🌙 شبنگار 🌙
روایت استراتژیک و شگفتانگیزی از امام باقر علیه السلام در اهمیت جایگاه حیاتی «ولایت»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌻 «امّا! لو أنّ رجلا قام لیله و صام نهاره و تصدق بجمیع ماله و حج جمیع دهره و لم یعرف ولایه ولىّ الله فیوالیه و یکون جمیع اعماله بدلالته الیه ما کان له على الله حق فی ثوابه و لا کان من اهل الایمان». وسائل الشیعه، جلد ۱، صفحه ۹۱
آگاه باشید که اگر فردى همه شب به نماز برخیزد و روزش را روزه بدارد و همه مال خود را در راه خدا انفاق کند و پیوسته به زیارت خانه خدا رود، ولی ⬅️ از ولایت ولىّ خدا آگاه نباشد تا از او پیروى کند و همه اعمالش به راهنمایى او باشد ➡️، چنین کسى را حق پاداشى از خدا به خاطر همه آنچه کرده است نیست و نیز از اهل ایمان به شمار نمیرود.
ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
حمایت آقای قالیباف از توافق جگرسوز ژنو!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آقای محمدباقر قالیباف در حالی که فقط چند «ساعت» از حصول «توافق ژنو» گذشته بود، در حمایت از این توافق تأسفبار گفته بود:
😔 دولت گام اول را در مذاکرات محکم برداشت!
(خبرگزاری مهر، ۴ آذر ۹۲، شمارهی خبر: ۲۱۸۲۶۶۱)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔴 همان توافق ژنوی را میگویم که شاید بتوان گفت که گام نخست گرفتاری ما از همانجا آغاز شد.
🔴 در این توافق پذیرفتیم که ⬅️ قطعنامههای ششگانه و ظالمانهی شورای امنیت علیه ما مشروع بوده و ما مجرم هستیم و باید به گونهی رضایتبخشی! به آنها پرداخته شود (addressing the UN Security Council resolutions) ➡️ و ⬅️ حق غنیسازی مستقل نداریم (a mutualy defined enrichment programme) ➡️.
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
آقای پزشکیان(در مناظرهی دیشب):
🔺 قبل از انقلاب، وقتی ترکیهایها به ایران میآمدند، حسرت جادههای ایران را میخوردند!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔴 برای آگاهی ایشان از وضعیت «راههای کشور» در زمان پهلوی، چند توصیف حسرتانگیز! را از زبان تعدادی از رجال پهلوی در معرض مطالعه قرار میدهم:
باقر پیرنیا(استاندار خراسان در ابتدای دههی ۵۰):
⬅️ «در بازگشت و میان راه به یک کامیون واژگونشده برخوردیم، از راهنما پرسش شد چگونه این کامیون را به بجنورد نبردهاند؟ گفت به علت 🔸نبود راه🔸، و افزود هماکنون ده هزار تن غله در انبارهای غلامان وجود دارد که هیچ مؤسسه ترابری آماده حمل آن نیست و اظهار میکرد کرایه حمل غله از غلامان به بجنورد بیشتر از کرایه همان غله، در صورت وجود جاده، به مشهد است.» (گذر عمر، خاطرات سیاسی باقر پیرنیا، ص ۳۶۰)
کاظم ودیعی(وزیر کار در دولت شریفامامی):
⬅️ «سفر ما متأسفانه با دو هلیکوپتر بزرگ نفربر نظامی صورت میگرفت و البته که علتالعلل آن، 🔸راههای بد اصفهان به چهارمحال بختیاری بود🔸... این نیز نگرانیآور بود؛ زیرا در صورت وقوع خطر یا سانحه در آن منطقه کوهستانی هیچ امدادی مؤثر نبود... به شرحی که دیدم برنامههای وسیعی برای ساختن راه و توسعه دامپروری و اتصال راههای خوزستان به چهارمحال و اصفهان و فارس از طریق کهگیلویه وجود داشت. لااقل ده سال کار و سرمایهگذاری در انتظار این سرزمین بود... 🔸استاندار جز طرح چیز مهمی برای نمایش نداشت🔸.» (شاهد زمان، خاطرات دکتر کاظم ودیعی، ۲۰۰۷م، نشر دایره مینا، جلد ۲، ص ۲۶۷)
کاظم ودیعی:
⬅️ «برای هزارمین بار از خودم میپرسیدم 🔸چرا برای رفتن از اهواز به اصفهان مستقیما راه نیست🔸، راهی که رفت و آمد و تجارت و توسعه امور اجتماعی را ضامن است؟ همین مسئله را برای فارس و اهواز مینگریستم که از راه بویراحمدی و کهگیلویه به هم 🔸راه واقعی ندارند🔸.» (همان، ص ۲۷۱)
کاظم ودیعی(در خصوص سفر شاه به منطقهی زلزلهی طبس در سال ۵۶):
⬅️ «به نظر من این دردناکترین سفر شاه بود. او هرگز این همه بدبختی را در یک جا در روستاها ندیده بود. گرفتاری وقتی شروع شد که به سبب 🔸فقدان راه🔸 کمکها نمیرسید.» (همان، ص ۴۲۴)
محمدحسین موسوی(قائممقام حزب رستاخیز):
⬅️ «هشترود از جهت انتخاباتی یکی از بخشهای تبریز بود و مرکز آن «آذران»... که در فاصله صد و بیست کیلومتری تبریز در مسیر جاده تبریز به تهران واقع شده است. هشترود با توجه به کثرت جمعیت آن... تبدیل به شهرستان شد... این شهرستان 🔸فاقد هرگونه راه شوسه بود🔸. در زمستان برف زیاد میبارید و میتوان گفت که تمام روستاها حداقل سه ماه تمام در میان برف محصور میشدند... تازه در فصل بارندگی هم به علت طغیان رودخانهها که حتی یک پل روی آنها ساخته نشده بود، رفت و آمد بین روستاهای هشترود امکانناپذیر میشد. بدین ترتیب ساکنین این منطقه از ابتداییترین وسایل محروم بودند و به طرز اسفناکی زندگی میکردند. روستاییان ساکن روستاهای هشترود با هزار زحمت گاهی خود را برای رفع نیازهای ضروری به «قرهچمن» در راه بین تهران و تبریز و ساکنین روستاهای غربی خود را به مراغه میرساندند. در چنین شرایطی که 🔸نه آبی، نه راهی، نه برقی، نه پزشکی، نه بهداشتی و نه هیچگونه آبادانی🔸 در منطقه بود...» (یاد ماندهها و برباد رفتهها، خاطرات سیاسی و اجتماعی دکتر محمدحسین موسوی، ۲۰۰۳م، نشر مهر، چاپ کلن آلمان، ص ۲۷۰)
ابَرشاگرد
🌤 چاشتنگار 🌤
🌼 این دو مطلب مهم را به خوبی به خاطر بسپارید:
🔻 اگر «برجام» توافق خوب و محکمی برای ایران بود، آمریکا به این سادگی و بدون هیچ هزینهای نمیتوانست آن را بارها نقض کند و در نهایت پاره نماید.
🔺 اگر «برجام» توافق بدی برای آمریکا بود، پس قاعدتا آمریکا باید روزشماری میکرد که هر چه زودتر از شر برجام رها شود، نه آنکه اعلام کند که محدودیتهای برجامی ایران باید «طولانیتر» شود و به حوزههای «موشکی» و «منطقهای» نیز تسری یابد! (اگر برای بچهای بستنی بخرند و به او بگویند که فقط از همین نوع و فقط برای همین یک بار میتوانی بستنی بخوری، و بچه آن بستنی را با ناراحتی شدید به گوشهای پرت کند، این اقدام او به دلیل خوشمزه نبودن بستنی نبوده است، بلکه به آن دلیل بوده است که او را در همان «نوع» بستنی و همان «یک بار» محدود کردهاند.)
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
آقای پزشکیان! این جمله از نهجالبلاغه را هم خواندهاید؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أمیرالمؤمنین علیهالسلام در خطبهی ۲۷ نهجالبلاغه فرمود:
⚠️ «وَاللَّهِ مَا غُزِیَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا»
⚠️ به خدا سوگند هيچ قومی در خانهاش مورد حمله قرار نگرفت مگر اينكه ذليل شد.
🔻🔻🔻🔻🔻
آقای پزشکیان!
🔴 دیروز در طرف راست خود کسی را نشاندید که در «برجام» راه را برای عبور دشمن از مرزهای «حقوق و دستاوردهای هستهای» کشورمان باز کرده بود.
نتیجه چه شد؟
بازگردید و جملهی أمیرالمؤمنین علیهالسلام را بار دیگر بخوانید!
✍ ابَرشاگرد
🌙 شبنگار 🌙
بخشی از وصیت شرعی دکتر شریعتی به محمدرضا حکیمی در آذر ۱۳۵۵:
«... ⬅️ آنچه هم از من نشر یافته، به دلیل نبودن امکانات و کم بودن فرصت، خام و عجولانه و پرغلط و بد چاپ شده است ➡️ و تمامی آن را نه به عنوان کارهای علمی، تحقیقی، که فریادهایی از سر درد، نشانه هایی از یک راه، تکان هایی برای بیداری، ارائه طریق، طرح هایی کلی از یک مکتب، یک دعوت، جهات و ایده ها و بالاخره نوعی بسیج فکری و روحی در جامعه باید تلقی کرد و آن هم در شرایطی تبعیدی، فشار، توطئه، فرصت گذرا و حالتی که هر لحظه اش انتظار فاجعه ای میرفت.
⬅️ آنها همه باید تجدید نظر شود، از نظر علمی غنی شود و خورشت بخورد، غلطگیری معنوی و لفظی و چاپی شود ➡️. اینک، من، همه این ها را که ثمره عمر من و عشق من است و تمام هستی ام و همه اندوخته ام و میراثم را با این وصیت شرعی، یکجا به دست شما میسپارم و با آن ها هرکاری که می خواهی بکن.
📝 متن کامل وصیت شرعی دکتر شریعتی به محمدرضا حکیمی
✍ ابَرشاگرد
🌤 چاشتنگار 🌤
پیشنهاد سازشکارانهی هاشمی به ولیعهد عربستان در خصوص مراسم «برائت از مشرکان»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هاشمیرفسنجانی(رئیسجمهور وقت) در خاطرهی روز یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۷۶ ماجرای ملاقات خود با «امیر عبدالله» ولیعهد وقت عربستان سعودی را بازگو میکند. وی در بخشی از این خاطره مینویسد:
🔴 «به اتاق من رفتیم. ملاقات خیلی خوب و دوستانهای بود؛ کمی گلایه از گذشته و سپس بحث درباره توسعه روابط شد. از برنامه برائت [از مشرکین] حج و از آقای [محمد محمدی] ریشهری، [امیرالحاج ایران] شکایت کرد. پیشنهاد کردم، موافقت کنند که برنامه برائت در محل و زمان ⬅️محدودی➡️ انجام شود. موافقت کرد که در داخل ساختمان بعثه باشد.»
✍️ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
🔴 در قضیهی «برجام» فقط روحانی و ظریف شایستهی سرزنش هستند؟
آن جوانانِ عمدتا تحصیلکردهای که چشموگوشبسته و بدون شناخت و حتی بدون احساس نیاز به پژوهش در این قضیه و صرفا مبتنی بر عواطف، دنبال این آقایان راه افتادند و برای برجام کف و سوت زدند، شایستهی هیچ سرزنشی نیستند؟
این در حالی بود که شناخت توافقهای ژنو، لوزان و برجام گرچه برای عدهای دشوار بود، اما امکانش بسته نبود و با کار پژوهشی، کسب تسلطِ ولو نسبی در این موضوع در دسترس بود.
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
کارامدی «جلیلی» با پیگیری راهبرد «مقاومت فعالانه»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آمریکا چگونه به حقوق هستهای ایران معترف شد؟
🟢 آقای جلیلی با اتخاذ راهبرد «مقاومت فعالانه»، توانست طی گفتگوهای استانبول ۲ در فروردینماه ۹۱، آمریکا(اوباما) را به پذیرش «رسمی» حقوق هستهای ایران ذیل معاهدهی NPT وادار کند؛ آنهم بدون واگذاری حتی یک امتیاز به طرف مقابل،
🔴 اما آقایان روحانی و ظریف با وجود به رسمیت شناختن بهانههای آمریکا، اتخاذ راهبرد «برد - برد»، مذاکره از موضع ضعف و نیز واگذاری امتیازات فراوان و بعضا ابدی، همین را نیز نتوانست نگه دارد و با نهایت تأسف در بند ۲ دیباچهی برجام به طور رسمی از حقوق هستهای ایران انصراف داد.
✍ ابَرشاگرد
🌙 شبنگار 🌙
چه کسی گفته است که «تحریمها کاغذپاره هستند»؟
محمود احمدینژاد؟
خیر!
او چنین حرفی نزده بود.
احمدینژاد گفته بود که «قطعنامهها» کاغذپاره هستند، نه «تحریمها».
تحریمهای اصلی علیه ملت ایران، تحریمهای بانکی و نفتی بودند که آمریکا اِعمال کرد. هیچیک از قطعنامههای ششگانهی شورای امنیت حتی یک بانک و یک قطره از نفت ما را تحریم نکرده بودند.
البته اینکه قطعنامهها کاغذپاره هستند، از دیدگاه «حقوقی» انصافا حرف درستی است.
زیرا این قطعنامهها غیر قانونی و ظالمانه بودند؛ یعنی «شورای امنیت» ما را ذیل بند ۴۱ منشور ملل متحد گنجانده بود در حالی که هیچگاه در مورد جمهوری اسلامی ایران بند ۳۹ احراز نشده بود.
چیزی که ظالمانه باشد و ارزش قانونی نداشته باشد، با یک تکه «کاغذپاره» فرقی ندارد.
✍ ابَرشاگرد
🌙 شبنگار 🌙
خطاب به مخالفان «فیلترینگ»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⚠️ مخالفان فیلترینگ(قطع دست دشمن از تجاوز) در فضای مجازی، در مواجهه با آیات ۹۴ تا ۹۷ سورهی مبارکهی کهف که به ماجرای «ساختن سدّ محکم در برابر مفسدان» توسط جناب ذوالقرنین اشاره دارد، چه نظری اختیار خواهند کرد؟
🔘 قالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ ⬅️مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ➡️ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَىٰ أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ ⬅️سدًّا➡️ (۹۴)
(آن گروه به او) گفتند: «ای ذو القرنین یأجوج و مأجوج در این سرزمین فساد میکنند؛ آیا ممکن است ما هزینهای برای تو قرار دهیم، که میان ما و آنها سدّی ایجاد کنی؟!»
🔘 قالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ ⬅️ردْمًا➡️ (۹۵)
(ذو القرنین) گفت: «آنچه پروردگارم در اختیار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پیشنهاد میکنید)! مرا با نیرویی یاری دهید، تا میان شما و آنها ⬅️سدّ محکمی➡️ قرار دهم!
🔘 آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا سَاوَىٰ بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انْفُخُوا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا (۹۶)
قطعات بزرگ آهن برایم بیاورید (و آنها را روی هم بچینید)!» تا وقتی که کاملاً میان دو کوه را پوشانید، گفت: «(در اطراف آن آتش بیفروزید، و) در آن بدمید!» (آنها دمیدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته کرد، و گفت: «(اکنون) مس مذاب برایم بیاورید تا بر روی آن بریزم!»
🔘 فمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطَاعُوا لَهُ ⬅️نقْبًا➡️ (۹۷)
(سرانجام چنان سدّ نیرومندی ساخت) که آنها [= طایفه یأجوج و مأجوج] قادر نبودند از آن بالا روند؛ و نمیتوانستند نقبی(= سوراخ و رخنه) در آن ایجاد کنند.
📝 ترجمهی آیتالله مکارم شیرازی
✍️ ابَرشاگرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌤 چاشتنگار 🌤
منطق ضد قرآنی و ابلهانه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پزشکیان:
😔 آیا با اجبار میخواهیم عدهای را آنطور که دلمان میخواهد تغییر بدهیم؟ اگر این کار خوب بود، خودِ خدا این کار را میکرد!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔴 این حرف ابلهانه همانند آن است که امشب دزدی به خانهی آقای پزشکیان هجوم بیاورد و وقتی ایشان با پلیس تماس میگیرند که بیایید خانوادهی مرا از شر این دزد خلاص کنید، پلیس پاسخ بدهد:
⬅️ «ما نمیتوانیم به زور کسی را از دزدی بازداریم؛ اگر این کار خوب بود، خودِ خدا این کار را میکرد!»
✍ ابَرشاگرد
☀️ نیمروز ☀️
این مطلب را در خصوص «جلیلی» میدانستید؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حقا و انصافا تقوا و مردمداری «سعید جلیلی» هوشیار را مدهوش میکند.
آیا میدانستید که جلیلی در انتخابات ریاستجمهوری سال ۹۲ مانند آب خوردن میتوانست رئیسجمهور شود؟
پس چرا نشد؟
چون برای این کار، نیاز بود که تقوا و منافع ملت را به کنار مینهاد.
⬅️ اگر جلیلی در مذاکرات «آلماتی» در اوایل دههی ۹۰ پیشنهاد غربیها را که چیزی شبیه به «توافق تأسفبار و برخلافِ منافع ملیِ ژنو» بود میپذیرفت و آن را در بوق و کرنا میکرد، به آسانی در انتخابات ۹۲ با اکثریت مطلق آرا رئیسجمهور شده بود.
اما تقوا و دلسوزی و ایستادگی او برای کسب منافع ملت، او را از انجام آن کار نامعقول و دور از مصالح ملی باز داشت.
پذیرفتن پیشنهاد غربیها در آلماتی که برای او کاری نداشت! داشت؟
اساسا زیر بار توافقی مانند ژنو و وین(برجام) که هنری نمیخواهد! میخواهد؟
⬅️ او منافع ملت را در نظر میگیرد، گرچه منجر به تکیه زدنش به جایگاه ریاستجمهوری نشود.
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
آقای پزشکیان!
🔴 مطابق با نسخهی شما، اگر زنی با پوشش نادرستی که مطابق با میلش اما مخالف با مصلحتش باشد در انظار عمومی ظاهر شود و در نتیجهی آن، دو تن از اراذل به وی طمع و تعدی کردند، آنگاه شما میروید و با پذیرا شدن مشت و لگد، آن زن را از چنگ آن دو بیرون بکشید و مانع بدبخت شدن خودش و شوهرش بشوید؟
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
🔴 ظریف چند روز پیش با خواندن آیهی ۶۱ سورهی انفال(و إن جَنَحوا لِلسَّلمِ فَاجْنَحْ لَها و تَوَکَّلْ علی اللهِ) خواست بگوید که «اوباما» فرد «صلحطلبی» بود؛ پس ما کار درستی کردیم که با او وارد مذاکره شدیم!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔘 دو مورد از موارد صلحطلبی اوباما در خصوص ملت ایران را با هم مرور میکنیم:
⬅️ ۱۴ سال پیش اوباما رئیسجمهور وقت آمریکا در سند آرایش هستهای ۲۰۱۰ میلادی این کشور، کشورمان را به طور رسمی و علنی به حملهی «اتمی» تهدید کرد.
⬅️ اوباما در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۹۰ «تکتک» مردم ایران را با تحریم «بانک مرکزی» کشورمان مورد تحریم قرار داد؛ ذیل قانون «دفاع ملی آمریکا» یا همان NDAA2012.
✍ ابَرشاگرد
هدایت شده از ابرفقه
📚فقه انتخابات؛ رابطه وحدت و عمل به تکلیف
در پیایند مباحث «فقه انتخابات» گفته شد که طبق مبانی دینی و فرمان ولیّ امر، انتخاب اصلح یک تکلیف است. در اینجا ممکن است برخی بپندارند که تأکید بر انتخاب اصلح، ضد وحدت و سبب اختلاف است و در این حال، نه تنها عمل به تکلیف واجب نیست؛ بلکه حرام هم هست! اکنون متنی از بیان امام خامنهای هم یافته اند که به آن استشهاد میکنند:
«حفظ وحدت را اصل قرار بدهیم و اگر تکلیف شرعییی هم احساس کردیم، ولی دیدیم عمل به این تکلیف ممکن است مقداری تشنج به وجود آورد و وحدت را از بین ببرد، قطعاً انجام آنچه که تصور میکردیم تکلیف شرعی است، حرام است و حفظ وحدت واجب خواهد بود».
◾️نقدهای فرامتنی این استناد
آ. نقد «فلسفه تشریع»ی
خداوند احکام را برای رسیدن به مصالح و مفاسد تشریع کرده است. اگر انجام هر تکلیفی که ممکن است سبب دلخوری و اختلاف کسانی شود، حرام باشد، نخستین حرام الهی، اعلام جانشینی هابیل برای آدم (ع) بود که سبب فتنه در خانواده و قتل و گسست خانواده شد. بنابراین اگر قرار است اختلاف سبب تبدیل شدن واجب به حرام شود، بسیاری از واجبات و محرمات (به ویژه احکام اجتماعی) به حرام و بسیاری از حرامها به واجب تبدیل میشوند!
ب. نقد «فلسفه اجتماع»ی
خداوند انسانها را برای رسیدن به «اجتماع توحیدی» آفریده است؛ اگر قرار است احکام اجتماعی که برای تحقق جامعه توحیدی تشریع شده است، به سبب قرار گرفتن در معرف نتیجه اختلافی، مسخ و بلکه تبدیل به ضد خود شوند، این مساله با هدفگذاری «وحدت اجتماعی» سازگار است؛ نه با هدف گزاری اجتماع توحیدی.
ج. نقد «فلسفه فقه»
احکام برای رسیدن به مصالح و دفع مفاسد هستند؛ بنابراین طبیعتاً بین عمل به تکلیف و رسیدن به نتیجه مطلوب، تضادی نیست و این دو قطبی، دو قطبی جعلی است. به همین دلیل امام خمینی و امام خامنهای مکرر گفته اند که «همه ما مأمور به ادای تکلیفیم؛ نه مأمور به نتیجه» و امام خامنهای با وجود مباحث مفصل در این مساله، هرگز نگفته اند که نتیجه به تکلیف مقدم است؛ ابدا!
◾️نقد درون متنی به این استناد
امام خامنهای در ۱۲ تیر ۱۳۶۸ در فضای بحثی که درباره توطئه های دشمن برای اختلاف افکنی مطرح کرده اند، میفرمایند که نباید اسیر برنامه ریزی های دشمن شد، دشمن سعی میکند نقشه هایش را به شکل تکلیف شرعی برای شما مجسم کند و شما را فریب بدهد، در این فضا، اگر انجام یکی از این گونه کارهای طراحی شده از سوی دشمن را احساس تکلیف دانستید و متوجه شدید که این کار سبب اختلاف و از دست رفتن وحدت میشود، به این احساس تکلیف دل ندهید و بلکه آن را حرام بدانید!
◾️ارکان کلام امام خامنهای
آ. دشمن برنامه ریزی میکند و شایعه و اغراضش را در قالب احساس وظیفه برای شما مجسم میکند؛ نه این که سخن از حکم خدا و تکلیف واضح ولیّ امر باشد؛
ما نسبت به این قبیل موارد، احساس وظیفه میکنیم؛ نه این که وظیفه قطعا برای ما ثابت باشد؛ احساس وظیفه نسبت به انجام نقشه های دشمن، غیر از تعَیُّن وظیفه نسبت به دستورات مشخص ولیّ فقیه است!
در انتخابات، ما با حکم ولیّ امر مواجهیم و وقتی با فرموده خود ایشان، با حداکثر دقت و با حجت شرعی کسی را اصلح تشخیص دادیم، باید در پی معرفی وی به مردم برآییم که خود این معرفی کردن هم یک تکلیف شرعی قطعی از سوی ولیّ امر است؛ نه یک نقشه از سوی دشمن که ما را گول زده باشد و احساس تکلیف کرده باشیم. اینها زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند.
◾️متن فرمایش امام خامنهای
«آنجا که حرفی را از کسی پیش ما میآورند، یا شایعهای را علیه کسی و مقامی و مدیری و مسؤولی درست میکنند، یا در ذهن کسی، شکل وظیفه شرعی را مجسم میکنند و میگویند باید این حرف را بزنی یا این موضع را بگیری، در همه این موارد، اولین چیزی که باید به ذهن بیاید، این است که شاید طرح این موارد را دشمن برنامهریزی کرده است، تا به وسیله آن اختلاف ایجاد کند. حفظ وحدت را اصل قرار بدهیم و اگر تکلیف شرعییی هم احساس کردیم، ولی دیدیم عمل به این تکلیف ممکن است مقداری تشنج به وجود آورد و وحدت را از بین ببرد، قطعاً انجام آنچه که تصور میکردیم تکلیف شرعی است، حرام است و حفظ وحدت واجب خواهد بود.»
⛅️ پسیننگار ⛅️
تناقضگویی آقای قالیباف(مناظرهی ۱ تیر ۱۴۰۳):
🔻 حتما با موضوع «فیلترینگ» مخالفم؛ چون خطرات و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت.
🔺 حتما «حکمرانی» در فضای مجازی یک ضرورت است.
🔘 تصور نمیکنم که فهم این قضیه دشوار باشد که یکی از اقتضائات «حکمرانی» در فضای مجازی، «فیلترینگ»(قطع دست دشمنِ متجاوز) است. نیست؟!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر گرامی انقلاب اسلامی:
⬅️ خطاب به هیئت دولت به عنوان 👈مدیران👉 فضای مجازی کشور:
«آنچه عرضِ من است و 👈من روی آن تکیه میکنم👉 این است که 👈فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود👉؛ 👈بحث این است👉. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند 👈هدایت👉 میکنند؛ آنها دارند 👈مدیریّت👉 میکنند این فضا را. خب وقتی که ما میدانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را -که ما هم دستاندرکارش هستیم و مبتلابهِ ما است- 👈هدایت میکنند و مدیریّت میکنند👉، ما نمیتوانیم بیکار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، 👈بیپناه👉 رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره میکند». ۲ شهریور ۹۹
⬅️ «👈سلطهی دشمن👉 را از این ابزارها بایستی سلب کرد. نمیتوانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید 👈در اختیار دشمن👉؛ اینترنت هم همینجور است، 👈فضای مجازی👉 هم همینجور است، دستگاههای اطّلاعاتی و ابزارهای اطّلاعاتی هم همینجور است، اینها را نمیشود در اختیار دشمن قرار داد؛ 👈امروز در اختیار دشمن است👉؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطهی فرهنگی دشمن است». ۱۴ خرداد ۹۵
⬅️ «آرایش دشمن آرایش جنگی است ... همان طور که عرض کردم 👈از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته👉؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد». ۱۱ اردیبهشت ۹۸
⬅️ خطاب به نمایندگان مجلس به عنوان 👈قانونگذاران خُرد👉 فضای مجازی کشور:
«مسئلهی 👈مدیریّت فضای مجازی👉 جزو مسائل مهمّ ما است که این مسئله، مسئلهی بلندمدّت هم نیست؛ مسئلهی 👈کوتاهمدّت👉 و میانمدّت و جزو مسائل 👈نزدیک👉 ما است که باید [به آن توجّه بشود] و امثال اینها 👈مسائل کلیدیای👉 وجود دارد. توجّه کنید دچار حاشیهها نشوید، 👈دچار مسائل فرعی و بیاولویّت نشوید👉». ۲۲ تیر ۹۹
✍ ابَرشاگرد
🌤 چاشتنگار 🌤
دلیل تکیهی ویژه و بینظیر بر مسألهی «غدیر» چیست؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌻 رهبر گرامی انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۰ تیر ۶۹ فرمود:
«شاید این حدیث را ماها بارها گفتهایم و شنیدهایم و نقل کردهایم که لاعذّبنّ کلّ رعیة فیالاسلام أطاعت إماما جائرا لیس من اللَّه عزّ و جل و ان کانت الرّعیة فی اعمالها برّة تقیة و لاعفونّ عن کلّ رعیة فیالاسلام أطاعت اماما هادیا من اللَّه عزّ و جل و ان کانت الرّعیة فی اعمالها ظالمة مسیئة؛ حاصل، اینکه اگر دستگاه مدیریت جامعه، صالح و سالم باشد، خطاهای متن جامعه، قابل اغماض است و در مسیر جامعه، مشکلی بهوجود نخواهد آورد. اما اگر مدیریت و رأس جامعه، از صلاح و سلامت و عدل و تقوا و ورع و استقامت دور باشد، ولو در میان مردم صلاح هم وجود داشته باشد، آن صلاح بدنهی مردم، نمیتواند این جامعه را به سرمنزل مطلوب هدایت کند. یعنی تأثیر رأس قله و هرم و مجموعهی مدیریت و دستگاه اداره کننده در یک جامعه، اینقدر فوقالعاده است. این است که ما روی مسألهی غدیر، اینقدر تکیه میکنیم.»
ابَرشاگرد
🌙 شبنگار 🌙
حرف بیمزهای که در این روزها شنیدم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گفته میشود:
🔴 «به نامزدهای انتخاباتی دیگر کاری نداشته باشید؛ بلکه فقط اصلحیت نامزد مورد نظر خودتان را تبلیغ کنید!»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شما را به خدا این شد حرف؟!
انسان هیچ دقتی در این حرف نمیبیند.
«اصلح بودن» یعنی چه؟
یعنی «خوبتر بودن».
کاملا معلوم است که «خوبتر» صفت تفضیلی است و صفت تفضیلی ذاتا با «مقایسه کردن با دیگران» بر یک فرد قابل تطبیق است.
اگر از شما بپرسند که چرا معتقد هستید که نامزد مورد نظر شما نسبت به دیگران «اصلح» است، چه میخواهید پاسخ بدهید؟
راهی جز «مقایسه کردن» وجود دارد؟
اگر بنا بر سخن ولیفقیه، رأی دادن به «اصلح» واجب است، پس «تبلیغ» اصلح نیز واجب است، و وقتی اصلح بودن ذاتا با «مقایسه کردن» قابل دستیابی است، پس سخن گفتن از ضعفهای نامزدهای دیگر در مقایسه با نامزد اصلح(البته مبتنی بر ملاکهای ارائهشده از سوی ولیامر) برای اثبات اصلحیت نامزد اصلح، اساسا کار نادرستی نیست و «تخریب» به شمار نمیآید.
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
مدیریت «نامتوازن» آقای قالیباف بر شهرداری تهران
♻️ بازخوانی ارزیابی «رهبر انقلاب» از مدیریت شهرداری تهران در دوران تصدی قالیباف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸 آیا امام خامنهای مدیریت دکتر قالیباف را در قامت شهردار تهران، یک «مدیریت جهادی تراز» توصیف کردهاند؟
🔸 از نگاه رهبر، «مدیریت جهادی» قالیباف مربوط به کدام لایهی «مدیریت شهری» بوده است؟
🔻🔻🔻🔻🔻
شهرداری تهران در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف، «۳ بار» با رهبر دیدار کرده است؛ در سالهای ۸۴، ۸۶ و ۹۲. رهبر گرامی در همهی این دیدارها، دغدغهی خود را نسبت به هویت دینی تهران ابراز کردهاند.
🔘 ایشان در دیدار ۱۳ اسفند ۸۴ یکی از مشکلات اساسی تهران را فقدان هویت آن عنوان کرده و تأکید کردند: «باید با برنامهریزی بلندمدت و با پیگیری مجدانه، هویت ایرانی و اسلامی در شهر تهران متجلی شود.»
🔘 رهبر در دیدار ۴ تیر ۸۶ باز هم به این موضوع اشاره نموده و بر توجه همزمان به کالبد و روح شهر تهران از جمله مسائل فرهنگی و ارزشهای دینی تأکید کردند. ایشان گفتند: «مسائل فرهنگی در همهی شهرها به ویژه تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و باید به این مسأله توجه شود که فرهنگ ما فرهنگ انقلاب اسلامی و ارزشهای دینی است.» و گفتند: «باید ارزشهای انقلاب و اسلام در همهی بخشهای فرهنگی رعایت شود و این کار نیازمند تلاش، انگیزه و عزم لازم است.»
🔹 اکنون ببینیم که ارزیابی رهبر از مدیریت آقای قالیباف بر شهرداری تهران پس از گذشت ۸ سال از آغاز مدیریت ایشان چه بوده است؟
🔘 رهبر در دیدار ۲۳ دی ۹۲ باز همان دغدغه را مطرح میکنند: «حقیقتا معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدیترین مسائل خود بدانند.» و گفتند: «باید هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر به گونهای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحتتر امکانپذیر باشد.»
⬅️⬅️ میبینیم که رهبر از عملکرد مدیر هشتسالهی شهرداری تهران در این زمینه هیچ تمجیدی به عمل نمیآورند؛ بلکه گلایهی رهبر بر جدی ندانستن این مسئلهی مهم از سوی آقای قالیباف آشکار است؛ این در حالی است ایشان ۸ سال پیش بر پیگیری مجدانهی تجلی هویت اسلامی در تهران تأکید کرده بودند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر در دیدار سال ۸۴، «فرهنگسراها» را جزو مسائل مهم شهرداری دانسته و افزودند: «فرهنگسراها ضمن داشتن محیطی معنوی و درسآموز همراه با فرهنگ اسلامی و انقلابی باید از مدیریتی متعهد، انقلابی و دینی برخوردار باشند.»
⬅️⬅️ اما رهبر در دیدار سال ۹۲ باز هم به این موضوع اشاره کرده و از مراکز فرهنگی شهرداری و لزوم توجه بسیار جدی به محتوای این مراکز فرهنگی سخن به میان آورده و در این زمینه از مدیریت شهرداری تمجیدی نمیکنند. ایشان گفتند: «کارها و اقدامات فرهنگی همچون شمشیر دو دَم است؛ اگر همراه با محتوای خوب باشد، بستر اصلاح جامعه خواهد بود، اما اگر با محتوای نامناسب باشد، بستر گسترش نابسامانی و کژی خواهد شد.». ایشان با تأکید بر لزوم استفاده از محتوای قوی و صحیح فرهنگی خاطرنشان کردند: «در مراکز فرهنگی همچنین باید از افراد اهل فرهنگی استفاده کرد که واقعاً متدین و انقلابی و معتقد به اسلام سیاسی و مردمسالاری دینی باشند.»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔘 با این وجود، رهبر در «یک جا» مدیریت قالیباف را «جهادی» توصیف کردهاند. ببینیم که این توصیف به کدام لایهی مدیریت جهادی مربوط است؟
⬅️ رهبر در دیدار سال ۹۲ با قدردانی از خدمات شهرداری تهران در سالهای اخیر گفتند: «با وجود برخی مشکلات همچون آلودگی هوا و حملونقل و تراکم جمعیت در تهران، اما اقدامات شهرداری در بخشهای مختلف همچون تمیزی شهر، فضای سبز و بوستانها، ساخت بزرگراهها و پل ها، گسترش مترو، و ایجاد فضاهای ورزشی، کاملاً برجسته و خوب بوده است.». رهبر رمز این موفقیتها را مدیریت جهادی دانسته و تأکید کردند: «اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد... .»
⬅️⬅️ میبینیم که منظور رهبر از توصیف «مدیریت جهادی»، اساسا مربوط به «هویت» و «فرهنگ» در شهر تهران نیست.
✍ ابَرشاگرد