقلابیگری با زبان نیست، باعمل است؛ عمل جلوتر از زبان بایستی انسان را راه ببرد. و واقعاً کسانی که در این زمینهها فعّالیّت کنند، کار انقلابی انجام میدهند؛ اینها انقلابیگری است.۹۹/۵/۱۰
1⃣ نظر امام خامنه ای در جمع نمایندگان مجلس:
"مسئله مدیریّت فضای مجازی جزو مسائل #مهمّ ما است که این مسئله، مسئله بلندمدّت هم نیست؛ مسئله #کوتاهمدّت و میانمدّت و جزو مسائل #نزدیک ما است که باید [به آن توجّه بشود] و امثال اینها مسائل #کلیدیای وجود دارد."
2⃣ امام خامنه ای در بیان عید قربان:
"اگر جریان #تحریف شکست بخورد، قطعاً جریان #تحریم هم شکست خواهد خورد، زیرا عرصه کنونی، میدان جنگ ارادهها است و اگر اراده ملت ایران مستحکم باقی بماند، بر ارادهی دشمن غلبه خواهد کرد."
👈 #شبکه_ملی_اطلاعات
👈 #شبکه_های_مجازی_صهیونیستی
🇮🇷 @abarin
هدایت شده از بیداری ملت
🔺برج آزادی به رنگ پرچم لبنان درآمد
🔹انعکاس شبکه لبنانی المیادین از همبستگی ایرانیان با مردم لبنان
🔴بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat
به نام خدا
📚 ابرزبان پژوهی یعنی کشف نقشه رتبه مند واژگان به گونه ای که عدد حیاتی هر واژه مشخص شود؛ همانگونه که در جدول عناصر، عدد اتمی هر عنصر مشخص می شود.
❇️این کار سبب می شود که بتوانیم متون را با دقت بالا (ابردقت) فهم کنیم و تولید محتوا از منابع دینی نیز با ابردقت انجام شود.
❓اینک فرضیه آن است که واژه های عربی «دین، دیان، مدین، مدینه و تمدن» از ریشه «د ی ن» است
👈و با واژه های فارسی «اشه، شه (شاه اگر ه آن یک حرف باشد که طبعا از مصدر شاستن یا ... باید باشد)، شه+ر، شهر+وند، شهری و شهرداری نوعی همانندی دارد که این هماهنگی
👈بین واژه های یونانی و زبان های لاتینی قطب و محور (pole)، قطب ورز (متمدن: مدنی، شهی): Politisménos، قطب ورزی (تمدن: شهری): politismós و شهروند (مدین: Polítis و مدینه: شهر: Póli و Polis و شهرداری (سیاست ولایی: دیان الدین): Policy: Politikí نیز قابل بررسی است.
✅ همه مقاله (دربردارنده مراتب ابرنظام سیاسی و کشف معنای درست ایرانشهری) در «ابرنگار»: ضرورت ابرزبانپژوهی؛ شبکه معنایی ایرانشهری + «ر» پژوهی
🇮🇷 @abarin
ابرفقه
به نام خدا 📚 ابرزبان پژوهی یعنی کشف نقشه رتبه مند واژگان به گونه ای که عدد حیاتی هر واژه مشخص شود؛ ه
به نام خدا و سلام
📚ابرزبان پژوهی و نمونه یابی از زایش های زبان فارسی
1️⃣ ابرزبان پژوهی یعنی کشف نقشه رتبه مند واژگان به گونه ای که عدد حیاتی هر واژه مشخص شود؛ همانگونه که در جدول عناصر، عدد اتمی هر عنصر مشخص می شود. این کار سبب می شود که بتوانیم متون را با دقت بالا (ابردقت) فهم کنیم و تولید محتوا از منابع دینی نیز با ابردقت انجام شود.
2️⃣ فرضیه این است که واژه های «دین، دیان، مدین، مدینه و تمدن» از ریشه «د ی ن» است و با واژه ها «اشه، شه (شاه)، شه+ر، شهر+وند، شهری و شهرداری نوعی همانندی دارد که این هماهنگی بین واژه های قطب و محور (pole)، قطب ورز (متمدن): Politisménos، قطب ورزی (تمدن): politismós و شهروند: Polítis و شهر: Póli و Polis و شهرداری (سیاست ولایی): Policy: Politikí نیز قابل بررسی است.
اینک یک پژوهش در پسوند «ر» تا نشان داده شود که شهر احتمالا همان «شه+ر» بوده است و اشتقاقی شبیه دین و دیان و مدینه دارد.
3️⃣ «شَهْ» با پسوندِ معنای مصدری ساز «ر» میشود «شه + ر: شهر»؛ نمونههای دیگری که گمانا چنین پیوندی دارد:
👈۱. «بَه» + ر: بهر؛ ۲. خَنج (بهره) + ر: خنجر؛ خنجر یعنی وسیله رسیدن به «بهره یا خَنج»؛ ۳. سنگ + ر: سنگر؛ ۴. لَنگ + ر: لنگر؛ ۵. بند + ر: بندر؛
👈۶. چغند (گُنده) + ر: چغندر؛ ۷. تند + ر: تندر؛ ۸. پنج/ پنجه + ر: پنجره؛ ۹. زنج (آواز ممتد یا گره برآمده بر درخت) + ر: زنجره (زنجیر) یعنی چیز به هم گره خورده و مُمتد؛ ۱۰. گب (بزرگ، دانا و گب زدن یعنی بلند سخن گفتن) + ر: گبر (خردمند و واعظی که برای جمعی، بلند سخن میگوید. برخی برآنند که شاید گُوْر، هم وزن و هم معنای کُفر باشد)؛
👈۱۱. «لَو (برجسته؛ لو دادن: برجسته و آشکار کردن) + ر: لور (سفتههای برجسته شیر بریده یا زمین بریده شده با سیلاب)؛ ۱۲. غَو (فریاد) + ر: غور (آزار و رنج)؛ ۱۳. کو (کجا) + ر: کور (کسی که جا را نمیبیند)؛ ۱۴. جو (جُستن) + ر: جور (جُستهای برای جور شدن چیزی)؛ ۱۵. گو (مُغاک، زمین پست، چاله) + ر: گور؛
👈۱۶. تو (درون) + ر: تور (چیزی که سطح سوراخ و سوراخ و مُشَبَّک دارد، دارای تو)؛ ۱۷. نَشت (درز داشتن، تراویدن) + ر: نَشتر (ابزار درز زدن)؛ ۱۸. زاست (دور) + ر: زاستر: جای دور؛ ۱۹. آما (آماییدن: گردآوردن، فراهم کردن) + ر: آمار؛ ۲۰. شکا (تیردان)+ ر: شکار؛
👈۲۱. افزا (افزودنی: ادویه) + ر: افزار (وسیله افزودن)؛ ۲۲. افسا (رام کننده) + ر: افسار؛ ۲۳. بازا (واحد سنجش وزن) + ر: بازار؛ ۲۴. پاسا (ساییده ی پا) + ر: پاسار (لگدمال)، ممکن است که پاسار، پاسپار بوده باشد)؛ ۲۵. بالا (بالیدن، بال، بالا) + ر: بالار (چوب بزرگ و شاه تیر سقف)؛
👈۲۶. تا (تاییدن: درنگ کردن، طول دادن) + ر: تار (رشته طولی)؛ ۲۷. خا (خاییدن: گزیدگی چیز تیزی نسبت به چیز دیگری؛ مثلا دندان زدن به چیزی) + ر: خار (چیز گزنده مثل دندان)؛ ۲۸. داو (اسم مصدر دویدن و به معنای نوبت اقدام) + ر: داور (تعیین کننده نوبت اقدام)؛ ۲۹. پو (پویا، پوییدن، رفتن) + ر: پور (فرزند، چون امتداد بخش نسل است)؛ ۳۰. پس (بعد) + ر: پسر (پسآینده پدر)؛
👈۳۱. پد (درخت بی بر: نر) + ر: پدر (نازاینده، در برابر مادر که زاینده است) و واژه های بست + ر (بستر: محدود رود یا ...)، کفت (کتف؛ منبط بال) +ر: کفتر هو (خوب، خوش) + ر: هور (خورشید) هورا شبیه همان الله اکبر (از تعجب) است که پیروان آیین مهرپرستی می گفتند. مَو (درخت انگور) + ر (مور: علف هرز با ریشه ای مشابه شاخه های انگور: بند بند و نازک)، مو + ر (مور، مورچه)، کنگر، پاتر، تشتر، باهار، زیبر، آمار و ... نیز در همین راستا قابل بررسی است.
گمانا که برخی موارد بالا مردود باشد، اما برای پویایی ذهن خواننده جهت کاوشهای همانند، برای یافتن دیگر «وند»ها، ارائه شده است؛ این رویکرد نیمه گرداورانه نیمه داورانه بوده است و به گونه ای، شبیه هدفگذاری مرحوم مجلسی در تدوین «بحار» میباشد.
✅ همه مقاله (دربردارنده مراتب ابرنظام سیاسی و کشف معنای درست ایران شهری، در «ابرنگار»: ضرورت ابرزبانپژوهی؛ شبکه معنایی ایرانشهری + «ر» پژوهی
🇮🇷 @abarin
هدایت شده از ندای جمعه-میبد
آیتالله اعرافی:
برای اجرای طرح ولایت بیقیدوشرط آماده همکاری هستم
▫️آیتالله اعرافی در نشست اعضای طرح ولایت با تشریح دو نظریه اسلام حاشیهای و اسلام تمدن ساز گفت: اسلام تمدن ساز اسلامی است که همه زندگی بشر را ساماندهی و در جهت معین پیش میبرد.
مشروح خبر : 👇
http://meybodadineh.ir/news/item/5417
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
⛔ انتشار سليقه ای فرمايشات مقام معظم رهبری همچنان در موضوع فضای مجازی ادامه دارد
🔕 حذف گسترده بخش مربوط به فضای مجازی حتی در کانالهای خودی و مدعی
چرا و به چه علت؟
🔴 گلایه دوباره امام خامنه ای در خصوص واگذاری مدیریت فضای مجازی به دشمنان و عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات: ۱۳۹۹/۶/۲
🔸🔸🔸🔸🔸
مسائل دیگری هم البتّه در کشور وجود دارد.
یک مسئله که من اصرار دارم روی آن تکیه بکنم، مسئلهی فضای مجازی است؛ خب فضای مجازی خیلی مهم است. آقایانی که در زمینهی فضای مجازی نظراتی دارند و ابراز میکنند و گاهی میگویند که این جزو زندگی اصلی مردم است -که ما هم قبول داریم؛ الان واقعاً فضای مجازی، یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده؛ حالا دولت الکترونیک و از این قبیل که به جای خود محفوظ است- شکّی نیست [امّا] آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه میکنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود؛ بحث این است. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند هدایت میکنند؛ آنها دارند مدیریّت میکنند این فضا را. خب وقتی که ما میدانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را -که ما هم دستاندرکارش هستیم و مبتلابهِ ما است- هدایت میکنند و مدیریّت میکنند، ما نمیتوانیم بیکار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بیپناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره میکند. عوامل مسلّط بینالمللی در این زمینهها بشدّت فعّالند: از لحاظ خبردهی، خبررسانی، تحلیل دادهها و امثال گوناگون؛ هزاران کار دارد انجام میگیرد روی فضای مجازی. برای خاطر این است که بنده روی مسئلهی شبکهی ملّی اطّلاعات این همه تأکید میکنم. این شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملّی فضای مجازی که تشکیل دادهایم و بنده اصرار داشتم و دارم که این [شورا] تشکیل بشود و رؤسای محترم در آن شرکت کنند و تصمیمگیری کنند و اجرا کنند، به خاطر اهمّیّت این مسئله است؛ نمیشود این مسئله را رها کرد. و من میبینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمیشود. خب الان شبکهی ملّی اطّلاعات اجزائی دارد، این اجزا باید در زمانبندیهای مشخّص تحقّق پیدا کند؛ آدم میبیند که تحقّق پیدا نمیکند، از زمانبندیها عقبند؛ یا سیاستهای اصولیای در زمینهی پهنای باند وجود دارد که مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاستها باید رعایت بشود و اینها مورد درخواست و تأکید مؤکّد اینجانب است.
جبههٔ #انقلاب اسلامی در فضای مجازی
████████████✊🏻 @jebheh
هدایت شده از خبرگزاری فارس
حضرت آیتالله خامنهای در پیام تسلیتی در پی درگذشت حجت الاسلام حسینیان فرمودند: مقاومت و خستگیناپذیری و صراحت این روحانی مجاهد در مواضع بحق انقلابی، برجسته و نمایان بود. .
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 درمیان شهدای دفاع مقدس، «پهلوان ابراهیم هادی» به «علمدار» معروف است
قصه این علمداری به لحظههای آخر شهادت ابراهیم و فداکاریاش برای رفع تشنگی مجروحانی که در محاصره بودند برمیگردد.
@Farsna
May 11
هدایت شده از مجله خبری شهیدیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 کلیپی زیبا از مراسم باشکوه روز عاشورای شهیدیه
مجله خبری شهیدیه😷
@shahidieh
May 11
هدایت شده از بیداری ملت
✅به رغم دشمنیها و کینهورزیها، اسلام فراگیر خواهد شد
🔻در پی اقدام شنیع و توهینآمیز قرآن سوزی در سوئد، آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه و رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی العالمیه طی اطلاعیهای این اقدام را محکوم کرد.
🔹جسارت به محضر قرآن کریم این بار در ایام سوگواری سرور آزادگان عالم در یکی از کشورهای اروپایی، خشم یکپارچه آزادگان عالم و پیروان ادیان الهی در جهان و بویژه امت اسلامی را برانگیخت و مع الاسف سیاست مداران اروپا و غرب بنام آزادی یا برآن مهر تأیید زدند یا از کنار آن گذشتند و گروههای پستی نیز با آن همراهی کردند.
🔹قرآن عزیز نه تنها سنگ بنای تمدن اسلامی است بلکه تمدن بشری بطور عام در پرتو این رهآورد وحیانی جان دوباره گرفت و کاروان علم و دانش و اخلاق و فضیلت با آن به حرکت درآمد و همه بشریت را وامدار خودساخت.
🔹ستمپیشگان و مستکبران بدانند برغم همه دشمنیها، خورشید اسلام کم فروغ نخواهد شد بلکه تابانتر خواهد بود و اندیشه توحیدی مورد استقبال جهانیان قرار خواهد گرفت و سنگرهای ذهن و ضمیر آدمیان را فتح خواهد کرد.
🔹ایران اسلامی بویژه حوزههای علمیه و مراجع معظم و زعما و بزرگان و طلاب و استادان و نهادها و موسسات آن در کنار همه خردورزان عالم و امت سرافراز اسلام این حرکت سبک سرانه و همراهی های مستکبرانه با آن را محکوم مینمایند و ملتهای عالم را به اتخاذ مواضع روشن در برابر این افراط گرایی و نهاد های بین المللی را به وضع قوانین بازدارنده و منشور مشترک ادیانی فرا میخوانند.
🔹حوزه های علمیه دست همگان را برای گفتگوی آزاد و بحث منطقی و مباحثات علمی می فشارد و البته در برابر توهین و افترا و ستم و استکبار بفضل الهی خواهد ایستاد.
◻️متن کامل این اطلاعیه را از اینجا دریافت کنید👇
https://hawzahnews.com/x9P6N
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺استاد امید نقشینه ارجمند: نگاهی فشرده به دسیسه های هرمی و نشان دادن کلاهبردای بزرگ بانک
@abarin
🔻پیام رهبر مستضفان در پی اهانت نشریه فرانسوی به پیامبر خدا (ص)
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهره نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد. این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای ۱۸ شهریور ۹۹
@abarin
May 11
هدایت شده از همایش بینالمللی جهان پساآمریکا
🔅سلسله نشستهای پیش رویداد همایش:
✔️ نشست تخصصی «چرایی، چیستی و چگونگی افول آمریکا و جایگاه رهبری آن در جهان معاصر و آینده»
🎙 سخنرانان: حجت الاسلام دکتر ابوالفضل امامی (مدیر نشست) و دکتر علیرضا جلالی
📆 دوشنبه، ٢۴ شهریورماه ۹۹
🕚 ساعت ١۵ الی ١٧
🏢 رُم، ایتالیا 🇮🇹
Centro Studi Internazionale Dimore della Sapienza
&
Associazione culturale il Salvatore Atteso
🔖 به شرکتکنندگان در وبینار، گواهی حضور در نشست اعطا خواهد شد
📡 پخش زنده نشست به صورت وبینار از طریق آدرس زیر:
🖥 https://www.skyroom.online/ch/usdecline/panels
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🌐 دبیرخانه همایش بینالمللی #افول_آمریکا
💻 www.usdecline.info
🆔️️ @usdecline
هدایت شده از ابَرشاگرد
⛅️ گاهِ صبح ⛅️
«لا اکراه فی الدین» دقیقا یعنی چه؟
❇️ امیرپردازی تفکیک «عقل» و «قلب» در روایات و قرآن و نقد نگاه مشهور در «لا اکراه فی الدین»
✍ استاد امامی میبدی
«قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: نَدْعُو النَّاسَ إِلى هذَا الْأَمْرِ؟ فَقَالَ: «لَا، يَا فُضَيْلُ، إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً، أَمَرَ مَلَكاً فَأَخَذَ بِعُنُقِهِ، فَأَدْخَلَهُ فِي هذَا الْأَمْرِ طَائِعاً أَوْ كَارِهاً». کلینی، کافی، ج ۱، ص ۴۰۵
به امام صادق (ع) عرض کردم که مردم (ناس در بسیاری از روایات یعنی اهل سنت) را به این امر (ولایت) فرابخوانم؟ پس فرمودند نه! ای فضیل، هان که خداوند هر گاه خیری را برای بندهای بخواهد، فرشتهای را میفرماند پس گردنش را میگیرد، آنگاه او را در این امر (ولایت اهلبیت ع) داخل میکند؛ با خوشی یا ناخوشی (طوعاً او کرهاً).
❌ برخلاف مشهور که میگویند «لا اکراه فی الدین» یعنی در «قبول» دین اکراه نیست نه در دین! به دلیل اصل 《عدم تقدیر در ظهورات》، در خود دین اکراه نیست؛ زیرا متناسب با فطرت است، نه این که در قبول دین؛ یعنی در «اسلام» اکراه نباشد. چون پذیرش دین یعنی مسلمان شدن، امر قلبی نیست؛ بلکه «دل دادن» به دین امر قلبی است. پس اسلامِ اکراهی، بر خلاف بیان مشهور، لزوماً امر نشدنی یا نامطلوبی نیست (تقاتلونهم او یُسلِمون؛ فتح: آیهی ۱۶).
🔶 برخی برای نفی اسلامِ اکراهی به آیات «ایمان» استناد کردهاند؛ از جمله علامه شهید مطهری. این مساله هم اشتباه در اشتباه است. زیرا اولا ایمان غیر از اسلام است و ثانیاً خود ایمان هم اکراهبردار است. دلیل آن هم آن است که خداوند به پیامبر می فرماید: «افانت تکره الناس حتی یکونوا مؤمنین»؟ اگر ایمان اکراهبردار نبود، پیامبر متهم به نادانی میشود. لکن پیامبر عاقل است، پس ایمان اکراهبردار است؛ چنانکه در این حدیث هم صراحتاً آمده است.
🌻مرجع ابرپردازی و فقه استراتژیک
@abarin
@abarshagerd
هدایت شده از کرسی های آزاد اندیشی و گام دوم انقلاب
مبانی تسریع در افول آمریکا؛ ابوالفضل امامی میبدی.ppsx
12.22M
پرده نگار (پاورپوینت) نظریه پردازی در
✅ «مبانی تسریع افول آمریکا»
ابوالفضل امامی
آماده شده برای همایش بین المللی افول آمریکا
ارائه شده در شهریور 99
📚 چکیده: آمریکا بزرگترین دشمن است نه بزرگترین دشمنی و مبنای جمهوری اسلامی تلاش برای افول بزرگترین دشمن است نه اقدام به جنگ.
◀️ لذا پیشنهاد بهزاد نبوی و محتشمی پور در جنگ خلیج فارس اول مردود بود؛
◀️ لذا پیشنهاد شیعیان انگلیسی برای جنگ با دشمنان اهل بیت (ع)، به جای مقابله آمریکا نیز مردود است؛
◀️چرایی رویارویی متفاوت جمهوری اسلامی در ونزوئلا و یمن هم شاید مرتبط با راهبرد بزرگترین دشمن و بزرگترین دشمنی باشد.
🌹کرسی های آزاد اندیشی یزد
🇮🇷 eitaa.com/korsihaye_azad
📚 در راستای کاوش در زبان شیرین و شگرف فارسی و برای دفاع از ایران اسلامی در برابر هجوم فرهنگی زبان های غربی و زبان تصویر، پیایند «وندکاوی یک تا شش، پیشکش شد و اینک پیایند هفتم:
✅ پیشوند «آ» با نمونه های شگفتی از معنابخشی تقابلی «آ» به هسته خود؛ مانند:
👈سان: آسان
👈چار: آچار
👈واز: آواز و ...
متن کوتاه نوشته را در پیام پسین ببینید؛ با ریشه کاوی هایی زیبا
ابرفقه
🇮🇷 @abarin
گمانا که پیشوند «آ»، آورنده معنایی «دژگونه: تضاد» برای هسته واژه است. این پیشوند در زبان های لاتین نیز هست؛ مانند «آتئیست» در برابر «دئیست».
۱. ساییدن، سایش: آساییدن، آسایش.
۲. سودن و سوده: آسودن و آسوده.
۳. کَندن، کَنده: آکندن، آکنده. کندن یعنی تهی کردن جایی از چیزی و آکندن یعنی پرکردن آن.
۴. سان (سوهان یا سنگ تیز کردن و ساییدن کارد): آ+ سان (چیزی که سرسخت و تیز کننده نیست). سان در اصل اسم مصدر از بن مضارع سودن (سا) است. سان یعنی ساینده و آسان یعنی رهایی از سختی سایش.
۵. فند (مکر و فند، حیله و …): آ+ فند: پیکار، جنگ. آفند یعنی اقدام سخت که از جنس اقدام نرم (اندیشه برای گشایش از دشواریها نیست). فندک نیز از فند است. فند یعنی اندیشه برای ساخت آتش.
۶. بردن: آ+ بردن (آوردن)؛ دهخدا: «آوردن از: آ، به معنی سوی یا به معنی سلب بردن است.»
۷. بستن: آ+ بستن (باز شدن امکان توالد) به احتمال بیشتر، آبستن از «آب» + «استن: هستن» باشد.
۸. تِش: سوز؛ آ+ تش. گفته میشود که تش به معنای آتش هم هست؛ اما گویا تش یعنی سوزی که قابل تحمل باشد؛ مثلا به تشنگی هم به سبب همین سوز، «تِش» گفته میشود و «تِش+ ن» (تِشنه) هم از تش آمده است. آ+ تِش: سوزاننده تحمل ناپذیر. در گویش میبدی: «اینو بُخور «تِشِد» بشکنه.» یعنی تندی عطشت را فرو نشاند.
۹. چریدن (جویش چیز خواستنی)، چر، چار (میانوند حاصل مصدری)، چاره (جویش خواستنی): آ+ چار: از میان برنده جویش خواسته به سبب دستیابی به چیز چارهساز. چاره هضم غذا در «آچار: ترشیجات» و چاره باز کردن پیچ در «آچار» است.
۱۰ خلیدن، خل، خال (میانوند حاصل مصدری؛ یعنی چیز برخلیده بر صورت که سبب ارزش میشود): آ+ خال: چیزی دورانداختنی و آشغال.
۱۱. رمیدن، رم، (گریز): آرمیدن: ناگریزان. آرام اسم مصدر با میانوند «ا». وحشی نیز گویا به معنای حیوان رمو است؛ حیوان گریزان از انسان که در برابر درنده (سَبُع) است؛ زیرا درندگان به انسان حمله می کنند و رمندگان از انسان می گریزند. آرام یعنی ناگریزنده و نا«فراری» که معنای مثبت آن، «قرار» و آرام داشتن است. رمه هم یعنی مَرغ (علف) خوارانی که از انسان می گریزند؛ مثل رمه آهو یا گوزن.
۱۲. رستن (رها شدن): آرستن. (آراستن) در پیوند با چیزی (زیور، جنگ یا …) قرار گرفتن. نآرستن (نیارستن) یعنی ناتوانی از قرار گرفتن با چیزی (مانند جنگ یا …) و یارستن یعنی توانایی در … . «یار» نیز گویا از برساخته «رستن» یعنی «نیارستن: یارستن» درست شده باشد؛ یعنی کسی که به دیگری میپیوندد.
۱۳. زییدن، مصدر ساختگی از «زی» که بن مضارع زیستن است. زی، زای (میانوند حاصل مصدری یا میانوند متعدی ساز)، زاییدن (زادن) زاد، زاده (وابسته به قید حیات): آ+ زاده (کسی که وابسته به قید زندگی جسمی نیست).
۱۴. زِریدن؛ گویا مصدر ساختگی از زر (بن مضارع زشتن) است. زِر زدن یعنی سخن از سر رنج؛ که «زار» افزایه (بیشینه) آن است. زِر، زار: آ+ زار (خودشادی و دیگر آزاری). اما گمان بیشتر بر آن است که آزار، اسم مصدر آختن (آز) باشد و به معنای آزمندی در حق دیگران است که به رنج دیگران می انجامد؛ چنان که آزاد نیز از بن آختن است. بنگرید به نوشته «شهواژ خ» و کتاب «زبرتفقه پیشنظام ایران»؛ امامی، ابوالفضل.
۱۵. شام (غروب، غذای شب): آ+ شام؛ یعنی چیزی در برابر غذا: نوشیدنی.
۱۶. شُفتن، شفته: آ+ شفتن، آ+ شفته؛ شفت و سفت و چفت، همتایی معنایی دارند. سفت یعنی بین اجزایی چیزی پیوند سخت بودن، شفت یعنی بین چند چیز پیوند بودن و چفت یعنی بین برخی اجزای چیزهایی، پیوند بودن. شیفته هم یعنی پیوند انتخابی درونزا. آشفته یعنی به هم ریختگی بین چند چیز.
۱۷. شوب (بههمپیوستگی): آ+ شوب یعنی از هم گسستگی و پراکندگی. بنگرید به نوشته «کاوش «شهواژ ف»، امامی، ابوالفضل.
۱۸. غوش: چوب سخت و شکافنده برای ساخت تیر، زخمه و دوک. آ+ غوش: چیز نرم و در برگیرنده: «پیری، آغوش باز کرده فراخ؛ تو همی کوش با شکافه غوش» غوش همچنین به معنای «سرگین» هم آمده است که در برابر آن آغوش به معنای جای خوش و خواستنی است.
۱۹. گاه (چیز تخت و ثابت شده): آ+ گاه: فرد پویا و باتحرک که با «آگاهی» همراه خواهد بود.
۲۰. میغ (ابر، مه: آب ناب و جدا شده از دیگر املاح و زمین به سبب بخار شدن) آ+ میغ: آمیزش، اختلاط. آمیختن و آمیغتن، خویشیاوندی دارند.
۲۱. هنگ (مجموعه منظم تحت امر): آ+ هنگ (به هم ریختگی در نظم یا اختلال در ارتباط میان فرمانده و فرمانبر). شاید در جنگهای قدیم برای ایجاد ناهمهنگی و اختلال در هنگ، صدای طبل و کُرنا را «آهنگ» میکردند؛ چیزی شبیه آشفتار (پارازیت) در جنگ امواج (الکترونیک).
۲۲. وزیدن؛ وز، واز: آواز (درنگاوری و حبسههایی در مسیر وزش، برای ساخت آوا).
۲۳. هسته (هستی: جنبش و سرصدا): آ+ هسته: کمیِ جنبش و سرصدا.
ادامه در: ابرنگار